Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:31

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Ik ben net terug van een 6-daagse fototrip naar de Faeröer Eilanden! Man wat een land!
Ik wilde dit jaar graag een trip van enkele dagen maken naar een unieke bestemming om puur te focussen op landschapsfotografie. Ik had verschillende bestemmingen in gedachte zoals IJsland of Lofoten, maar daarvan kwam het budget elke keer toch iets hoger uit dan dat ik in gedachte had. En zo kwam ik uit op dit mini-landje ergens midden in de Atlantische Oceaan :)

Hoewel de Faeröer alles behalve budget-vriendelijk is, sprak het land mij erg aan omdat het nog niet zo bekend is. Ik had niet echt trek om met 40-50 toeristen om een geiser in IJsland allemaal dezelfde foto te maken... Samen met een maatje die ook fotograaf is plan gemaakt, tickets geboekt en overnachtingen geregeld.

De eilanden staan bekend om haar grillige trekken qua weer, maar ik heb 6 dagen echt topweer gehad!

Eén van de landschappen die ik heel graag in al zijn glorie wilde vastleggen is Drangarnir. De rotsboog net voor de kust is een van de meest iconische plekken van de Faeröer, maar sinds dit jaar mag je de hike helaas alleen onder begeleiding van een gids doen. Omdat we nét buiten het seizoen er waren, was de enige optie een privé gids á €550,- p.p. 8)7 Dat vond ik iets te gortig, dus zijn we maar voor the next best thing gegaan: een boottocht.

Op dag 4 zijn we naar het eiland Kalsoy gegaan, om daar de hike naar de Kallur vuurtoren te ondernemen. Ik had toevallig die ochtend gelezen dat ze deze zomer op deze locatie scènes hebben gedraaid voor de nieuwe James Bond film. En ja hoor, op de terugweg van de vuurtoren kwamen we de feloranje helikopter tegen met een gigantische gimbal op de neus. Eenmaal beneden spraken we een willekeurig persoon aan om te vragen of we ergens koffie konden krijgen. De beste man bood ons spontaan koffie en lunch aan, want ze hadden erg veel over. En zo schoven we aan, aan de lunchtafel van de filmcrew van James Bond 25 :*)

Al met al dus een zeer geslaagde trip, met veel avontuur, en niet onbelangrijk: een goed gevuld portfolio! Bij deze mijn persoonlijke highlights.

1
Gásadalur

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48848839588_28515d9c5a_z.jpg

2
Saksun

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48849194541_4f70973512_z.jpg

3
Fóssa

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48848840153_6ef2f35716_z.jpg

4
Kallur Lighthouse

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48848837973_e10f16b295_z.jpg

5
Kallur Lighthouse Panorama

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48849386837_df982295c1_z.jpg

6
Sørvágsvatn

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48849385562_c822fd8e00_z.jpg

7
Drangarnir

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48849388947_c25f6b0902_z.jpg

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Prachtige serie, echt mooie platen! Ik vind nummer 1 en 5 echt heerlijk weg kijken! Nummer 7 steekt er ook er mooi uit!

Bij nummer 6, licht het ene stuk water nu hoger dan de rest of bedriegen mijn ogen mij?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Thnx @Tsurany :) Je ogen bedriegen je niet! Sørvágsvatn wordt ook wel het "zwevende meer" genoemd. Het is inderdaad een stuk hoger gelegen dan de zee eronder, maar het meer ligt met een diepte van 59m zelfs onder zeeniveau 8)7 Het is een bekende truuk om het meer vanuit deze hoek te fotograferen, dan wordt het idee van het zwevende meer nog meer aangezet door de glooiing van de klif.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Wauw!
Erg mooi daar.
Het is vast lastig daar een slechte foto te maken, maar daardoor ook lastig om er tussenuit te springen.
Wat mij betreft is dat prima gelukt, mooie composities, goede bewerking.
Heb je meer pano's gemaakt?

