Klasse-A functie?!

Pagina: 1
Acties:
  • 715 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
-Zie je op die dure versterkers:

-Wat doet dat theoretisch?
-Waarom heb je dan minder vermogen per kanaal?
-Hoor je nou echt verschil als je het uit zet? (praktisch).

Okej die hard, leer deze jongen (en misschien wel wat andere mensen) weer wat bij!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:39

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op maandag 30 juli 2001 23:07 schreef Yokozuna het volgende:
-Zie je op die dure versterkers:

-Wat doet dat theoretisch?
-Waarom heb je dan minder vermogen per kanaal?
-Hoor je nou echt verschil als je het uit zet? (praktisch).

Okej die hard, leer deze jongen (en misschien wel wat andere mensen) weer wat bij!
Punt 1; Zit op wanabee amps, niet op high-end, die zijn gewoon klasse A.
Punt 2; Wel een idee maar kan het niet uitleggen |:(
punt 3; Altijd met klasse A, het rendement ligt lager als A/B.
Punt 4; Bij Marantz niet :P

Klasse A klinkt geweldig bij versterkers die daarvoor ontworpen zijn.(KSA b.v.) Ik heb zo'n Marantz gehoord en op A vond ik het nogsteeds een opdringerig kreng.
Op hifi.nl is er ook niet veel over te vinden, of lig dat aan mij :z

No news is bad news.

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Klasse A zegt iets over de ruststroominstelling. Er zijn vele klassen waarin een versterker kan werken.
In de audio zijn eigenlijk alleen klasse AB en A van toepassing.

Klasse AB houdt in, dat er een kleine ruststroom loopt. Die ruststroom dient er voor om de crossover vervorming een heel stuk naar beneden te helpen. Die ruststroom produceert eigenlijk alleen maar warmte, dus hoe goedkoper de versterker hoe kleiner de ruststroom (ivm koeling). Crossover vervorming is vervorming die veroorzaakt wordt doordat de positieve helft van de sinus niet geheel aansluit bij de negatieve helft. Door die kleine ruststroom staan de torren alvast een stukje "open", waardoor die vervorming gereduceerd wordt (maar niet geheel verdwijnt)

Bij klasse A versterkers loopt er echter een ruststroom die even groot is als de maximale stroom die de versterker kan leveren. Oftewel als een versterker 60W(mono) kan leveren, produceert ie ookal geeft ie geen output toch 60W warmte. Vraag aan onze diehard OCers dat 60W passief(!!) koelen dikke koellichamen met zich mee brengt :) Vandaar dat de maximale uitgangsvermogen van een klasse A amp niet zo groot is als van een klasse AB amp. Of je krijgt super dikke koelblokken, want ventilatoren zijn uit den boze bij audio :P Het grote voordeel echter van klasse A is dat je totaal *geen* last hebt van crossover vervorming. En dus is het geluid weer net een stukje beter in theorie...

Of je het hoort: tja het zou moeten, maar ik denk dat als je een amp met een ruststroom van 10 a 20 milliAmps hebt, dat die zich vrij aardig kan meten met een klasse A amp. Aangezien je pas bij flink uitsturen uit het ruststroom gebied gaat.

Het verschil is trouwens vooral het duidelijkst als de amp zacht staat, aangezien dan de verhouding van de crossover vervorming ten op zichte van het output signaal groter wordt. Dit verklaard dan ook meteen, waarom transistor bakken beter gaan klinken als ze harder staan. Het beste is om het verschil te beluisteren bij een kleine uitsturing van de versterker. Dan zou het verschil het best hoorbaar moeten zijn.

Dit is voorzover ik weet het verschil in klasse A en AB, ik kan er op sommige punten naast zitten :+, dat hoor ik echter graag, want daar leer ik dan ook weer van :) Ik kan me trouwens ook voorstellen dat er nog een aantal dingen niet helemaal duidelijk zijn, dan moet je dat maar zeggen.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op maandag 30 juli 2001 23:51 schreef Vaagharses het volgende:
Klasse A zegt iets over de ruststroominstelling. ........
Goed verhaal. Op www.hifi.nl kun je nog wat info vinden:
http://www.hifi.nl/allesoverlees.asp?TekstID=1084
Mijn 20 watt klasse A (zelfbouw monobloks) worden zeer warm en ga ik nu echt niet aanzetten :) Gelukkig heb ik ook nog 2*80 watt klasse AB staan.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Vriendelijk bedankt voor je (duidelijke genoege) verhaal. Voor mij zal het denk ik niet al te veel meerwaarde bieden gezien ik altijd vrij luid draai (Ik merk laatste tijd duidelijk dat ik gewoon meer geniet van de muziek als ik luid draai).

