Warmtepomp aansluiten en afzekeren: combineren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51
Er komt voor de (bij)verwarming een lucht-lucht warmtepomp (6kW / 1600watt / C16) aan de zijkant van onze woning.
De buitenunit vergt een C 16A afgezekerde groep. Nu kan ik als een dolle wéér een kabel gaan trekken en apart afzekeren, maar m'n meterkast zit eigenlijk vol en heb inmiddels zoveel kabels getrokken dat ik me afvraag of ik iets kan combineren of halverwege kan afzekeren.

Specifiek heb ik deze in gedachte:

4500Wp PV installatie is met een 3fase kabel en 16A 3fase zekering afgezekerd en hangt al in de buurt van waar ik uit moet komen met m'n stroom voorziening.
Is er een theorie te bedenken dat ik die kabel voorzien van extra zekering kan gebruiken voor zowel de warmtepomp én de PV. Ik snap dat als de PV vol gas levert (thin film op westen) en de warmtepomp vol gas laat draaien de som van beide voor de kabel naar de meterkast te veel is, alleen als het op 1 groep/kabel zit dan haalt het de meterkast natuurlijk nooit. Is dat onderweg op de hypothetisch te realiseren Y-splitsing af te zekeren zodat dit wél veilig kan of is het hoe dan ook een nogo?

3Fase 16 kw -> Y splitsing ->
1. 4500Wp PV
2. 6kW warmtepomp

Vraag: Y-splitsing mogelijk en zo ja, tegen welke voorwaarden qua lokale zekeringen? (oftewel kleine zekeringkast op die plek bouwen is prima wat mij betreft)

Ik kan de 3fase zekering nog opwaarderen wellicht naar 20A, de bedrading is er geschikt voor en ik heb 3 x 25C hoofdaansluiting, maar ik vermoed dat aan deze kant van de kabel nooit een probleem ontstaat. Ik verwacht eerder dat als ik 4500watt invoed en daar een goed deel van gebruik er wellicht ergens iets gaat smelten :X

Enfin, ben dus benieuwd hoe dit in de praktijk wel/niet kan werken. Voor ik weer gaten moet boren en meters kabel trek terwijl er inmiddels al flink wat kabels liggen (andere PV set zit aan een enkele 16A zekering vast).

Ps; ik kan de warmtepomp wellicht ook 3fase laten bestellen als dat zin heeft bedenk ik me net. Volgens mij staat er nu een 1fase op de rit.

Dank voor het meedenken en/of het afzinken van mijn hoop :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:40
Je kan een onderverdeler plaatsen ergens in de kabel, 2x B20A 4P. 16A upgraden naar 20A. Evt uitvoeren als 30mA of 300mA alamat. Eentje gaat dan naar de PV en eentje gaat dan naar de WP.
De WP zou ik wel 3-fase bestellen. Al is het mogelijk om hem gewoon op 1-fase aan te sluiten met een B20A 2P. Selectief is het niet en erg overzichtelijk ook niet. Zorg wel dat deze OVK goed bereikbaar is dus niet achter een kast of in een kruipruimte. Als het mogelijk is zou ik wel gewoon een dedicated kabel trekken want bij een sluiting betekend dit gewoon dat je automaat in je OVK tript, je automaat in je groepenkast tript, en je hoofdautomaten trippen. De 3-fase versie zal wel achter 3x16A kunnen waardoor je dit probleem niet zo snel hebt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-07 20:09
Het mooiste is een drie fase warmtepomp en een onderverdeler plaatsen. In de onderverdeler maak je:
- een drie fase hoofdschakelaar
- een afgaande groep voor de warmtepomp
- een afgaande groep voor de omvormer

De onderverdeler kan je aansluiten op de bestaande (16amp?) groep in de meterkast. Aardlek toepassen in de meterkast of in de onderverdeel kast (voorkeur)

Een enkel fase warmtepomp met een 20amp groep is niet selectief aan de 3x 25amp hoofdaansluiting. Als het niet nodig is zou ik zeker voor de drie fase warmtepomp gaan.
Welke kabel ligt er van de meterkast naar omvormer? Kabellengte?

[ Voor 3% gewijzigd door Carpjes op 05-10-2019 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

20 ampère voor een 7 kW warmtepomp lijkt me wat veel. Vaak klopt er niks van die specificaties, of je zit met een elektrisch element te stoken.
Mijn 1-fase 5 kW L/W warmtepomp heeft een aansluitwaarde van 19,5 ampère, maar in de praktijk loopt er minder dan 7 ampère als de warmtepomp volgas draait. Bij mijn warmtepomp zou afzekeren met 7 ampère of hoger voldoende zijn.

