speelgoed voor je kinderen wat koop je ? verjaardag/feestdag

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Mijn kinderen zijn rond de 10 jaar (jongen en meisje) maar wat koop je nu voor ze ?
Ik denk niet dat ik de enige ben met dit "probleem".

Beetje uitleg is misschien wel handig.
De kids komen eigenlijk niet "buiten' en dat is meer omdat ze geen speelkameraadjes buiten zien.
- schooldagen = na school of op de opvang of thuis achter de buis (ja wij ouders zijn niet 24/7 thuis)
- vakantie = opvang of met ons ouders "thuis"
Nu lopen we geregeld mee naar buiten om met onze eigen ogen te ontdekken dat er inderdaad weinig speelmaatjes buiten zijn.
Nu promoten we niet scherm gebruik, maar je hebt wel een beetje kip ei probleem .. de achtertuin met zwembad/trampoline is niet bevordelijk maar geeft hun wel wat buiten lucht.. ;)

Maar daar gaat dit topic niet echt over..

Lego, nerf, puzzels, LOL en transformers ze hebben het allemaal maar om te zeggen dat ze er veel mee spelen nu nee .. ps4/wii/gsm/tablet is alleen paar uur per week .. (lees slecht weer ofzo)
Alleen ik weiger bv digitale munt-eenheid binnen games toe te staan in huis of "games" als kado, dat mogen ze zelf aanschaffen (onder het mom van bewust met geld om gaan)
En we ondernemen ook geregeld interactieve activiteiten zoals koken, museums en andere dingen maar dit is niet hun eigen fantasie ontwikkelen. Daarnaast raken ze (duh) ook snel verveeld.

Wat ik jammer vind is dat ze vooral niet bezig zijn met fantasie uitleven liever levenloos met scherm in de hand en op zich lukt ons dat best wel .. voor die paar uur dat we ze kunnen "verbieden" achter een scherm te zitten.. en stomme vloggers te volgen oid ..

Kijk elk kind is anders en wat je "uitgeeft" is ook je eigen mening maar ik ben vooral op zoek naar manieren om ze minder met het scherm bezig te zijn en vooral positief..zonder apps of andere negatieve beperkingen

Tja vanalles

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Boeken? Bibiliotheekabonnement (was in mijn tijd gratis, maar goed). Lidmaatschap van 'n sport- of andere club?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zoek je een kado, of een bezigheid voor je kinderen? Want volgens mij stel je beide vragen :p
Als je niet wilt dat ze binnen achter een scherm zitten geef ze dan iets waar ze buiten mee kunnen spelen. Rolschaatsen, skateboard, whatever.
En als je ze echt buiten wil hebben: scouting. Vriendjes maken, en wat van de wereld leren.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Waarom iets kopen? Neem ze mee, laat ze een paar vriendjes meenemen, en ga naar buiten. Ga het bos in, de duinen, de heide op, whatever bij je in de buurt is. En zet een speurtocht uit oid. Ja, dat kost wat tijd en moeite als ouders, maar het is zoveel leuker dan het zoveelste stuk speelgoed om te geven.

Imho: Creativiteit creëer je niet door ze dingen te geven, maar juist door ze niets te geven.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-10 02:57
Hutten bouwen is leuk.
Kikkervisjes vangen is leuk.
Herfst collages maken is leuk.
Bij ons in de buurt is een zanderij waar je van de duinen kan rollen.
Oudheden zoeken op de hei/langs de sloot...das misschien ook iets lokaals, bij ons vindt je veel pijpenstelen/koppen, scherven en glaswerk.

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:35 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:56
Koop een belevenis!
Ga met ze naar Auschwitz in Polen, ga naar Berlijn voor 'de muur'. Ga naar Parijs voor de culturele zaken, naar Londen, etc.

Laat ze snuiven aan de wereld.

