Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer totaal dood na toevoegen tweede M.2 ssd

Pagina: 1
Acties:

• Kludrex
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-11 14:40
Heb zonet een tweede M.2 ssd bijgeplaatst om voornamelijk games op te installeren. In mijn systeem zit al een M.2 Samsung 500Gb 970 EVO plus als boot schijf. De nieuwe ssd is een Seagate Firecuda 510 van 2Tb en na installatie start de computer totaal niet meer op. Geen geluid, geen leds niks... Ik heb voor de installatie wel even de videokaart weggehaald en terug geplaatst.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd, zonder resultaat:
- nieuwe ssd verwijderd
- alle onnodige voedingskabels losgehaald
- alle sata schijven losgehaald
- alle kabels gecontroleerd
- zonder videokaart geprobeerd op te starten
- power knop op moederbord ingedrukt
- paperclip methode gebruikt om voeding te testen. Voeding vermoedelijk goed. Fan draaide slechts kort, maar duidelijke klik hoorbaar bij aan- en uitschakelen voeding. Later ook met harde schijf aangesloten geprobeerd, die kwam hoorbaar op gang.
- ander stopcontact gebruikt
- andere stroomkabel gebruikt

Niks heeft geholpen. Misschien dat ik morgen toch een nieuwe voeding koop omdat mijn oude Seasonic (al) 7 jaar oud is.

Systeem:
Asus Prime X570 pro
Ryzen 7 3700X
Windows 10

2 weken geleden gebouwd in mijn oude kast. Totaal geen problemen ondervonden, gelijk eerste keer draaien en stabiel.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Denk toch kortsluiting ergens of iets niet goed vast. Kast leeg halen en minimaal opbouwen en testen

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 04-10-2019 06:31 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Onwaarschijnlijk maar noemswaardig, ik heb ooit voor een ATX moederbord teveel van die "pootjes" waar je je moederbord op zet in je case gebruikt (hoe heten die dingen?). Want de case was ook voor uATX. Dat is een jaar goed gegaan, tot alles net 1mm verschoven is ofzo en toen deed ie niks meer. Onmodige pootjes weg gehaald en probleem opgelost.

De voeding is wel een verdachte. Soms is een voeding na 7 jaar op, soms kan ie 12 jaar mee. Hoewel het feit dat je er wel iets van stroom uit krijgt het nogal vreemd maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door n9iels op 04-10-2019 07:51 ]

Verwijderd

n9iels schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 07:49:
Onwaarschijnlijk maar noemswaardig, ik heb ooit voor een ATX moederbord teveel van die "pootjes" waar je je moederbord op zet in je case gebruikt (hoe heten die dingen?). Want de case was ook voor uATX. Dat is een jaar goed gegaan, tot alles net 1mm verschoven is ofzo en toen deed ie niks meer. Onmodige pootjes weg gehaald en probleem opgelost.

De voeding is wel een verdachte. Soms is een voeding na 7 jaar op, soms kan ie 12 jaar mee.
Standoffs heten die dingen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:42
Welk type Seasonic?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 07:51:
[...]

Standoffs heten die dingen.
Of in het Nederlands ook wel bekend als afstandsbusjes ;)
Kludrex schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 00:50:
- paperclip methode gebruikt om voeding te testen. Voeding vermoedelijk goed. Fan draaide slechts kort, maar duidelijke klik hoorbaar bij aan- en uitschakelen voeding.

Niks heeft geholpen. Misschien dat ik morgen toch een nieuwe voeding koop omdat mijn oude Seasonic (al) 7 jaar oud is.
Naar mijn weten hoort de voeding te blijven lopen. Wat mij betreft is een (kort)sluiting in de voeding danwel elders niet uitgesloten. Gebruik een andere voeding om te testen en bouw het geheel op een stuk hout of karton buiten de kast op. Bord eruit dus.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 12:50

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Zit er misschien een powerknopje achterop de voeding, die je op uit hebt gezet zonder het door te hebben?

You are NIJL-ed!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Je kan de voeding testen, even de pins zoeken waarmee je hem inschakelt en dan kijken of de fan draait en eventueel doormeten met multimeter. Of gewoon tijdelijk een andere voeding pakken als je die hebt liggen.

