Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• qlimax43
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22-10 10:19
Mijn vraag:

Hallo,

Op dit moment ben ik 5 jaar software engineer bij een (relatief) klein softwarebedrijf waarbij ik voor het grootste deel van de projecten lead developer (LD) ben sinds een jaar. Daarbij hoort dus dat ik verantwoordelijk wordt gehouden voor de technische staat van said software producten en daar natuurlijk ook mijn stinkende best voor probeer te doen. Al onze projecten (waarvan ik LD ben) zijn geprogrammeerd in het web-framework Zend Framework (ZF). Een aantal in Zend Framework 2 (ZF2) en een aantal in Zend Framework 3 (ZF3). Echter is ZF in de steek gelaten wat betreft onderhoud en ziet het er ook naar uit dat dit op kort en lang termijn niet gaat veranderen. Dus gaan wij hoogst waarschijnlijk over naar een ander framework (het lijkt erop dat dit Symfony wordt). Bij dit bedrijf verdien ik nu zo'n 3500 bruto per maand.

Ik heb het ook altijd goed naar mijn zin gehad bij dit bedrijf. Super flexibel, super informeel (hou ik van), voorheen super goede begeleiding en kansen (waar aangeboden) worden ook echt gegeven.

Echter zijn er de laatste jaren toch wat tegenslagen en steeds terugkerende problemen geweest;

Er zijn veel collega's vertrokken waardoor het kleiner is geworden.
Wat als resultaat heeft dat er veel mensen met veel technische kennis zijn weggegaan. Hierdoor ben ik, samen met 1/2 collega's degene met het meeste werkervaring en technische kennis, wat naar mijn mening niet goed is voor, in ieder geval mijn, groei.

Vaak 'mijn hoofd gestoten' tegen het technisch beter/anders aan te willen pakken maar
Bijvoorbeeld bij het:
- strakker willen inrichten van het developmentproces (denk dan aan git-proces, ticket-flow, deployment-flow)
- pull-requests niet altijd kwaliteit mocht kijken vanwege tijdsdruk (herhalend probleem i.v.m. slechte of ontbrekende planning), maar moest accepteren dat het achteraf brandjes blussen werd

Problemen heb met 1 collega:
Laten we hier niet te gedetailleerd in duiken. TLDR; collega met karakteristieken waar niet mee is samen te werken, waar je niet op kunt bouwen en geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft (kan wel goed programmeren als er geen overcomplex oplossing wordt verzonnen voor een simpel probleem). En botst zeker niet alleen met mij; maar met gehele team/bedrijf.

Vorig jaar heb ik er veel problemen mee gehad. Toen heeft mijn werkgever aangegeven; 'Zo is hij nou eenmaal, dat is lastig, maar niet iets wat zomaar zal veranderen'. Uiteindelijk half overspannen aan tafel met mijn werkgever gezeten i.v.m. technische verantwoording die mij onmogelijk werd gemaakt door said collega (en andere omstandigheden). Daarbij werd aangegeven 'Het is maar werk'. Dus heb ik het losgelaten, maar nu heeft de rest van het bedrijf er last van en wordt collega van opdrachten afgehaald en gedetacheerd (voorlopig tijdelijk).

Ik qua technische kennis en persoonlijk niet meer de stappen maak die ik wil nemen
Ik ben begonnen bij huidige werkgever i.c.m. een deeltijd software engineering opleiding op het HBO. Daar leerde ik ontzettend veel. Plus, in het begin, zaten er meer collega's met genoeg technische kennis waar ik veel van kon leren.

Ondertussen al een jaar geleden cum laude geslaagd. Top, maar ik maak niet meer opnieuw de technische sprongen die ik voorheen wel maakte. En dat hoort niet op mijn leeftijd (25 jaar) met mijn werkervaring (net 5 jaar).

...

Nou ben ik al een tijdje een beetje nieuwsgierig rond aan het kijken op LinkedIn, de carrière pagina van tweeakers en via-via uit mijn eigen netwerk naar andere andere vacatures. Op zoek naar wat ik zou kunnen bij andere bedrijven. Niet alleen wat betreft functie, maar ook op bedrijfsniveau (cultuur), salaris en wat voor technische-kennis ze aan boord hebben. Ik heb hier en daar ook al wat kennismakingsgesprekken gehad en heb toevallig kort geleden een baanaanbieding gekregen. Bij het bedrijf wat mij een baanaanbieding heeft gedaan heb ik 2 goede gesprekken gehad. Allereerst met het team-lead daar; Super goed en fijn gesprek gehad waarbij ik technisch en persoonlijk een goede klik voelde. En als tweede een gesprek met een van de eigenaren, met als afsluiting nog een gesprek met een werknemer die daar bekend stond; er technisch veel verstand van te hebben. Wederom technisch en persoonlijk een goede klik als ik naar mijn gevoel luister. Ik kwam beide keren namelijk met super veel energie en enthousiasme thuis zoals ik lang niet heb gehad bij mijn huidige werkgever.

Dat bedrijf bood mij een jaarcontract aan voor 3300 (bruto) per maand aan voor een functie als software engineer. Niet als LD. Ook logisch, want ik heb vooral ervaring in ZF en niet in Symfony. Ze gaven als argument voor dat (salaris) gat van 200 (op dit moment verdien ik 3500) dat ze het niet konden verantwoorden naar collega's om mij een hoger salaris aan te bieden zonder kennis van Symfony te hebben. Dat aanbod heb ik afgewezen omdat dat voor mij een te grote stap achteruit is in salaris.

Nu hebben ze een nieuw aanbod gedaan (wederom voor een jaarcontract) waarbij ze het salaris verhoogd hebben naar 3400 bruto. Maar daaraan toevoegend; ze willen de missende 100 euro bruto per maand, voor een jaar lang compenseren in de vorm van een tekenbonus. En ze willen mij dan, bij een verlenging van contract (in 2020) een salarisverhoging beloven van richting de 10%. Wat normaliter tussen de 6 en 10% hebben ze aangegeven. Maar omdat ik dan dus grote sprongen ga maken in kennis in Symfony willen ze daar wel belofte in doen om een salarisverhoging van 'richting de 10%' te beloven.

...

Nu ben ik ontzettend aan het twijfelen;
- Is het een goed aanbod?
- Is het slim om van baan te wisselen
- Is het slim om de functie LD nu achterwege te laten, of moet ik iets zoeken wat toch de functie LD zoekt
- Is het überhaupt slim om de functie LD nu (tijdelijk) 'op te geven' nu ik bij huidige werkgever 'aan de voet' sta als LD bij een verhuizing en refactoring project van framework-x naar framework-y
- Is het slim om dat salaris-gat te accepteren
- noem het maar op

Mijn vraag natuurlijk; wat vinden jullie hiervan? Van het gehele verhaal bij mijn huidige werkgever, van de aanbieding, etc. Ik ben heel erg benieuwd. Geef vooral je eigen subjectieve en onbevooroordeelde mening. Ik ben op zoek naar een goed beargumenteerd antwoord/advies.

Met vriendelijke groeten,

qlimax43 d:)b

Alle reacties

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11:57
Meerdere gedachten.

Hoe oud ben je momenteel? Dat voegt wel wat contrast toe aan je verhaal.

Daarnaast is een belofte "richting" iets, hetzelfde als helemaal niets beloven. Als ze je dat geld linksom kunnen geven, kan het rechtsom ook. Als dat niet kan betekend dat simpelweg een stok achter de deur van werkgever-kant.

Ik vind het salarisaanbod iig matig tot slecht. Met een beetje rondkijken kan je daar (ruim) overheen, mits je competenties overeen komen met je verhaal (& leeftijd, hoewel ik dat persoonlijk een non argument vind)

Woont in Helsinki

• qlimax43
Intelligo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:54:
Meerdere gedachten.

Hoe oud ben je momenteel? Dat voegt wel wat contrast toe aan je verhaal.

Daarnaast is een belofte "richting" iets, hetzelfde als helemaal niets beloven. Als ze je dat geld linksom kunnen geven, kan het rechtsom ook. Als dat niet kan betekend dat simpelweg een stok achter de deur van werkgever-kant.

Ik vind het salarisaanbod iig matig tot slecht. Met een beetje rondkijken kan je daar (ruim) overheen, mits je competenties overeen komen met je verhaal (& leeftijd, hoewel ik dat persoonlijk een non argument vind)
Bedankt voor je antwoord! Ik ben op dit moment 25 jaar oud

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-11 21:12

Zenix

BOE!

Ik zie geen reden waarom je als software engineer met 5 jaar ervaring niet die 3500 kan krijgen. Ik zou op 3750 mikken, dan ga je tenminste iets vooruit.

Ja het is slim om van baan te wisselen, vanwege alle redenen die je aangeeft. Maar voor een lager salaris is niet slim.

Zenix wijzigde deze reactie 03-10-2019 22:00 (24%)

• qlimax43
Zenix schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:59:
Ik zie geen reden waarom je als software engineer met 5 jaar ervaring niet die 3500 kan krijgen. Ik zou op 3750 mikken, dan ga je tenminste iets vooruit.

Ja het is slim om van baan te wisselen, vanwege alle redenen die je aangeeft. Maar voor een lager salaris is niet slim.
Bedankt voor je reactie!

Oké duidelijk, ook als je rekening houd met dat ik daar aan de bak ga in het framework symfony zonder daar ervaring in te hebben?

• merauder
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12-11 06:36
Ik vind vooral de belofte dat je meer gaat verdienen in de toekomst zorgwekkend. Ik heb zo'n belofte gehad, maar na een week was ik er al achter dat die toekomst er niet zou komen. Bij een eerlijke baan hoort een eerlijk salaris.

Wat betreft migratie van Frameworks. Wat jij voor je hebt is de migratie van een PHP MVC Framework naar een PHP MVC Framework. Ze doen hetzelfde met een iets andere syntax. Ik zou er niet te zwaar aan tillen elk geval.

Voor een dergelijke migratie had ik een paar dagen nodig om productief te worden, een paar maanden om wegwijs te worden, en een jaar om echt een meester in mijn nieuwe Framework te worden.

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:59
Eens met merauder: die belofte van salarisverhoging in de toekomst stinkt. Ook het verhaal dat ze het niet kunnen verantwoorden naar anderen heb jij natuurlijk helemaal geen boodschap aan.
Daarnaast lijkt het salaris dat ze bieden vrij mager voor de functie, dus ze praten uit hun nek.

Heb het in mijn omgeving al meerdere keren zo zien lopen, beloftes die na tekenen (en ontslag ander werk) ineens niets meer waard bleken. Denk aan:
- niet de leaseregeling zoals beloofd.
- niet de salarisverhoging (na enkele maanden) zoals voorgespiegeld.
- niet de promotie die 'zo goed als zeker' was.
- niet de interessante projecten waar het bedrijf zogenaamd je meteen bij kwijt kon.
- niet de opleiding of leerervaring die beloofd werd.
Beloftes van bedrijven die je binnen proberen te halen zijn meestal weinig waard als het niet is vastgelegd. Natuurlijk kan het voor sommige bedrijven anders zijn, maar wees gewaarschuwd!

Ik heb van ervaringen van anderen geleerd en heb harder onderhandeld. Ik wilde afspraken op papier.
Maar wat een protesten:
Dat salaris kon niet.
Dat konden ze niet verkopen aan de andere 'nieuwe' mensen.
Dat stond vastgelegd in de CAO.
Met een goede beoordeling zou ik toch al op dat salaris uitkomen.
etc. etc.
Maar uiteindelijk, na voet bij stuk te hebben gehouden, kon het toch.

