Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:01
Ben inmiddels verhuisd naar mijn nieuwe woning en heb de elektra thuis ook eindelijk in orde. Vanaf de 3 fasen groepenkast loopt er 25A gezekerd een 4mm2 kabel naar de zolder toe waar de PV verdeler zit. Het idee zou zijn dat ik mijn wasmachine, droger en omvormer hier op zou aansluiten.

En nu de volgende uitdaging. Heb een offerte van zonneplan gekregen maar die doet het op basis van sattelietfoto's en ik heb wat meer maatwerk nodig. Heb een opbouw net een plat dak, en een schuid dak van de zolder met ook nog eens een dakkapel. Zonneplan wilt max 7 panelen plaatsen zonder gezeik. Ik heb het aanbod afgewezen.

Heb een kennis/bedrijf laten komen en die zou het voor elkaar kunnen krijgen 13 panelen erop te krijgen(10 achterzijde en 3 voorzijde) De boel zou paralel aangesloten zijn met optimizers ivm combinatie met plat dak/schuin dak en panelen aan de voorzijde.

Het volgende pakket zou ik krijgen:
13 LG panelen(type zou ik nog te horen krijgen)
Optimizers
SolarEdge omvormer
Installatie
Prijs was 6000 euro ex BTW.

Ik zit nu alleen een beetje met de prijs. Is dit een reëel bedrag? Ik zie vaker lagere prijzen voorbijkomen maar heb me nog niet helemaal in de materie verdiept.

Foto's(zitten wat oudere WIP foto's tussen wat inmiddels al af is):

https://drive.google.com/...gxLKD_nvZ_tUo9ACah5_w-Nrj

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-07 21:37
Mijn dak is veel simpeler, met een normale 3 fase string omvormer, goedkopere panelen, voor iets meer als deze prijs had ik 28 panelen.
Maar dat is in dit geval niet reëel verwacht ik. Enkel installatie is al meer werk.
Solaredge kan hier een oplossing zijn, en dat kost meer. Ook (deze waarschijnlijk) betere panelen helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
als het 300Wp panelen zijn, kom je uit op 1.50/Wp, en dat is ook nog es ex BTW, die je niet allemaal terugkrijgt (er is een drempel). Lijkt me redelijk aan de prijs.

Waarom bieden ze een oplossing met optimizers aan? Heb je schaduw? Of vind je het tof om per paneel te kunnen uitlezen? SolarEdge is niet de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor mijn beeldvorming:
-Schuin boven de dakkapel. 5m40 x 1m30
-Schuin onder de dakkapel 5m40 x 1m30
-En op het platte gedeelte? 5m40 x 1m65
-Naast de dakkapel?

Correct me if i'm wrong.

2x 3x 330 Wp Panasonic landscape, 1590 x 1053 op de schuine kant
1x 5x 330 Wp Panasonic portrait, 1590 x 1053 op het platte dak.
? naast de dakkapel
Totaal: 11x 330 WP op een SMA 3.0 (max pv verdeler, toch? @Andre1973 )
1 string van 6 en 1 string van 5
https://www.solar-bouwmar...uro-330wp-full-black.html

Dak is zuid gericht?

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2019 14:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Achterzijde van de woning kijkt naar het zuidoosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dan op Noordwest nog een rijtje van 5 panasonics (of 6 landscape). Kan parallel aan de bestaande string van 5. (of 6)
Ideaal voor in de avond om op te koken.

https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/
Kies nieuw project, vul lokatiegegevens in en ga naar de installatie (rechtsonder)
Parallele string op 1 mppt ingang noemen ze polystring

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2019 15:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-07 21:03
3 panelen met andere orientatie gaat met solaredge niet werken, zie verderop op het forum voor waarom niet.
In dit geval zou ik 335 watt mono pakken op stringomvormer en gebruikmaken van tigo met sma sunnyboy 3.0 pf 3.6 of gelijkwaardige stringomvormer die tot 600volt VoC max gaat. (solaX bijvoorbeeld)

2e optie is de door mij alom genoemde jinko maxim 305, allemaal in 1 string op huis tuin en keuken omvormer. de jinko's hebben VoC limiting dus dan is de 500 volt standaardgrens geen probleem meer.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:42:
Voor mijn beeldvorming:
-Schuin boven de dakkapel. 5m40 x 1m30
-Schuin onder de dakkapel 5m40 x 1m30
-En op het platte gedeelte? 5m40 x 1m65
-Naast de dakkapel?

