Windows 10 op een low-end laptop onder controle krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:22

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een laptop van mn zwager liggen om wat op te kalefateren, het is een 4 jaar oud ultra-cheap netbook dingetje, Celeron N3050, 32gb emmc, en door mijn toedoen inmiddels 4gb ddr3 (ipv de standaard 2)

Probleem is dat het ding nauwelijks bruikbaar te krijgen is, bij het minste of geringste spiket de CPU naar de volle 100%, en wat ik ook probeer, windows update blijft dik i/o veroorzaken en ook kostbare ruimte inpikken. Naast een relatief kale windows install (heb de meeste acer crapware er al af) staat er chrome en AVG free op het ding

Relevante software en hardware die ik gebruik
Acer laptop (Celeron N3050, 4gb, 32gb eMMC)
windows 10 home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de windows update service al handmatig uitgezet
ik heb in het registry al keys aangemaakt om automatische updates uit te zetten of in ieder geval te laten prompten voor installatie.
Ik heb de harde schijf al gecomprimeerd, dit maakte in eerste instantie een goede 8gb vrij, maar die wordt vrolijk weer door windows opgeslokt, of dat windows update was of wat anders kan ik niet bepalen.

Is dit ding nog te redden, of semi-bruikbaar te krijgen? geheugen ruimte is het probleem niet(meer), maar de random CPU en disk IO spikes maken het apparaat bijzonder traag en vervelend in het gebruik. Zelf had ik al lang en breed er een linux distro overheen gegooid, maar mn zwager is niet bepaald een computer-freak
...

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Beste antwoord (via vectormatic op 05-10-2019 20:52)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vectormatic schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:15:
Probleem is dat het ding nauwelijks bruikbaar te krijgen is, bij het minste of geringste spiket de CPU naar de volle 100%, en wat ik ook probeer, windows update blijft dik i/o veroorzaken
Met een dual core CPU kun je dat helaas verwachten, tiworker.exe zeker? Wat je zou kunnen doen is de Windows Update service uitschakelen en om de zoveel tijd even aanzetten voor updates zoeken en installeren.

En anders overstappen op een Linux distro zoals hierboven genoemd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Een aangepaste windows 10 versie maken en groot en deels uitslopen wat cpu vreet?
YouTube: Minimal Windows 10 Install | ISO Creation, Setup, and Config

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:44
Gewoon overstappen van Windows naar een Linux distro zoals je zelf inderdaad ook aangeeft. Zelfs al is je zwager niet echt computerfreak Mint moet wel te snappen zijn lijkt mij.

Imo zal dit systeem gewoon nooit lekker Windows 10 gaan draaien.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Helemaal met Dracoz eens, probeer eens Lubuntu te installeren. Heb een aantal oude laptops en PC's weer een nieuw leven gegeven met Lubuntu, zijn niet snel MAAR werken nog wel...

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vectormatic schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:15:
Probleem is dat het ding nauwelijks bruikbaar te krijgen is, bij het minste of geringste spiket de CPU naar de volle 100%, en wat ik ook probeer, windows update blijft dik i/o veroorzaken
Met een dual core CPU kun je dat helaas verwachten, tiworker.exe zeker? Wat je zou kunnen doen is de Windows Update service uitschakelen en om de zoveel tijd even aanzetten voor updates zoeken en installeren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 17:30:
[...]

Tiworker idd, en nog een paar andere windows update gerelateerde taken.

Inmiddels is ie (na anderhalve dag aanstaan en in de achtergrond vage dingen doen) rustig, hij beweert bijgewerkt te zijn, maar draait nog steeds versie 1511 van W10. Het vage is wel dat de ~8gb vrij na het comprimeren van de drive nu weer is opgevroten en er nog maar 500 mb vrij is (het ding kwam met ~ 2gb vrij in mijn handen en ik heb van alles gedeinstalleerd en de drive gecomprimeerd). Alle files op de C schijf zijn bij elkaar ook slechts 20GB voor compressie... dus ik ben gewoon ~10 GB aan schrijfruimte kwijt...

Ik vermoed dus dat als ik em nu reboot, ie vrolijk weer een paar uur gaat staan stampen om onduidelijke redenen.

