Op zoek naar soldeerstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04:19
Mijn vraag

Ben op zoek naar een soldeer station

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

Heb nu een goedkope soldeer station waar de bout niet helemaal goed warm om printen platen te solderen.
Zoek nu een goede die goed warm wordt.

Heb 1 gevonden de Weller WHS 40 D maar heeft alleen geen potlood punt. Wat ik prettig vind om te gebruiken.
Weet niet of dit de betere keuze is dan zal ik wel opzoek moet naar een andere soldeerpunt.

Ga het alleen gebruiken voor hobby mij budget is €100 maximaal.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar de TS100.
Goedkoop en klein maar heel erg fijn om mee te werken!

https://nl.banggood.com/M...s=search&cur_warehouse=UK

Zelfs Louis Rossmann is er erg tevreden mee

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2019 23:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UnicronNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04-2024
of de KSGER V2.1S T12
https://nl.banggood.com/K...s=search&cur_warehouse=CN

met soldeer tips
https://nl.banggood.com/1...her-auto&cur_warehouse=CN

ben er zelf erg tevreden over, punt lekker kort bij en super snel warm.

[ Voor 4% gewijzigd door UnicronNL op 06-10-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Meerdere Tweakers zijn enthousiast over de Aoyue 937 qua prijs/kwaliteit (zelf geen ervaring mee).

https://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation.html

Je zou ook naar een Atten AT938D kunnen kijken voor wat meer hitte

https://www.eleshop.nl/ca...ring-station/category/40/

Die Weller stations zijn wel prijzig maar gaan lang mee (heb zelf de WS81 via oud werkgever voor weinig kunnen regelen)

[ Voor 23% gewijzigd door Breezers op 06-10-2019 16:54 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Weller alleen doen als de boutjes NIET rood zijn, die hobby boutjes zijn bagger, een profi weller ga je niet vinden onder de 100E

Ik ben zelf al een tijdje aan het stunten met een KSGER stationnetje met T12 cartridges (zie de bekende afhaalchinezen) en daar ben ik tot nu toe ERG over te spreken.

[ Voor 20% gewijzigd door Sine op 06-10-2019 19:36 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:27
Hmmm, als dagelijks werk geef ik soldeercursussen. Weller is hét merk met de beste naam en de slechtste kwaliteit. Je ziet dit merk vaak bij grote bedrijven omdat Weller grote volume kortingen geeft, wat anderen niet doen. Daardoor is het dé naam in electronica land, onterecht. Sowieso gaat er niks boven OKI Met al, op de voet gevolgd door JBC. Daarna Hakko en Pace met Weller echt op de laatste plek.
Jammer genoeg is het werkelijk goede spul voor thuisgebruik toch echt te duur.
Hakko heeft wel heel goed spul voor aantrekkelijke prijzen, neem de fx951 met Australisch netsnoer, gooi dat netsnoer weg en neem er een NL variant bij voor paar euro. Zo ben je voor minder dan €80 klaar.
https://banggood.app.link/YRdr7WVrz0

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon 73 op 06-10-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Breezers schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:52:
Meerdere Tweakers zijn enthousiast over de Aoyue 937 qua prijs/kwaliteit (zelf geen ervaring mee).
Grote nadeel van dat station (zoals velen) is de passieve stift. Verwarming en temperatuur regeling gebeurt in de houder en daarin wordt een soldeerstift geklemd, gewoon een stukje koper in de juiste vorm. Als alles nieuw is dan klopt de temperatuur regeling wel, treedt er slijtage op dan wijkt de nauwkeurigheid af. De oudere/goedkope stations van weller hebben hetzelfde probleem, afwijkingen van 40-50 graden zijn aan de orde van de dag. In de wxr serie van weller is het opgelost door zgn. actieve stiften te gebruiken, net zoals alle andere professionele apparatuur.
Die FX951 van Hakko heeft ook actieve stiften, setje van 12 koop je in China voor €30.

Actieve stiften zijn soldeerpunten met heater en temperatuur sensor in 1 behuizing. Daarbij is de afwijking meestal veel kleiner.

Edit: KSGER met T12 stiften is ook actieve punt dus zou ook nauwkeuriger moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Ramon 73 op 06-10-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Aoyue 936 (analoge versie van de 937) nu een paar weken. In vergelijking met een 'standaard bout' een verademing. Zeker met een beiteltip in plaats van een potlood. Is binnen minuut of temperatuur en wordt warm genoeg. Over slijtage kan ik niets zeggen.

Beide hebben slechts 35 watt. Voor normaal solderen voldoende. Alleen voor desoldeer litze komt hij net wat te kort volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Het wordt wel lastig de keuze.

Ik had bijna voor Aoyue 937 gekozen de passieve stift is wat minder.

Ik weet dat iemand een Weller heeft al 50 jaar en werkt nog prima.
https://www.conrad.nl/p/w...0-w-100-tot-450-c-1664390 is wel 50€ duurder. Maar ik wil een goede waar ik over 30 nog plezier van hebt.

De keuze wordt erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:50

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Mijn WECP20 is al 30 jaar oud en doet het nog steeds, zelfs de punt is al zeker 20 jaar oud.
Toegegeven, hij begint wat nuken te krijgen en is aan vervanging toe.
Toevallig zag ik laatst een Velleman station welke verdacht veel op de WECP20 lijkt
https://www.megekko.nl/pr...1rWA9AEAQYBSABEgJkm_D_BwE

Op werk gebruiken we JBC, beetje duur en kostbare punten met geïntegreerde temp sensor maar wel lekker snel van punt te wisselen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Evertt de maker van eevblog heeft een Hakko staan voor eigen gebruik. Als ik niet net de aoyou had gekocht had ik vier tientjes meer uitgegeven en die gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Ik twijfel absoluut niet aan je kennis, je inzet word gewaardeerd en het uiterlijk van een soldeerbout is totaal niet belangrijk maar damn....wat een lelijke soldeerbout zeg... :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ChojinZ schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:41:
[...]

Ik twijfel absoluut niet aan je kennis, je inzet word gewaardeerd en het uiterlijk van een soldeerbout is totaal niet belangrijke maar damn....wat een lelijke soldeerbout zeg... :+
idd. als ik hem ook ergens zou zien staan zou ik hem denk ik ook nog links laten staan om zn uiterlijk :')

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
ChojinZ schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:41:
[...]

Ik twijfel absoluut niet aan je kennis, je inzet word gewaardeerd en het uiterlijk van een soldeerbout is totaal niet belangrijk maar damn....wat een lelijke soldeerbout zeg... :+
Tsja, Hakko heeft zijn eigen stijl. Playmobil stijl inderdaad. Het ziet er uit als speelgoed maar is een wolf in schaapskleren. Veel meer waar voor je geld ga je niet krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 06-10-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:21

MsG

Forumzwerver

Hier zijn ook veel mensen lyrisch over:

https://hobbyking.com/nl_...t-range-with-eu-plug.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn-global-hk.hobbyking.com/media/catalog/product/cache/10/image/660x415/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/legacy/catalog/sold-st-eu.jpg

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 18:19
Vanmiddag hadden ze bouten bij de Lidl. Ik meende 20 euro. Die gok zou ik wel durven nemen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Valt me op dat er nog geen Ersa soldeerstation voorbij gekomen is.

Heb de mijne, een Ersa MS60C al meer dan 30 jaar. En werkt nog steeds prima.
zo eentje:
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/273881126768_/ERSA-MS-60-C-Basic-L%C3%B6tkolben-60.jpg

Hoe vaak die wel niet gevallen is, en wat ik er allemaal mee doe, behalve solderen, hij overleeft het allemaal. :Y

Alleen het onogelijke sponsje heb ik al lang vervangen door dit soldeerboutpuntafveegbolletje (mooi scrabble woord):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/5710/31315180355_eb63963f66_n.jpg

Af en toe wordt zo'n oude Ersa nog wel eens aangeboden op mp o.i.d.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 07-10-2019 09:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:10
Ik gebruik al een paar jaar de Ersa i-CON Pico. Erg fijn apparaatje. Wel wat prijzig: ca. €175,-!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

heb ik stoken met dat ding al jaren >:) prima boutje

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ik gebruik een Hakko FX-888d. Erg tevreden over.
Alleen een keer de soldeerstift gemold door deze te strak aan te draaien en daarmee het verwarmingselement te breken.

Een officiële vervanging is wel lastig te vinden, maar daar zijn clones van te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Heb hier zelf ook een Aoyue 936, vergelijkbaar met de Yihua 936 van hierboven (en vergelijkbaar met de 937, behalve dat de 937 een digitaal display en +/- knopjes heeft ipv een draaiknop en geen display).
Heb overigens liever de draaiknop, die display voegt weinig toe tenzij je de temperatuur gaat ijken, en dan alleen voor die ene punt die je er op dat moment op hebt zitten.

De Aoyue is een klone van Hakko, de Yihua is weer een clone van de Aoyue (of andersom?) Verder zijn er ook weer klones van clones te krijgen met dezelfde naam maar met absoluut gare internals, dus als je dr een koopt, ff openmaken en kijken of het een beetje normaal in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:31
Zelf ook een Ersa fan. We hebben hier een paar dure Wellers staan (troep), maar ik gebruik nog bijna dagelijks mijn Ersa RDS80. (Instapmodel met passieve tips). De tips van Ersa zijn wat duurder, maar gaan vele malen langer mee. Let er wel op dat Ersa bij instapmodellen geen siliconenkabel meer levert. De kabel die ze leveren is een stuk stugger, dat is niet echt fijn om mee te werken.

Temperatuurregeling met passieve tips is inderdaad niet zo precies. Echter, als je je afvraagt welk soldeerstation je moet kopen, betwijfel ik ten sterkste of dat wat gaat uitmaken voor jou. In de regel zul je 'm zo instellen dat het fijn werkt. De exacte temperatuur doet er dan niet zo veel toe.

Zelf kalibreer ik 'm wel ongeveer eens per jaar. De grootste afwijking die ik heb gehad is zo'n 30 graden. Kalibreren is overigens niet moeilijk: in principe heb je enkel een thermokoppel nodig. D'r zijn genoeg goedkope kloons van de Hakko FG-100 waar dat mee kan. Heb zo'n kloon hier vergeleken met een echte, de afwijking is minimaal.

Heb ook met twee Hakko 936 kloons gespeeld. Die kunnen prima werken, maar het is wel echt belangrijk om ze even van binnen te inspecteren. Het is een loterij wat betreft veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Wij hebben op werk ayou, weller en twee ts100, voor pcb werk pak ik toch het liefst de ts100, met een laptop adapter. Goeie flux en fatsoenlijke tin is ook een must. Ts100+laptopvoeding+custom firmwade=snel warm, handzaam, betaalbare tips en erg chil in gebruik. Ts100 echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Nijn schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:23:
Temperatuurregeling met passieve tips is inderdaad niet zo precies. Echter, als je je afvraagt welk soldeerstation je moet kopen, betwijfel ik ten sterkste of dat wat gaat uitmaken voor jou. In de regel zul je 'm zo instellen dat het fijn werkt. De exacte temperatuur doet er dan niet zo veel toe.
Hier ben ik het niet mee eens.
Het hangt sterk af van wat je met de soldeerbout doet. De TS hier overigens niet duidelijk in.

Het grote voordeel van een actieve punt is niet zozeer de nauwkeurigheid van de temperatuur, het is voornamelijk de veel betere warmteoverdracht. Wanneer je aan een PCB soldeert, dan hebben de soldeerverbindingen dikwijls thermisch verschillende eigenschappen. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld een condensator die met één pad aan een GND plane hangt en met de andere pad aan een enkel spoortje. Met een passieve tip moet je voor de GND pad de temperatuur omhoogschroeven en meer geduld hebben. Met een actieve punt soldeer je beide pads even gemakkelijk met dezelfde temperatuur instelling. Als je dat eenmaal ervaren hebt is het teruggaan naar een passieve punt vervelend.

Welke bout de TS moet kopen hangt helemaal af van zijn gebruik, budget en eisen.
Mijn ervaring met Aoyue 937 bouten is dat de kabel bij veel gebruik snel stuk gaat. Nadat ik twee kabels versleten had met mijn Aoyue ben ik overgestapt op een Hakko FX-888D. De bouwkwaliteit van de Hakko is erg goed en deze blijft ook heel bij veel gebruik. De prijs/kwaliteit verhouding van de Hakko is wat mij betreft dus erg goed.

Pas met Hakko wel op voor imitatie. Ik zie dat bij Batterfly de FX-951 bijvoorbeeld bijna 300 euro kost, dus ik vraag mij af of die van 85 euro op banggood origineel is.