Dus ik zou beter een Marantz PM7000 ipv. 8000 kunnen (slecht ter indicatie) nemen gezien je toch vrij weinig verschil merkt tussen het aan/uit zetten van de FUNCTIE.

Verwijderd

Ik dacht eigelijk dat een beetje versterker alleen bij lage volumes klasse A was en bij hogere ging klasse A "eruit" en kon de versterker meer vermogen leveren.

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-05 11:58
Op maandag 30 juli 2001 23:51 schreef Vaagharses het volgende:
Of je krijgt super dikke koelblokken, want ventilatoren zijn uit den boze bij audio :P
Hmm, er zijn toch zeker wel amps met fans erin hoor, hoe wil je anders veel hete lucht uit de amp krijgen?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

De meeste klasse A Amps hebben daarom de koelblokken aan de buitenkant zitten... ;)

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Vaagharses
Op dinsdag 31 juli 2001 12:37 schreef Kluif_DBZfreak het volgende:
Ik dacht eigelijk dat een beetje versterker alleen bij lage volumes klasse A was en bij hogere ging klasse A "eruit" en kon de versterker meer vermogen leveren.
Dat is nou de klasse AB instelling ;) In het lage gedeelte werkt als het ware als een klasse A versterker (ruststroom is groter of gelijk aan de maximale uitgestuurde stroom) en bij een groter vermogen gaat de versterker in klasse B werken vanaf het moment dat ie meer stroom uitstuurt dan de ruststroom.
Hmm, er zijn toch zeker wel amps met fans erin hoor, hoe wil je anders veel hete lucht uit de amp krijgen?
Ja die zijn er, maar ik vind dat een vrij doelloze aangelegenheid. Je maakt een versterker met een signaa/ruis verhouding van 110 dB en wat doe je: je zet er een fan in die 50 dB produceert |:( Ik vind dat een verkeerde manier van bezuinigen ;) En dan kan je wel zeggen, die fan staat alleen aan als ie heet is en dat is alleen bij luidde volumes, dat hoor je dus niet. Maar het gaat mij nu alleen om het principe dat je een versterker bouwt die amper ruist, maar ondertussen produceert ie zelf genoeg herrie om zijn eigen ruis te overstemmen ...

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

^^^ Helemaal mee eens en volgens mij zitten er alleen ventilatoren in Pro hoog vermogen dozen die bij P.A. gebruikt worden..

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-05 11:58
Op dinsdag 31 juli 2001 12:57 schreef Vaagharses het volgende:
Ja die zijn er, maar ik vind dat een vrij doelloze aangelegenheid. Je maakt een versterker met een signaa/ruis verhouding van 110 dB en wat doe je: je zet er een fan in die 50 dB produceert |:( Ik vind dat een verkeerde manier van bezuinigen ;)
fans die 50db aan noise maken zijn wel erg extreem, er zijn genoeg fans die je niet hoort. Ik zou een fan die aanslaat zogauw de versterker te warm wordt niet erg vinden, beter dan een oververhitte versterker...
Op dinsdag 31 juli 2001 13:05 schreef Baklap het volgende:
volgens mij zitten er alleen ventilatoren in Pro hoog vermogen dozen die bij P.A. gebruikt worden..
Not really, heb hier de stereo van juli liggen, daarin hebben ze oa een technics SU-A707 losgeschoefd en daar zit ook een fan in en dat is zeker geen PA :) Ook de teac reciever van hervaz heeft een fan, die die ook wel nodig heeft met infinity kappa's eraan.

Ik heb zelf liever ook een versterker die geen fan nodig heeft, maar een ramp is het niet imho...