Ook leuk; weekendje survival in de Belgische Ardennen! Parachute springen, wildwater kanoën, abseilen, etc

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 23:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Geef ze een drone of bestuurbare auto. Als die laatste een beetje het Nikko-achtige ontstijgt, kunnen ze daar ook nog aan sleutelen/tunen/upgraden. Niet per se goedkoop, maar wel “goed” speelgoed

Verwijderd

Of als er een of andere crossbaan in de buurt zit, een bmx.

Edit: iets met muziek maken?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2019 08:06 ]

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:00
Mijn kinderen zijn 10 en 8. Ik zie dezelfde problematiek. 2DS of tablet afpakken is echt een straf (en daar maak ik soms dankbaar gebruik van). Ze hebben praktisch alles al.

Met cadeaus probeer ik sinds twee jaar wat creatiever te zijn:
- boeken (voorleeswedstrijd op school)
- knutselspullen (oudste wilde Manga leren tekenen -> instructieboekje)
- uitjes (pretpark / optreden van favoriete artiest)
- gezelschapsspel (op zondag spellenmiddag)
- nieuwe fiets (want toch nodig) itt tweedehands tussendoor

Bevalt goed, en valt tot nu toe in de smaak. Kinderen hebben graag aandacht van hun ouders... samen iets ondernemen wordt altijd gewaardeerd.

• nickyhaan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08 14:04
Meld ze aan bij de scouting... daar doen ze veel buitendingen, creatieve dingen en leren ze vriendjes/vriendinnetjes kennen... en als bonus hebben ze “scouting weekenden” en “scouting kamp” .. heb je als ouder een weekje vrij :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Scouting / sport & spel doen ze/we al

ik zoek echt iets wat weer onafhankelijk is ..elektronica / bouw pakket lijkt me wel wat ..

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 05-10-2019 11:35 ]

Tja vanalles

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-10 02:57
vso schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:35:

ik zoek echt iets wat weer onafhankelijk is ..elektronica / bouw pakket lijkt me wel wat ..
Voor haar een Disney Kasteel 3D puzzel:
https://www.ravensburger....-kasteel-12587/index.html
Voor hem een Porsche 3D puzzel:
https://www.ravensburger....che-911r-12528/index.html

Of andersom natuurlijk, wil niemand beledigen :P

(ook puzzels met LED verlichting verkrijgbaar :) )

[ Voor 4% gewijzigd door mercapto op 05-10-2019 11:45 ]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:02
vso schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:35:

Als je een soort bouwpakket zoekt zou ik eens kijken naar de Experimenteerdoos.

Je verschillende soorten in de trant van programmeren, scheikunde, electra noem maar op.

Cloud ☁️

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 18:27

GerritGekke

Gamechanger

Goed voorbeeld doet volgen! Als de ouders veel binnen zitten krijgen de kinderen dat ook mee.
Wat ik jammer vind is dat ze vooral niet bezig zijn met fantasie uitleven liever levenloos met scherm in de hand en op zich lukt ons dat best wel ..
No offense, maar hoeveel fantasie hebben de ouders? Als die ook veel levenloos achter het scherm zitten ...

 Karma

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10 19:24
Misschien kan je ze leren programmeren of een instrument te bespelen.

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Meccano voor hem?

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Misschien een Tamiya/Carson/Traxxas/Corally/HPI/etcetc model auto? die kan je kopen als bouwpakket.
Eerst zelf bouwen, er mee racen (asfalt of offroad), upgrades kopen en inbouwen (betere lagers, schokdempers, banden, motor, etc) mee doen in competities, etc.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
GerritGekke schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:28:
Goed voorbeeld doet volgen! Als de ouders veel binnen zitten krijgen de kinderen dat ook mee.

[...]

No offense, maar hoeveel fantasie hebben de ouders? Als die ook veel levenloos achter het scherm zitten ...
Eens. Naar mijn idee kun je creativiteit en fantasie niet kopen. Klinkt zweverig, maar het meest waardevolle wat je ze kunt geven is tijd.
Wat je ze ook geeft zonder voorbeeld werkt niets, dan is het hebben om te hebben.
Een doos meccano maakt van een kind geen techneut en een doos kleurpotloden geen Rembrandt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Dets schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:59:
[...]

Eens. Naar mijn idee kun je creativiteit en fantasie niet kopen. Klinkt zweverig, maar het meest waardevolle wat je ze kunt geven is tijd.
Wat je ze ook geeft zonder voorbeeld werkt niets, dan is het hebben om te hebben.
Een doos meccano maakt van een kind geen techneut en een doos kleurpotloden geen Rembrandt.
Goed dat staat al in de OP alleen wat anders omschreven, en je zou beter bij kunnen dragen aan het topic door in oplossingen te denken dan de negatieve commentaar .. dat is ook immers wat ik vraag.

En wat makkelijk is dat nu 24 uur per dag, youtube/netflix/disney/tv of ander digitaal terrreur beschikbaar is,
Dat had men vroeger niet (alleen op zaterdag ochtend tussen 08:00 en 11:00 ) dus was je wel genoodzaakt met je fantasie aan te vullen. Daarnaast werkte mama's niet en waren er genoeg kinderen in de straat waar mee je met buiten/binnen spel kon spelen..
Nu kan je de stad/dorp rondcrossen en binnen 15 min heb je met pech 6 kinderen op straat gezien verdeeld over een enorm oppervlak.

Daarnaast moet je kids wel intesse hebben in meccano/kleurpotloden of ander speelgoed om potentie te zien in iets .... dat kan je niet forceren.

ik zie wel leuke dingen voorbijkomen .. wij hebben o.a smartgames (1 persoons games met diverse levels van moeilijkheid..) 3d inzicht of andere inzicht ontwikkel je ermee.

Tja vanalles

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:10

Honesty

kattenneus!

Onze kinderen 12/10 zitten nog helemaal in de LEGO, dat maakt het wel iets makkelijker omdat je altijd een cadeau hebt om te kopen, vind het zelf wel zonde geld omdat ze al bergen hebben maar als zij er gelukkig van worden is het goed, werd er vroeger ook gelukkig van alleen kreeg ik minder.

Belevenis vind ik ook een goede, zal niet zo snel met kinderen naar een concentratiekamp gaan, maar stedentrips zijn goed te doen en na een uurtje museum beginnen ze bij ona pas de concentratie te verliezen, dus Parijs viel me echt heel erg mee. Maar ook dat soort dingen, keertje zwemmen, vakantie, karten vind ik geen echt cadeau. Zelfde als museumpass, dat vind ik meer om zo maar te geven en gewoon iedere zondag er op uit te trekken.

Consoles en randapparatuur hebben ze ook al, games hoeft niet meer zo nodig omdat ze de gamepass hebben en ze toch bijna alleen Fortnite spelen.

Hebben ze zelf geen ideeën?
Buiten spelen is inderdaad niet meer van deze tijd, wij zaten iedere avond buiten maar als ik nu door de wijk loop zie ik ook weinig kinderen.

Wij geven trouwens met verjaardag/kerst geen cadeau maar een budget, zodat ze zelf de maanden voor kerst mogen gaan puzzelen hoeveel ze de meeste cadeau's kunnen kopen van het budget. Verleden jaar Kerst ook meegemaakt dat ze wachtte op Black Friday en ineens veel meer konden kopen dan het lijstje.

[ Voor 17% gewijzigd door Honesty op 05-10-2019 14:15 ]

Festina lente

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Honesty schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:10:
Onze kinderen 12/10 zitten nog helemaal in de LEGO, dat maakt het wel iets makkelijker omdat je altijd een cadeau hebt om te kopen, vind het zelf wel zonde geld omdat ze al bergen hebben maar als zij er gelukkig van worden is het goed, werd er vroeger ook gelukkig van alleen kreeg ik minder.

Belevenis vind ik ook een goede, zal niet zo snel met kinderen naar een concentratiekamp gaan, maar stedentrips zijn goed te doen en na een uurtje museum beginnen ze bij ona pas de concentratie te verliezen, dus Parijs viel me echt heel erg mee. Maar ook dat soort dingen, keertje zwemmen, vakantie, karten vind ik geen echt cadeau. Zelfde als museumpass, dat vind ik meer om zo maar te geven en gewoon iedere zondag er op uit te trekken.