Je kan trouwens ook vaak wel horen als er spanning op het systeem komt te staan, misschien nog een oude HDD liggen die het makkelijker kan maken?

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 12:50

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Wat ik me nog bedenk: Kijk eens of de jumper op de reset bios pinnetjes er nog is en/of goed zit. Bij mijn board start hij ook niet op als deze niet goed zit of mist.

You are NIJL-ed!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 19:52
Het feit dat je ventilatoren kortstondig draaien na het gebruik van de powerknop is een teken dat er waarschijnlijk een failsafe op je moederbord wordt geäctiveerd. Dat kan een kortsluiting zijn zoals eerder genoemd, dus check voor de zekerheid plaatsen waar je moederbord contact kan maken met de behuizing waar dat niet de bedoeling is.

Een techniek die ik weleens heb zien werken is om vervolgens de elektriciteitskabel uit het stopcontact te halen en vervolgens de powerknop 10sec ingedrukt te houden. Dit geeft je moederbord een soort harde reset. Je zult in sommige gevallen merken dat de ventilatoren nog even draaien door de spanning die nog aanwezig is in enkele condensators.

Werkt het nog niet, kun je misschien beter álle niet-essentiële apparatuur loskoppelen, niet alleen je SATA apparatuur. Dus ook de M.2 die er al in zat, onnodige insteekkaarten etc. Controleer voor de zekerheid ook even of je geheugenmodules goed op hun plek zitten (zouden door gerommel los kunnen laten). Vervolgens nog een keer een harde reset zoals hierboven beschreven.

Good luck!

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Kludrex
Bedankt voor het meedenken!

Mijn eerste gedachte was: de voeding. Dit zou ook het mooiste zijn omdat deze al 7 jaar oud is (Seasonic X-560) en de rest allemaal nieuw is, behalve de schijven en kast.

De voeding heb ik uitgebouwd en onbelast getest met een paperclip en bij aan- en uitzetten was een klik hoorbaar. De fan draaide zoals gezegd heel kort, waarschijnlijk omdat ie uitgaat met weinig belasting. De kliks zijn NIET hoorbaar als de ATX kabel weer aan het moederbord vast zit. Moederbord doet echt helemaal niks bij aanzetten voeding. Normaal gesproken moet gelijk de RGB gaan branden. Die brandt zelfs als de comp uitstaat.

Heb de voeding ook met een harde schijf aangesloten getest. De voeding was toen weer in de kast en heb de fan niet kunnen zien draaien omdat deze onderin zit. de schijf startte wel gewoon op en bleef draaien.

Enigste activiteit van het moederbord heb ik kunnen zien toen ik de CPU kabel (6 pin?) links bovenin loshaalde. Toen ging er links naast de aansluiting een rode led branden. bij terug aansluiten ging deze weer uit.

Het weghalen van de videokaart ging verder niet helemaal soepel en tijdens licht wrikken is het 'vlinderschakelaartje' rechts aan de PCIe aansluiting losgeschoten. Deze was gelukkig niet afgebroken en kon gewoon teruggeklikt worden. Dit ging dus niet helemaal geweldloos... Heb de PCIe aansluiting gecontroleerd en daar was geen beweging in te krijgen, deze zijn tegenwoordig aardig versterkt.

De standoffs heb ik niet aan gezeten. Ik heb er wel eentje in het moederbord moeten draaien om de M.2 ssd vast te schroeven. Misschien weer even loshalen, je weet nooit...

Heb geen extra voeding liggen, dus koop voor de zekerheid vandaag na werk een voeding om dat uit te sluiten. Als dit het probleem is, zou dat perfect zijn. Het rare vind ik wel dat zodra de voeding op het moederbord aangesloten wordt er totaal niks gebeurt. Hopelijk is het moederbord nog goed...

De reset BIOS jumper ga ik checken.

• Kludrex
NaliXL schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:24:

Een techniek die ik weleens heb zien werken is om vervolgens de elektriciteitskabel uit het stopcontact te halen en vervolgens de powerknop 10sec ingedrukt te houden. Dit geeft je moederbord een soort harde reset. Je zult in sommige gevallen merken dat de ventilatoren nog even draaien door de spanning die nog aanwezig is in enkele condensators.
Je bedoelt de powerknop op het moederbord toch?

