Klasse A zegt iets over de ruststroominstelling. Er zijn vele klassen waarin een versterker kan werken.
In de audio zijn eigenlijk alleen klasse AB en A van toepassing.
Klasse AB houdt in, dat er een kleine ruststroom loopt. Die ruststroom dient er voor om de crossover vervorming een heel stuk naar beneden te helpen. Die ruststroom produceert eigenlijk alleen maar warmte, dus hoe goedkoper de versterker hoe kleiner de ruststroom (ivm koeling). Crossover vervorming is vervorming die veroorzaakt wordt doordat de positieve helft van de sinus niet geheel aansluit bij de negatieve helft. Door die kleine ruststroom staan de torren alvast een stukje "open", waardoor die vervorming gereduceerd wordt (maar niet geheel verdwijnt)
Bij klasse A versterkers loopt er echter een ruststroom die even groot is als de maximale stroom die de versterker kan leveren. Oftewel als een versterker 60W(mono) kan leveren, produceert ie ookal geeft ie geen output toch 60W warmte. Vraag aan onze diehard OCers dat 60W passief(!!) koelen dikke koellichamen met zich mee brengt

Vandaar dat de maximale uitgangsvermogen van een klasse A amp niet zo groot is als van een klasse AB amp. Of je krijgt super dikke koelblokken, want ventilatoren zijn uit den boze bij audio

Het grote voordeel echter van klasse A is dat je totaal *geen* last hebt van crossover vervorming. En dus is het geluid weer net een stukje beter in theorie...
Of je het hoort: tja het zou moeten, maar ik denk dat als je een amp met een ruststroom van 10 a 20 milliAmps hebt, dat die zich vrij aardig kan meten met een klasse A amp. Aangezien je pas bij flink uitsturen uit het ruststroom gebied gaat.
Het verschil is trouwens vooral het duidelijkst als de amp zacht staat, aangezien dan de verhouding van de crossover vervorming ten op zichte van het output signaal groter wordt. Dit verklaard dan ook meteen, waarom transistor bakken beter gaan klinken als ze harder staan. Het beste is om het verschil te beluisteren bij een kleine uitsturing van de versterker. Dan zou het verschil het best hoorbaar moeten zijn.
Dit is voorzover ik weet het verschil in klasse A en AB, ik kan er op sommige punten naast zitten

, dat hoor ik echter graag, want daar leer ik dan ook weer van

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat er nog een aantal dingen niet helemaal duidelijk zijn, dan moet je dat maar zeggen.