Consoles en randapparatuur hebben ze ook al, games hoeft niet meer zo nodig omdat ze de gamepass hebben en ze toch bijna alleen Fortnite spelen.

Hebben ze zelf geen ideeën?
Buiten spelen is inderdaad niet meer van deze tijd, wij zaten iedere avond buiten maar als ik nu door de wijk loop zie ik ook weinig kinderen.

Wij geven trouwens met verjaardag/kerst geen cadeau maar een budget, zodat ze zelf de maanden voor kerst mogen gaan puzzelen hoeveel ze de meeste cadeau's kunnen kopen van het budget. Verleden jaar Kerst ook meegemaakt dat ze wachtte op Black Friday en ineens veel meer konden kopen dan het lijstje.
tja beetje zelfde idee hier .. ze hebben wel idee-en maar soms komen mensen met onverwachte nieuwe dingen .. het is niet dat ik zonder idee zit maar de tijden veranderen en daarin meegaan is niet altijd even makkelijk

Tja vanalles

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
vso schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Goed dat staat al in de OP alleen wat anders omschreven, en je zou beter bij kunnen dragen aan het topic door in oplossingen te denken dan de negatieve commentaar .. dat is ook immers wat ik vraag.
Ik deed een suggestie en gaf een voorbeeld. Jij interpreteert het als negatief.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11:21
ga spulletjes halen en ga een vlieger bouwen of zoiets en als het klaar is lekker vliegeren dat is altijd wel een succes en nodigt uit om ook wat andere dingen in elkaar te flansen

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
President schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 07:01:
Koop een belevenis!
Ga met ze naar Auschwitz in Polen, ga naar Berlijn voor 'de muur'. Ga naar Parijs voor de culturele zaken, naar Londen, etc.

Laat ze snuiven aan de wereld.

Ook leuk; weekendje survival in de Belgische Ardennen! Parachute springen, wildwater kanoën, abseilen, etc
Een belevenis, prima, maar ik denk dat een trip Auschwitz niet echt een geschikt verjaardagscadeau is voor wie dan ook, laat staan een 10/12 jarig kind.

Doe zoiets buiten een verjaardag om, dan hebben ze er nog steeds wat aan en kun je de verjaardag gebruiken voor iets leuks, feestelijks (zoals je laatste aanbevelingen).

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 22:56
Misschien een gek idee,
Organiseer wat speel afspraken (met ze gaan zwemmen/voetballen/klimmen/etc) met wat vriendjes
Wie weet houden ze daar iemand aan over die vaker over de vloer komt/
Houden ze zich vanzelf vaker bezig

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
bie100 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:49:
ga spulletjes halen en ga een vlieger bouwen of zoiets en als het klaar is lekker vliegeren dat is altijd wel een succes en nodigt uit om ook wat andere dingen in elkaar te flansen
Wat is er anders dan met ze samen lego,tekenen of knutselen ? zo heb we garage en poppenhuis gebouwd voor de kids, met hun inbreng en arbeid erbij ... het bouwen is leuk maar duurde een tijd voordat daar ook "actief" gebruik van gemaakt word ... (dat we zien als ouders) .. ik vrees dat we dat soort dingen pas 20 a 30 jaar na dato zullen horen.. of we moeten een camera in de kamer ophangen ;)
coolbvrobin schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 16:46:
Misschien een gek idee,
Organiseer wat speel afspraken (met ze gaan zwemmen/voetballen/klimmen/etc) met wat vriendjes
Wie weet houden ze daar iemand aan over die vaker over de vloer komt/
Houden ze zich vanzelf vaker bezig
Klinkt misschien negatief maar voor ons is de realiteit dat het ook niet altijd lukt die kinderen gaan ook naar de opvang of activiteiten met de ouders.. en dat ongeplande is ook niet echt spontaan het nadeel van afspreken is dat het kind "gedwongen" word of juist hele hoge verwachtingen heeft ...
Op zich gaat zoiets wel .. begrijp me niet verkeerd maar het ongedwonge is er dan vanaf...