Correct me if i'm wrong.

2x 3x 330 Wp Panasonic landscape, 1590 x 1053 op de schuine kant
1x 5x 330 Wp Panasonic portrait, 1590 x 1053 op het platte dak.
? naast de dakkapel
Totaal: 11x 330 WP op een SMA 3.0 (max pv verdeler, toch? @Andre1973 )
1 string van 6 en 1 string van 5
https://www.solar-bouwmar...uro-330wp-full-black.html

Dak is zuid gericht?
Was even druk, maar ja, i.d.d. max 3 kW AC vermogen op een standaard PV verdeler. (KIJK ALTIJD DE BEDRADING NA, dus loshalen en goed vastzetten, niet op het plastic) maar ik zie dat er een 4mm2 naar boven loopt, dan is het meer een extended meterkast, waar je toevallig ook de wasmachine etc. op aansluit, dan kan je volgens mij die 3 kW (als max.) laten varen, en dan hangt t af van de dikte van de kabel en de lengte.
Let dan weerop dat dat die P verdeler weer is uitgevoerd met 4 mm2, daar wil ook wel eens een stukje 2,5 mm2 in zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 06-10-2019 11:08 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Lardman schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:26:
3 panelen met andere orientatie gaat met solaredge niet werken, zie verderop op het forum voor waarom niet.
In dit geval zou ik 335 watt mono pakken op stringomvormer en gebruikmaken van tigo met sma sunnyboy 3.0 pf 3.6 of gelijkwaardige stringomvormer die tot 600volt VoC max gaat. (solaX bijvoorbeeld)

2e optie is de door mij alom genoemde jinko maxim 305, allemaal in 1 string op huis tuin en keuken omvormer. de jinko's hebben VoC limiting dus dan is de 500 volt standaardgrens geen probleem meer.
Hmm als ik het dus goed heb dan kunnen die 3 panelen op de voorzijde niet werken vanwege een te lage opstartspanning?

Ik zou eventueel 6 panelen aan de voorzijde kwijt kunnen waarbij dus 3 op de toekomstige dakkapel geplaatst kunnen worden.
Andre1973 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:53:
[...]

Was even druk, maar ja, i.d.d. max 3 kW AC vermogen op een standaard PV verdeler. (KIJK ALTIJD DE BEDRADING NA, dus loshalen en goed vastzetten, niet op het plastic) maar ik zie dat er een 4mm2 naar boven loopt, dan is het meer een extended meterkast, waar je toevallig ook de wasmachine etc. op aansluit, dan kan je volgens mij die 3 kW (als max.) laten varen, en dan hangt t af van de dikte van de kabel en de lengte.
Let dan weerop dat dat die P verdeler weer is uitgevoerd met 4 mm2, daar wil ook wel eens een stukje 2,5 mm2 in zitten.
Klopt, het is een verlengde groepenkast waarbij ik maar 1 kabel nodig heb naar de zolder toe om de meuk aan te sluiten :)

Volgens jullie reacties is de prijs nogal aan de hoge kant. Ik heb al wat standard offertes ontvangen en deze zitten zelfs incl btw onder het bedrag. Als omvormer stond bij een van de offertes de SolarEdge 3000H aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Nou heb nog een offerte binnen die wat realistischer is: klik

13 AEG monokristallijn black 310Wp zonnepanelen
- nominaal vermogen 310 Wp
- aansluitkabels en MC stekkers
- 12 jaar productgarantie
- 10 jaar garantie op 90% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 80% van het nominale vermogen
- omvormer(s) SolarEdge 3500H
- 13 stuks P370 optimizers (25 jaar garantie)
- 12 jaar garantie op de omvormer _________
Totaal vermogen 4030 Wp
Pagina: 1