Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 14:56
Goedemorgen,

Ik wil graag weten of het mogelijk is om specifieke sites te blokkeren voor een bepaalde laptop in mijn huis.
Bijvoorbeeld youtube op laptop A.

Kan dat met de netgear nighthawk R700 en waar stel ik dat in?

Ik heb gekeken naar Parental controls (standaard DNS) maar snap niet waar ik dat verder kan instellen.
Of moet ik hiervoor dat disney-circle gebeuren instellen??

Alvast dank voor de tips.

Beste antwoord (via kuwerti op 08-10-2019 07:01)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als de laptop dan even verbindt met een ander WiFi netwerk of tethering gebruikt dan gaat al het verkeer buiten je DNS server om is zijn alle je restricties weg.

Ook is het eigenlijk niet te doen om dit op DNS niveau te proberen tegen te gaan, aangezien je rechtstreeks de IP adressen kan intoetsen i.p.v. de volledige URL van YT en dus op die manier de DNS restrictie nutteloos is geworden.

Een andere manier is dat de gebruiker een van honderden, al dan niet duizenden proxy servers gaat gebruiken om YT te benaderen en aangezien jij niet al deze proxy's adressen kent, kan je ze ook niet blokkeren via DNS.

Een lokale host file kan je proberen maar moet je telkens lokaal onderhouden, de gebruiker kan deze ook standaard zelf aanpassen en al heb je waslijsten met ip adressen hierin staan, als er maar 1 alternatief ip adres is die jij niet daarin heb staan dan gaat het hele verhaal al niet meer op.

Tenzij het een heel klein kind is met weinig verstand van computers (en vriendjes) dan zou je dit nog wel kunnen doen maar zodra ze iets ouder zijn hebben ze binnen de kortste keren omwegen gevonden die je niet weet en ben je weer terug bij af.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik zou dat met het hosts bestand op de laptop zelf doen......

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Als de laptop dan even verbindt met een ander WiFi netwerk of tethering gebruikt dan gaat al het verkeer buiten je DNS server om is zijn alle je restricties weg.

Ook is het eigenlijk niet te doen om dit op DNS niveau te proberen tegen te gaan, aangezien je rechtstreeks de IP adressen kan intoetsen i.p.v. de volledige URL van YT en dus op die manier de DNS restrictie nutteloos is geworden.

Een andere manier is dat de gebruiker een van honderden, al dan niet duizenden proxy servers gaat gebruiken om YT te benaderen en aangezien jij niet al deze proxy's adressen kent, kan je ze ook niet blokkeren via DNS.

Een lokale host file kan je proberen maar moet je telkens lokaal onderhouden, de gebruiker kan deze ook standaard zelf aanpassen en al heb je waslijsten met ip adressen hierin staan, als er maar 1 alternatief ip adres is die jij niet daarin heb staan dan gaat het hele verhaal al niet meer op.

Tenzij het een heel klein kind is met weinig verstand van computers (en vriendjes) dan zou je dit nog wel kunnen doen maar zodra ze iets ouder zijn hebben ze binnen de kortste keren omwegen gevonden die je niet weet en ben je weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Als het om een laptop voor een kind gaat dan zou ik dat doen via het hostsbestand als het om een enkele (of paar) site(s) gaat.

Anders via een DNS of zo'n patental control tooltje, dat zit ook nog wel eens in een internet security pakket.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Breezers schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:24:
[...]
Een lokale host file kan je proberen maar moet je telkens lokaal onderhouden, de gebruiker kan deze ook standaard zelf aanpassen
[...]
Zonder aan de rest van je argumenten afbreuk te doen: voor het bewerken van het hosts file heb je toch admin rechten nodig?
Als de gebruiker die je wil afschermen die rechten heeft is er nog iets heel anders mis.....

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
hp-got schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:47:
[...]

Zonder aan de rest van je argumenten afbreuk te doen: voor het bewerken van het hosts file heb je toch admin rechten nodig?
Als de gebruiker die je wil afschermen die rechten heeft is er nog iets heel anders mis.....
Ja, dat klopt....

In de praktijk is vrijwel altijd de (thuis)gebruiker ook direct administrator en maar zelden werken die met rollen en rechten. Ook omdat voor veel systeemhandelingen de administrator telkens apart moet inloggen en dat is wel een "discipline"die opgebracht moet worden. Maar ik snap je punt; Als je met restricties wilt werken dan is dit wel een primaire handeling om mee te beginnen.

(totdat zoon/dochterlief in gaten heeft hoe deze administrator rechten zelf kan verkrijgen >:) )

edit: al bedenk ik mij net dat je met een Linux live USB/CD al buiten je OS gerelateerde restricties kan gaan en vrolijk YT kijken (tenzij je weer met boot/USB restricties gaat werken vanuit een BIOS)

[ Voor 10% gewijzigd door Breezers op 06-10-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Breezers schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:24:
Tenzij het een heel klein kind is met weinig verstand van computers (en vriendjes) (...) maar zodra ze iets ouder zijn
Imnoa schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:34:
Als het om een laptop voor een kind gaat
hp-got schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:47:
Breezers schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:04:
In de praktijk is vrijwel altijd de (thuis)gebruiker ook direct administrator en maar zelden werken die met rollen en rechten (...) totdat zoon/dochterlief in gaten heeft hoe deze administrator rechten zelf kan verkrijgen (...) Als de gebruiker die je wil afschermen die rechten heeft is er nog iets heel anders mis.....
@kuwerti Zoals je ziet is je vraag nogal afhankelijk van de omstandigheden, en gaan mensen raden wat er speelt. Kan je aangeven om welke situatie het gaat en waarom je een specifieke site wilt kunnen blokkeren? Wat gebeurt er als de blokkade (bewust of onbewust) wordt omzeild?

De huidige reacties gaan (vrijwel) allemaal uit van een andere gebruiker die geen toegang mag hebben, maar het zou natuurlijk ook om je eigen laptop kunnen gaan. Het is je waarschijnlijk ook duidelijk geworden dat het niet eenvoudig is om de toegang tot een site absoluut zeker dicht te timmeren, maar misschien hoeft dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 14:56
Verwijderd schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:29:
[...]

[...]

[...]

[...]

@kuwerti Zoals je ziet is je vraag nogal afhankelijk van de omstandigheden, en gaan mensen raden wat er speelt. Kan je aangeven om welke situatie het gaat en waarom je een specifieke site wilt kunnen blokkeren? Wat gebeurt er als de blokkade (bewust of onbewust) wordt omzeild?

De huidige reacties gaan (vrijwel) allemaal uit van een andere gebruiker die geen toegang mag hebben, maar het zou natuurlijk ook om je eigen laptop kunnen gaan. Het is je waarschijnlijk ook duidelijk geworden dat het niet eenvoudig is om de toegang tot een site absoluut zeker dicht te timmeren, maar misschien hoeft dat ook niet.
Bedankt voor alle reacties. het gaat om 1 site (youtube) op de laptop van mijn zoon. het aanpassen van het host bestand lijkt mij een goede oplossing. Daar komt hij niet achter (is pas 12 jaar oud)
Ik ga dit vanavond eens even instellen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
kuwerti schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:39:
[...]

Bedankt voor alle reacties. het gaat om 1 site (youtube) op de laptop van mijn zoon. het aanpassen van het host bestand lijkt mij een goede oplossing. Daar komt hij niet achter (is pas 12 jaar oud)
Ik ga dit vanavond eens even instellen.
Ik geef het een dag. :P
Pagina: 1