Tja vanalles

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag me af waar dat isolement waar je het over lijkt te hebben vandaan komt. Wonen jullie zo afgelegen ofzo? Of ligt dat wellicht aan het tijdstip waarop ze eindelijk naar buiten zouden kunnen (thuis na de naschoolse opvang).

Ik hoor namelijk twee dingen: je wilt ze thuis wat te doen geven, en ze gaan niet naar buiten (waarom? Zie vorige vraag). Maar als je ze in huis wat te doen geeft, blijven ze binnen. Schiet ook niet op natuurlijk.

Toen ik 10 was had ik weinig vriendjes. Ik vermaakte me echter prima met Lego en in mijn uppie buitenspelen. Had een plastic M16 mitrailleur, ging zelf sluipen door de bosjes enzo.

Misschien moet je ze wat vrijer laten. Lekker buiten laten spelen. Hoop dat je daar een veilige omgeving hebt voor ze. Zoals ik het hoor zitten ze of school, opvang of binnen en slapen. Dan heb je idd dat ze dat ook in het weekend gaan doen ja.

Ander ideetje: geef ze meer tijd van jezelf. Thuiswerken, flexibele werktijden, vrije middag voor jezelf op woensdagmiddag. Dan is er iig de mogelijkheid om naar buiten te gaan op tijdstippen dat er meer leeftijdsgenootjes buiten zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 05-10-2019 20:47 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:38:
Vraag me af waar dat isolement waar je het over lijkt te hebben vandaan komt. Wonen jullie zo afgelegen ofzo? Of ligt dat wellicht aan het tijdstip waarop ze eindelijk naar buiten zouden kunnen (thuis na de naschoolse opvang).

Ik hoor namelijk twee dingen: je wilt ze thuis wat te doen geven, en ze gaan niet naar buiten (waarom? Zie vorige vraag). Maar als je ze in huis wat te doen geeft, blijven ze binnen. Schiet ook niet op natuurlijk.

Toen ik 10 was had ik weinig vriendjes. Ik vermaakte me echter prima met Lego en in mijn uppie buitenspelen. Had een plastic M16 mitrailleur, ging zelf sluipen door de bosjes enzo.

Misschien moet je ze wat vrijer laten. Lekker buiten laten spelen. Hoop dat je daar een veilige omgeving hebt voor ze. Zoals ik het hoor zitten ze of school, opvang of binnen en slapen. Dan heb je idd dat ze dat ook in het weekend gaan doen ja.

Ander ideetje: geef ze meer tijd van jezelf. Thuiswerken, flexibele werktijden, vrije middag voor jezelf op woensdagmiddag. Dan is er iig de mogelijkheid om naar buiten te gaan op tijdstippen dat er meer leeftijdsgenootjes buiten zijn.
Wij hadden thuis vroeger genoeg speelgoed/speelkamaraadjes en ouder(s) waardoor we binnen/buiten voldoende te doen hadden en pv geen "game console" (ik vond het leuk bij anderen maar thuis niet)
bij mooi weer was ik "graag" buiten of werd ik naar buiten geschopt .. en tja dan na wat mokken kon ik genoeg speelkameraadjes vinden om toch te gaan spelen.

Nu het isolement is niet zo uniek als je wellicht denkt, vele ouders om me heen ervaren het zelfde, inderdaad het is een combinatie van opvang/werk en omgeving we wonen in een dorp met stadsrechten ..

Wij zelf zijn altijd pro "buitenspelen" geweest en verafschuwen kinderopvang .. dus dit beperken we tot een minimum. Moeder de vrouw werkt 3 dagen en de rest zit ze thuis voor de kids, (woensdag / vrijdag) zodat ze na schooltijd niet naar de opvang hoeven en de middag.
Maar bij buitenspelen stappen ze op de fiets en na wat rondfietsen (we gaan soms mee) zie je weinig kinderen die buiten willen spelen... en soms hebben ze wel wat aansluiting maar dit is vaak tijdelijk intresses/gedrag klikt bv niet .. wat niet helpt is dat ze niet lokaal naar school gaan maar buiten de stad.

