Android tv box de beste optie? (en zo ja, welke?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeahright
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02-2024
Allereerst, hulde aan de mensen die op dit mooie medium belangenloos andermans vragen beantwoorden.
Ik heb geen hele intelligente vraag, maar hopelijk willen jullie mij advies geven.
Bij voorbaat heel hartelijk dank daarvoor.

Mijn vraag (incl. wat ik zelf al gevonden heb):
Graag wil ik via Kodi films gaan streamen op mijn tv. Ik heb eerst gezocht naar diensten als Ziggo Movies & Series XL, Videoland, Netflix, Pathé Thuis, Horrify en Fear Unlimited, maar overal loop ik tegen hetzelfde aan: het beperkte aanbod. Veel (horror)klassiekers van vroeger en nu ontbreken.

Nu heb ik een smart-tv (zie merk/model hieronder) met alleen voorgeïnstalleerde apps en kan ik hier dus geen Kodi op installeren. Via smartphone/tablet naar mijn tv casten met Chromecast (die ik nog geen heb) is een optie, maar ik vrees dat het daar te traag van wordt en ik haperingen krijg tijdens het kijken.

Op internet kwam ik de Android tv box tegen. Tvexpert.nl geeft hier veel informatie over, wat ook interessant was om te lezen, maar het is mij nog niet duidelijk welke voor mij het meest geschikt zou zijn. Zo heb ik geen idee of het belangrijk is om een hoge versie van Android en Kodi te hebben en weet ik niet in welke categorie gebruikers ik val die tvexpert onderscheidt.

Ik zal mijn situatie/wensen zo goed mogelijk uitleggen:
- ik heb 50 Mbit/s internet en gebruik alleen wifi (een kabel van de meterkast naar de woonkamer is lastig te leggen en de wifi geeft op de Ziggo Mediabox Next geen problemen (nooit last van haperingen tijdens tv kijken).
- ik ga de box (waarschijnlijk) alleen voor Kodi gebruiken. Voor games ga ik mijn (nog aan te schaffen) PS4 gebruiken.
- ik ga 2 à 3 films per week kijken
- het belangrijkste voor mij is dat de bediening van de Kodi app vlot werkt (dat ik er vlot doorheen kan met de AB en de box meteen reageert als ik op een kop druk) en dat ik geen haperingen krijg tijdens het kijken van een film.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Sony Bravia KDL-42W705B
Ziggo Mediabox Next
Ziggo connect box (modem/router)

Alvast bedankt voor jullie reacties. Het wordt zeer op prijs gesteld!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1222698

yeahright schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:52:

Via smartphone/tablet naar mijn tv casten met Chromecast (die ik nog geen heb) is een optie, maar ik vrees dat het daar te traag van wordt en ik haperingen krijg tijdens het kijken.
Waar jij het voor gaat gebruiken, is dit in mijn optiek de éénvoudigste en goedkoopste oplossing. Met een 50Mbps moet het streamen geen probleem zijn. Tenzij je er films met een extreem hoge bitrate bij hebt, 4K remuxes etc zal wat moeilijker gaan.

Denk trouwens dat deze vraag naar Mediaspelers/HTCP gekicked zou moeten worden

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1222698 op 04-10-2019 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• II This Game II
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-06 19:03
Odroid C2 of N2 met CoreElec erop, geen (nadelen van) android en super soepel met Kodi, zeker met een emmc ipv sdcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
Anoniem: 1222698 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:06:
[...]

Waar jij het voor gaat gebruiken, is dit in mijn optiek de éénvoudigste en goedkoopste oplossing. Met een 50Mbps moet het streamen geen probleem zijn. Tenzij je er films met een extreem hoge bitrate bij hebt, 4K remuxes etc zal wat moeilijker gaan.

Denk trouwens dat deze vraag naar Mediaspelers/HTCP gekicked zou moeten worden
Dank voor je antwoord! Weet jij hoe ik dit topic kan verplaatsen of kan ik dat niet zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
II This Game II schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:32:
Odroid C2 of N2 met CoreElec erop, geen (nadelen van) android en super soepel met Kodi, zeker met een emmc ipv sdcard.
Dank voor je antwoord. Ik ga me er even in verdiepen want ik heb geen idee wat dit is.
Wat zijn eigenlijk nadelen van Android?

