RCA bron aansluiten op XLR input versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Stel; ik heb een versterker met daarop naast de ‘normale’ analoge RCA inputs een gebalanceerde XLR input. En ik wil deze laatste gebruiken voor het aansluiten van een bron welke alleen een RCA output heeft. Kan ik dit middels RCA-XLR adapter kabels aansluiten?

Ik heb reeds eea over de specs van XLR gelezen maar kom er niet helemaal uit. Iemand met ervaring op dit vlak?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:56

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Is het een echte gebalanceerde input? Dus met trafo of in ieder geval differential opamp? Dan heb je een verbinding nodig tussen ground en min op de xlr, de rca pin gaat dan naar hot.
In de manual van de versterker hoort een overzicht te staan van de drie pinnen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:50
Is de afstand die je moet overbruggen groot? Bij korte kabels heeft een gebalanceerde input geen meerwaarde ten opzichte van RCA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 15:19
Alhoewel wat meer informatie over jouw versterker en bron voor ons wel wel handig zou zijn om precies te kunnen zeggen of het kan of niet, zijn voor jouw vraag wel gewoon verlooppluggen en kabels verkrijgbaar.

Verloopplug RCA female naar XLR male. Hierheb je er dan waarschijnlijk 2 van nodig.

Verloopkabel 2x RCA male naar 2x XLR male.

Kleine disclaimer: ik ben uitgegaan van de standaard connectors op randapparatuur en versterker. Kijk goed naar of je male en/of female nodig hebt. Gelinkte artikelen zijn voorbeelden, er is genoeg te krijgen voor ieders budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15

Jag

Jamesz schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:13:
Stel; ik heb een versterker met daarop naast de ‘normale’ analoge RCA inputs een gebalanceerde XLR input. En ik wil deze laatste gebruiken voor het aansluiten van een bron welke alleen een RCA output heeft. Kan ik dit middels RCA-XLR adapter kabels aansluiten?
Dat kan maar heeft geen meerwaarde; het blijft ongebalanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Jamesz schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:13:

Ik heb reeds eea over de specs van XLR gelezen maar kom er niet helemaal uit. Iemand met ervaring op dit vlak?
Waarom niet gewoon de normale RCA inputs gebruiken?

Van RCA naar XLR wordt het niet ineens balanced, dus je zult wat meer moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesz
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
PageFault schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:37:
[...]

Waarom niet gewoon de normale RCA inputs gebruiken?

Van RCA naar XLR wordt het niet ineens balanced, dus je zult wat meer moeten doen.
Sorry, mijn vraagstelling is niet compleet geweest. Het betreft een Teac AX 501 versterker. De drie analoge inputs zijn gevuld en ik wil graag een vierde bron aansluiten. Daarmee ben ik beperkt tot de resterende XLR inputs. Volgens Teac zijn dit gebalanceerde ingangen.

Het gaat me dus niet om het balanceren van het signaal maar puur het mogelijk maken van een extra input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Ah, op die fiets. Dit stuk is wellicht interessant:

https://www.avforums.com/...-to-balanced-xlr.2019531/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:33
Je hebt een "DI box" nodig, als je hier op zoekt, ga je het vinden, in alle soorten en maten, let wel op dat je een stereo variant moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je hebt gewoon een verloopkabeltje nodig. Kan gewoon, je mist de afscherming die je bij gebalanceerde kabels wel hebt. Voor gewone afstanden en dus niet bij kritische omgevingen (zoals studio, concertpodium) kan dat prima.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 08-10-2019 12:02 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 20:15

Jag

Niet kritische omgevingen en dan noem je studio en concertpodium :)?

Je kan er een prefab kabel voor kopen bij Bax voor bijna gratis. Of zelf in elkaar solderen waarbij je pin 1 (de nul) en 3 (negatieve signaal) verbindt. Dat is de standaard manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Let op dat de XLR-ingang een hogere spanning verwacht. Als je bron dit niet kan uitsturen zal de ingang wel werken, maar minder hard kunnen.
quote: Handleiding
Analog audio Inputs
Connectors RCA jacks × 3 pairs
Maximum input level 3.5 Vrms
Nominal input level 0.3 Vrms

Connectors XLR connectors × 1 pair
Maximum input level 7.7 Vrms
Nominal input level 1.2 Vrms
https://www.teac-audio.eu...roduct_information_EN.pdf

Met een DI-box kan je het signaal sterker maken en echt gebalanceerd, indien nodig. Het voordeel van een gebalanceerde verbinding (hier) is dat je geen aardlus kan maken. Een aardlus krijg je als meerdere met elkaar verbonden apparaten geaard zijn. Normaal gesproken wordt dat bij consumentenapparatuur voorkomen door apparaten dubbelgeïsoleerd uit te voeren, want dan hoeven ze niet geaard te worden. Jouw versterker is echter wel geaard.

Dus: als de bron > 1,2 Vrms uit kan sturen of als je het volledige versterkervermogen niet nodig hebt EN de bron die je wilt aansluiten niet geaard is, dan voldoet een verloopkabel. Zo niet, dan heb je de DI-box nodig.

[ Voor 60% gewijzigd door TBTL op 08-10-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jag schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:44:
Niet kritische omgevingen en dan noem je studio en concertpodium :)?

Je kan er een prefab kabel voor kopen bij Bax voor bijna gratis. Of zelf in elkaar solderen waarbij je pin 1 (de nul) en 3 (negatieve signaal) verbindt. Dat is de standaard manier.
Ik zie dat ik het onduidelijk heb opgeschreven.... even aangepast. :)

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 08-10-2019 11:59 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1