Either way, hij gaat denk ik in deze staat terug, met als begeleidende text dat als ie nu nog te traag en onbruikbaar is, ik er gewoon linux op kan zetten, moet allicht beter draaien, en in de huidige staat kan ie ook geen windows only software draaien, gewoon omdat er niks meer dan een browser op wil/kan draaien

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
vectormatic schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:59:
[...]

Tiworker idd, en nog een paar andere windows update gerelateerde taken.

Inmiddels is ie (na anderhalve dag aanstaan en in de achtergrond vage dingen doen) rustig, hij beweert bijgewerkt te zijn, maar draait nog steeds versie 1511 van W10. Het vage is wel dat de ~8gb vrij na het comprimeren van de drive nu weer is opgevroten en er nog maar 500 mb vrij is (het ding kwam met ~ 2gb vrij in mijn handen en ik heb van alles gedeinstalleerd en de drive gecomprimeerd). Alle files op de C schijf zijn bij elkaar ook slechts 20GB voor compressie... dus ik ben gewoon ~10 GB aan schrijfruimte kwijt...

Ik vermoed dus dat als ik em nu reboot, ie vrolijk weer een paar uur gaat staan stampen om onduidelijke redenen.

Either way, hij gaat denk ik in deze staat terug, met als begeleidende text dat als ie nu nog te traag en onbruikbaar is, ik er gewoon linux op kan zetten, moet allicht beter draaien, en in de huidige staat kan ie ook geen windows only software draaien, gewoon omdat er niks meer dan een browser op wil/kan draaien
Ik zou proberen of de laptop bruikbaar is met Linux of desnoods ChromeOS. Nadeel is dan weer dat niet alle software werkt op chromeOS. Dat probleem heb je overigens -in mindere mate- ook met Linux.

Als ChromeOS en/of Linux echt niet gewenst zijn, zou ik sowieso Windows 10 bijwerken naar versie 1903. Nu nog Windows 10 versie 1511 gebruiken is gewoon hartstikke onverstandig. Deze versie wordt niet meer ondersteund en is dus gewoon -net als Windows XP- niet meer veilig. Een nieuwere versie van Windows 10 zal de computer waarschijnlijk nog trager maken, maar is dus echt noodzakelijk.

Ik zou gewoon de keuze geven:
1. Linux
2. ChromeOS
3. Windows 10 (maar dan versie 1903, lost de traagheid niet op).
4. Oude laptop verkopen, nieuwe terugkopen. Kan zelfs een tweedehandsje zijn. Zolang deze een SSD + 8GB RAM + een i5 2th gen heeft, moet het goed komen. In het geval van nieuw, zorg voor een budget van 500-600 euro. Dan koop je gewoon goed spul, dat lang mee gaat. Dus FULL HD (IPS) scherm, 8GB RAM, een SSD van 256GB en een i3 of i5 of zo.

Dan nog een laatste note. Laptops met hardware van dit kaliber, zullen nooit hartstikke snel worden. Dit soort laptopjes zijn meer voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
32Bit Windows gebruiken (indien mogelijk?), scheelt toch weer file size resources...
Meteen dan clean install 1903 (of 1909).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:21
Kan het zijn dat die zwager er zelf windows op heeft gezet?
In plaats van de windows te gebruiken die er al op stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:17
Zucht, en zo zijn de computerexperts weer het slachtoffer van de koopjesjagers. Deze laptop gaat nooit meer echt bruikbaar worden, en is dat waarschijnlijk ook nooit echt geweest. Die Celerons zijn gewoon net niks.

Als je zo'n goedkope computer na 4 jaar nog bruikbaar wilt krijgen, dan zul je daar als eigenaar zelf tijd in moeten steken, en niet iemand anders vragen om urenlang te moeten wachten omdat jij te cheap was om een pc met fatsoenlijke cpu te kopen.

Wellicht wordt het nog wat met een Linux distributie zoals gesuggereerd, maar ik zou er geen tijd in steken. Ik wil best iemands pc 'opkalefateren' maar alleen als het een opkalefater-waardige pc is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
PhilipsFan schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:15:
Zucht, en zo zijn de computerexperts weer het slachtoffer van de koopjesjagers. Deze laptop gaat nooit meer echt bruikbaar worden, en is dat waarschijnlijk ook nooit echt geweest. Die Celerons zijn gewoon net niks.