Òf ze willen jou, òf ze willen een zo goedkoop mogelijke medewerker om wat klusjes te doen.

• qlimax43
merauder schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:20:
Ik vind vooral de belofte dat je meer gaat verdienen in de toekomst zorgwekkend. Ik heb zo'n belofte gehad, maar na een week was ik er al achter dat die toekomst er niet zou komen. Bij een eerlijke baan hoort een eerlijk salaris.

Wat betreft migratie van Frameworks. Wat jij voor je hebt is de migratie van een PHP MVC Framework naar een PHP MVC Framework. Ze doen hetzelfde met een iets andere syntax. Ik zou er niet te zwaar aan tillen elk geval.

Voor een dergelijke migratie had ik een paar dagen nodig om productief te worden, een paar maanden om wegwijs te worden, en een jaar om echt een meester in mijn nieuwe Framework te worden.
Daar heb je wel een aantal sterke punten. Heel erg bedankt voor je reactie!

• qlimax43
daan! schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:42:
Eens met merauder: die belofte van salarisverhoging in de toekomst stinkt. Ook het verhaal dat ze het niet kunnen verantwoorden naar anderen heb jij natuurlijk helemaal geen boodschap aan.
Daarnaast lijkt het salaris dat ze bieden vrij mager voor de functie, dus ze praten uit hun nek.

Heb het in mijn omgeving al meerdere keren zo zien lopen, beloftes die na tekenen (en ontslag ander werk) ineens niets meer waard bleken. Denk aan:
- niet de leaseregeling zoals beloofd.
- niet de salarisverhoging (na enkele maanden) zoals voorgespiegeld.
- niet de promotie die 'zo goed als zeker' was.
- niet de interessante projecten waar het bedrijf zogenaamd je meteen bij kwijt kon.
- niet de opleiding of leerervaring die beloofd werd.
Beloftes van bedrijven die je binnen proberen te halen zijn meestal weinig waard als het niet is vastgelegd. Natuurlijk kan het voor sommige bedrijven anders zijn, maar wees gewaarschuwd!

Ik heb van ervaringen van anderen geleerd en heb harder onderhandeld. Ik wilde afspraken op papier.
Maar wat een protesten:
Dat salaris kon niet.
Dat konden ze niet verkopen aan de andere 'nieuwe' mensen.
Dat stond vastgelegd in de CAO.
Met een goede beoordeling zou ik toch al op dat salaris uitkomen.
etc. etc.
Maar uiteindelijk, na voet bij stuk te hebben gehouden, kon het toch.

Òf ze willen jou, òf ze willen een zo goedkoop mogelijke medewerker om wat klusjes te doen.
Bedankt voor je reactie! Dat is in heel snelle tijd al heel wat reacties die er allemaal naar wijzen dat het geen goed bod lijkt te zijn.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 12:31
Heb je ook al naar andere plekken gekeken?
Want niet onaardig bedoelt, maar het lijkt erop alsof je tijd bij je huidige werkgever ten einde komt, als ik je zo hoor.
Kijk eens rond wat er allemaal mogelijk is, misschien kan je dan beter vergelijken.
Itt de rest, je gaat in mijn mening achteruit in salaris OMDAT je geen LD meer bent, dus dat is logisch. Als je WEL als LD aangenomen zou worden, dan zou je hetzelfde / hoger salaris krijgen.
Misschien kan je die nieuwe stijl je nu vast eigen maken, en daar binnen komen als zogenoemde junior-LD (bestaat dat ? :p ) . Waarbij je een DUIDELIJKE afspraak moet hebben hoe lang je junior blijft, en wat je salaris naderhand is bij wederzijds welbevinden.

Kijk niet alleen naar salaris, werksfeer is nog veel belangrijker. Dat salaris groeit vanzelf als je goed presteert. En je presteert beter met een prettige sfeer.

• MijnAccount
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 10:39
qlimax43 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:50:
Ze gaven als argument voor dat (salaris) gat van 200 (op dit moment verdien ik 3500) dat ze het niet konden verantwoorden naar collega's om mij een hoger salaris aan te bieden zonder kennis van Symfony te hebben.
Nou en? die 200 euro is op fulltime basis 1.15 euro per uur. Kan dat bedrijf niet een extra 1.15 euro missen?
*Ze schuiven de "schuld" af op een 3de partij (jouw toekomstige collega's) die niet bij het gesprek is. Zoek hiervoor de sales technieken om mee om te gaan.

Zoals je zelf al gemerkt hebt, bestaat jouw carriere uit meer dan de vakken die je cum laude hebt afgesloten. In je verhaal richt je vooral op het voor jouw leukst onderdeel, code kloppen. Ik denk dat het voor jezelf nu fijner werken is als je gaat werken aan de andere skills om beter om te gaan met jouw proberen die je hierboven hebt beschreven: collega's mee krijgen om processen aan te pakken ,problemen met collega's, grote van het team etc.

• Nycrea
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13-11 08:14

Nycrea

Moto Guzzi Stelvio 8V

Zoals al eerder aangegeven, nooit rekenen op beloftes. Als ze iets willen beloven, laat het op papier zetten met een handtekening eronder.

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-11 16:36

Zebby

Gamed

Nycrea schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:01:
Zoals al eerder aangegeven, nooit rekenen op beloftes. Als ze iets willen beloven, laat het op papier zetten met een handtekening eronder.
Dit is de harde waarheid. Laten we even van het positieve uitgaan dat de persoon met wie je spreekt echt van plan is om je te bieden wat hij zegt, dan nog kan het zijn dat als het eenmaal zover is dat er een leidinggevende boven zegt "dacht het niet". En dan zit je ermee.

Je onderhandelt vanuit een positie van macht. Je hebt een baan, je hoeft niet weg, gebruik dat gegeven.

• harm12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:13
Ik heb geen kennis van het vakgebied waarin je werkt maar als ik het zo lees zou ik sterk twijfelen om het te doen. Als een bedrijf je wilt hebben dan moeten ze ook een goede aanbieding doen. Dit voelt een beetje als een slappe aanbieding.

Persoonlijk zou ik verder kijken.

©2004

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-11 23:06
Ja, maar dus niet bij een bedrijf gaan werken waar je achteruit gaat en alleen vage beloftes gedaan worden.

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-11 19:30
Voor mij als werkgever is een titel als Lead Developer nogal vaag. Als je Lead bent in een team van 50 man heb je ook management, als jet het bent in een team van 4 man heb je wellicht alleen iets meer verantwoordelijkheid. ik kijk er dus nooit naar en zou me er niet veel van aantrekken.

Je bent jong, probeer van alles uit, nu kan het nog. Die 100 euro per maand (die ze ook nog willen vergoeden) zijn 3 euro per dag.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:20

vso

raap voor zijn recht

@qlimax43 wat trekt jou over de streep bij een nieuwe werkgever ?
- de reis(afstand)
- salaris
- eigen kantoor ? (ik haat kantoor tuinen)

Toen ik na school ging werken, heb ik met "veel plezier" 3 jaar lang bij een werkgever gewerkt en toen begon het te kriebelen. inmiddels 15 jaar verder en via outsourcing menig project gehad. Overal is wel die collega(s) die net doen alsof ze werken en op je zenuwen werken. Beter ze gewoon te negeren.

Je moet je zelf afvragen wat is voor jou belangrijk ! ga je met plezier en zonder tegenzin naar je werk (iedereen heeft een dip) gooi het anders eens op tafel je zit misschien niet op een schopstoel en laat de werkgever eens meedenken aan je situatie.

en betreft je functie .. nu ben je hoge pief en belangrijk binnen een relatief klein bedrijf .. in grote bedrijven of ander bedrijf ben je zeker in het begin een nummer die net zomakkelijk ontslagen kan worden .. pas na jaren heb je de kennis & kunde en is het een belangrijke afweging voor een werkgever om jou te laten gaan. Dus je functie titel zegt nooit wat .. het is een naam.

Maar als je veranderd
- ga er vooruit op salaris & voorwaarden
- let op de kleine letters (krijg je wel reiskosten bv, zijn alle voorwaarden beter ? .. ) laat het anderen eventueel doorlezen .. (oftewel teken nooit direct of onder "dwang" door nood bij de nieuwe werkgever)
- recruiters heb je compleet lak aan die verdienen geld aan jou overstap wat daarna gebeurt zal hun roesten .. en als ze je weer bij de volgende aan kunnen bieden ben je hun beste vriend (weer)

Maar niemand behalve jij kan beslissen of je wel moet veranderen.. dat lig 100% bij je eigen gevoel.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:47
Lead developer in je huidige functie zegt niks... Ik ben bij 5 verschillende werkgevers Lead developer geweest, soms van 15 man (en daar was ik ook soort van Architect), en soms van 1 man (mezelf.. daar kwam ik pas achter nadat ik er begon met werken en alle beloftes niet waar bleken te zijn, hier was ik ook na een jaar weer weg).
Nu ben ik freelance developer... geen lead developer, gewoon code klopper.

En mijn ervaring nu: Het maakt geen zak uit! Dus dat stukje LD zou ik niet te zwaar aan tillen.

Waar je wel zwaar aan moet tillen: Hoe kan je nieuwe werkgever je helpen groeien, je bent 25 dus je hebt nog enorm veel groeipotentie. Zorg dat je dit maximaal benut.
En zoals anderen al zeggen: Laat je niet uitbuiten, achteruit gaan bij een overstap is een absolute no-go! zeker in de huidige markt

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:41
Je zit in de luxe positie dat je gewoon door kunt zoeken naar een 'perfecte' volgende stap. Vage beloftes e.d. heb je niks aan, en juist een overstap is een ideaal moment om er kwa loon flink op vooruit te gaan. Ik zou zelf nooit en te nimmer bij een overstap een stap terug willen nemen als daar, van mij uit, geen hele goeie reden voor is.

Ik zou dan ook voor jezelf duidelijk proberen te krijgen wat je target kwa loon (en andere voorwaarden) is, en daar dan niet vanaf gaan wijken.

https://niels.nu

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12:25
Een overstap in een bull market zou een stap omhoog moeten opleveren qua salaris.

Bovendien: de eerste 150 of 200 euro loonsverhoging is niet wezenlijk meer dan een gemiste periodiek. In het jaar van overstap krijg je bij je nieuwe baas doorgaans geen verhoging, als je zou blijven bij je oude baas wel.

Het aanbod zet je vast op je huidige salaris. Volgend jaar gaat de tekenbonus eraf en ga je 100 euro omlaag. Dat zullen ze niet echt doen, dus krijg je dan 100 euro opslag. Zit je twee jaar vast qua salaris.

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14-11 23:04
Ik zou je verhaal van lead iets anders verwoorden.

Los van dat je 1 collega niet mag, je moet je vaardigheden formuleren als collega's kunnen motiveren. Projecten over de streep krijgen zodat deadlines gehaald worden (ipv een dip in kwaliteit), je kan alles leren (zie ook je hbo deeltijd opleiding) en je kan goed balanceren tussen kwaliteit en pragmatisme (je geeft aan dat meer budget nodig is en als je het niet krijgt vind je het niet erg om prut op de leveren)

Een echte lead staat (ten dele) los van de inhoudelijke code. Er zijn veel meer taken die van een lead verwacht worden. Focus je competenties daarop. Dan is ik denk nog niet alle details van symphony minder belangrijk.
Als je het op die manier verwoord en gewoon dood leuk 'richting 4000' vraagt als ze er om vragen dan moet je een eind komen.

