Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-05 12:19
Op dit moment gebruik ik een aiwa exos-9 om mijn woonkamer van geluid te voorzien. Vel bang-for-buck geluid. Dit is een groter formaat bluetooth speaker, met een redelijk krachtige bas.

Ik dacht dat dit ideaal te combineren was met een Pro-ject bluetooth platenspeler.

Probleem
Het probleem is alleen dat dit twee "blinde" apparaten zijn, in de zin, dat je bij beide apparaten niet via een scherm en knopjes kunt kiezen waarmee die koppelt. Dit maakt het koppelen van deze apparaten altijd een helse klus. Je kan niet even de platenspeler aanzetten, en iets spelen. De Aiwa die koppelt namelijk met alles wat in de buurt zit. Dat maakt, dat als ik de platenspeler op de Aiwa moet aansluiten, ik bij alle laptops telefoons en tv's in de buurt, de bluetooth moet uitzetten. Het koppelen van de twee neemt tot wel 5 minuten in beslag soms.

Opties
Ik denk nu over twee oplossingen na. De eerste is vrij simpel. Ik ga voor de platenspeler over op een separaat bedraad speakertje of setje. Dit zou de makkelijke oplossing zijn.
Optie twee, ik ga over op een wifi system zoals SONOS/IKEA, omdat dit netjes via de app te bedienen is.

Vraagstelling
Stel dat ik op een wifi systeem over ga. Dan word de uitdaging om mijn analoge apparaat hierop in te pluggen. Gelukkig heeft de platenspeler wel een voorversterker dus hij heeft een normale line out. Maar ik zou niet weten hoe dit dan op het wifi systeem in te pluggen is.

Ik kwam er achter dat bijvoorbeeld zoiets als airplay naar het SONOS systeem kan streamen. Ik ken airplay verder niet echt, maar zag niet echt betaalbare apparaten om het geluid van de platenspeler in airplay om te zetten.

Sonos heeft wel apparaten waar je een input op hebt, maar bijvoorbeeld die sonos port kost 450 euro. Dat vind ik belanchelijke prijzen, voor iets banaals als een stukje audio het netwerk op te knallen.

Iemand enig idee of ik met een SONOS/IKEA systeem hier een oplossing voor zou kunnen vinden, of iemand nog een ander goed idee om dit probleem op te lossen.

Opleiding Brandveiligheid

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die Aiwa heeft toch ook gewoon een line-in?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Orion84 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:48:
Die Aiwa heeft toch ook gewoon een line-in?
Klopt, maar dan kun je nog steeds de bluetooth niet uitzetten en koppelt die alsnog met elk willekeurig bluetooth apparaat in de omgeving waar die ooit aan gekoppeld is. Stel dat ik voor bedraad ga, dan zou ik daarvoor gewoon een andere speaker, cq setje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar je kan neem ik aan toch gewoon kiezen of ie de BT input als bron gebruikt of de line-in? Sorry voor de wellicht nutteloze vragen, maar ik snap het probleem geloof ik niet helemaal :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
Orion84 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:53:
Maar je kan neem ik aan toch gewoon kiezen of ie de BT input als bron gebruikt of de line-in? Sorry voor de wellicht nutteloze vragen, maar ik snap het probleem geloof ik niet helemaal :P
Het probleem is een beetje dat ze alles hebben proberen te automatiseren.
Quote uit de manual:
The screen will show “AUX IN” when this input is active. If it doesn’t switch to the correct input automatically, hold the play/pause button on the speaker to switch inputs manually.
Dus dan switch ik naar de aux. Open ik een paar minuten later mijn laptop, switcht de AIWA zo maar weer terug naar de laptop.
Maar op zich zit hem de uitdaging niet echt in het bedraad. Als ik voor bedraad ga, ga ik gewoon voor een simpel systeem.

De werkelijke uitdaging zit er in, als ik voor een wifi systeem ga....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Right, ok, dat klinkt wel als een reden om op zoek te gaan naar een andere speaker ja :)

Geen ervaring met Sonos en dergelijke verder, dus daar kan ik je helaas weinig tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 14:53

DataGhost

iPL dev

Je eerste oplossing is dus de bluetooth-speaker wegdoen en een bedrade gebruiken? Kan je dan niet net zo goed alle bluetooth-koppelingen met die speaker verwijderen zodat er niks meer is waar 'ie automatisch mee kan verbinden, en de boel via de AUX aansluiten?

Edit: oh, je bedoelt het bedrade setje enkel voor de platenspeler. Dan werkt dit niet nee.

[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 04-10-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DataGhost schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:01:
Je eerste oplossing is dus de bluetooth-speaker wegdoen en een bedrade gebruiken? Kan je dan niet net zo goed alle bluetooth-koppelingen met die speaker verwijderen zodat er niks meer is waar 'ie automatisch mee kan verbinden, en de boel via de AUX aansluiten?
Voor zover ik begrijp is dat zijn noodoplossing, als hij geen netwerkspeaker kan vinden die in één keer aan zijn wensen voldoet en ook bruikbaar is met de platenspeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
DataGhost schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:01:

Edit: oh, je bedoelt het bedrade setje enkel voor de platenspeler. Dan werkt dit niet nee.
De kans is ook aanwezig (mijn koptelefoon heeft er ook een handje van) om JA te zeggen tegen ieder apparaat dat een bluetooth request stuurt.

Zo kan je mensen stangen in meetings bijvoorbeeld. Constant verbinden met hun bluetooth speaker en dan valt de call die je hebt telkens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
CurtPoindexter schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

De kans is ook aanwezig (mijn koptelefoon heeft er ook een handje van) om JA te zeggen tegen ieder apparaat dat een bluetooth request stuurt.

Zo kan je mensen stangen in meetings bijvoorbeeld. Constant verbinden met hun bluetooth speaker en dan valt de call die je hebt telkens uit.
Dat is precies het probleem. En dat probleem is nog extra groot, als beide apparaten geen controles hebben, en beide apparaten in principe ingesteld staan op koppel met alles wat je kan vinden.

Pagina: 1