Activiteiten zoals museum,zwemmen of wandelen als voorbeelden zijn regelmatig op het programma te vinden. We gaan naar campings (vinden we zelf leuk) maar voordeel is dat de kinderen ook contact kunnen leggen. Wij geven beperkt kado's en bv op rommelmarkten mogen ze wat speelgoed uitzoeken spelen ze ermee dan geven we "beter" spul laten ze het voor de heb links liggen dan is het geen zonde geld.
Zoals eerder beschreven knutselen we ook dingen in elkaar zoals garage/poppenhuis of gaan we samen iets bouwen van lego.

Onze dochter heeft iets meer aansluiting, dan zoon maar vaak gaat dat wel redelijk goed alleen je merkt dat kinderen weinig tijd 1:? krijgen omdat de ouders van de andere kind(eren) activiteiten gepland hebben.
Ik sta met verbazing te kijken dat kids op feestjes c.q vakantie vaak met hun neus in de scherm zitten dit is blijkbaar ook al in de taxi van/naar school.
Tijdens vakantie(s) hebben we ook niet genoeg vrije-dagen en ouders die op kunnen passen dus dan is de opvang toch tot ons verdriet een aangewezen locatie .. waar ze dan met "geluk" leeftijds genoten c.q activiteiten hebben. ..

Voor onze dochter bijna te oud voor de opvang zitten we straks een beetje lastig, want je kind 10 uur alleen laten in huis vind ik niet ok dat is vragen om situaties die je als ouder liever verhinderd. van simpel snee-tje tot veel erger.

Maar je zou denken dat er geen kinderen zijn op 30.000 inwoners, er zijn wel enkele kinderen buiten maar zoals eerder gezegd je bent niet thuis en dan ? je kind ongecontroleerd ergens laten spelen ? zonder een veilige vluchthaven (ouder die klaar staat) .. 2 dagen is dan niet genoeg en om ze naar opa/oma te brengen (uit hun eigen omgeving) heeft net zoveel nut als naar een dagopvang .. en je ouders bij je thuis te laten slapen is 1 a 2 x leuk maar goed.. je snapt hem wel.

Al zou je ze vertrouwen zonder ouder in de buurt, deurbel met camera en remote "access" ik kan niet op werk camera's in mijn huis gaan bekijken .. (duh) en je weet niet wat kinderen samen bedenken of uitspoken. en dan is snoepje jatten uit de kast het minst erge.. ruzie/of ongelukjes zijn lastig.

maar goed terug naar de vraag .. de reden wat ik ander vertier zoek is dat ze wat minder achter hun scherm hoeven te kruipen zonder interactie van de ouders vereist is .. (optioneel dus) kids moeten immers zelf vallen en opstaan en zelf "problemen" oplossen ..

Tja vanalles

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Als ik het goed begrijp, zijn op de momenten dat jou kinderen buiten willen spelen er wel andere kinderen, maar die zitten waarschijnlijk binnen.

Ik bedenk zo even in het wilde weg: (geen idee of het kan, of dat het wel wenselijk is)
  • Aansluiten bij al bestaande buiten activiteiten. Is er een skatebaan in de buurt, en wordt die wel gebruikt? Kadootje aanpassen in die richting/
  • Wordt er veel gevist in die buurt? Hengel, visakte (oid) en de andere meuk kado geven
  • Andere kinderen naar jou huis lokken. Dat kan met meermans spellen die het leukst zijn vanaf een mannetje of zes. Doe je meestal niet met je gezin, meer is leuker. Denk aan "Weerwolven van Wakkerdam", maar bijvoorbeeld het stokjes gooi spel Kubs kan ook prima.
Wat ik mijn trouwens herinner, is dat er meestal met vriendjes wordt afgesproken. "Mag ik na school bij Henkie spelen?". Dat betekent dus dat bij dat buitenspelen het relatienetwerk niet vergroot wordt, maar gewoon gebruikt. Een (proef) abonnement op een willekeurige hobby (ateletiek, Scouting, Jong Nederland, Buurthuis, kids survival club, voetbal, knutselclub, enzovoort) is dus misschien ook een leuk idee. En misschien dan de solitaire sporten even links laten liggen.