Als je zo'n goedkope computer na 4 jaar nog bruikbaar wilt krijgen, dan zul je daar als eigenaar zelf tijd in moeten steken, en niet iemand anders vragen om urenlang te moeten wachten omdat jij te cheap was om een pc met fatsoenlijke cpu te kopen.

Wellicht wordt het nog wat met een Linux distributie zoals gesuggereerd, maar ik zou er geen tijd in steken. Ik wil best iemands pc 'opkalefateren' maar alleen als het een opkalefater-waardige pc is...
Dat is een beetje overtrokken, hij heeft mij niet gevraagd om em te fixen, ik was er op bezoek en terwijl we met de andere laptop bezig waren (steam er op voor roller coaster tycoon) vertelde hij dat ie van deze het wachtwoord kwijt was. Ik heb inmiddels toegang teruggekregen (lang leve crappy windows security), maar wou toch kijken of de gebruikerservaring beter te krijgen was.

Daarnaast is het ook wel een beetje een uitdaging, het is laptop #3 die ik dit jaar onder handen neem, helaas heeft deze behalve het geheugen geen upgrade potentieel (de vorige twee kregen allebei een CPU upgrade, meer RAM en een SSD, met significant resultaat)
zetje01 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:48:
Kan het zijn dat die zwager er zelf windows op heeft gezet?
In plaats van de windows te gebruiken die er al op stond?
Nope, alle default Acer meuk stond er nog op, en zelf windows installeren zie ik hem niet doen.

hoi1234 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

Ik zou proberen of de laptop bruikbaar is met Linux of desnoods ChromeOS. Nadeel is dan weer dat niet alle software werkt op chromeOS. Dat probleem heb je overigens -in mindere mate- ook met Linux.

Als ChromeOS en/of Linux echt niet gewenst zijn, zou ik sowieso Windows 10 bijwerken naar versie 1903. Nu nog Windows 10 versie 1511 gebruiken is gewoon hartstikke onverstandig. Deze versie wordt niet meer ondersteund en is dus gewoon -net als Windows XP- niet meer veilig. Een nieuwere versie van Windows 10 zal de computer waarschijnlijk nog trager maken, maar is dus echt noodzakelijk.

Ik zou gewoon de keuze geven:
1. Linux
2. ChromeOS
3. Windows 10 (maar dan versie 1903, lost de traagheid niet op).
4. Oude laptop verkopen, nieuwe terugkopen. Kan zelfs een tweedehandsje zijn. Zolang deze een SSD + 8GB RAM + een i5 2th gen heeft, moet het goed komen. In het geval van nieuw, zorg voor een budget van 500-600 euro. Dan koop je gewoon goed spul, dat lang mee gaat. Dus FULL HD (IPS) scherm, 8GB RAM, een SSD van 256GB en een i3 of i5 of zo.

Dan nog een laatste note. Laptops met hardware van dit kaliber, zullen nooit hartstikke snel worden. Dit soort laptopjes zijn meer voor erbij.
Upgraden naar 1903 is een no-go, er is zo weinig schijfruimte beschikbaar dat dat soort upgrades steevast mislukken, als ik het zo lees wat dat bij 1809 of eerder ook al een giga-probleem met die 32gb eMMC machines. Misschien dat een verse installatie kans van slagen heeft.

Ze hebben overigens ook een snellere laptop, dit was inderdaad meer een netbookje voor erbij (zo heb ik ook een 11.6 inch gelinuxde chromebook), en zoals ik al schreef, het is niet persee dat ik dat ding op normaal laptop niveau wil hebben, maar wou toch wel proberen alles er uit te halen wat er inzit, helaas zijn die celeronnetjes echt behoorlijk kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:21
Als je opnieuw gaat installeren, zorg dan dat je er een WIMBoot of CompactOS versie van win10 op zet.
Die zijn gemaakt voor kleine 'harddisks'.

(Oh, en een paar jaar geleden was die Celeron N3050 en N3060 standaard bij de low-budget systemen.
(veel netbookjes van rond 200 euro hadden zo'n processor) Je moet er dus best wel een beetje werkend systeem van kunnen maken, nu je ook 4GB MEM hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
vectormatic schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:12:
[...]
Upgraden naar 1903 is een no-go, er is zo weinig schijfruimte beschikbaar dat dat soort upgrades steevast mislukken, als ik het zo lees wat dat bij 1809 of eerder ook al een giga-probleem met die 32gb eMMC machines. Misschien dat een verse installatie kans van slagen heeft.

