sn0w13 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:10:
Ik begrijp dat wanneer er maar 1 student bv een film download de lijn dichtgeknepen wordt.
Nu wou ik dit installeren.
pricewatch: TP-Link Deco M9 Plus (3-pack)
Is het mogelijk om deze in te stellen dat iedere student max. 30MB downloadsnelheid krijgt?
Ik vindt dit nergens terug in de handleiding enkel parent control.
Of is er een ander mesh systeem waar ik de individuele snelheid kan instellen per apparaat?
Je studenten gebruiken waarschijnlijk torrent programma's. Deze staan in hun standaard instellingen veel te enthousiast ingesteld en dienen conservatiever te worden ingesteld.
De volgende parameters moeten worden begrenst:
Het maximaal aantal gelijktijdige verbindingen per torrent programma op 50
De upload als alle torrent programma's gebruiken mag nooit meer dan 2/3 van de uploadcapaciteit bedragen. Begrens deze op een verstandige 1 Mb/s (dat heeft geen invloed op de downloadsnelheid omdat het torrent netwerk delen niet beloont).
Ik heb bovenstaande sociale afstemming jarenlang succesvol toegepast op o.a. een veel tragere ADSL verbinding.
Daarnaast is er waarschijnlijk ook een probleem dat niet iedere kamer een goed signaal heeft maar ik zou beginnen met het nalopen de torrent programma's en ze conservatiever in te stellen en een wonderbaarlijke genezing voor dat deel van het probleem te gaan zien.
We raden hier in de regel geen mesh systemen aan. Het is beter om op strategische plaatsen een los access point neer te hangen die via een netwerkkabel met de router is verbonden. Voor advies daarover is een tekening van het huis gewenst.
Kleine achtergrond bij het torrent probleem
Als er veel verbindingen tegelijkertijd uitgezet worden kan een router het niet altijd meer bijbenen. Zie de router als een grote tabel die dan volloopt of overloopt of de software crasht.
Daarnaast genereren de programma's veel uploadverkeer. Het TCP/IP protocol werkt met vraag en antwoord tussen gebruiker en servers op het internet: het is een protocol met onderhoud waarbij heen en weer wordt gecommuniceerd om de verbinding in stand te houden. Als er veel uploadverkeer loopt verstoort dat het terug praten van de computer van de gebruiker naar de server met als gevolg dat surfen traag wordt en de pingtijd bij online gaming omhoog schiet en de gamers frustreert.
[
Voor 17% gewijzigd door
EricJH op 04-10-2019 02:34
]