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 19:52
IK ken jouw specifieke model moederbord niet, maar ik gebruik die op de kast. Maar dat zal hetzelfde zijn als wat de powerknop op jouw moederbord doet denk ik?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Kludrex
NaliXL schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:24:
Het feit dat je ventilatoren kortstondig draaien na het gebruik van de powerknop is een teken dat er waarschijnlijk een failsafe op je moederbord wordt geäctiveerd. Dat kan een kortsluiting zijn zoals eerder genoemd, dus check voor de zekerheid plaatsen waar je moederbord contact kan maken met de behuizing waar dat niet de bedoeling is.
Ik heb het hier over de fan van de voeding, die doet het slechts kortstondig met de paperclip methode. Het moederbord doet helemaal niks als de voeding is aangesloten op het moederbord en wordt aangezet.

• Kludrex
NaliXL schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:46:
IK ken jouw specifieke model moederbord niet, maar ik gebruik die op de kast. Maar dat zal hetzelfde zijn als wat de powerknop op jouw moederbord doet denk ik?
Computer reageert niet op input van de kast. Misschien wel als ik die langer indruk. Ik ga vanavond kijken.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kludrex Sowieso je voeding vervangen. bij modern systeem wil je geen voeding met meer dan 9j oud ontwerp. ook niet proberen te fiksen met andere kabels/adapters

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• rluitjes
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-06 20:26
Test je pc met een geaard stopcontact.
En eventueel met de kast dicht proberen, zo werkte hij eerst ook waarschijnlijk.
Suc6

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11 22:05

B4tman_DH

To the Bat.....

Een voeding hoort met een paperclip gewoon te blijven draaien zonder probleem. Waarschijnlijk is hij dus niet in orde als je alleen een klik hoort en hij kort draait.

Meten = Weten

[ Voor 4% gewijzigd door B4tman_DH op 04-10-2019 11:06 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

CPU koeler losgestoten?

• Kludrex
rluitjes schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:58:
Test je pc met een geaard stopcontact.
En eventueel met de kast dicht proberen, zo werkte hij eerst ook waarschijnlijk.
Suc6
Computer draait al twee weken vlekkeloos op een geaard stopcontact met beide kanten van de kast open omdat ik zat te wachten op de tweede ssd.
B4tman_DH schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:05:
Een voeding hoort met een paperclip gewoon te blijven draaien zonder probleem. Waarschijnlijk is hij dus niet in orde als je alleen een klik hoort en hij kort draait.
Heb het getest met twee harde schijven aangesloten. Die blijven wel gewoon draaien. Misschien gaat de fan wel gewoon weer uit omdat het niet nodig is omdat deze nog niet heet is?
Hackus schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:53:
@Kludrex Sowieso je voeding vervangen. bij modern systeem wil je geen voeding met meer dan 9j oud ontwerp. ook niet proberen te fiksen met andere kabels/adapters
Ik ga inderdaad vandaag een nieuwe voeding halen. Ik denk een Corsair RM650x of de 750W versie.

• Kludrex
Die zit nog goed vast volgens mij (Be Quiet! Dark Rock Pro 4)

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Kludrex schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:25:

Enigste activiteit van het moederbord heb ik kunnen zien toen ik de CPU kabel (6 pin?) links bovenin loshaalde. Toen ging er links naast de aansluiting een rode led branden. bij terug aansluiten ging deze weer uit.
Lijkt mij niet heel verstandig om kabels los te halen van het moederbord als er nog stroom op staat
Altijd het knopje op voeding even uitschakelen. Stekker er eventueel uit.

Heb je de stroom erop gelaten toen je de videokaart verwijderde en de m.2 ssd aansloot?
Misschien dat daardoor iets een klap gekregen heeft.

Misschien kan het allemaal, maar zelf speel ik liever op zeker en haal de stroom er even af.

• jambon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45
Vervang voor de grap ook eens je bios batterij. Laats deed de pc bij mij ook niks nada noppes, nieuwe voeding geen resultaat, nieuwe batterij van 50 cent en alles werkte als een zonnetje.

(mijn pc gaat al wat jaartjes mee, ik zie dat je moederbord nieuw is dus waarschijnlijk is de batterij niet het issue).

• Kludrex
jambon schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:59:
Vervang voor de grap ook eens je bios batterij. Laats deed de pc bij mij ook niks nada noppes, nieuwe voeding geen resultaat, nieuwe batterij van 50 cent en alles werkte als een zonnetje.

(mijn pc gaat al wat jaartjes mee, ik zie dat je moederbord nieuw is dus waarschijnlijk is de batterij niet het issue).
Moederbord is inderdaad vrij nieuw, ook qua ontwerp met nieuwste chipset. Dus ook geen kans dat het om een oude partij gaat ofzo... Maar kan natuurlijk nog altijd een oude batterij ingezet zijn.
Plakjekaas schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:43:
[...]

Lijkt mij niet heel verstandig om kabels los te halen van het moederbord als er nog stroom op staat
Altijd het knopje op voeding even uitschakelen. Stekker er eventueel uit.

Heb je de stroom erop gelaten toen je de videokaart verwijderde en de m.2 ssd aansloot?
Misschien dat daardoor iets een klap gekregen heeft.

Misschien kan het allemaal, maar zelf speel ik liever op zeker en haal de stroom er even af.
Ik doe dat ook normaal nooit. Netjes stroomkabel eruit, voedingsschakelaar om, ff wachten tot alle stroom weg is en dan aan de slag. Videokaart en ssd zijn dus verwijderd en geïnstalleerd zonder dat de stroom er op zat... maar toen werd ik wanhopig en liet de stroom er op zitten om een paar dingen uit te proberen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kludrex op 04-10-2019 13:28 ]

• Scorp
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-11 23:33
Gewoon ff CPU + Mobo en RAM uit je kast halen en op een stukje karton zetten en draaien?

Gevalletje vanaf de basics beginnen en dan met configuraties spelen tot je enig aanknopingspunt hebt.
Heeft je Mobo een video-output en ondersteund je CPU dat?

[ Voor 23% gewijzigd door Scorp op 04-10-2019 14:08 ]

• Kludrex
Scorp schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:06:
Gewoon ff CPU + Mobo en RAM uit je kast halen en op een stukje karton zetten en draaien?

Gevalletje vanaf de basics beginnen en dan met configuraties spelen tot je enig aanknopingspunt hebt.
Heeft je Mobo een video-output en ondersteund je CPU dat?
Als de voeding het niet is, zal dat inderdaad de enige optie zijn ben ik bang...

Ik kijk net naar een foto van mijn I/O shield en daar zie een DP en HDMI uitgang. De Ryzen 7 3700X heeft echter geen interne graphics zie ik...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je voeding met een paperclip en een paar schijven blijkbaar gewoon goed werkt zou de tweede stap het kale moederbord moeten zijn.

Geheugen en CPU moeten er wel in zitten in eerste instantie. Ik zou dan met een paperclip even de jumper kortsluiten die normaal naar de knop op je kast gaat.

Als je CPU fan dan niet blijft spinnen en de voeding gaat/blijft ook niet aan (test met losse disk ofzo) dan is definitief wel duidelijk dat er iets met het mobo is. Je kunt nog kijken of zonder cpu/ram je mobo iets doet.

• Kludrex
Q schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:35:

Als je CPU fan dan niet blijft spinnen en de voeding gaat/blijft ook niet aan (test met losse disk ofzo) dan is definitief wel duidelijk dat er iets met het mobo is. Je kunt nog kijken of zonder cpu/ram je mobo iets doet.
Voor de duidelijkheid: de fan die kort draaide en vervolgens stopte was de voedingsfan toen ik de voeding los testte met de paperclip. De 8-pin CPU kabel was toen nog wel aangesloten bedenk ik me nu. Met de ATX kabel (en de CPU kabel ook dus) aangesloten op het moederbord gebeurde er helemaal niks...