[ Voor 5% gewijzigd door yeahright op 04-10-2019 22:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:27

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@yeahright Een tijdje terug heb ik de volgende posts geschreven met informatie over mediaspelers. Lees ze rustig door. Dat geeft je hopelijk wat meer inzicht in de materie. Ik heb de door jou genoemde website van tvexpert ook bekeken. Staan best wat zinnige dingen op, maar het meeste vind ik ook vrij generiek en soms ronduit achterhaald.

Zie:
Jorgen in "Vraag over alternatief Popcorn Hour speler"
Jorgen in "KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze"

Daarnaast staan er op het Kodi forum enkele topics die verplichte kost voor iedere koper van mediaspelers zouden moeten zijn. Ook al richten ze zich logischerwijs op mediaspelers die geschikt zijn om Kodi af te spelen, veel van die informatie is ook toepasbaar voor andere afspeelapps.

Zie:
START HERE - Pick the Right Kodi Box (updated March 2019)
4K HDR10 - State of Play thread - important media player limitations

Kort gezegd zijn er tig soorten oplossingen, maar voor gebruik van Kodi is een mediaspeler met Android vaak de meest geschikte oplossing; zeker als je ook andere apps zoals Netflix, Disney+ of Videoland zou willen gebruiken. Een alternatief is een mediaspeler met CoreElec. Dat is eigenlijk een soort Linux die speciaal is aangepast zodat je bij het opstarten meteen Kodi kunt gebruiken. Deze draait dan weer geen andere apps.

Populaire en mediaspelers zijn bijv. de Apple TV 4k (die draait logischerwijs niet op Android, maar op iOS); Vero 4k+, Minix Neo U9-H, Nvidia Shield, Xiaomi Box 4k, etc. Nieuwere apparaten zijn o.a. de Odroid N2 en de onlangs aangekondigde Minix Neo U22-XJ.

Om je echt goed advies te geven, wil ik je vragen om genoemde links eens door te lezen en voor jezelf op een rijtje te zetten wat je mediaspeler moet kunnen. Enkel Kodi? Toch ook andere apps? Surroundgeluid doorgeven? 4k-beelden kunnen laten zien? Enz, enz, enz.

Op basis daarvan kunnen we beter inschatten waar je behoefte aan hebt en welke mediaspelers geschikt zijn. Ik zou voor nu in elk geval niet zomaar iets bij tvexpert aanschaffen, gewoon omdat je zelf nog geen idee hebt waar je wensen liggen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Nvidia shield, ist a no brainier
yeahright schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:52:
Allereerst, hulde aan de mensen die op dit mooie medium belangenloos andermans vragen beantwoorden.
Ik heb geen hele intelligente vraag, maar hopelijk willen jullie mij advies geven.
Bij voorbaat heel hartelijk dank daarvoor.

Mijn vraag (incl. wat ik zelf al gevonden heb):
Graag wil ik via Kodi films gaan streamen op mijn tv. Ik heb eerst gezocht naar diensten als Ziggo Movies & Series XL, Videoland, Netflix, Pathé Thuis, Horrify en Fear Unlimited, maar overal loop ik tegen hetzelfde aan: het beperkte aanbod. Veel (horror)klassiekers van vroeger en nu ontbreken.

Nu heb ik een smart-tv (zie merk/model hieronder) met alleen voorgeïnstalleerde apps en kan ik hier dus geen Kodi op installeren. Via smartphone/tablet naar mijn tv casten met Chromecast (die ik nog geen heb) is een optie, maar ik vrees dat het daar te traag van wordt en ik haperingen krijg tijdens het kijken.

