WiFi update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 09:38
Goedenavond allemaal,

Momenteel heb ik internet van ziggo, waarbij het modem (Cisco EPC3928) in bridge modus staat met daarachter een router (Asus RT-N66U) die de WiFi verzorgt.

Aan de router hangen bedraad een raspberry pi, de tv, de computer op zolder en een humax decoder.

De laatste tijd valt regelmatig de WiFi verbinding weg en ik vermoed dan ook dat de Asus zijn beste tijd gehad heeft en denk erover om alles te vervangen door onderstaande hardware.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 109,95€ 109,95
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 80,-€ 160,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 269,95

Nu heb ik alleen de volgende vraag:

Als ik de switch aan het modem hang met daaraan de AP’s hoe komen deze dan aan een IP adres, m.a.w. wie verzorgt het DHCP gedeelte of moet ik het modem dan uit bridge modus laten halen zodat het modem het DHCP gedeelte kan verzorgen?

Mvg. Marco

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ziet er goed uit inderdaad.

Je zou dan inderdaad weer gebruik gaan moeten maken van de Cisco van Ziggo en deze dus weer in routed modus laten zetten als je geen veeleisende gebruiker bent.

Daarna wel Wifi uitschakelen van het Ziggo modem mocht deze weer actief worden, anders gaan ze elkaar in de weg zitten.

Denk je eventueel aan de unify controller? Deze zou op de Raspberry Pi kunnen draaien en geeft je net even wat meer instel mogelijkheden dan de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 21:45
voor dat bedrag zou ik eerder kijken naar een setje asus RT-AC68U's oid

heb je er eentje beneden die als DHCP kan dienen, en boven eentje die als accespoint kan dienen ...

als je dan toch per se naar een ubiquiti schoteltje kijkt, veel van die dingen hebben een POE injector meegeleverd, dan heb je geen switch nodig hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:26
Als je geen veeleisende gebruiker bent dan kun je die unify controller beter op je laptop zetten.
De controller heb je dan namelijk alleen nodig om de boel in te stellen. En voor de gewone gebruiker volstaat de app ook.
De controller hoeft alleen 24/7 te draaien als je het internetverkeer wilt kunnen loggen en analyseren of wanneer je een guest netwerk met landingsite wilt. Beide niet echt nodig voor de gewone gebruiker.

Ik heb zelf trouwens dezelfde apparatuur achter de experiabox van Telfort en de controller op mijn laptop (die normaal dus uit staat) werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
Vorkie schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:32:

Denk je eventueel aan de unify controller? Deze zou op de Raspberry Pi kunnen draaien en geeft je net even wat meer instel mogelijkheden dan de app.
Wil de controller software op de raspberry pi draaien, naast pi-hole.
ijske schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:44:

als je dan toch per se naar een ubiquiti schoteltje kijkt, veel van die dingen hebben een POE injector meegeleverd, dan heb je geen switch nodig hoor ;)
Klopt, maar het modem heeft maar 4 poorten, dus een switch heb ik sowieso nodig. Kan inderdaad ook voor een simpele switch zoals https://tweakers.net/pricewatch/327758/tp-link-tl-sg108.html gaan, maar een Poe switch vind ik wat netter en minder kabels weg te werken.

[ Voor 39% gewijzigd door ykaenS op 03-12-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
Vorkie schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:32:
Ziet er goed uit inderdaad.

Je zou dan inderdaad weer gebruik gaan moeten maken van de Cisco van Ziggo en deze dus weer in routed modus laten zetten als je geen veeleisende gebruiker bent.
Is het verstandig om dan ook een USG ertussen te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:31

lier

MikroTik nerd

ykaenS schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:13:
Nee, want dan is je Cisco de router. Dan heeft de USG helemaal geen toegevoegde waarde. En...mocht je hem nodig hebben dan kan je hem altijd nog aanschaffen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 14:13
Die cisco is héél oud. Grote kans dat als je ziggo belt je een nieuw modem kan krijgen.

Een router zoals de USG heeft alleen zin als je functies vereist die de ziggo router niet of niet goed kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:36
ykaenS schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:13:
[...]

De USG is oud en de opvolger (UDM is er al ) dus ik zou daar geen geld meer aan uitgegeven. De UDM is trouwens een all in one. Misschien beter dan hetgene wat je nu allemaal los hebt?
Pagina: 1