Ik zou niet verder proberen te gaan op je huidige aanbod. blijkbaar hebben ze niet het idee dat je nu echt 3500 krijgt maar meer dat 3500 jouw droomplaatje zou zijn. Je kan dus blijven dimdammen over die laatste 100 euro ga je dat er waarschijnlijk niet uit krijgen. Ook zoals @t_captain aangaf, hou er rekening mee dat je 2 jaar op de 3400 blijft zitten. Alles wat nu niet zwart op wit staat krijg je niet. Als dat een probleem is moet je het niet nemen (en natuurlijk kan je altijd positief verrast worden)
Als dat laatste beetje geld belangrijk is kijk verder.

En bedenk je even hoeveel moeite je nu gedaan hebt om een baan te vinden. Als dat niet veel meer is dan "even op linkedin rondkijken" dan ga je ook snel een ander vinden.

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:55
Ik neem aan dat je bij je huidige werkgever ook de LD functie bent ingerold en het niet vanaf dag 1 al was?

Dat ze iemand van 25 geen LD durven maken snap ik wel. Niets ten nadele van jouw kennis en kunde, maar leeftijd is hier vaak wel een factor. Zo zullen de werknemers van 35 jaar en ouder die er al jaren werken er waarschijnlijk moeite mee hebben als een nieuwe collega van 25 ineens hun LD wordt. Geef jezelf en het bedrijf tijd om weer richting die positie te groeien, maar zorg wel dat het vastligt hoe en wanneer je daar gaat komen!

Daarnaast zie ik dat je vooral zit met het salaris, alle andere voorwaarden zijn dus gelijk aan wat je nu hebt?
- Reistijd
- Opleidingsbudget
- Leaseauto
- Pensioenbijdrage
- Adv regeling / vrije dagen
- Bonusregelingen
- etc. etc.

Als alles hetzelfde blijft dan zou ik die 100 euro minder niet accepteren.
Ga je bijvoorbeeld van 25 naar 38 vrije dagen (ADV regeling), dan gaf ik die 100 euro persoonlijk graag toe.

Wat ik eens ben met de andere reageerders. Laat alles vastleggen! Dus een mondelinge "je krijgt er ongeveer 10% bij" is niets waard!

• theboss100
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-11 07:56
Wat ik uit je verhaal opmaak ben je van meerdere projecten de LD. Om dan terug te vallen in salaris (zeker als zij jou eventueel benadert hebben) lijkt mij een no-go, ongeacht de "problemen" die momenteel spelen bij je huidige werkgever.

Verder (zoals hierboven ook al benoemd) stinken die afspraken met o.a. bonussen richting de max. Zelf heb ik dit ook al ondervonden bij vorige werkgevers. Wat belangrijk is is al die afspraken contractueel vast te leggen zodat zij er niet onderuit komen in de toekomst.

Mijn mening is, kijk nog even verder! Er zijn vast bedrijven die niet met deze rare constructie en loze beloftes werken.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

@qlimax43 Heb niet je hele verhaal gelezen, maar plezier in je werk is voor mij meer waard dan wat extra loon. zekerheid is er bijna nergens meer, dus laat niet niet paaien met de toekomst.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:05
Even wat tegengeluid tegen de eerste comments (heb niet alles gelezen)

Hoe erg is het om 100 euro minder te gaan verdienen (let op: dit is nog geen 50 euro netto in de maand).
Is dat voor jou een dealbreker?

Je geeft namelijk zelf aan een hele goede klik te hebben met een aantal medewerkers en de eigenaar van het bedrijf, je kwam met meer energie thuis dan de afgelopen periode op je huidige werk.

Natuurlijk is het ruk om 100 euro er op achter uit te gaan, maar wat is belangrijker? 100 euro (bruto) meer en het niet naar je zin hebben op het werk, of 100 euro (bruto) minder verdienen en veel meer energie over te hebben en met plezier naar het werk te gaan?

Voor mij zou het een no-brainer zijn, als de keuze zo zwart/wit zou zijn.
Echter, het is natuurlijk een slecht verhaal (richting jou) dat ze moeilijk doen om die 100 euro omdat ze dan niet naar de andere collega's kunnen verantwoorden. Ze wordt betaald op basis van je competenties, niet op basis van wat je collega's verdienen.
Echter, vind ik 3500 euro voor een 25 jarige een zeer goed salaris.

Maar als ze die 100 euro niet willen geven, maar wel de toezegging doen dat je volgend jaar 10% salaris verhoging krijgt, laat ze dit dan op papier zetten. Inclusief de voorwaarden om die 10% te krijgen. Niet dat het is bij excellent presenteren (wat niet SMART is natuurlijk) en je straks teleurgesteld bent..

En anders gewoon verder kijken, als die 100 euro echt een dealbreker voor je is.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Als je een klik hebt zou ik gewoon overstappen voor 3400 euro met signing bonus. Blijkt die belofte na een jaar niet waargemaakt te kunnen worden dan ga je rustig verder kijken. Op dit moment heb je het gewoon echt niet naar je zin en staat je ontwikkeling stil, dat lijkt me helemaal geen wenselijk scenario. Alternatief is dat je gaat solliciteren bij andere bedrijven, maar dan loop je wel het risico een leuke uitdaging te missen.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:05
'200 salaris inleveren een te grote stap'
Hier moest ik toch wel smakelijk om lachen.

Geloof mij maar een baan waar je elke dag met plezier naar toe gaat is meer waard dan 200 p.m extra voor een baan waar je overspannen van wordt. Ik hoop dat je daar niet hardleers achterkomt.

