Toon posts:

TDA7492P Bluetooth Amplifier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hugo Ba
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 27-05 12:11
Hoi,
Ik ben van plan om een Bluetooth speaker te bouwen nu heb ik een TDA7492P Bluetooth Amplifier gekocht (minimaal 12v nodig) en had ik thuis een speaker liggen van 60w 6 ohm. Ik heb een battery pack van van 6 aa batterijen (2.1v) dus bij elkaar 12.6v. nu vraag ik me af hoelang kan ik met deze batterijen doen of is er een betere manier om ze van stroom te voorzien?

Op een 10v 0.5 amp voeding doet hij het trouwens ook prima....

Ben niet zo goed met zulke dingen is mijn eerste project.

Graag jullie reactie:

Beste antwoord (via Hugo Ba op 06-10-2019 19:25)

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:04

DataGhost

iPL dev

Meet het gemiddelde verbruik (of zoek het op) van het systeem, en deel de capaciteit van de accu daardoor, dan krijg je een behoorlijke schatting.

Opzoeken: In de datasheet zie ik op pagina 10 iets staan, output power vs input voltage, je weet je input voltage, de efficiency staat ook in de datasheet, dus dan kan je daarmee een goede schatting van hoeveel W input power maken gok ik zo (maar ik kan het ook compleet mis hebben). Dan reken je dus uit hoeveel Wh je accu is en dat deel je door de gevonden input power. Andersom kan je ook bepalen hoe lang je wilt dat de boel meegaat, en van daaruit berekenen hoeveel Wh je accu moet zijn. Je kan zelf bedenken of je 'm constant op vol volume wilt laten spelen of dat 'ie niet zo hard hoeft en daar kan je de berekeningen op aanpassen.

Meten is nauwkeuriger natuurlijk.

Let er ook op dat bepaalde (alle?) soorten accu's niet gemaakt zijn om tot 0V leeggetrokken te worden, en sommige zelfs niet lager dan 50% van hun capaciteit horen te komen omdat dan de levensduur flink afneemt of ze simpelweg helemaal kapot gaan. Je versterker zal al ruim voor de 0V stoppen, maar dan heb je bijv. niet de volle 7Ah verbruikt.

[Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 05-10-2019 18:58]

Alle reacties

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 26-11 21:18
Leuk project.

Het is grotendeels afhankelijk van het volume dat je gaat spelen. Het is een heel efficiënt versterkertje. Maar als je 2x25 watt naar de speakers wilt sturen, dan moet er ook 50watt in. Dan doen je batterijen het niet zo lang, denk ik.
( bij standaard oplaadbare AA batterijen van 2000mah (ca. 2,5 wh) en 6 batterijen, schat ik een uurtje spelen op normaal vermogen wel haalbaar.) Onder de 8 volt, stopt hij er mee, maar ver voor die tijd neemt het vermogen af en de vervorming toe.

Ik zou het gewoon eens proberen. De kosten zijn het niet.

https://www.st.com/resource/en/datasheet/tda7492p.pdf

[Voor 4% gewijzigd door blissard op 04-10-2019 23:23]

• TBTL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 26-11 17:56
Als je een dag wilt spelen zou je kunnen kijken naar loodaccu's van 12 V / 7,2 Ah. Zie het grote kist- en kratradiotopic.

• Hugo Ba
Bedankt voor de reactie,
Ik ga het sowieso even met aa batterijen proberen heb ze nog liggen,
Maar een loodaccu lijkt me ook wel wat:

Ik heb er eentje van een 10tje gevonden 12v 7 ah is dat genoeg? En zo ja hoelang houd ie het dan vol?

https://www.nkon.nl/vmf-1...Rxz57n2X0TdxoC_i8QAvD_BwE

Nog wat tips om die loodaccu aan te sluiten?
Gwn rechtstreeks in het bord of moet er nog iets tussen?

[Voor 12% gewijzigd door Hugo Ba op 05-10-2019 18:28]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Meet het gemiddelde verbruik (of zoek het op) van het systeem, en deel de capaciteit van de accu daardoor, dan krijg je een behoorlijke schatting.

Opzoeken: In de datasheet zie ik op pagina 10 iets staan, output power vs input voltage, je weet je input voltage, de efficiency staat ook in de datasheet, dus dan kan je daarmee een goede schatting van hoeveel W input power maken gok ik zo (maar ik kan het ook compleet mis hebben). Dan reken je dus uit hoeveel Wh je accu is en dat deel je door de gevonden input power. Andersom kan je ook bepalen hoe lang je wilt dat de boel meegaat, en van daaruit berekenen hoeveel Wh je accu moet zijn. Je kan zelf bedenken of je 'm constant op vol volume wilt laten spelen of dat 'ie niet zo hard hoeft en daar kan je de berekeningen op aanpassen.

Meten is nauwkeuriger natuurlijk.

Let er ook op dat bepaalde (alle?) soorten accu's niet gemaakt zijn om tot 0V leeggetrokken te worden, en sommige zelfs niet lager dan 50% van hun capaciteit horen te komen omdat dan de levensduur flink afneemt of ze simpelweg helemaal kapot gaan. Je versterker zal al ruim voor de 0V stoppen, maar dan heb je bijv. niet de volle 7Ah verbruikt.

[Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 05-10-2019 18:58]

• Hugo Ba
@DataGhost bedankt voor je uitleg nu heb ik het proberen te berekenen maar ik kom er niet uit kan je een voorbeeld geven?

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Vertel eens welke berekeningen je gedaan hebt en waar je dan precies vastloopt?

• Hugo Ba
nou ik heb het volgende opgezocht:

de input is 12 volt,
als ik kijk bij 12 volt op p10
zit ik bij THD 1% op 10 w en bij THD 10% op 12 w.

verder weet ik dat Watt : volt = ampere
en ampere × uur = het aantal uur

dus 60w : 12v = 5 amp?

(60w is mijn speaker)

maar nu hebben we een probleem mijn board kan 50w + 50w aansturen (staat in de berschrijving aliexpress) maar ik kan alleen de datascheet vinden van 25w + 25w....

dus kom er niet echt uit, kun je me helpen?

[Voor 5% gewijzigd door Hugo Ba op 06-10-2019 14:15]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee