Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Bellamy
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-06-2020
Ik wilde een oude hdd vervangen door een 2.5" SSD.

Crucial MX500 500GB besteld nu kom ik erachter dat mijn mobo waarschijnlijk geen SATA3 heeft en misschien ook niet SATA2.

Mobo: Medion MS-7616

Nu weet ik dat het backwards compatible is maar je niet de max snelheid haalt. Hoe kom ik erachter of mijn mobo SATA 1/2/3 is?

https://eu.crucial.com/eu...edion-ms-7616-motherboard

Op deze site staats slechts 'Storage: Serial ATA support' kan ik er vanuit gaan dat deze mobo alleen SATA1 heeft? Ik heb de PC opengemaakt maar kan niks vinden. Het gaat om een hele oude aldi pc.

Beste antwoord (via Bellamy op 05-10-2019 10:02)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Als ik kijk, zit er een P55 of H55 chipset op, en die heeft 3Gbit sata poorten (Sata II dus).

En dan nog, al was het 'slechts' s-ata versie 1, dan is het nog altijd een upgrade tov een mechanische harddrive.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Als ik kijk, zit er een P55 of H55 chipset op, en die heeft 3Gbit sata poorten (Sata II dus).

En dan nog, al was het 'slechts' s-ata versie 1, dan is het nog altijd een upgrade tov een mechanische harddrive.

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:26
Dit OEM moederboard heb ik ook in een Medion PC zitten. Volgens mij was het wel SATA 2, maar door de snellere accesstijden van een SSD wordt de PC veel en veel sneller.
Ik had er een Hynix SL308 SSD op zitten, maar elke andere SATA SSD is ook geen issue.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Maak je niet druk: het type SATA bepaalt slechts de maximale doorvoersnelheid en die heb je vrijwel nooit nodig.
Wat bij een SSD véél belangrijker is, is of je moederbord en BIOS AHCI ondersteunen: dan komen de toegangssnelheden van je SSD maximaal tot hun recht en dáár haal je de snelheidswinst juist: de vele kleine bestanden die het OS nodig heeft, zo snel mogelijk vinden en binnenhalen. En door de grootte van die bestanden (die trekken de SATA-bus door hun beperkte grootte niet vol), heb je de maximale doorvoersnelheid niet/zelden nodig.

Waarom begin ik met "maak je niet druk"?
Bij vervanging van elke harddisk ervaar je de toepassing van een SSD als een opluchting door de fors toegenomen gevoelsmatige snelheid, óók als je moederbord SATA1 zonder AHCI zou hebben!

Iets anders: hoe ga je die SSD toepassen? Je kunt je harddisk clonen of je kunt alles er nieuw opzetten.
Ik heb zelf heel veel harddisks vervangen door SSD's en ben er op gestuit dat Windows 10 bij clonen niet van de jaar-versie af komt: normale updates werken wel, maar de jaar-update niet (bv. zoals recent van 1803 naar 1903). Daarom clone ik (met de clonetool op de website van Crucial) steeds minder, zéker omdat je Windows gewoon met behoud van licentie (= licentie-invulvenster overslaan tijdens de installatie van W10) opnieuw kan installeren.

• Bellamy
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-06-2020
Renault schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:06:
Maak je niet druk: het type SATA bepaalt slechts de maximale doorvoersnelheid en die heb je vrijwel nooit nodig.
Wat bij een SSD véél belangrijker is, is of je moederbord en BIOS AHCI ondersteunen: dan komen de toegangssnelheden van je SSD maximaal tot hun recht en dáár haal je de snelheidswinst juist: de vele kleine bestanden die het OS nodig heeft, zo snel mogelijk vinden en binnenhalen. En door de grootte van die bestanden (die trekken de SATA-bus door hun beperkte grootte niet vol), heb je de maximale doorvoersnelheid niet/zelden nodig.

Waarom begin ik met "maak je niet druk"?
Bij vervanging van elke harddisk ervaar je de toepassing van een SSD als een opluchting door de fors toegenomen gevoelsmatige snelheid, óók als je moederbord SATA1 zonder AHCI zou hebben!

Iets anders: hoe ga je die SSD toepassen? Je kunt je harddisk clonen of je kunt alles er nieuw opzetten.
Ik heb zelf heel veel harddisks vervangen door SSD's en ben er op gestuit dat Windows 10 bij clonen niet van de jaar-versie af komt: normale updates werken wel, maar de jaar-update niet (bv. zoals recent van 1803 naar 1903). Daarom clone ik (met de clonetool op de website van Crucial) steeds minder, zéker omdat je Windows gewoon met behoud van licentie (= licentie-invulvenster overslaan tijdens de installatie van W10) opnieuw kan installeren.
Ik heb een W10 64bit installatie op usb-stick. Ga voor een fresh install. Bewaar uit principe nooit belangrijke data op m'n PC dus clonen is niet nodig.

SSD vandaag ontvangen en meteen geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ih4lWSd.png

[ Voor 3% gewijzigd door Bellamy op 05-10-2019 14:52 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:26
Maak je niet druk: met de gerealiseerde cijfers heb je gevoelsmatig al een hele snelle machine.

Als je de AS-SSD benchmark opstart en je kijkt linksboven en je ziet daar twee van de vier regels groen gekleurd, zijn je 4K-alignment op de SSD goed gelukt én is AHCI actief. Dan haal je er echt het maximale uit.
Pagina: 1