Een 16 amp groep is ook niet selectief aan een 3× 25amp hoofdaansluiting.

4500 Wp past makkelijk op 1×16. Als je een 3-fase omvormer hebt kan je makkelijk uit met 3×6A. Het is mij niet duidelijk of je een 1-fase of 3-fase omvormer hebt.

Voorstel:
3×16 in groepenkast >>> onderverdeler met hoofdschakelaar (geen overstroombeveiliging) >>> 1×16A 1×10 voor L/L WP en 1×16 of 3×6 voor PV.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 05-10-2019 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jim423 en @Carpjes bedankt!

Heb inmiddels concretere info & antwoord op de vragen:

Zekering die nodig is, is C 16A en max opgenomen vermogen is 1600watt. Valt mee dus.
De kabel die er ligt ie 2,5mm2, standaard dus. Kabellengte met alle bochten pakweg 10 meter max tot inverter. Vanaf daar zou het nog een meter of 5-6 tot de wp worden vanaf de splitsing.

Een tussenschakelaar zou dan ter hoogte van de hoofdschakelaar van de PV komen en net als die hoofdschakelaar prima bereikbaar zijn en blijven. Qua overzichtelijkheid is het dit of nog meer erbij proppen in de meterkast. Ook niet ideaal: kabeldoorvoeren zijn vol en er zijn al een paar groepen omheen bijgebouwd.

De wp is overigens enkelfase maar das niet gek gezien het gevraagde vermogen.

@Dre de omvormer is 3fase aangesloten. Hoop dan dat ie dat ook is. Check ik zo nog even extra.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-10-2019 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

1600W / 230V / 1PF ≈ 7A

Afzekeren die warmtepomp met een B10 lijkt me veiliger en geeft betere selectiviteit dan de voorgestelde C16.

Vraag anders eens waarom een B10 niet kan. Mijn ervaring is dat warmtepompen van deze eeuw nauwelijks een inschakelstroom hebben. Het is een inverter warmtepomp mag ik hopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat de aircoboer gaat mekkeren als je met een B10 komt aanzetten.
Die 20A is puur voor de (theoretische) inrush van de VFD denk ik. Grote kans dat B10 ook gaat werken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Dre @Jim423 als die B10 veiliger is hang ik die erin: kan altijd nog meer als het per se moet. LG vraagt voor de kleinste units zelfs een 15A zekering in een van de schaarse specsheets die ik kon vinden.

https://doc-0s-9c-docs.go...Q_lZxwU58Ekn3H?e=download

Tis een LG kanaal airco met buitenunit. Ontdekte dus alleen vanochtend dat de buitenunit niet 1:1 bij de binnenunit hoort dus krijg die specs/type nog.

Edit:

De praktische kant van het verhaal is dat ik een verdeel doos voor in de garage ga regelen met 2 zekeringen erin. 1 B10 maar voor de PV een eigen zekering maak ik op uit het verhaal. Deze zal alleen 16A moeten worden? 10A is te kort?
Of krijgt de PV geen eigen zekering?

En ik heb deze wandverdelers gevonden maar daar zitten stopcontacten op. Zoek ik naar het verkeerde?

https://www.groepenkastbestellen.nl/meer/wandverdeler

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-10-2019 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ga je dit wel door een electricïen laten installeren?
Want er zitten nog wel wat haken en ogen aan en er gaat toch redelijk wat vermogen doorheen. Heb je ook al uitgezocht wat het e.e.a. nodig heeft qua aardlekbeveiliging? Zoals heeft je PV een DC 6mA verklaring? Hou er rekening mee dat wij op dit forum niet in jouw woning kunnen kijken en dat we grotendeels hobbyisten zijn waardoor er af en toe wat gebeund wordt.

Ik heb reeds al gezegd (en Dré ook), 2 automaten/alamat, eentje naar de (3-fase?)PV-omvormer, eentje naar de WP. Dit heet geen verdeeldoos maar een onderverdeler. Dit zou dan 2x B10 4P kunnen worden mits de WP 3-fase model wordt. Een 1-fase WP model zou ik achter een B16 2P plaatsen. + de nodige aardlekbeveiliging. Stel je plaatst 2x B10 4P dan is alles selectief qua overstroom gezekerd, 25A>16A>10A. In de groepenkast plaats je dan B16 16A 4P 300mA of 30mA Type A/B. (afhankelijk van wat je in je onderverdeler gaat doen). Vraag me trouwens nog steeds af of het niet eenvoudiger is om een B16 2P in je groepenkast te plaatsen met een 3x2,5mm² naar je WP. Die drang naar onderverdelers snap ik niet zo en kost je een kastje,hoofdschakelaar,automaat of 2.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 06-10-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jim423 thanks voor de toelichting.
Probleem is vooral het trekken van nog een kabel (moet door fundering heen van 45cm oid). Er lopen er al 5 diverse kanten op en de boel is vol. De groepenkastzelf is al uitgebreid met losse modules ernaast om die kabels aan te sluiten, zoals de 3fase zekering voor 3fase PV.