Die grot onder dat meer...er komt een dag dat de stop eruit gaat, daaag meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:01
Gave platen en prettige nabewerking.
Nr 5 is mijn favoriet, mooie kleuren en sfeer!
nr 3 is voor mij de minst interessante, mis daar een beetje de schaal en sfeer (wellicht is die erg ingecropt op de waterval?)

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy op 06-10-2019 06:38 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:27
Prachtige foto’s! De Faroer staan ook op mijn lijstje.

Was 6 dagen genoeg? Ben je elke dag verkast? Via ov of huurauto? Was het overal gemakkelijk slaapplek te regelen? Kortom hoe zat je trip in elkaar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 16:46

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zie dat de sluitertijden vrij lang zijn, wat voor statief en filters heb je daarvoor gebruikt?

Mooie foto's, al hou ik zelf wel van een dingetje of diertje als prop in een landschap. Maar dieren heb je daar waarschijnlijk niet zoveel :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-08 17:16

superblaag

Mooi spul hoor!

Hele mooie serie!

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:17
Mooie serie, fijne nabewerking, gelukkig net niet té. Ook goede keuze om voor langere sluitertijden te gaan.
Nr 1 en 6 spreken mij het meest aan. Nr1 kan zo in een reisboek wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd. een indrukwekkende serie. d:)b

Ik vind de nabewerking net op het randje. Bijna te (tonemapperig).

Vooral die laatste Drangarnir is majestueus. Maar ik ben wel benieuwd, hoe dat er uit ziet, zonder stevige pp.
En dat de boel verlaten is/oogt; heerlijk! Geen drommen toeristen die je weg moet poetsen tijdens pp. ;)

Leuk trouwens dat je mocht aanschuiven bij de catering/crew van de JB ploeg! 8)
Ik mis wel een beetje de GPS EXIF metadata; zou wel cool zijn als de kijker kon zien waar e.e.a. is vastgelegd.
https://www.guidetofaroei...ond-faroe-islands-scenery
https://www.lonelyplanet....-25-filming-faroe-islands

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 06-10-2019 17:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Topicstarter
Dank iedereen! Ik geloof dat ik een best wel uitgesproken stijl heb, met hoge saturatie en ik maak graag gebruik van de DR die de sensor van de D750 biedt. Fijn om te lezen dat het niet als over de top wordt ervaren ;)

@Speedy Ik had dit specifieke shot al in mijn hoofd toen ik de reis aan het plannen was ;) Het is een verticaal (HDR) panorama gemaakt met een drone. Dat maakte het best uitdagend, vooral omdat ik de waterval met een lange sluitertijd wilde vastleggen. Het klopt dat de schaal een beetje wegvalt want Fossa is de grootste waterval van het land en echt groot! Ik heb een hike gedaan naar het eerste niveau en dat kostte mij ruim een half uur. De waterval loopt een baai in, onder de autoweg door. Hoewel we goed weer hebben gehad, hadden we wel constant harde wind. Daardoor durfde ik het niet aan de drone verder het water op te laten vliegen om Fossa van een afstand vast te leggen.

@Pepper92 Ik vond het ook een leuke uitdaging voor mijzelf om deze reis helemaal zelf te plannen. Ik kom/kwam voor mijn werk(cameraman/editor) regelmatig in het buitenland. Maar dan wordt alles voor mij geregeld door een producer. En voor privé reizen wil de vrouw graag alles regelen :P
Mads Peters Iversen heeft een hele uitgebreide uitleg over alle eilanden mbt fotografie op YouTube. Ik heb die info gebruikt om een lijst te maken van zaken die ik interessant vond(en daarbinnen een verdeling tussen must-have foto en leuk om mee te pakken) en daarop een logische route uitgestippeld. Ik vond 6 dagen genoeg om de 4 grote eilanden(Vagar, Streymoy, Eysturoy en Kalsoy) te doen en daar alle bekende plekken aan te doen + een dagje te slenteren door de hoofdstad Torshavn. Een paar dagen meer was zeker leuk geweest om de onbekendere plekken te ontdekken, maar houdt er rekening mee dat het leven op de Faeröer echt krankzinnig duur(vooral restaurants, gemiddeld €150 voor 3-gangen in de hoofdstad 8)7 ) is! Omdat alle grond op de eilanden privé bezit is moet er ook dik worden voor hikes. €25,- p.p voor Sørvágsvatn en €75,- p.p voor Drangarnir. De verwachting is dat meer hikes, zoals Kallur vuurtoren, ook betaald gaan worden. We waren uiteindelijk voor 6 dagen met 2 man ruim €3000,- kwijt voor alles(vluchten, verblijf, eten, auto, hikes). Verblijven zijn makkelijk te boeken op AirBnB en Booking.com(gemiddeld €150 per nacht). Ik heb eerst 2 dagen in Leynar gezeten en daarna naar het noorden gereden via Gøtugjógv en Gjójgv, om de laatste nacht weer dichtbij het vliegveld te zitten in Sandavágur.

@DirtyBird Statief is de Gitzo GT3541 met RRS BH-55. Verder NiSi V5 pro met polariser en Haida 10-stops ND. De eilanden zitten vol met loslopen schapen(80.000 op 50.000 mensen :+ ) en verder zijn er in de zomer heel veel vogels, zoals de papegaaiduiker. Helaas waren die allemaal al vertrokken toen wij er waren.

@ehtweak Toeristen zijn er niet zo veel nog in dit land, vooral niet buiten het seizoen. We zijn hooguit 15 andere toeristen tegen gekomen in een kleine week tijd. Dat gaat wel veranderen, want je kan volgend jaar vanaf Spanje, Portugal, Mallorca, Malta en New York direct op de Faeröer vliegen. In Torshavn zijn ze begonnen met de bouw van een gigantisch Hilton hotel. Ben erg bang wat die komende stroom toeristen gaat doen met de natuur daar en de gastvrijheid van het land. Zeker met de exposure die die nieuwe James Bond film gaat generen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wow @jd1987 ! Wat een platen (ook wel mooie plek overigens).

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@jd1987 Prachtige foto's, zit nu zelf op de Faeröer Eilanden maar zo te zien had je het ook echt getroffen met het weer. In elk plaatje zie ik wel wat blauwe lucht, dat is hier de afgelopen dagen behoorlijk zeldzaam ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Deathchant

Don't intend. Do!

@jd1987 Jij doet waar ik al sinds 2019 van droom!! Wat een beleving. Ik heb me sinds 2019 ook helemaal verdiept in de Faroe Islands en staat op nummer 1 op de bucket list ;) Filmpjes van Mads Peter Iversen en Nick Page staken me dan ook de ogen uit :)
Wel erg cool dat je daar bent geweest zeg!!

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar je hebt wel echt goed weer gehad voor Faroese begrippen ;) Of je post hier alleen de foto's die je nét effe tussen alle regen door geschoten hebt :D

Heb je nog meer Drangarnir foto's? Huh, 550 euro p.p.??? Ik dacht dat het vorig jaar nog iets van 50 euro was om die lange wandeling te mogen doen?

Even wat eerste comments op je foto:
- ze zijn érg punchy qua contrast. Het zwart is echt dichtgelopen (check je Drangarnir foto eens...bijna een tonemapped look) en ook behoorlijk gelig qua witbalans. Ik ga er even vanuit dat dat je eigen artistieke keuze is?

- de foto van Kallur lighthouse panorama...Ik zou denk ik zelf iets meer naar links of rechts gegaan zijn om het lighthouse ietsje duidelijker geisoleerd tegen de achtergrond te krijgen. Nu staat ie nét op zo'n punt waar het erg druk is (hij "raakt" de berg op de achtergrond, hij raakt bijna de lucht, en de heuvel waarop ie staat komt ietsje minder tot zijn recht zo). Maar hey, de beste stuurlui staan aan wal he, ik ben er nog nooit geweest en het zou zomaar kunnen dat je daar niet verder naar links of rechts kon.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1