Ik kijk eerst even wat een nieuwe voeding doet. Die is toch al oud. Pfff, wat een gedoe allemaal, en dat na de simpele installatie van een ssd. 10 minuten werk, dacht ik 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Kludrex op 04-10-2019 15:09 ]

• microcomputer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-11 16:11
Ik zou eens de batterij vervangen zo'n CR2032
Had ooit een computer die schakelde even in meteen weer uit
Batterij vervangen, probleem opgelost
Je weet maar nooit.

• Kludrex
microcomputer schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:23:
Ik zou eens de batterij vervangen zo'n CR2032
Had ooit een computer die schakelde even in meteen weer uit
Batterij vervangen, probleem opgelost
Je weet maar nooit.
Is dat een CR2032? Mooi, die heb ik nog over voor de sleutel van m'n autoi. Ik kan de nieuwe voeding pas morgenochtend ophalen en ik weet dat ik niet van die computer kan afblijven, dus ga het proberen :)

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-11 16:53
Kludrex schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:57:
[...]

Is dat een CR2032? Mooi, die heb ik nog over voor de sleutel van m'n autoi. Ik kan de nieuwe voeding pas morgenochtend ophalen en ik weet dat ik niet van die computer kan afblijven, dus ga het proberen :)
Mocht je er niet uitkomen...

Ik heb hier nog zat test voedingen van rond de 400w kan je iniedergeval dingen gaan uitsluiten...

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Sinds wanneer heb je een standof nodig om een M2 aan te sluiten? Ik denk dat daar je issue zit. M2 heeft maar een heel klein schroefje nodig.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:42
Wim-Bart schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:26:
Sinds wanneer heb je een standof nodig om een M2 aan te sluiten? Ik denk dat daar je issue zit. M2 heeft maar een heel klein schroefje nodig.
En een standoff waar je de schroef in draait.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/613ogFTLyDL._SL1500_.jpg

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Kludrex schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Voor de duidelijkheid: de fan die kort draaide en vervolgens stopte was de voedingsfan toen ik de voeding los testte met de paperclip. De 8-pin CPU kabel was toen nog wel aangesloten bedenk ik me nu. Met de ATX kabel (en de CPU kabel ook dus) aangesloten op het moederbord gebeurde er helemaal niks...

Ik kijk eerst even wat een nieuwe voeding doet. Die is toch al oud. Pfff, wat een gedoe allemaal, en dat na de simpele installatie van een ssd. 10 minuten werk, dacht ik 8)7
Dat begreep ik hoor. Wat je ook nog kan doen is gewoon even geheugen en CPU loshalen en weer terug plaatsen. Who knows.

Dit klinkt niet als een PSU probleem helaas. :F

Ik heb niet zo'n geloof in batterijtjes vervangen, misschien hooguit even loshalen om het bios te resetten, maar dat is het dan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 04-10-2019 23:44 ]

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 14:59
Laatst een nieuw systeem in elkaar gestoken dat niet wilde booten. Geheugen een keer eruit en weer erin verhielp het euvel.

• Kludrex
Q schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:43:
[...]

Dat begreep ik hoor. Wat je ook nog kan doen is gewoon even geheugen en CPU loshalen en weer terug plaatsen. Who knows.

Dit klinkt niet als een PSU probleem helaas. :F

Ik heb niet zo'n geloof in batterijtjes vervangen, misschien hooguit even loshalen om het bios te resetten, maar dat is het dan ook.
Eerste stap is morgen de nieuwe voeding te proberen. Daarna alles los en troubleshooten...
Systeem draaide perfect en na het installeren van een SSD dit... Wow
coob schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:49:
Laatst een nieuw systeem in elkaar gestoken dat niet wilde booten. Geheugen een keer eruit en weer erin verhielp het euvel.
Alles gaat los morgen en ik ook... Als het de voeding niet is 8)

• Kludrex
Vanmiddag nieuwe voeding geprobeerd en nog steeds niks...