Er schiet me nog iets te binnen. Het is neem ik aan niet zo dat als zoonlief eindelijk een buitenspeelvriendje heeft, dochterlief er per se ook bij wil zijn? Dat zou namelijk kunnen als buitenspeelkinderen een beetje schaars zijn.. Maar dat kan beter voorkomen worden, omdat het leeftijdseigene op die leeftijd toch wel verschillend is (je mag dit bijna niet meer hardop zeggen).

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Tja. 2 jongens, 12+14.Het buitenspelen van vroeger is het gamen van nu. Zitten met hele kuddes van school en sport op Discord te gamen. Soms samen, soms alleen, dan weer met anderen die ze kennen viavia. Ja, ze bewegen minder dan ik zou willen, maar ze zitten op een teamsport, doen alles verder op de fiets of lopend en kunnen het gelukkig goed vinden met elkaar. Zijn al vanaf groep 5/6 samen thuis na school en dat gaat gelukkig prima.
Wat krijgen ze voor verjaardag/feestdag? Wij geven ze een budget en zie maar. Dit jaar wil de oudste een 144Hz game monitor. Buiten budget maar met eigen geld erbij lukt het wel. Kunnen we ook aan de jongste goed uitleggen. Die weet toch nog niet wat hij wil. Dan maar wat kleinigheden en een tegoed voor als hij het wel weet. Vind hij net zo fijn.
Ik maak me er niet zo druk over. Als je huiswerk maar af is, je klusjes gedaan zijn, je op tijd bij je training bent en je zegt waar je heen gaat, Veel Plezier!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:35 ]

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:04:
[...]

Wij hadden thuis vroeger genoeg speelgoed/speelkamaraadjes en ouder(s) waardoor we binnen/buiten voldoende te doen hadden en pv geen "game console" (ik vond het leuk bij anderen maar thuis niet)
bij mooi weer was ik "graag" buiten of werd ik naar buiten geschopt .. en tja dan na wat mokken kon ik genoeg speelkameraadjes vinden om toch te gaan spelen.

Nu het isolement is niet zo uniek als je wellicht denkt, vele ouders om me heen ervaren het zelfde, inderdaad het is een combinatie van opvang/werk en omgeving we wonen in een dorp met stadsrechten ..

Wij zelf zijn altijd pro "buitenspelen" geweest en verafschuwen kinderopvang .. dus dit beperken we tot een minimum. Moeder de vrouw werkt 3 dagen en de rest zit ze thuis voor de kids, (woensdag / vrijdag) zodat ze na schooltijd niet naar de opvang hoeven en de middag.
Maar bij buitenspelen stappen ze op de fiets en na wat rondfietsen (we gaan soms mee) zie je weinig kinderen die buiten willen spelen... en soms hebben ze wel wat aansluiting maar dit is vaak tijdelijk intresses/gedrag klikt bv niet .. wat niet helpt is dat ze niet lokaal naar school gaan maar buiten de stad.

Activiteiten zoals museum,zwemmen of wandelen als voorbeelden zijn regelmatig op het programma te vinden. We gaan naar campings (vinden we zelf leuk) maar voordeel is dat de kinderen ook contact kunnen leggen. Wij geven beperkt kado's en bv op rommelmarkten mogen ze wat speelgoed uitzoeken spelen ze ermee dan geven we "beter" spul laten ze het voor de heb links liggen dan is het geen zonde geld.
Zoals eerder beschreven knutselen we ook dingen in elkaar zoals garage/poppenhuis of gaan we samen iets bouwen van lego.