De TS100 en de KSGER bouten zijn wat mij betreft toch wel de beste instappers. Die solderen een stuk fijner dan een Aoyue/Hakko. Ik zou in het geval van de TS100 wel investeren in een goede rubberen kabel. Hetzelfde voor de KSGER bout: koop er één extra handvat met kabel bij voor het geval deze stuk gaat.

Op mijn werk gebruik ik alleen maar JBC soldeerbouten, maar dat is waarschijnlijk buiten het budget van de TS.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
DaWaN schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Met een passieve tip moet je voor de GND pad de temperatuur omhoogschroeven en meer geduld hebben.
Hier ben ik het niet mee eens. Temperatuur verhogen is eerste oorzaak van schade bij desolderen. Soldeertin smelt al bij ongeveer 225graden, dus ver boven 315 graden instellen is ietwat zinloos. Als het solderen niet lukt en de temperatuur is hoog genoeg, dan ligt de oorzaak in de warmte afgifte. Te kleine of verkeerde stift, te laag vermogen bout, stoft niet vertind etc.
Op mijn werk gebruik ik alleen maar JBC soldeerbouten, maar dat is waarschijnlijk buiten het budget van de TS.
De Best BST933b is een JBC kloon(zelf geen ervaring mee) en zit rond €240,- op banggood. Printtec.nl heeft originele JBC stations met draaiknop voor €220 ex btw. Maar beide opties zijn nogal aan de prijs voor de hobby.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon 73 op 08-10-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Ramon 73 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:52:
Hier ben ik het niet mee eens. Temperatuur verhogen is eerste oorzaak van schade bij desolderen. Soldeertin smelt al bij ongeveer 225graden, dus ver boven 315 graden instellen is ietwat zinloos. Als het solderen niet lukt en de temperatuur is hoog genoeg, dan ligt de oorzaak in de warmte afgifte. Te kleine of verkeerde stift, te laag vermogen bout, stoft niet vertind etc.
Ben ik het ook mee eens. Maar als je zelf een hobby station hebt met een beperkte keuze aan stiften, dan kun je soms niet anders dan het verschil tussen de sensor/ het verwarmingselement en de punt compenseren door de temperatuur op te schroeven. Een actieve punt is wat dat betreft meestal breder inzetbaar, dus ideaal als hobby soldeerbout.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:50

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

DaWaN schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:39:

Het grote voordeel van een actieve punt is niet zozeer de nauwkeurigheid van de temperatuur, het is voornamelijk de veel betere warmteoverdracht. Wanneer je aan een PCB soldeert, dan hebben de soldeerverbindingen dikwijls thermisch verschillende eigenschappen. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld een condensator die met één pad aan een GND plane hangt en met de andere pad aan een enkel spoortje. Met een passieve tip moet je voor de GND pad de temperatuur omhoogschroeven en meer geduld hebben.
Een actieve punt zoals bij JBC reageert veel directer op temperatuurdrops en zal direct de punt naar de temperatuur inregelen.

Een goed ontworpen print heeft geen through-holes direct aan grote massavlakken maar een eilandje met 2 of 4 korte baantjes naar het massavlak dat om het eilandje ligt. Maar dat is jammer genoeg niet altijd zo.
Voor grote vlakken hebben wij hier een verwarmingselement op 180 graden die de hele print op die temperatuur brengt, dan hoeft de bout minder hard te werken. En in een uiterste geval moeten we er hete lucht bij houden..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:33

jjust

Het leven is een strijd

Ramon 73 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:59:
[...]

Grote nadeel van dat station (zoals velen) is de passieve stift. Verwarming en temperatuur regeling gebeurt in de houder en daarin wordt een soldeerstift geklemd, gewoon een stukje koper in de juiste vorm. Als alles nieuw is dan klopt de temperatuur regeling wel, treedt er slijtage op dan wijkt de nauwkeurigheid af.
Dit kan ik bevestigen. Heb zelf een Aoyue 937 gehad. Gebruik hem slechts een paar keer per jaar maar de temperatuur ging heel sterk afwijken. Uiteindelijk werd hij helemaal niet meer warm. Moet nu dus ook nog opzoek naar een nieuwe. Maar ga niet meer voor de Aoyue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Het is de TOOLCRAFT ST-100D 100watt geworden.

Heb vandaag voor het eerst geprobeerd. De soldeer punt is snel warm en soldeert beter dan de 48watt.

Deze topic kan gesloten worden.
Pagina: 1