- voeding aangesloten op mobo in kast
- mobo uit kast gehaald en aangesloten op voeding

Vervolgens:
- zonder videokaart
- standoff waar ik nieuwe ssd heb aangesloten verwijderd
- power knop op mobo lang ingedrukt gehouden
- ram verwijderd
- boot ssd verwijderd
- batterij verwijderd en teruggeplaatst
- batterij vervangen
- cmos pins kortgesloten en cmos gecleared

Resultaat van dit alles: niks, geen fans, RGB, leds of geluid. Mobo heb ik getest met de atx en cpu kabels aangesloten. Met de videokaart ingebouwd ook deze van voeding voorzien.

Iemand nog suggesties voordat ik de cpu en koeler verwijder? Wat zou het probleem kunnen zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Kludrex op 05-10-2019 14:51 ]

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
zo te zien heb je vrijwel alles geprobeerd
Ik denk dat je mobo kapot is.
ik acht de kans dat de processor kapot is klein
Maar je kan het eens proberen los te halen en te kijken als alles goed zit
Edit:
Kijk hier eens na. misschien heb je je cmos niet goed gereset?
https://www.asus.com/support/FAQ/1040820

[ Voor 22% gewijzigd door coolbvrobin op 05-10-2019 14:55 ]

• Kludrex
coolbvrobin schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:53:
zo te zien heb je vrijwel alles geprobeerd
Ik denk dat je mobo kapot is.
ik acht de kans dat de processor kapot is klein
Maar je kan het eens proberen los te halen en te kijken als alles goed zit
Edit:
Kijk hier eens na. misschien heb je je cmos niet goed gereset?
https://www.asus.com/support/FAQ/1040820
Thanks, ik heb de jumpers niet zo lang kortgesloten als in je link. Ik zie ook dat er extra mogelijkheden zijn. Ik ga kijken...

Hoe kom ik er nou achter wat er eigenlijk kapot is ivm retourneren naar Megekko in mijn geval? Volgens mij blijft alleen het mobo en de processor over. Iemand dit eerder meegemaakt en wat is de procedure?

EDIT: is dit nou een geval van "Defect product binnen garantie (RMA)" of "Retour binnen 30 dagen (Herroepingsrecht)"? Ik wil het liefst zo snel mogelijk aan de slag met nieuw spul...

EDIT: zonet cmos gecleared op alle manieren uit de Asus support link. Geen resultaat.
Processor en koeler weggehaald en gecleaned. Toch even de voeding weer op het mobo gedaan zonder processor... Nog steeds niks. Ik denk dat het veilig is te zeggen dat het moederbord kapot is...

[ Voor 22% gewijzigd door Kludrex op 05-10-2019 22:13 ]

• Kludrex
Mijn mobo ga ik terugsturen. Als er precies hetzelfde type mobo komt, moet Windows opnieuw geïnstalleerd worden of kan de oude boot ssd gebruikt worden?

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:56
Kludrex schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:34:
Mijn mobo ga ik terugsturen. Als er precies hetzelfde type mobo komt, moet Windows opnieuw geïnstalleerd worden of kan de oude boot ssd gebruikt worden?
Zolang het hetzelfde bord is, kun je gewoon verdergaan met je oude installatie. Maar het kan zijn dat Windows wil dat je opnieuw activeert.

• Kludrex
In hoeverre kan het de tweede ssd zijn die deze problemen heeft veroorzaakt? M.a.w. kan het zo zijn dat mijn nieuwe bord ook 'kapot gaat' als ik de nieuwe ssd opnieuw monteer. Het kan toevallig zijn, maar het probleem begon na het monteren van de tweede ssd...

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:09
Je hebt bij het monteren van je ssd 2 zaken 'gewijzigd':

-Je hebt de videokaart eruit gehaald om erbij te kunnen
-Je hebt een ssd in de socket geklikt en met een m2 schroef vast gezet.
-Je hebt een standoff moeten monteren om die ssd schroef vast te zetten? (lijkt me vreemd, zit een schroefgat normaliter.

Dat je voeding en andere onderdelen spontaan kapot zijn gegaan kan, maar die kans is wel heel klein. Aannemelijker is dat je kortsluiting veroorzaakt hebt bij het monteren, door het verkeerd vast te zetten, een printbaan geraakt te hebben of... statisch geladen te zijn geweest (heb je je statisch ontladen van te voren?)

