GPU upgrade

Pagina: 1
Acties:

• hover23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo allemaal,

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een flinke upgrade van mijn huidige Sapphire Radeon HD 7950. Destijds in 2014 een eigen systeem in elkaar gezet en toen al bespaard op mijn GPU met de intentie om deze later te upgraden. Nu kan mijn huidige videokaart de prestaties echt niet meer aan. (heb het lang kunnen rekken :) )

Wat is je budget?
€ 500,- is echt de max.
Belangrijkste is prijs/kwaliteit verhouding.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hoor veel goede verhalen over de AMD Radeon RX 5700XT. Verder niet echt een voorkeur voor AMD of Nvidia.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4590 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-H97-Gaming 3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 37,87€ 37,87
1BehuizingenCooler Master N500 KKN1€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell UltraSharp U2412M Zwart€ 179,-€ 179,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston KVR16N11S8K2/8€ 41,49€ 41,49
1VoedingenSeasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 258,36

Voorstel:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC€ 439,-€ 439,-
1Geheugen internKingston KVR16N11S8K2/8€ 41,49€ 41,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,49

Bovenstaande upgrade lijkt mij interessant.
Nu vraag ik mij alleen af of deze GPU niet een beetje overkill is in mijn huidige systeem. Daarnaast wil ik graag weten of ik met deze GPU in de problemen kom met mijn voeding capaciteit.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr, Wouter

• Joey_RTLX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-10-2025
550 watt is aan de krappe kant voor een RX 5700 XT. Verder is 32gb ram gebeugen niet erg nodig voor gaming. En de cpu is aan de zwakke kant voor de 5700 XT, mits je van plan bent binnen kort een keer te upgraden naar een nieuwe cpu is die kaart te zwaar.

Joey van der Houven

Verwijderd

De AMD Radeon RX 5700XT is echt overkill, dan moet je ook je CPU een upgrade geven (en dan dus ook weer je moederbord en RAM).

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
Joey_RTLX schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:04:
550 watt is aan de krappe kant voor een RX 5700 XT. Verder is 32gb ram gebeugen niet erg nodig voor gaming. En de cpu is aan de zwakke kant voor de 5700 XT, mits je van plan bent binnen kort een keer te upgraden naar een nieuwe cpu is die kaart te zwaar.
Wat is dit nou weer voor onzin? 550Watt is meer dan voldoende. Die 5700 XT verbruikt minder dan 250W en die i5 minder dan 100Watt. Dat is minder dan 350Watt tesamen. Voeg daar 50Watt bij voor de rest van het systeem en je zit op 400Watt. Hooguit.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Joey_RTLX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-10-2025
NitroX infinity schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

Wat is dit nou weer voor onzin? 550Watt is meer dan voldoende. Die 5700 XT verbruikt minder dan 250W en die i5 minder dan 100Watt. Dat is minder dan 350Watt tesamen. Voeg daar 50Watt bij voor de rest van het systeem en je zit op 400Watt. Hooguit.
Ervan uitgaande dat de cpu nog een upgrade nodig gaat hebben en de voeding ouder is zou ik hem persoonlijk ook niet heel veel meer als c.a. 450 watt willen gebruiken. Ook weet ik niet of hij gaat overclocken oid.

Met de huidige setting zal 550watt wel gaan, met upgrades zou IK het zelf te krap vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Joey_RTLX op 03-10-2019 20:15 ]

Joey van der Houven

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Verwijderd schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:08:
De AMD Radeon RX 5700XT is echt overkill, dan moet je ook je CPU een upgrade geven (en dan dus ook weer je moederbord en RAM).
Waarom overkill precies? Als hij nu deze aanschaft en over 6 of 9 maanden een upgrade doet van cpu, mobo en ram dan is het toch perfect? Hoeft hij geen GPU upgrade meer te doen.

En ook eens met @NitroX infinity je voeding is gewoon voldoende voor deze upgrade.

Ram upgrade heeft weinig nut voor gaming. Ik zou zeggen videokaart upgrade is goed, zet het rest van het geld in een potje voor een cpu/mobo/ram upgrade in de toekomst.

[ Voor 14% gewijzigd door Praetextatus op 04-10-2019 10:38 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Praetextatus schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:36:
[...]

Waarom overkill precies? Als hij nu deze aanschaft en over 6 of 9 maanden een upgrade doet van cpu, mobo en ram dan is het toch perfect? Hoeft hij geen GPU upgrade meer te doen.

En ook eens met @NitroX infinity je voeding is gewoon voldoende voor deze upgrade.

Ram upgrade heeft weinig nut voor gaming. Ik zou zeggen videokaart upgrade is goed, zet het rest van het geld in een potje voor een cpu/mobo/ram upgrade in de toekomst.
Bij een relatief snel geplande CPU upgrade is het wel een goede GPU upgrade.

Bij een recente CPU, zal hij ook moederbord en geheugen moeten upgraden.

• hover23
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Allereerst bedankt voor alle reacties.

Het is inderdaad wel de bedoeling om binnen één jaar mijn CPU/RAM/Moederbord te upgraden.
Ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn opleiding en zal dus eind 2020 wat meer financiële middelen hebben voor de verdere upgrade van mijn PC. Mocht dan mijn voeding niet toereikend zijn dan is dat gewoon een feit en zal deze gewoon vervangen moeten worden. Belangrijk voor mij is wel dat dit nu niet hoeft.

Door jullie advies ben ik eruit en zal deze videokaart het gaan worden. Hierdoor ben ik in de nabije toekomst goed voorzien!

Nog 1 vraag. Heeft het nog zin om nu nog 8 GB geheugen bij te zetten in mijn huidige setup zodat ik totaal 16 GB heb? Dit voor het verbeteren tijdens het gamen. Het is dus een upgrade voor korte tijd maar met € 40,- zijn de kosten dus ook niet erg hoog voor minimaal een half jaar.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:27
8GiB extra zal wel zin hebben maar ik zou wel adviseren om naar tweedehands te kijken in plaats van nieuw.

Ik zou wat betreft een compleet nieuw systeem wachten tot 2021 en dan voor een platform met DDR5 gaan. Als je voor AMD gaat dan is de verwachting dat AM5 ook weer vier generaties zal meegaan. Heb je een langere levensduur.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Pagina: 1