Als ik een burnout had kunnen voorkomen voor 20.000 euro (100 maanden inkomens terugval van 200 NETTO) had ik direct getekend en dan was en is mijn inkomen minder dan 3300 bruto ;)

Levensgeluk => gezondheid=> ...=>...=>.(.............).=>...=>inkomen => statussymbolen

Get your priorities straight, dat is mijn advies aan jou.

eL_Jay wijzigde deze reactie 04-10-2019 12:06 (15%)

• Nopheros
  • Laatst online: 11:15
Ik snap het probleem ook niet echt, je gaat er dus 50 euro netto op achteruit? Vervolgens kun je jezelf weer verder ontwikkelen (je hebt nu geen kennis van het systeem dus je krijgt het minst betaald) waardoor je weer meer betaald krijgt.

Hoezo is dit een slechte stap? Je bent nu uitgegroeid dus veel zul je er ook niet meer bij krijgen in je huidige functie?

Star Citizen: Vikings - Vikings Org

• t_captain
  • Laatst online: 12:25
BastaRhymez schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:10:
Even wat tegengeluid tegen de eerste comments (heb niet alles gelezen)

Hoe erg is het om 100 euro minder te gaan verdienen (let op: dit is nog geen 50 euro netto in de maand).
Is dat voor jou een dealbreker?

Je geeft namelijk zelf aan een hele goede klik te hebben met een aantal medewerkers en de eigenaar van het bedrijf, je kwam met meer energie thuis dan de afgelopen periode op je huidige werk.

Natuurlijk is het ruk om 100 euro er op achter uit te gaan, maar wat is belangrijker? 100 euro (bruto) meer en het niet naar je zin hebben op het werk, of 100 euro (bruto) minder verdienen en veel meer energie over te hebben en met plezier naar het werk te gaan?

Voor mij zou het een no-brainer zijn, als de keuze zo zwart/wit zou zijn.
Echter, het is natuurlijk een slecht verhaal (richting jou) dat ze moeilijk doen om die 100 euro omdat ze dan niet naar de andere collega's kunnen verantwoorden. Ze wordt betaald op basis van je competenties, niet op basis van wat je collega's verdienen.
Echter, vind ik 3500 euro voor een 25 jarige een zeer goed salaris.

Maar als ze die 100 euro niet willen geven, maar wel de toezegging doen dat je volgend jaar 10% salaris verhoging krijgt, laat ze dit dan op papier zetten. Inclusief de voorwaarden om die 10% te krijgen. Niet dat het is bij excellent presenteren (wat niet SMART is natuurlijk) en je straks teleurgesteld bent..

En anders gewoon verder kijken, als die 100 euro echt een dealbreker voor je is.
Aan de andere kant: TS geeft aan dat -200 euro een no-go is. Een bedrijf wat zo moelijk doet over een bescheiden bedrag (3300 of 3500), dan weet je van tevoren dat je snel tegen het plafond aanzit. Deze overstap zou wel eens 500-1000 euro per maand kunnen kosten voor langere tijd (als hij er wat langer blijft hangen).

• menonv
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13-11 17:08
@qlimax43
We gaan het verhaaltje eens omdraaien.
Wat wil je zelf? Meer rust, structuur, een nieuwe start, toekomstmogelijkheden? Maar wel 50 euro netto inleveren? Vraag er gewoon naar of je nog kunt groeien in salaris. Stel voor jezelf vast of ze aan een evaluatie doen elk jaar waar je 2 - 4 of whatever percentage erbij krijgt?
Wat zijn de rest van de voordelen...

En bekijk het even van de andere kant. De mensen die nu bij jou huidige werk binnenkomen (via een recruiter) komen voor hetzelfde, of zelfs MEER binnen dan wat jij verdient.
Op dit moment - wordt met geld Gesmeten naar goede IT'ers. De "norm" is meestal [leeftijd x 100 = bruto salaris] en vooral in Limburg gaat die nog op. Startersloon voor IT'er hier is altijd rond 2K - 2.5K.
Maar weet je... Geld is niet alles.

Lees eens...
plan: Tweakers aan het werk - Even wandelen is heerlijk!

Ik zou zeggen, als het goed voelt, give it a chance. Of loop een dagje mee, of vraag wat voor een projecten ze hebben en beeld het je in, "get a feeling for it."
Laat op een gegeven moment de boot varen en kies voor jezelf..... Echt ;-)

i5-8600K OC @ 5Ghz - Corsair H110i | MSI-Z370 Gaming Pro Carbon | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | MSI GTX1080 OC 8G @ 2Ghz | SSD / 256GB & 512GB | Storage / 6TB

• Charly
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Als je het kunt missen zou ik me op die leeftijd een stuk drukker maken om mn groeikansen / ruimte voor doorontwikkeling dan 100 euro meer of minder. Als je nu kunt leren en relevante ervaring op kunt doen haal je dat salaris later wel in.

Charly wijzigde deze reactie 04-10-2019 12:27 (3%)

• makato2003
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 05-10 22:53
Ga voor werkplezier en mogelijkheid om te leren; jezelf te ontwikkelen.
Die paar centen zijn (nu) niet belangrijk.
Een plezierige omgeving motiveert je meer waardoor je je meer inzet en dat zal gezien worden en uiteindelijk beloond worden.

• johan_L
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 11:26
Over de inhoud van de nieuwe functie kan ik niet zoveel zeggen omdat ik daar geen verstand van heb. Maar over de achteruitgang in salaris, en misschien ook een beetje in de functie: vind je salaris belangrijker dan elke dag met een goed gevoel en veel plezier naar je werk gaan? Salaris is (voor mij) maar een klein deel van wat een baan een leuke baan maakt. Leuke collega's en uitdagend/interessant werk zouden voor mij veel meer de doorslag geven. Frustratie over je dagelijkse werk kan je letterlijk slopen, dat je weg moet uit je huidige baan is wel duidelijk denk ik.

