Kortstondig uit-aan schakelen radio bij gebruik start/stop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik ben in het bezit van een Seat Ibiza 6J met van origine de radio die gebruikt werd van 2008 tot 2013. Deze heb ik zelf (ongeveer een jaar geleden) vervangen voor een aftermarket radio, omdat ik via bluetooth muziek wilde afspelen en handsfree wilde bellen.

Hij werkt prima, maar er is een klein dingetje dat ik nu toch wel erg vervelend begin te vinden. De originele radio gaat aan en uit via het canbus en dat doet de aftermarket radio niet. Daarom heb ik bij in de zekeringskast d.m.v. een piggy back de radio van een stuurspanning voorzien. Het probleem is dat iedere keer wanneer ik start, de radio uit en aan springt (bij contact aan en dan starten, maar voornamelijk bij gebruik van het start-stop systeem).

Ik ben van plan morgen het een en ander eens na te meten, maar ik verwacht dat de stuurspanning net te veel zakt zodat de radio uit gaat. Ik vraag mij dan ook af of ik hier bijvoorbeeld een buffer tussen kan maken? Ik ben benieuwd of jullie hier misschien ideeën voor hebben of andere manieren om het op te lossen natuurlijk. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Beste antwoord (via Carman6 op 04-10-2019 15:25)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:14

DataGhost

iPL dev

Je had dus de rode draad van de auto-kant losgekoppeld, de multimeter op de 10A-stand gezet, de rode probe omgeplugd naar de 10A-aansluiting, en vervolgens je probes aan geel en rood (radiokant) verbonden? Als je dan 0.00 zag is er inderdaad minder dan 10mA, dus dat zou prima moeten werken. Als ik even op de handleiding af ga lijkt het me aannemelijk dat door de rode draad nauwelijks stroom gaat lopen. Enorm moeilijk is het niet om het zelf te knutselen (3 componentjes voor in totaal minder dan een euro) maar als je er geen verstand van hebt lijkt het gauw heel moeilijk om aan te beginnen inderdaad.

Een tijdrelais doet in principe hetzelfde, die gebruik je dan aan de auto-kant van de rode draad om de gele draad te schakelen naar wat de rode draad op je radio is. Voordeel van dat tijdrelais (als die 10A kan schakelen) is wel dat het niet uitmaakt of er veel of weinig door de rode draad getrokken wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelf geen idee maar ik tag even @Rainesh en @Antera, verwacht dat die hier wel iets zinnigs over kan zeggen.
Wat sowieso mogelijk kan is via VCDS start/stop uitschakelen, maar de vraag is of dat de oplossing is die je zoekt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:10
Waarschijnlijk staat je radio op continu stroom ipv geschakelde zekering. Even bedrading controleren.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
^^

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. De radio werkt eigenlijk gewoon zoals hij het hoort te doen, alleen bij het starten van de motor springt hij uit en aan. Hij gaat dus gewoon met het contact aan en met het contact uit, dat lijkt mij daarom goed aangesloten. Of kan het dan nog steeds zijn zoals je zegt?

Ik zal morgen eens de bedrading door meten, maar als ik het mij goed herinner komen er 2 redelijk dikke draden met constante spanning uit de originele stekker. Hiervan gaat er eentje naar de radio en de ander gebruik ik niet. Ik heb trouwens een ombouw stekker bij de dealer gekocht, dus ga er van uit dat het correct is. Alleen was er geen acc draad, omdat dat bij de fabrieks radio via canbus gaat (als ik het goed begrepen had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:10
Ah sorry, had het niet goed gelezen. Wat voor radio heb je erin zitten?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
Het betreft een Pioneer DEH-4800BT, hij zit inmiddels al in de 3e auto :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53

TheBorg

Resistance is futile.

Het aan/uit gaan van de radio bij het starten gebeurd bij heel veel auto's. Ik denk omdat de boordspanning heel even te laag wordt. Het kan zijn dat de originele radio er minder gevoelig voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
Oke, een update n.a.v. het doormeten van de bekabeling.

De bedrading voor de speakers laat ik even achterwegen.

Er is een gele draad die 12V gelabeld is. Deze geeft constant 12V en zakt slechts 0,3V tijdens het starten. In de stekker van de auto is dit overigens een zwarte draad met een blauwe streep. In deze stekker zit een 2e identieke draad direct onder deze draad. Ook qua spanning en dergelijke is die gelijk, maar hij wordt niet gebruikt in de verloopstekker die ik van de dealer heb.

Er is een rode draad die ik zelf aangesloten heb in de zekeringskast om een geschakelde 12V te krijgen. Deze is power gelabeld en zakt kortstondig terug naar 9,5V tijdens het starten. Wanneer ik deze niet in de zekeringskast verbind, maar met de gele draad blijft de radio gewoon aan tijdens het starten.

Verder is er een blauwe draad die elektra antenne is gelabeld. Deze schakelt ook mee met het contact, maar is normaal gesproken zo'n 10,5V en tijdens het starten gaat hij voor ongeveer 1 seconde op 0V.

Ook is er een dikke zwarte draad die de massa verzorgt.

Ik verwacht dus dat er een spanningsstabilisator in de auto is. Die ga ik eens proberen te vinden, misschien is er wel een gestabiliseerde geschakelde 12V. Als ik dit niet kan vinden, zat ik te denken aan een relais dat vertraagd werkt bij het uitschakelen. Deze zou ik dan aan kunnen sluiten zodat hij de tussen de gele en rode draad zit en geschakeld wordt door het contact. Zou zoiets kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:41
10,5v is wel heel laag!
Meetfout?