Onze dochter heeft iets meer aansluiting, dan zoon maar vaak gaat dat wel redelijk goed alleen je merkt dat kinderen weinig tijd 1:? krijgen omdat de ouders van de andere kind(eren) activiteiten gepland hebben.
Ik sta met verbazing te kijken dat kids op feestjes c.q vakantie vaak met hun neus in de scherm zitten dit is blijkbaar ook al in de taxi van/naar school.
Tijdens vakantie(s) hebben we ook niet genoeg vrije-dagen en ouders die op kunnen passen dus dan is de opvang toch tot ons verdriet een aangewezen locatie .. waar ze dan met "geluk" leeftijds genoten c.q activiteiten hebben. ..

Voor onze dochter bijna te oud voor de opvang zitten we straks een beetje lastig, want je kind 10 uur alleen laten in huis vind ik niet ok dat is vragen om situaties die je als ouder liever verhinderd. van simpel snee-tje tot veel erger.

Maar je zou denken dat er geen kinderen zijn op 30.000 inwoners, er zijn wel enkele kinderen buiten maar zoals eerder gezegd je bent niet thuis en dan ? je kind ongecontroleerd ergens laten spelen ? zonder een veilige vluchthaven (ouder die klaar staat) .. 2 dagen is dan niet genoeg en om ze naar opa/oma te brengen (uit hun eigen omgeving) heeft net zoveel nut als naar een dagopvang .. en je ouders bij je thuis te laten slapen is 1 a 2 x leuk maar goed.. je snapt hem wel.

Al zou je ze vertrouwen zonder ouder in de buurt, deurbel met camera en remote "access" ik kan niet op werk camera's in mijn huis gaan bekijken .. (duh) en je weet niet wat kinderen samen bedenken of uitspoken. en dan is snoepje jatten uit de kast het minst erge.. ruzie/of ongelukjes zijn lastig.

maar goed terug naar de vraag .. de reden wat ik ander vertier zoek is dat ze wat minder achter hun scherm hoeven te kruipen zonder interactie van de ouders vereist is .. (optioneel dus) kids moeten immers zelf vallen en opstaan en zelf "problemen" oplossen ..
Dat is wat de overheid wil, geen zelfontdekkende kinderen meer maar die de hele dag van smorgens tot s avonds op de schoolfabriek zitten. Tijden dat je smiddags lekker bij een vriendje kon spelen of gewoon random naar buiten ging en een hoop vriendjes tegen kwam ligt helaas al ver achter ons. Kan niet anders herinneren dan dat ik eind jaren 80/begin 90 altijd op straat te vinden was na school. Er was altijd wel een moeder thuis waar we terecht konden en dan konden we door de hele wijk rondhangen. Jammer is het wel. Slecht voor de ontwikkeling, zo worden de snowflakes gecreeerd waar we zo huiverig voor zijn.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

En wat makkelijk is dat nu 24 uur per dag, youtube/netflix/disney/tv of ander digitaal terrreur beschikbaar is,
Dat had men vroeger niet (alleen op zaterdag ochtend tussen 08:00 en 11:00 ) dus was je wel genoodzaakt met je fantasie aan te vullen. Daarnaast werkte mama's niet en waren er genoeg kinderen in de straat waar mee je met buiten/binnen spel kon spelen..
Nu kan je de stad/dorp rondcrossen en binnen 15 min heb je met pech 6 kinderen op straat gezien verdeeld over een enorm oppervlak.

Daarnaast moet je kids wel intesse hebben in meccano/kleurpotloden of ander speelgoed om potentie te zien in iets .... dat kan je niet forceren.

ik zie wel leuke dingen voorbijkomen .. wij hebben o.a smartgames (1 persoons games met diverse levels van moeilijkheid..) 3d inzicht of andere inzicht ontwikkel je ermee.
Alsof vroeger iedereen altijd buiten rondliep. Gewoon bij je vriendjes naar binnen vragen of ze buiten kwamen voetballen bv was heel normaal? Kan nu zelfs via whatsapp...

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:05

MLLL

Palm Treo 650

Ik moest vroeger grasmaaien en de auto wassen,niet echt een cadeau maar ik was wel buiten...
Pagina: 1