Helaas is de airco unit 1fase en zie ik voor het relatief geringe vermogen geen 3fase oplossing. Alleen grotere toestellen lijken dat te hebben.

En vwbt electricien: ik ga inderdaad wel even mee laten kijken door iemand die erop zit, qua werk. Heb tot nu toe kleine rechtoe rechtaan dingen zelf gedaan, maar dit gaat een stapje verder.

Edit: besloten maar een kabel erbij proberen te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-10-2019 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Post eens een foto van je groepenkast, misschien kunnen we meedenken.
Je kennis kan ongetwijfeld binnen 20min doorboren als hij dit werk doet, ik doe dit regelmatig.
Ook 1-fase zou je kunnen laten aansluiten via zo'n onderverdeler echter is dit dus niet goed selectief of je moet de WP achter een B10 zetten. Dit lijkt echter wel vrij weinig als de fabrikant een B20 aanraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

B16 is ook niet selectief achter een 25A hoofdzekering. B10 waarschijnlijk ook niet eens :+

4500 Wp aansluiten op 1-fase aansluiten (1×16A) en de de warmtepomp op 1×10A zou het mooiste zijn en past wel in de groepenkast. Maarja nieuwe omvormer, nieuwe kabels, etc, etc. Hoop gedoe. Net als een onderverdeler overigens.

Heb je niet gewoon een stopcontact in de buurt? Een verbruiker van 1600 Watt kan gewoon in een stopcontact.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 06-10-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jim423 en @Dre thanks voor de aanvullingen. Ik heb vandaag twee dingen gedaan:

1. Kabel naar de garage getrokken (en de 3fase kabel in het proces gesloopt en weer gefixt :$ )
Was nog steeds urendurende shitklus maargoed, op afwerking na ligt ie naast de 2 andere kabels die kant op.

(Fundering is zo dik dat de 45 cm boor er alleen op een soort smalle delen boven de fundering en onder de vloer tussen kan na weghakken van 20cm isolatie. Aan de andere kant moet ik dan eerst 20cm isolatie weghakken om dan precies het topje van de boor te zien. Het dikke deel is dus 20+45+20cm dik en zo lang is mijn boor niet. Beetje maffe constructie.)

2. Bevriende electromonteur gevraagd mee te kijken met m’n meterkast en te helpen met ‘m weer zoveel mogelijk NEN1010 compliant te krijgen.

Denk dat ik me dan iets meer werk op de hals haal maar alles netjes een eigen groep heeft en ik niet hoef te twijfelen of het nu wel echt goed zit :)

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-10-2019 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Goed gedaan. Wat Dré overigens bedoeld is dat een B10 en B16 mogelijk niet volledig selectief zijn, bij volle sluiting.
Echter in de praktijk met de impedantie van een huisinstallatie erachter en de meter+huisaansluitkabel zijn deze 99% gewoon selectief op een C25 of 25A Gg smeltpatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Jim423 nou ja zei ook in m'n startpost: zeg gerust als het een dom idee is en hoe langer ik er mee bezig was hoe meer ik dat idee zelf kreeg :+ Uiteindelijk zal het op zich wel loslopen, maar je hangt zoiets niet op zodat het onder vollast in ene niet meer werkt of dan rare storingen geeft op je stroomnet. Wel ontdekt dat andere installateurs willekeurig alamats in m'n meterkast geprikt hebben, maar de 3fase automaat voor de 2e PV set is dan weer niet met aardlek.. en kan volgens mij niet op een bestaande aardlek zitten. Ga dus even uitzoeken of er een alamat voor in de plaats moet komen - specifiek voor 3fase inverter.

Thanks voor alle hulp in ieder geval - was tevens leerzaam!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Veel omvormers meten de aardlekstroom, en hoeven om die reden niet achter een aardlekschakelaar. Aardfout in de panelen zorgt voor uitschakeling van de omvormer.

Volgens mij ook nog afhankelijk van je aardfoutstroom bij je omvormer hoog genoeg is, en dus je aarde goed genoeg is.

Bestaande 3-f aardlek gebruiken kan wel, maar een aardfout in je omvormer zorgt dat alles achter de aardlek uitschakelt. Overzichtelijker is het om een aparte alamat toe te passen, maar volgens mij is het wel gewoon toegestaan om verbruikers en opwekkers achter dezelfde aardlekschakelaar te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 07-10-2019 17:38 ]

Pagina: 1