Nijn schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:23:
Temperatuurregeling met passieve tips is inderdaad niet zo precies. Echter, als je je afvraagt welk soldeerstation je moet kopen, betwijfel ik ten sterkste of dat wat gaat uitmaken voor jou. In de regel zul je 'm zo instellen dat het fijn werkt. De exacte temperatuur doet er dan niet zo veel toe.
Hier ben ik het niet mee eens.
Het hangt sterk af van wat je met de soldeerbout doet. De TS hier overigens niet duidelijk in.
Het grote voordeel van een actieve punt is niet zozeer de nauwkeurigheid van de temperatuur, het is voornamelijk de veel betere warmteoverdracht. Wanneer je aan een PCB soldeert, dan hebben de soldeerverbindingen dikwijls thermisch verschillende eigenschappen. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld een condensator die met één pad aan een GND plane hangt en met de andere pad aan een enkel spoortje. Met een passieve tip moet je voor de GND pad de temperatuur omhoogschroeven en meer geduld hebben. Met een actieve punt soldeer je beide pads even gemakkelijk met dezelfde temperatuur instelling. Als je dat eenmaal ervaren hebt is het teruggaan naar een passieve punt vervelend.
Welke bout de TS moet kopen hangt helemaal af van zijn gebruik, budget en eisen.
Mijn ervaring met Aoyue 937 bouten is dat de kabel bij veel gebruik snel stuk gaat. Nadat ik twee kabels versleten had met mijn Aoyue ben ik overgestapt op een Hakko FX-888D. De bouwkwaliteit van de Hakko is erg goed en deze blijft ook heel bij veel gebruik. De prijs/kwaliteit verhouding van de Hakko is wat mij betreft dus erg goed.
Pas met Hakko wel op voor imitatie. Ik zie dat bij
Batterfly de FX-951 bijvoorbeeld bijna 300 euro kost, dus ik vraag mij af of die van 85 euro op banggood origineel is.
De TS100 en de KSGER bouten zijn wat mij betreft toch wel de beste instappers. Die solderen een stuk fijner dan een Aoyue/Hakko. Ik zou in het geval van de TS100 wel investeren in een goede rubberen kabel. Hetzelfde voor de KSGER bout: koop er één extra handvat met kabel bij voor het geval deze stuk gaat.
Op mijn werk gebruik ik alleen maar JBC soldeerbouten, maar dat is waarschijnlijk buiten het budget van de TS.