Hoe dan ook, het klinkt alsof je het moederbord gefrituurd hebt. Heb je per ongeluk een standoff schroef erin gedraaid die aan de onderkant sluiting gemaakt heeft wellicht?

• Kludrex
MariusV schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:59:
Je hebt bij het monteren van je ssd 2 zaken 'gewijzigd':

-Je hebt de videokaart eruit gehaald om erbij te kunnen
-Je hebt een ssd in de socket geklikt en met een m2 schroef vast gezet.
-Je hebt een standoff moeten monteren om die ssd schroef vast te zetten? (lijkt me vreemd, zit een schroefgat normaliter.

Dat je voeding en andere onderdelen spontaan kapot zijn gegaan kan, maar die kans is wel heel klein. Aannemelijker is dat je kortsluiting veroorzaakt hebt bij het monteren, door het verkeerd vast te zetten, een printbaan geraakt te hebben of... statisch geladen te zijn geweest (heb je je statisch ontladen van te voren?)

Hoe dan ook, het klinkt alsof je het moederbord gefrituurd hebt. Heb je per ongeluk een standoff schroef erin gedraaid die aan de onderkant sluiting gemaakt heeft wellicht?
Wat je zegt klopt. Bij het moederbord zaten twee standoffs en twee schroeven voor gebruik bij de M.2 ssd's. Deze heb ik dus gebruikt. Op het bord zitten verschillende plekken om de standoff in te schroeven, afhankelijk van de lengte van de ssd. Bovendien, als de standoff niet gebruikt wordt, loopt de ssd niet parallel aan het bord en staat dus schuin. De aansluiting van de ssd op het moederbord staat zo'n 5mm van het bord af. Niet mijn foto, maar zie hieronder hoe het er ongeveer uitziet.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/FDvM3.jpg

Ik ga met dit soort dingen uiterst voorzichtig te werk, maar heb me niet statisch ontladen. Voeding was losgekoppeld van het net en heb de ssd volgens de voorschriften van Asus gemonteerd.

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:09
Ah, nu zie ik wat je bedoelt met die standoff schroeven(ik dacht dat je de 'vastzet' schroef bedoelde). Ben bang dat je alleen maar de uitsluit methode kunt hanteren: als je het systeem helemaal teruggebracht hebt naar voeding, processor, geheugen, moederbord en grafische kaart en je hebt de voeding al vervangen, dan is het 10 tegen 1 je moederbord (of je videokaart, maar dat zou je horen aan de piepjes die je moederbord dan geeft). Ken je iemand met een soortgelijk moederbord?

Mbt statische ontlading: ik heb zo ooit een geheugenmodule naar z'n grootje geholpen (ook heel voorzichtig geweest, althans dat dacht ik). Het zou kunnen.

Wel balen voor je!

• Kludrex
MariusV schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:52:
Ah, nu zie ik wat je bedoelt met die standoff schroeven(ik dacht dat je de 'vastzet' schroef bedoelde). Ben bang dat je alleen maar de uitsluit methode kunt hanteren: als je het systeem helemaal teruggebracht hebt naar voeding, processor, geheugen, moederbord en grafische kaart en je hebt de voeding al vervangen, dan is het 10 tegen 1 je moederbord (of je videokaart, maar dat zou je horen aan de piepjes die je moederbord dan geeft). Ken je iemand met een soortgelijk moederbord?

Mbt statische ontlading: ik heb zo ooit een geheugenmodule naar z'n grootje geholpen (ook heel voorzichtig geweest, althans dat dacht ik). Het zou kunnen.

Wel balen voor je!
Balen inderdaad. Wilde net aan de slag gaan met de computer.

Heb in ieder geval gisteren het moederbord teruggestuurd en deze is vanochtend al ontvangen. Nu is het wachten op een (positieve) statusupdate. Voortaan dan maar een anti-statisch polsbandje gebruiken. Of zijn rubber handschoenen ook goed?

EDIT: Het bord is al gecheckt, omgeruild en verzonden. Is morgen alweer binnen. Super geregeld door Megekko!

Oh ja, ik heb nog wat Arctic Silver liggen van mijn vorige build van 7 jaar geleden. Is dat nog goed om te gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Kludrex op 08-10-2019 13:27 ]

Pagina: 1