• Vaagharses
Op dinsdag 31 juli 2001 13:18 schreef Ritch het volgende:

fans die 50db aan noise maken zijn wel erg extreem, er zijn genoeg fans die je niet hoort. Ik zou een fan die aanslaat zogauw de versterker te warm wordt niet erg vinden, beter dan een oververhitte versterker...
Ik blijf erbij dat een verkeerde manier van bezuinigen is (koellichamen zijn duurder dan een stom fannetje). In een mooie versterker hoort imho geen fan. PA versterkers is natuurlijk een ander verhaal: lekker die fannetjes, de Amp-racks zijn al zwaar zat 8-) dan moet er nog eens 30kilo alu per amp bij komen ... En meestal staan die amps op plekken waar je geen last hebt van die fannetjes. Het is toch wat anders dan een woonkamer.
Not really, heb hier de stereo van juli liggen, daarin hebben ze oa een technics SU-A707 losgeschoefd en daar zit ook een fan in en dat is zeker geen PA :) Ook de teac reciever van hervaz heeft een fan, die die ook wel nodig heeft met infinity kappa's eraan.
Ik zie het wel vaker een fan in een gewone audio amp, maar ik vind hem er gewoon niet thuishoren: dat ding _hoe_stil_die_ook_is_ produceert ruis (in acoustische vorm weliswaar) en het doel van een hifi/highend installatie is om het geluid zo perfect mogelijk weer te geven imho. En een groot dynamisch bereik hoort daar ook bij, door meer ruis (in welke vorm dan ook), wordt dat bereik kleiner.

Kijk ik val meer over dat soort dingen, andere kiezen liever een kabel uit van duizenden guldens, waarvan je het verschil met een goedkopere kabel imho nauwelijks waarneemt.

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Ik wil niet vervelend zijn, maar met een beetje hoge reendemetns boxen, hoef je echt geen verstreker van 2x 80 wat te hebben, bij 10 watt, is het geluid al zeer hard!!

En het cerschil tussen klasse AB en A is niet alleen de rust stroom die er loopt, dat hele gedoe heeft ook invloed op je vervorming en je frequentie karakterastiek van je versterker.
Hetgeen leid tot geluid met een andere klank kleur en er zijn nog veel meer dingen aan de hand, Je hoort zeker een verschil trussen klasse AB en Klasse A versterkers, maar het gaat natuurlijk ook om de electronica die daar in zit, je kan wel een klasse a vesrterker hebben, maar als er slechte elektronica inzit, schiet je nog niks op.
En als je buizen hebt, het beste wat verkrijgbaar is is het vershil tussen klasse a en AB zeer klein. Sterker nog, ik weet niet of het met de frequentie was, maar vanaf een bepaalde frequentie loopt een klasse A buizenversterker over in klasse AB, wat men niet kan horen.

oja, en als je een buizen versterker hebt, die MOEt zelfs warm zijn.
en het is natuurlijk fantastisch spul, daar kom je niet met je transistortje overheen!!!!! 8 )

8 )

• hetisik

hetisik

goed vertelt hoor vaagharses ; ) en eventjes of topic staroffice rulez too!!

8 )

• hetisik

hetisik

Ik wil niet vervelend zijn, maar met een beetje hoge reendemetns boxen, hoef je echt geen verstreker van 2x 80 wat te hebben, bij 10 watt, is het geluid al zeer hard!!

8 )