Ze hebben overigens ook een snellere laptop, dit was inderdaad meer een netbookje voor erbij (zo heb ik ook een 11.6 inch gelinuxde chromebook), en zoals ik al schreef, het is niet persee dat ik dat ding op normaal laptop niveau wil hebben, maar wou toch wel proberen alles er uit te halen wat er inzit, helaas zijn die celeronnetjes echt behoorlijk kansloos.
Dat is dus het probleem met deze laptopjes. Dat de CPU niet veel soeps is, is nog overheen te komen en voor sommige mensen zelfs geen probleem. (M'n vader gebruikt nog steeds een A4 1200 met HDD voor cursussen die hij geeft) De opslag echter is gewoon een probleem. Windows 10 heeft minimaal 20GB opslag nodig. Als je er dan ook nog eens office en een paar programma's op wilt, is een Windows update na een paar jaar gewoon onmogelijk.

Toch zou ik eens aan het klonen gaan en eens proberen of je Windows 10 1909 (blijkbaar is die er ook al) er op kunt zetten d.m.v. een schone installatie. Mocht het niet lukken kun je nog naar de oude toestand. In ieder geval zou ik niet doorgaan met versie 1511, die is gewoon onveilig. Dan kun je beter de laptop voor een paar tientjes verkopen en tweedehands iets leuks kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
hoi1234 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:17:
[...]

Dat is dus het probleem met deze laptopjes. Dat de CPU niet veel soeps is, is nog overheen te komen en voor sommige mensen zelfs geen probleem. (M'n vader gebruikt nog steeds een A4 1200 met HDD voor cursussen die hij geeft) De opslag echter is gewoon een probleem. Windows 10 heeft minimaal 20GB opslag nodig. Als je er dan ook nog eens office en een paar programma's op wilt, is een Windows update na een paar jaar gewoon onmogelijk.

Toch zou ik eens aan het klonen gaan en eens proberen of je Windows 10 1909 (blijkbaar is die er ook al) er op kunt zetten d.m.v. een schone installatie. Mocht het niet lukken kun je nog naar de oude toestand. In ieder geval zou ik niet doorgaan met versie 1511, die is gewoon onveilig. Dan kun je beter de laptop voor een paar tientjes verkopen en tweedehands iets leuks kopen.
Ik ga nu inderdaad een schone installatie proberen, hoop dat het wat oplevert.

Mocht dit niks worden kan er inderdaad gewoon linux op, en als de schoonfamilie daar niks mee kan heb ik nog wel een mooie dell lattitude om te ruilen met ze, gaat dit kansloos-bookje gewoon met linux naar mijn kids.

EDIT: het jammere van dit model laptopje (Acer ES1-131) is dat sommige met een sata hdd zijn geleverd, en dan had ik er gewoon een 120gb SSD-tje ingeprikt, dit specifieke model heeft 32gb eMMC en een paar lege soldeerpuntjes op het mobo waar de sata interface hoort te zitten..

EDIT2: korte statusupdate, na een verse 1903 installatie, een kleine GB aan persoonlijke files en firefox is er ~7gb over van de 29, en updates lijken tot nu toe goed te gaan, de arme celeron heeft het best moeilijk met een hoop dingen, maar 4gb ram helpt, en verder zo veel mogelijk fancy shit van windows uitgezet.

Valt me eigenlijk best mee hoe dit uitpakt, snel en snappy wordt ie nooit, maar vooralsnog lijkt het een semi-bruikbaar bank-browsertje op te leveren, precies wat dit ding zou moeten zijn

[ Voor 24% gewijzigd door vectormatic op 06-10-2019 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
vectormatic schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:23:
[...]

Valt me eigenlijk best mee hoe dit uitpakt, snel en snappy wordt ie nooit, maar vooralsnog lijkt het een semi-bruikbaar bank-browsertje op te leveren, precies wat dit ding zou moeten zijn
Startmenu Live-tegels en Windows Search Service uitzetten zodat er nog minder op de achtergrond aan het werk is.
Eventueel de beta versie van Edge Chromium installeren want die loopt erg soepel hier op low-end apparaten.
Pagina: 1