• Goelan
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 10:43
Wat betreft salaris en het eventueel meer willen verdienen. De grootste stappen maak je bij een verandering van baan. Dus ga zeker niet mee in het verhaal van minder verdienen om wat voor reden dan ook. Als je nu 3500 bruto per maand verdient zou ik er zeker 200 a 300 euro bij willen (als ze je echt graag willen hebben dan zullen ze daar ook moeite voor doen). Ook in de vorm van een teken bonus of iets in de toekomst beloven daar heb je nu niets aan. En weet je zeker dat ze dit nakomen? Laat het dan op papier zetten (dit heb ik zelf ook gedaan).

Goelan wijzigde deze reactie 04-10-2019 12:59 (7%)

• Stoffel
  • Registratie: mei 2001
  • Nu online

Stoffel

Engineering the impossible

Dan gaan jullie er van uit dat je het niet allebei kan krijgen? Een leuke baan en een goed salaris sluiten elkaar niet uit. Als je als developer in deze markt van baan wisselt kun is het prima mogelijk om allebei te krijgen, keuze genoeg. Daarnaast zoals @Goelan al zegt is dit juist het moment om een sprong te maken in salaris, dat is nu veel makkelijker dan als je voor een lange periode bij dezelfde werkgever zit. Het lijkt nu misschien maar een beetje, maar een kleine achterstand kan je over de duur van je carriere vele tienduizenden euro's (of nog meer) schelen.

Ik ben zelf geen developer meer maar neem ze wel aan, en specifieke technische kennis van een bepaald framework is echt niet of nauwelijks een criterium, tenzij ik iemand acuut in moet zetten op een project. Dan huren we echter meestal in. Ik zou gewoon even verder zoeken dus.

• jvdben
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 08-10 11:46
200 euro is wat mij betreft een klein gat, zeker als je het afweegt tegen werkplezier. Ik vind dat ze verder een mooie oplossing hebben geboden, door toch 100 euro meer te bieden en een tekenbonus te geven.

Ik ben wel van mening dat een overstap naar een ander bedrijf altijd zinvol is als je het over persoonlijke groei hebt. Een kijkje in een andere keuken opent altijd nieuwe mogelijkheden; hoe werken ze hier, hoe gaan ze om met problemen.. je kan er altijd wat leren.

Ik ben zelf op mijn 27ste overgestapt naar een ander IT bedrijf (systeembeeerder). Ik heb 4 jaar lang geleerd en merkte dat mijn groei stagneerde. Ik zit nu een jaar bij mijn nieuwe baas en heb super veel geleerd.

En opzich... 3400 euro voor iemand van 25, is zeker niet slecht. Voor een developer... kan het denk ik nog wel beter. Mijn advies, ga nog een paar gesprekken aan, en loop desnoods eens een ochtend mee.

• Tsurany
  • Niet online
Goelan schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:57:
Wat betreft salaris en het eventueel meer willen verdienen. De grootste stappen maak je bij een verandering van baan. Dus ga zeker niet mee in het verhaal van minder verdienen om wat voor reden dan ook. Als je nu 3500 bruto per maand verdient zou ik er zeker 200 a 300 euro bij willen (als ze je echt graag willen hebben dan zullen ze daar ook moeite voor doen). Ook in de vorm van een teken bonus of iets in de toekomst beloven daar heb je nu niets aan. En weet je zeker dat ze dit nakomen? Laat het dan op papier zetten (dit heb ik zelf ook gedaan).
Dit gaat natuurlijk wel gewoon twee kanten op. Het is niet alleen de vraag hoe graag een werkgever een potentiële werknemer wilt binnen halen maar ook hoe graag een werknemer bij een potentiële werkgever wilt werken.

Daarnaast is het lang niet altijd realistisch om meer te gaan verdienen, bijvoorbeeld als een werknemer al jaren lang eigenlijk overgewaardeerd is.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:16

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Kan je nog iets anders dan PHP, want PHP is wel het laagst betaalde marktsegment.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:12
Tsurany schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:20:
[...]
Daarnaast is het lang niet altijd realistisch om meer te gaan verdienen, bijvoorbeeld als een werknemer al jaren lang eigenlijk overgewaardeerd is.
hier heb je wel gelijk in maar iemand met 5 jaar ervaring en een HBO opleiding in de IT is met 3500 bruto eerder ondergewaardeerd dan over.

Maar verder zou ik zeggen als het werk leuker is en je veel kan leren dat de overstap prima is maar ga ook meteen zoeken naar een nieuwe baan zodat je na dit jaar als je de kennis hebt overgenomen en de beloofde verhoging uitblijft je direct naar een betere baan kan overstappen.

• Tsurany
  • Niet online
n3othebest schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:24:
[...]

hier heb je wel gelijk in maar iemand met 5 jaar ervaring en een HBO opleiding in de IT is met 3500 bruto eerder ondergewaardeerd dan over.

Maar verder zou ik zeggen als het werk leuker is en je veel kan leren dat de overstap prima is maar ga ook meteen zoeken naar een nieuwe baan zodat je na dit jaar als je de kennis hebt overgenomen en de beloofde verhoging uitblijft je direct naar een betere baan kan overstappen.
Dat hangt wel van de kwaliteit van de ervaring af. Om daar achter te komen zou hij toch verder moeten gaan zoeken en verdere aanbiedingen moeten krijgen om te zien hoe de markt daar over denkt.

Tsurany wijzigde deze reactie 04-10-2019 13:27 (5%)

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 11:12
Tsurany schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:27:
[...]

Dat hangt wel van de kwaliteit van de ervaring af. Om daar achter te komen zou hij toch verder moeten gaan zoeken en verdere aanbiedingen moeten krijgen om te zien hoe de markt daar over denkt.
Oh, absoluut. Maar ik wilde opmerken dat ik niet het idee heb dat hij zwaar overgewaardeerd word op basis van dit salaris.

Mijn punt was vooral dat als een nieuwe baas je minder gaat betalen dan je nu krijgt en er geen harde afspraken zwart op wit staan dat het dan waarschijnlijk geen baas is waar je lang wil blijven werken.

• Goelan
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 10:43
Tsurany schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Dit gaat natuurlijk wel gewoon twee kanten op. Het is niet alleen de vraag hoe graag een werkgever een potentiële werknemer wilt binnen halen maar ook hoe graag een werknemer bij een potentiële werkgever wilt werken.

Dit is maar één aanbieding die de TS tot nu toe heeft gehad. Ik kan er ook niet echt uit opmaken hoe serieus de banen zoektocht tot nu toe is en hoeveel gesprekken er verder zijn geweest. Er zijn vast veel meer bedrijven waar je kan leren, waar de sfeer prima is én waar je ook een salarisverhoging kunt krijgen. Alle gesprekken bij nieuwe werkgevers zijn leuk. Zeker als je jou uitnodigen (goed voor je zelfvertrouwen). Ze doen zelf hun uiterste best om de baan zo leuk mogelijk voor te laten komen. Voor jezelf is het ook leuk: nieuwe dingen zijn, in de meeste gevallen, altijd leuk!

Natuurlijk is werkplezier het allerbelangrijkste. Feit blijft dat een overstap naar een andere werkgever het moment is voor een goede stap qua salarisontwikkeling.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12:07
Waarom kijk je niet naar meer opties. Er zijn zat bedrijven.

Maar moeilijk doen over salaris is wel het meest irritante wat er is zelf zou ik gewoon voet bij stuk houden. Mijn laatste werkgever was gewoon van dit vind deze functie waar heeft niet gevraagd naar wat ik nu verdiende. En zo hoort het ook eigenlijk.

En beloftes in de toekomst heb ik ook vaak genoeg gehad geen van die zijn ook waar geworden. Dus reken daar niet op.

Het wel redelijk duidelijk dat het tijd voor wat nieuws is. Freelance is nog een brug te ver denk ik omdat je graag nog veel wilt leren dus ga bij een consultancy club zitten kan je ene hoop leren misschien en dan de vervolgstap maken naar freelancer.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• qlimax43
Hallo allemaal, heel erg bedankt voor alle reacties. Ik kan helaas niet op alle reacties reageren. Maar ik voel wel dat de meeste reacties neigen naar dat het aanbod niet zo sterk is en ik geen beloftes moet geloven zonder ze op papier te zetten. Inclusief dat het startsalaris als software engineer niet zo denderend is. Ook al is het ‘maar’ 100 bruto verschil. Zoals vele al zeggen; die 100 euro gaat op den duur veel schelen later in mijn carrière. Plus het salaris wat ik nu krijg; is ook niet denderend voor de functie die ik vervul.

Verder heb ik wel nogiets actiefs lopen. Maar dat is niet net zo snel verlopen als dit traject. Dat andere is een traject bij een detacheringclub die werkt op basis van flexibel loon (berekend op detacheringsopdracht) plus winstuitkering van de opdracht zelf. Daar zou ik dan dus bij meerdere grote bedrijven terecht komen en ook veel leren van verschillende werkvloeren. Enthousiasme was daar nog niet toegeslagen omdat ik alleen met eigenaren heb gesproken. De klik zat daar ook wel goed, maar ik heb geen technische mensen gesproken.

• selena81
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 12-11 10:12
Hydra schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:42:
Je zit in de luxe positie dat je gewoon door kunt zoeken naar een 'perfecte' volgende stap. Vage beloftes e.d. heb je niks aan, en juist een overstap is een ideaal moment om er kwa loon flink op vooruit te gaan. Ik zou zelf nooit en te nimmer bij een overstap een stap terug willen nemen als daar, van mij uit, geen hele goeie reden voor is.
Precies: als je wanhopig op zoek was naar werk is het wat anders, maar op dit moment ben jij degene met macht. Die macht ben je weer voor een flink deel kwijt zodra je je huidige baan hebt opgegeven, dus zorg dat je nu harde toezeggingen krijgt.

Ik heb zelf inmiddels ook ervaring opgedaan met beloftes over 'doorgroeien' en 'vast contract' die uiteindelijk boterzacht bleken. En dan denk ik nog niet eens dat die manager bewust zat te liegen: ze had voor iedereen mooie vergezichten voor als de afdeling flink zou gaan groeien (wat dus niet gebeurde: het bleek binnen een paar maanden dat ze vanwege een interne machtsstrijd veel te voortvarend was geweest met links en rechts allemaal nieuwe mensen aannemen).

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:16

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@qlimax43 In hoeverre ben je bezig om andere talen te leren?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Sreini
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14-11 21:55
Ik heb zelf met minder dan 2 jaar ervaring rond de 65k per jaar kunnen bereiken (alhoewel niet in PHP en met een WO Bachelor en Master) dus als je in Amsterdam of Utrecht kijk kan je zeer makkelijk 3500 per maand krijgen.

Sreini wijzigde deze reactie 04-10-2019 20:03 (8%)

• qlimax43
ocf81 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:33:
@qlimax43 In hoeverre ben je bezig om andere talen te leren?
Op dit moment ben ik niet actief andere talen aan het leren. Ik heb op het HBO voornamelijk Java geprogrammeerd. Dus die taal is me niet vreemd. Verder wel een hobby project (een tijd geleden) gestart om een REST api in dotnetcore te programmeren. Maar dat is een beetje verwaterd toen ik ben verhuisd (nog steeds in progress)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True