• Vaagharses
Op dinsdag 31 juli 2001 16:28 schreef hetisik het volgende:
:) 1 watt(RMS) is al hard...
En het cerschil tussen klasse AB en A is niet alleen de rust stroom die er loopt, dat hele gedoe heeft ook invloed op je vervorming en je frequentie karakterastiek van je versterker.
Hetgeen leid tot geluid met een andere klank kleur en er zijn nog veel meer dingen aan de hand, Je hoort zeker een verschil trussen klasse AB en Klasse A versterkers, maar het gaat natuurlijk ook om de electronica die daar in zit, je kan wel een klasse a vesrterker hebben, maar als er slechte elektronica inzit, schiet je nog niks op.
En als je buizen hebt, het beste wat verkrijgbaar is is het vershil tussen klasse a en AB zeer klein. Sterker nog, ik weet niet of het met de frequentie was, maar vanaf een bepaalde frequentie loopt een klasse A buizenversterker over in klasse AB, wat men niet kan horen.
Volgensmij heeft het verschil in klasse A en klasse AB versterkers niets te maken met de de frequentiekarakteristiek van een versterker. Tenminste niet in het audiogebied... Ik ga er ff een boek bij pakken :)
uit elektronica vademecum
Klasse A
De ruststroom in de als emittervolger geschakelde eindtransistor is de helft van de maximale uitgangswisselstroom. Omdat de emitter ter wille van een grote uitstuurruimte is ingesteld op de halve voedingsspaning is de dissipatie in zowel transistor als belastingsweerstand zonder signaal al bijzonder groot. Het rendement van de emittervolger zonder signaal is gelijk aan nul. Bij volledige uitsturing stijgt het rendement tot 25% (in theorie) voor sinusvormige spanningen. De instelling waarbij de ruststroom dezelfde orde van grootte heeft als de signaalstroom noemt met klasse-A-instelling.

Balansversterker:
Balansversterkers vereisen 2 versterkerelementen. Elk element verwerkt een andere polariteit aan het ingangssignaal. Nu is het mogelijk de ruststroom op nul in te stellen. In rust is de dissipatie gelijk aan nul. De instelling waarbij de ruststroom 0 is, noemt men klasse-B-instelling. De balansversterker kan een tweemaal zo groot signaal verwerken als de emittervolger. Daar staat echter tegenover dat de balansversterker twee voedingsspanningen nodig heeft. Het rendement bij volle uitsturing nadert tot 70%.
Rond de nuldoorgang van het signaal onstaan aanzienlijke vervormingen als gevolg van de sterke kromming van de Ub-Ic-karakteristiek in dit gebied. De vervorming die door dit effect wordt veroorzaakt heet cross-over-vervorming.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
AB       A
     |      /   |     / 
     |     /     |    /
     |    /   |   / 
     |   /     |  /
     |  /       | /
 _ __|_/_ _ _  ____|/______
   / |      /|
  /  |       / |
 /   |      /  |

fig f.2.48 Een uitvergroting van de sinus rond de nuldoorgand, met een kleine crossover vervorming. hoe kleiner de ruststroom hoe groter het dode gedeelte bij de nuldoorgang.

Klass AB:
Het dode deel in de overdracht is geëlimineerd door beide transistoren een kleine in polariteit verschillende instelstroom te geven. De cross-over-vervorming is veel minder geworden; met een goede tegenkoppeling zelfs zeer klein te maken. Vrijwel alle goede audio-eindversterkers zijn in klasse AB ingesteld.
Uit dit stukje valt dus op te maken dat het verschil in theorie niet gezocht moet worden in de frequentiekarakteristiek. De manier echter om crossover vervorming tegen te gaan (terugkoppeling) kan zorgen dat de versterker een andere frequentiekarakteristiek krijgt.
door hetisik
oja, en als je een buizen versterker hebt, die MOEt zelfs warm zijn.
en het is natuurlijk fantastisch spul, daar kom je niet met je transistortje overheen!!!!! 8 )
:) ja maar dat heeft er mee te maken, dat de elektronen beter vrij komen. Bij een transistor versterker is warmte eigenlijk ongewenst, omdat de eigenschappen van de tor veranderen. Dus moeten er weer allerlei temperatuurcompensatie onderdelen worden toegevoegd.
Ik heb helaas nog geen plaatjes/schema's om toe te voegen aan dit verhaal...

* Vaagharses is de vraagsteller zeer dankbaar, omdat hij al weer wat meer inzicht in de werking/ontwerpen van een versterker krijgt

Offtopic: staroffice is zeer fijn :) mijn bak is eindelijk stabiel... werkt echt: geen ms-office installeren :P heb het toch niet nodig...

• hetisik

hetisik

prachtig stuk trouwens vaagharses, maar ik bedoel, de vervorming zorgt ook voor een mider ideaal frequentie karakterasitek.

