Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replic
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-02 06:55

Replic

Derping Cheegon

Topicstarter
Hi,

Ik zoek advies over mijn huidige setup die ik wil upgraden, maar krijg bij de ene website te zien dat het wel compatible is en de ander niet, misschien weten jullie meer?

Momenteel heb ik een Asus STRIX Z270H ATX LGA1151 Motherboard waar een Intel Core i7 7700K opzit die draait op 4.2Ghz.

Ik wil deze veranderen naar een i9 9900K, ze hebben allebij de 1151 socket en zou dus in mijn moederboard moeten passen, de vraag is alleen, kan het moederboard het wel aan aangezien de i9 meer cores and threads heeft.

De reden van upgrade is dat ik stream, maar dit doe ik momenteel met 2 pc's, mijn i7 met gamen (1080ti als videokaart) en een i5 met 1080 als streaming pc.

Ik wil terug naar 1 pc omdat dit gewoon makkelijker is en volgens diverse video's zag ik dat waar de i7 op 100% draaide, de i9 maar op 40% draaide, waardoor streamen (met veel CPU gebruik en weinig GPU gebruik dus zou moeten werken).

Iemand een idee of dit verstandig is? of dat ik dan toch moet kijken naar een andere moederboard? ik heb het liever niet, maar als het een bottlenek wordt, dan zal ik dus voor een alternatief moeten kijken.

Alvast bedankt!

Replic~

Replic Cheegon

Beste antwoord (via Replic op 06-10-2019 08:28)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:35

TommieW

Numa numa.

Ik zie de 9900K niet tussen de lijst met ondersteude CPU's staan. Dus dat gaat 'm niet worden.

Overigens wel verklaarbaar, want Intel maakt ongeveer bij iedere generatie wel een aanpassing aan de chipset waardoor deze niet meer compatible is met oudere chipsets. (Of dit écht zo is of dat Intel alleen de verkoop van chipsets wil stimuleren, is weer een andere vraag.)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:35

TommieW

Numa numa.

Ik zie de 9900K niet tussen de lijst met ondersteude CPU's staan. Dus dat gaat 'm niet worden.

Overigens wel verklaarbaar, want Intel maakt ongeveer bij iedere generatie wel een aanpassing aan de chipset waardoor deze niet meer compatible is met oudere chipsets. (Of dit écht zo is of dat Intel alleen de verkoop van chipsets wil stimuleren, is weer een andere vraag.)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replic

Replic

Derping Cheegon

Topicstarter
Thanks, ik vond het al raar maar als de asus website het zelf al aangeeft dat die i9 niet ondersteund, zal dit wel dan ook wel zo zijn.

Ik zal dan toch moeten kijken voor een ander moederboard. thanks voor de snelle reply!

Replic Cheegon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
Een 200-generatie chipset ondersteunt alleen de 6000 en 7000 reeks CPU's. Die zijn socket 1151 revisie/versie 1.

De 300-reeks ondersteunt de 8000/9000-reeks (eventueel moet daar dan een biosupdate op plaatsvinden). Die zijn socket 1151 revisie/versie 2.

Ik kwam een mooi overzichtje tegen bij Azerty: https://azerty.nl/compatibiliteit-intel-socket-1151

Review van een aantal socket 1151 (V2) borden: https://nl.hardware.info/...nraders-van-b360-tot-z390

Overigens zou ik zelf gewoon kijken naar een Ryzen 7 3700X. Beter in multithreading dan de 9900K en een stuk goedkoper. Is in 98% van de gevallen de betere keus tenzij je gamet op 1080p en je een 240hz monitor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replic

Replic

Derping Cheegon

Topicstarter
Ik zat toevallig te kijken voor de Ryzen 9 3900X, die was beter dan de i9 kwa multitasken en zou dus erg goed moeten zijn voor Gamen & Streamen tegelijkertijd, gezien ik toch een andere moederboard moet halen, zal ik misschien ook gelijk die switch maken.

Het is voor mij erg belangrijk om het toch op 1 PC te houden, maar zonder al te veel kwaliteit te verliezen.
Bedoeling is dan om een Moederboard + Ram (64GB) + R9 3900x te halen voor December en eventueel een half jaar later met vakantie geld de 2080ti.

Weet niet hoeveel verschil het is met de Ryzen 7, maar denk met die 9 wel wat meer future proof te zijn toch?

Replic Cheegon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40
Replic schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:32:
Ik zat toevallig te kijken voor de Ryzen 9 3900X, die was beter dan de i9 kwa multitasken en zou dus erg goed moeten zijn voor Gamen & Streamen tegelijkertijd, gezien ik toch een andere moederboard moet halen, zal ik misschien ook gelijk die switch maken.

Het is voor mij erg belangrijk om het toch op 1 PC te houden, maar zonder al te veel kwaliteit te verliezen.
Bedoeling is dan om een Moederboard + Ram (64GB) + R9 3900x te halen voor December en eventueel een half jaar later met vakantie geld de 2080ti.

Weet niet hoeveel verschil het is met de Ryzen 7, maar denk met die 9 wel wat meer future proof te zijn toch?
De 3700X is al beter dan de 9900k in multitasking (behalve wat Adobe zut), maar de 3900x is natuurlijk helemaal multi-task king.

Gezien de doeleinden vraag ik me wel af wat het nut van een 3900x met 64 GB ram versus 3700x met 32 GB is, maar goed. Net als de toekomstproof-heid van een 12-core vs een 8-core.

Je gaat van de huidige 8 threads naar het dubbele, heeft het 3-dubbele dan meerwaarde? Of wil je tegen die tijd een Ryzen 5, Usb 3.5, pci-e 5.0 en DDR5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat is toekomst bestendig. wat wijzigt er in de eisen qua gebruik?

R7 3700X is 8-core 16 threads tov 4-core 8 threads van de 7700K nu.
Ik zou zelf met R9 3900X ook investeren in goede X570 moederbord, daar zit ook een ander prijskaartje aan.
En je 2080Ti wens is ook best duur al. ik denk dat je met R9 3900X de hele Zen3 al over kan slaan. 64GB RAM is alleen 'nodig' bij 4K videobewerking.(adobe pp 2019)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replic

Replic

Derping Cheegon

Topicstarter
Ik ben meerdere dingen van plan te doen met de setup, wat ik al eerder zei, voornamelijk streaming, sinds ik dit al doe maar dan met 2 Pc's, maar videobewerking is ook 1 van de dingen die ik erin wil hebben voor de toekomst (als in binnen een jaar) voor mijn channel.

Met streamen komt er ook VR aan, dus ook daar wil ik een beetje proof voor zijn, dit lukt al aardig met de i7 en 1080ti, maar kan altijd beter, vandaar dat ik dus dacht aan de R9 en de 2080ti (ook voornamelijk voor ray).

Ik geef dan ook liever iets meer uit om er dan 2 of 3 jaar langer mee te kunnen doen en dan weer kan gaan sparen voor de volgende upgrade in een aantal jaar.

De huidige setup die ik heb is nu bijna 4 jaar oud en meestal vervang ik het na 5 jaar.

X570 moederboard ga ik is naar kijken, die ken ik nog niet :) (is dat dan deze? https://www.coolblue.nl/p...ming-pro-carbon-wifi.html)

[ Voor 5% gewijzigd door Replic op 06-10-2019 21:37 ]

Replic Cheegon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oa. maar zoals je in PW kunt zien zijn er meer, en het hoeft niet gelijk €300,- te kosten. => pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Replic

Replic

Derping Cheegon

Topicstarter
Oh zal daar is op kijken, bedankt voor de info!

Replic Cheegon

Pagina: 1