Op internet kwam ik de Android tv box tegen. Tvexpert.nl geeft hier veel informatie over, wat ook interessant was om te lezen, maar het is mij nog niet duidelijk welke voor mij het meest geschikt zou zijn. Zo heb ik geen idee of het belangrijk is om een hoge versie van Android en Kodi te hebben en weet ik niet in welke categorie gebruikers ik val die tvexpert onderscheidt.

Ik zal mijn situatie/wensen zo goed mogelijk uitleggen:
- ik heb 50 Mbit/s internet en gebruik alleen wifi (een kabel van de meterkast naar de woonkamer is lastig te leggen en de wifi geeft op de Ziggo Mediabox Next geen problemen (nooit last van haperingen tijdens tv kijken).
- ik ga de box (waarschijnlijk) alleen voor Kodi gebruiken. Voor games ga ik mijn (nog aan te schaffen) PS4 gebruiken.
- ik ga 2 à 3 films per week kijken
- het belangrijkste voor mij is dat de bediening van de Kodi app vlot werkt (dat ik er vlot doorheen kan met de AB en de box meteen reageert als ik op een kop druk) en dat ik geen haperingen krijg tijdens het kijken van een film.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Sony Bravia KDL-42W705B
Ziggo Mediabox Next
Ziggo connect box (modem/router)

Alvast bedankt voor jullie reacties. Het wordt zeer op prijs gesteld!

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rhos schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 00:23:
Nvidia shield, ist a no brainier

[...]
Dat denkt iedereen maar is helemaal niet zo. Ten eerste is hij compleet overpriced ten opzichte van andere mediaspelers; ten tweede geeft de TS nog helemaal zijn gebruik niet aan, waardoor wellicht een goedkopere oplossing voor hem beter is; ten derde draait de Shield op Android TV waarbij sommige apps gewoonweg niet beschikbaar zijn, wat voor de TS een dealbreaker kan zijn en ten vierde heeft de Shield geen ondersteuning voor DV, YouTube HDR en Play Movies HDR en zijn er nog altijd problemen met color space switches op SDR tv's.

De Shield is een uitstekende mediaspeler en hoort zeker bij de beste die er zijn, maar het is niet de enige uitstekende mediaspeler en wél 1 van de duurste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeahright
[b]Jorgen schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 00:17:
...
Op basis daarvan kunnen we beter inschatten waar je behoefte aan hebt en welke mediaspelers geschikt zijn. Ik zou voor nu in elk geval niet zomaar iets bij tvexpert aanschaffen, gewoon omdat je zelf nog geen idee hebt waar je wensen liggen.
Dankjewel Jorgen dat je de moeite hebt genomen om zo uitgebreid te reageren!

Ik denk dat ik niet veel meer eisen aan het apparaat ga hebben dan het zonder problemen kunnen draaien van Kodi. Het gaat mij echt om de films. De zenders Netflix en Videoland zitten al op de mediabox van Ziggo en de apps zitten volgens mij ook op mijn tv, net als die van Pathé Thuis. Dus mocht ik me ooit nog op één van deze diensten willen abonneren dan lukt dat wel denk ik.

Voor de zekerheid ga ik toch het huiswerk doen dat ik van je gekregen heb. Ik kom hier niet voor een snel goedkoop advies en wil laten zien dat ik me er zelf ook in wil verdiepen. En misschien kom ik inderdaad andere interessante toepassingen tegen die ik met een mediaspeler wel zou kunnen en nu niet.

Ik kom hier dus op terug. Dankjewel Jorgen tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@yeahright Graag gedaan. (y)

V.w.b. het "huiswerk" ;) van de 2 topics op het Kodi-forum is het voldoende om bij allebei alleen de startposts te lezen. Samen met mijn posts waarnaar ik linkte, heb je dan al zoveel informatie, dat je waarschijnlijk al wel een beeld krijgt van jouw gebruik.

Wellicht goed om ook te vermelden welke apparatuur je nog meer bij je tv hebt staan, om te zien wat er zoal allemaal aangesloten gaat worden. Bijv. een homecinemaset of receiver.