8 )

• Vaagharses
Op dinsdag 31 juli 2001 19:02 schreef hetisik het volgende:
prachtig stuk trouwens vaagharses, maar ik bedoel, de vervorming zorgt ook voor een mider ideaal frequentie karakterasitek.
Ik denk dat die crossover-vervorming er niet voor zorgt dat de frequentie karakteristiek verandert, die vervorming creeërt alleen harmonischen die de klank beïnvloeden. De frequentiekarakteristiek wordt vooral bepaald door de lineariteit van de torren/buizen, uitgangsfilter en als er sprake is van terugkoppeling: daar eventuele C's en L's. Neem bijvoorbeeld een versterker die lineair is tussen 100hz en 10khz (geen goede audio amp dus :P )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|    __________________
|   /           \
|     /           \
|    /              \
|   /               \
|  /                  \
|_/____________________________\___
     |100hz         |10Khz

Of die amp nou klasse A B C Of whatever is, hij blijft even hard versterken als het ingangssignaal zich binnen de gestelde grensen bevind waarin de versterker lineair is. Crossover vervorming valt volgensmij onder harmonische vervorming en niet zozeer onder de lineairiteit van het systeem. Maar hier is eigenlijk heel weinig over geschreven, dus ik weet het ook niet helemaal precies :+ Dat stukje uit mijn vorige reply is één van de meest duidelijke beschrijvingen van wat een klasse A versterker of klasse B is(In het origineel staan er nog wat berekeningen en schema's bij).

• hetisik

hetisik

je hebt gelijk, ik kom er ook steeds meer achter dat de school boeken een hoop missen, ik klooi ik ben ook een geluids gestoorde.
Ik weet uit de praltijk dat bij klasse AB er niet alleen nog die crossover vervorming bestaat, het is een moeilijk ites, de meeste schoolboeken gaan niet op de details in, en je hebt weer eens een prachtstuk geschreven!!

8 )

• Vaagharses
Nou niet alleen school boeken gaan er niet diep op in. (ik heb trouwens een prachtig boek vanuit school over analoge electronica: Electronics van Hambley) Daar staat best veel in. Maar over specifieke High-End Audio wordt weinig tot niets over geschreven. Ik heb één boek gevonden in de schoolmediatheek die alleen maar over audio ging, en zelfs daar staat niet echt veel in... Dit stukje heb ik trouwens uit een boek van mijn pa gehaald: staat er heel duidelijk. Maar er wordt in geen enkel boek wat ik ken gesproken over lineaire vervorming en de klasse van een versterker, vandaar dat ik die link nog even niet durf te leggen ;) Het enige waar over gesproken wordt is crossover vervorming. En ikzelf: als ik er over nadenk, is het ook in mijn ogen de enige vervorming die er ontstaat (ideale componenten ;) ) Maar we zouden natuurlijk eens gaan kijken wat PSpice er van vindt... :) misschien zien we dan wel wat er aan de hand is...

Ik heb alleen niet zo veel tijd om een hele simulatie op te gaan zetten :+

• hetisik

hetisik

ik heb een heel mooi boek dat alleen over buizen gaat uit de goei ouwe tiojd, geen halve koek, alles wword perfect en zeer simpel uitgelegd to in de puntjes met een beetje gevoel voor humor, het is echt super goed!!
wat jij in twee jaar leert op de mts leer je in dat boek met een paar uurtjes lezen, het is echt fantastisch, echt de goei ouw tijd!!

8 )

• Vaagharses
Op dinsdag 31 juli 2001 20:58 schreef hetisik het volgende:
ik heb een heel mooi boek dat alleen over buizen gaat uit de goei ouwe tiojd, geen halve koek, alles wword perfect en zeer simpel uitgelegd to in de puntjes met een beetje gevoel voor humor, het is echt super goed!!
wat jij in twee jaar leert op de mts
Maak er maar hts van :+ :)
leer je in dat boek met een paar uurtjes lezen, het is echt fantastisch, echt de goei ouw tijd!!
Het probleem van de opleiding is, dat er weinig meer gedaan wordt aan funderende vakken zoals elektronica en elektrische netwerken. Dit zijn typisch vakken die nodig zijn voor het begrijpen van analoge (Audio hf) schakelingen. Helaas wordt tegenwoordig veel meer de aandacht gelegd op digitale systemen en embedded systems, terwijl dat een stuk simpeler is dan *goede* analoge schakelingen ontwerpen (op mijn opleiding zijn er maar een paar die weten hoe een mosfet werkt ;) ).

