Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Stukje achtergrond: ik weet vrijwel niks van fotografie, en heel eerlijk gezegd zal het me waarschijnlijk ook nooit boeien. Maar: ik test nu een nieuwe telefoon en ik heb de indruk dat de camera ruk is, en ik wil zeker weten dat het niet aan mij ligt.

Toestel 1: Samsung Galaxy S7 (12MP, single lens)
Toestel 2: Doogee N20 (16MP, triple lens Sony camera)

Beiden draaien Android, maar de laatste is beperkter in de instel opties van de camera. Ik ben altijd prima tevreden geweest met de foto's van de Samsung en heb er vele mooie foto's mee gemaakt die zelfs als wallpaper op mijn Full HD en 4k beeldscherm heel goed te bekijken waren.

Ik wil betrouwbare situaties vergelijken. Als ik nu met beide toestellen een foto maak van een setup, met en zonder flits, met en zonder "ai" of "beauty mode", kan ik op de foto's van de Doogee gek genoeg minder ver inzoomen en ze zijn veel korreliger dan die van de Samsung. Ze hebben wel meer belichting.

Hoe kan ik nu onafhankelijk / betrouwbaar beide camera's vergelijken om user error tot een minimum te beperken?

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-10-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Veel licht gebruiken. Bijvoorbeeld als het zonnig is buiten een foto maken. Dan is de kans op een onscherpe foto, omdat je bijvoorbeeld bewoog, minder groot.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Haal ze naar je PC en bekijk ze daar. Dan zie je hoe goed ze zijn. Of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De app waarmee je de foto's maakt kan ook heel bepalend zijn voor de kwaliteit. Aangezien Samsung het maken van foto's als één van hun pluspunten promoot zou het mij niets verbazen dat die app zeer goed werkt.
Wil je echt goed vergelijken dan moet je op beide toestellen ook dezelfde app gebruiken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je vergelijkt trouwens 2 toestellen die in heel verschillende marktsegmenten zit. Die Doogee is een goedkoop chineese telefoon die op geen enkel vlak valt te vergelijken met een Samsung, zelfs als die samsung 3 jaar ouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Blue Knight schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:00:
Je vergelijkt trouwens 2 toestellen die in heel verschillende marktsegmenten zit. Die Doogee is een goedkoop chineese telefoon die op geen enkel vlak valt te vergelijken met een Samsung, zelfs als die samsung 3 jaar ouder is.
Dat kan heel goed zo zijn (en als dat zo is accepteer ik dat ook, deze aanschaf is ook juist een experiment naar doogee toestellen) maar de Sony hardware die hierin gebruikt word zou bovenmatig goed zijn. Iets met exmor meen ik. Dus ik wil uitsluiten dat het aan externe invloeden ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 23:34

Barrycade

Through the...

De software in een telefoon maakt goed wat de hardware niet kan leveren bij telefoons.

Ondanks dat er 3 "Sony" lensjes en sensortjes op zitten loopt het vast op crappy software die alle foutjes en eigenschappen moet recht poetsen.

En zoals gezegd: de ene fabrikant maakt er meer werk van dan andere. Daar zit het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-06 11:29
Zoals hierboven al wordt gezegd is de camera hardware van telefoons gewoon k*t. Echter is de software tegenwoordig zo goed, dat er enorm veel trucjes uit kunnen worden gehaald om het toch nog ergens op te laten lijken. Denk hierbij aan het automatisch combineren van meerdere foto's om het dynamisch bereik te vergroten en de hoeveelheid ruis te verlagen.
Het kan zijn dat de standaard foto app van je Chinese telefoon dit niet doet. Er zijn echter andere camera apps te krijgen in de play store. Je zou misschien zelfs kunnen kijken of je daarmee betere resultaten kunt behalen. Wellicht kun je zelfs de Google camera app via een omweg op je telefoon krijgen (de Google Pixel telefoons maken relatief goede foto's vanwege de goede software).

Resumerend: ik denk dat je naar de software moet kijken en niet naar de hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Een S7 kan je natuurlijk best proberen te vergelijken met een Chinees ding van 9 tientjes...

maar daar gaat die Exmor niets aan goed maken. Is nog een oude exmor ook, niet dat dat zo erg is.

Ga er maar gerust van uit dat je kwa camerakwaliteit, en eigenlijk alles kwa kwaliteit, een flinke stap achteruit hebt gedaan.

Batterij is het enige pluspunt, hoewel het dan weer afwachten is hoe goed ze het OS hebben geoptimaliseert.

Kwa snelheidsprestaties ben je ongeveer 50% achteruit gegaan vanaf je S7
Pagina: 1