[ Voor 41% gewijzigd door Jorgen op 06-10-2019 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 16:36
Chromecast hapert niet is mijn ervaring. Die gebruik ik boven. Beneden de al genoemde Vero 4k. Daar is ook een topic over hierop tweakers. Prima ding en goede prijs/kwaliteit verhouding.

Je moet goed kijken welke je koopt er schijnen nogmaal wat beduidend minder goede Android media spelers op de markt te zijn.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
Operations schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 07:10:
Chromecast hapert niet is mijn ervaring. Die gebruik ik boven. Beneden de al genoemde Vero 4k. Daar is ook een topic over hierop tweakers. Prima ding en goede prijs/kwaliteit verhouding.

Je moet goed kijken welke je koopt er schijnen nogmaal wat beduidend minder goede Android media spelers op de markt te zijn.
Bedankt voor je reactie en de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:04

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwijers
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-06 09:53
Ik heb zelf een Vero 4k+ waar dus Kodi op draaid.
Achteraf gezien had in wat meer uit moeten geven en had ik gelijk voor een "Nvidia Shield TV Pro 2019" moeten gaan.

Ik heb de stap gezet om alleen nog maar internet af te nemen en de rest "legaal" met een media box te doen. Waar ik nu tegen aanloop is dat je via Kodi niet fatsoenlijk met een afstandsbediening "NPO Start Plus" of NLZIET kunt kijken.

Aangezien ik al in het Google ecosystem zit valt "Apple tv 4k" dus al af.
De "Xiaomi mi box s" heb ik voor boven maar mist een vaste netwerkaansluiting.
De "Nvidia Shield TV 2019" (Niet Pro versie) is 32 bit (beperking in apps) en heeft geen USB aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
Vwb de vraag over de hoge Android versie. Da's in zoverre relevant, dat je met een hogere versie minder snel er tegenaan loopt dat bepaalde software niet meer werkt onder lage versies. Je boxje gaat dus langer mee.

Overigens, vaak kun je dat wel updaten. Ik heb een standaard Allwinner S905X chipset dingetje, gekocht met een behoorlijk instabiele Android 5 of 6 erop. Geupdate naar ATV Experience onder Android TV 8. En kan me zo voorstellen dat er nog wel nieuwere versies opkomen. Voor nu werkt dit echter goed en gebruiksvriendelijk.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:04
Ik heb drie Firesticks 4K in een aanbieding voor 30 euro per stuk vanuit Duitsland naar nederland laten sturen. De software is nog niet geschikt voor Nederland, waardoor je behoorlijk moet pielen om het goed te krijgen. Maar amazon komt naar NL, dus hoe lang duurt dat nog voordat ie ondersteund gaat worden?

Tips om hem trouwens aan de praat te krijgen:

- De amazon firestick 4K accepteert een NL/DE amazon account voor de setup, naar geen problemen.
- Daarna amazon videos afspelen via de launcher werkt niet. Regio wordt niet ondersteund krijg je dan. Echter verwacht ik dat dit niet te lang meer zal duren.
- De Amazon app voor de Sony Bravia TV (ik installeerde deze vanuit Aptoide for TV) werkt perfect op HDR en 4K. Gewoon deze app apart installeren en alle amazon content werkt, alleen niet vanuit de launcher.
- Andere apps via amazon store installeren is een beetje hit en miss, vaak geeft ie aan dat ie niet kan downloaden. Echter...via de browser op je PC een app naar de Firestick 4K sturen en op afstand laten installeren werkt bij mij bijna wel altijd.
- Anders is er altijd nog de Aptoide store, maar ik gebruik die liever van Amazon als ik de keus heb.

Hiermee alles kunnen installeren wat ik wil, werkt perfect 100%. Voordeel: goeie app die tegelijk een toetsenbord is voor je firestick, dus al die passwords invoeren gaat makkelijk op die manier.

Zelf heb ik voor 30 euro dus nu een 4K HDR speler die minder dan 3 watt gebruikt en netflix, disney, emby, amazon, youtube, vlc, whatever prima afspeelt. (Nou ja, eigenlijk 3 dus, woonkamer, slaapkamer en kantoor).

Heel tevreden mee.
Pagina: 1