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 07:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

eh je zei net dat ventilators uit den boze zijn. Bij het pa wereldje niet hoor. die EAW actieve speakers (buildin versterker) daar hangen achter 2 coolers in. niet dat je die kan horen ofzo :)

Mijn broertje heeft een of ander kenwood versterkertje met een pure A knopje. pfft t geluid wordt echt niet hoorbaar beter op, dus dan heb uk liever wat meer power. En dat ruis? pfft doesnt bother ME.

• Vaagharses
Op dinsdag 31 juli 2001 23:20 schreef AtomicShockwave het volgende:
eh je zei net dat ventilators uit den boze zijn. Bij het pa wereldje niet hoor. die EAW actieve speakers (buildin versterker) daar hangen achter 2 coolers in. niet dat je die kan horen ofzo :)
Als je mijn replys wat beter had gelezen, had je ook gezien dat ik het wel heel erg prettig vind dat er fans in PA amps zitten. Moet er niet aan denken dat die racken met carver PT2400's passief gekoeld zouden zijn... vind ze nu al zwaar :+
quote mezelf ff
PA versterkers is natuurlijk een ander verhaal: lekker die fannetjes, de Amp-racks zijn al zwaar zat dan moet er nog eens 30kilo alu per amp bij komen ... En meestal staan die amps op plekken waar je geen last hebt van die fannetjes. Het is toch wat anders dan een woonkamer.
:)
Op dinsdag 31 juli 2001 23:20 schreef AtomicShockwave het volgende:
Mijn broertje heeft een of ander kenwood versterkertje met een pure A knopje. pfft t geluid wordt echt niet hoorbaar beter op, dus dan heb uk liever wat meer power. En dat ruis? pfft doesnt bother ME.
Jij hebt zeker kabels van 1000 piek per stuk, omdat die veel beter klinken dan kabels van 200 piek per stuk ;) Er zijn mensen die hun CD's inspuiten omdat ze dan schijnbaar beter gaan klinken... Dan lijkt me dat beetje ruis van een versterker zeker van belang als we het over High-End hebben.
En klasse A is theoretisch (ook meetbaar) beter dan klasse AB, of het hoorbaar is is weer een ander verhaal. Ik quote weer mezelf...
weer een stukje door * Vaagharses geschreven
Of je het hoort: tja het zou moeten, maar ik denk dat als je een amp met een ruststroom van 10 a 20 milliAmps hebt, dat die zich vrij aardig kan meten met een klasse A amp. Aangezien je pas bij flink uitsturen uit het ruststroom gebied gaat.
Oja de eerste PA versterker die in klasse A is uitgevoerd moet nog bedacht worden: Dan is er geen verwarming meer nodig, heeft geluid meer stroom nodig dan licht en zijn er 2x zoveel trailers voor geluid dan licht. Dus klasse A is een aangelegenheid voor HiFi puristen, niet zozeer voor beuk installaties.

En een keer knallen met kf-750 kan ik ook zeer waarderen... dat beukt tenminste. Maar bij hifi(high-end) gaat het om perfectie.

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 07:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hehe sorry dat ik niet alles gelezen heb t was ook zo veel :)
heb zelf imme huis tuin keuke versterker ook een cooler gedaan omdat ik nogal lomp omga met t beessie :) 2X100watt@ 4-6ohm philips kasjes en dan een zelfgemaakte baskast met een 100watt 12inch woofer@8ohm. en dan lekker hard dakraam open en dan goed opendraaien :)
Tis trouwens geen cooler maar een ventilator van een FOHN :D maakt ietsie meer geluid

• hetisik

hetisik

ik zehg het weer, een wat voor een klasse het is zegt nog steeds niet veel, de elctronica die gebruikt wordt is natuurlijk ook zeer belangrijk, dus als je een klasse a sonyversterker hebt, hoeft het niet persee so te zijn dat diepioneer klasse AB slechter klinkt, als voorbeeld