Ik vermoedt dat het boordnet kortstondig wordt uitgeschakeld zodat alle energie naar de startmotor kan.
De kortste klap is een aparte voeding vanaf de accu (of hoofdverdeler) te trekken.

Ik geloof niet dat de accuspanning zover zakt dat de radio uitgaat.
Wel afzekeren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
ronnie vd schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:13:
10,5v is wel heel laag!
Meetfout?
Nee, dat betwijfel ik (meerdere keren gemeten en altijd hetzelfde resultaat). Ik denk ook niet dat die bedoeld is om de stuurspanning te zijn voor de radio. Hij is dan ook gelabeld om iets voor de antenne te doen, maar wat weet ik ook niet..
ronnie vd schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:13:
Ik vermoedt dat het boordnet kortstondig wordt uitgeschakeld zodat alle energie naar de startmotor kan.
De kortste klap is een aparte voeding vanaf de accu (of hoofdverdeler) te trekken.
Dat is het hem juist. De constante spanning blijft wel op peil. Er is dus wel iets dat er voor zorgt dat de radio spanning blijft houden, alleen zakt de stuurspanning (die ik zelf geknutseld heb) ver genoeg dat de radio uit en aan springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Als het met de huidige bedrading niet lukt, zou je wellicht een tijdrelais tussen de stuurspanning en de radio kunnen zetten. Schakelt hij wel iets vertraagd in/uit, maar dan kun je het gat overbruggen.

Zoiets?
https://www.vekto.nl/tijdrelais-13-functies-20-240v-ac-dc

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:18
Carman6 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:30:
[...]

Dat is het hem juist. De constante spanning blijft wel op peil. Er is dus wel iets dat er voor zorgt dat de radio spanning blijft houden, alleen zakt de stuurspanning (die ik zelf geknutseld heb) ver genoeg dat de radio uit en aan springt.
Te dunne bedrading of slecht contact in je zelf geknutselde stuurspanning? Dan kan de spanning wel eens verder inzakken dan je zou willen door te hoge weerstand in de kabel zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Denk dat je inderdaad op zoek moet naar een gestabiliseerde geschakelde 12v, of deze zelf in elkaar knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Afhankelijk van hoeveel stroom de radio trekt over de rode draad kan het zo makkelijk zijn als een diode, condensator en weerstandje op de juiste manier aan elkaar knopen om (met de juiste waarden) te zorgen dat de radio voor ongeveer 1 seconde een spanning blijft zien die hoog genoeg is zodat 'ie aan blijft. Vaak wordt met het contact in stand 3 (en tijdens het vanzelf starten) alle niet-essentiele meuk onderbroken, zoals je ziet gebeuren op je rode draad. De condensator en de weerstand zorgen ervoor dat de condensator langzaam leegloopt op je rode draad en daarmee de spanning een bepaalde tijd hoog houdt. De diode is om ervoor te zorgen dat de condensator niet direct wordt leeggetrokken door de accu :P

Als je het niet in de handleiding kan vinden zal je met een amperemeter moeten meten hoeveel stroom er door de rode draad gaat. Als dat veel (>50mA) is zal het niet gaan werken.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 04-10-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
Het ziet er voor mij uit alsof die rode draad alleen een stuurspanning is. Toen ik hem namelijk doorverbond met de gele gebruikte ik de 10A stand. Toen stond er nog steeds 0.00 op het displaytje, dus veel stroom kan er niet lopen. Jammer genoeg was ik vergeten om nog even te checken wat de stroom dan wel is. Nu heb ik alles weer dicht gebouwd en heb vandaag geen tijd meer om opnieuw te meten.

Dat van de condensator zat ik ook aan te denken, maar heb zelf niet de kennis om dit in elkaar te knutselen. Zou zo'n tijdrelais niet hetzelfde effect hebben (zo'n relais snap ik nog wel)?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Je had dus de rode draad van de auto-kant losgekoppeld, de multimeter op de 10A-stand gezet, de rode probe omgeplugd naar de 10A-aansluiting, en vervolgens je probes aan geel en rood (radiokant) verbonden? Als je dan 0.00 zag is er inderdaad minder dan 10mA, dus dat zou prima moeten werken. Als ik even op de handleiding af ga lijkt het me aannemelijk dat door de rode draad nauwelijks stroom gaat lopen. Enorm moeilijk is het niet om het zelf te knutselen (3 componentjes voor in totaal minder dan een euro) maar als je er geen verstand van hebt lijkt het gauw heel moeilijk om aan te beginnen inderdaad.

Een tijdrelais doet in principe hetzelfde, die gebruik je dan aan de auto-kant van de rode draad om de gele draad te schakelen naar wat de rode draad op je radio is. Voordeel van dat tijdrelais (als die 10A kan schakelen) is wel dat het niet uitmaakt of er veel of weinig door de rode draad getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman6
Top, bedankt voor de snelle antwoorden. Ik ga het eens met zo'n tijdrelais van 5 sec proberen. Kost een paar euro vanuit China, dus is wel de moeite waard om te proberen. Zal wel even duren voordat hij er daadwerkelijk is, maar zal wel even een update geven als ik hem aangesloten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook gewoon een 12v circuit die actief blijft bij het starten, die moet je hebben. Even meten.
Pagina: 1