8 )

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:12
Ik heb weleens een verhaal gehoord over Klasse A versterkers, dat ging over de manier van versterken: Een Klasse AB versterkt de sinus in 2 delen => het "positieve" deel en het "negatieve" deel. Een klasse A versterker versterkt de sinus in 1 keer. Dit heeft als gevolg dat het geluid wat een klasse A versterker produceert voller (niet harder) klinkt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het hele probleem zit in de transistoren. Deze hebben minimaal een 0.6 volt nodig om te gaan geleiden.
Bij een klasse A versterker wordt die transistor op halve spanning in rust aangestuurt. Waarom ?
Omdat de transistor dan goed in een lineaire versterking zit (Stroom-spanning grafiek van een diode).

Klasse AB worden de transistoren (2 stuks) in rust net op die 0,6 volt gehouden (liefst er net iets boven met een kleine ruststroom) waardoor de ene direct lineair op de negative sinus en de andere lineair op de positieve helft kan werken zonder dat die 0.6 volt drempelspanning effect heeft..
{probleem is dat onderaan die diode-kromme de versterking nog niet geheel lineair is en dus nog steeds een lichtelijke vervorming ontstaat.

Klasse B was volgens mij met 2 transistoren die wel de vervormde 0-doorgang heeft die Vaagharses in zijn tekeningetje aangaf.

Kortom, Klasse-A is niet zuinig maar wel het beste qua minste vervorming.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:12
Op woensdag 01 augustus 2001 23:41 schreef Sinclair het volgende:
Het hele probleem zit in de transistoren. Deze hebben minimaal een 0.6 volt nodig om te gaan geleiden.
Bij een klasse A versterker wordt die transistor op halve spanning in rust aangestuurt. Waarom ?
Omdat de transistor dan goed in een lineaire versterking zit (Stroom-spanning grafiek van een diode).

Klasse AB worden de transistoren (2 stuks) in rust net op die 0,6 volt gehouden (liefst er net iets boven met een kleine ruststroom) waardoor de ene direct lineair op de negative sinus en de andere lineair op de positieve helft kan werken zonder dat die 0.6 volt drempelspanning effect heeft..
{probleem is dat onderaan die diode-kromme de versterking nog niet geheel lineair is en dus nog steeds een lichtelijke vervorming ontstaat.

Klasse B was volgens mij met 2 transistoren die wel de vervormde 0-doorgang heeft die Vaagharses in zijn tekeningetje aangaf.

Kortom, Klasse-A is niet zuinig maar wel het beste qua minste vervorming.
Kijk dat is dus het hele verhaal, maar een kleine correctie: een silicium-transistor geleidt pas bij 0,7 V (eerder ook wel, maar dat gaat dan met enkele elektronen per seconde, bij wijze van)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op donderdag 02 augustus 2001 02:52 schreef universal creations het volgende:

[..]

Kijk dat is dus het hele verhaal, maar een kleine correctie: een silicium-transistor geleidt pas bij 0,7 V (eerder ook wel, maar dat gaat dan met enkele elektronen per seconde, bij wijze van)
En daarom zijn FET- en buizenversterkers onder de audiofielen zo populair. Geen drempelspanning en erg lineaire versterking.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Vaagharses
FET's geen drempel spanning :? nou ik had anders heel wat problemen met mijn ruststroom instelling in mijn DIY hybride amp... Dat waren FET's die in de eindtrap zaten: de drempelspanning is zelfs hoger dan bij een bipolaire transistor dacht ik. Wat ik me in ieder geval nog kan herinneren is dat ik veel last had van crossoververvorming...

Buizen weet ik niet, heb ik niet zoveel kaas van gegeten :+ maar als ik een beetje nadenk over de manier van bouw/werking lijkt het met dat die dingen geen drempelspanning hoeven te hebben.

• hetisik

hetisik

daar ben ik weer, bij buizen is het crossover probleem veel en veel minder, omdat het verschil bij horgere frequenties verwaarloos baars is laat men een klasse A buizenversterker ze in het hoge gebied overlopen in van
klass AB

8 )

Pagina: 1