Welke modems kun je nog in bridgemodus zetten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 23:32
Ik ben Ziggo klant en heb het Ziggo modem (TL-WDR4300) in bridge modus gezet naar mijn TP-Link N750. Prima modem dat zorgt voor de wifi (2,4 en 5), de verbinding met mijn synology NAS en WDTV. Nu gaat Ziggo mijn oude abbo 'Kabel TV' (€60,-) afschaffen en omzetten naar' TV Start' en de prijs verhogen met € 6,75. Dat wordt me te duur.
Dus kijk ik eens of de oude telefoonaansluiting een alternatief is. Volgens https://netco-fpi-info.fourstack.nl heb ik Koper
Beschikbaar, Distributiepunt SDF: Koper/DSL 105 Mbit/s, Glasvezel met het laatste stukje koper volgens KPN.
T-Mobile zou een interessante aanbieder zijn ware het niet dat hun modem Zyxel T-50 niet in bridge modus gezet kan worden, ook het Experia modem van KPN blijkt 'dichtgetimmerd' zoals dat zo mooi heet.

Ik wil zo weinig mogelijk gedoe want ik heb eigenlijk geen zin me weer te verdiepen in hoe dat ik alles ook al weer geconfigureerd heb terwijl het nu allemaal redelijk werkt. Als ik het Ziggo modem door een ander modem in bridge modus kan vervangen hoef ik verder niks meer te doen dacht ik.
Ik vrees dat wat ik wil: NAS beschikbaar via netwerk en internet, WDTV voor internet TV en Netflix met zo'n dichtgetimmerd modem niet gaat lukken.

Vraag:
Welke provider levert vandaag de dag een betaalbaar abbo (TV, Internet 25/5 MB) met een flexibel inzetbaar modem?

Beter vriendelijk te zijn dan gelijk krijgen

Beste antwoord (via snarfl op 04-10-2019 12:40)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16
Kun je niet beter van de nieuwe "TV Start" (waar ze blijkbaar € 66,75 voor gaan vragen) overstappen naar "Alles-in-1 Start" dat maar € 52 kost?
Ik vrees dat wat ik wil: NAS beschikbaar via netwerk en internet, WDTV voor internet TV en Netflix met zo'n dichtgetimmerd modem niet gaat lukken.
Ik weet niet wat voor beeld je hebt bij een "dichtgetimmerd modem", maar als ik je eisen bekijk:
- NAS beschikbaar via netwerk
- - Heeft niks met je modem te maken
- WDTV voor internet TV
-- Simpel internetten dus
-Netflix

Met die eerste heeft je provider of modem niks te maken, en als die andere twee niet zouden kunnen dan was iedere klant al lang weg :) Dat is dus geen reden om in bridge te willen.

Blijft over: NAS beschikbaar via internet. Ook dat kan met "dichtgetimmerde" modems prima. Ik noem deze apart omdat ik daar wel valkuilen kan verzinnen die roet in het eten zouden kunnen gooien, maar die staan allemaal los van het modem. Als je DS Lite krijgt (volwaardig IPv6 en GC-NAT voor IPv4) dan ben je op IPv4 niet van buitenaf te benaderen, en de meeste (consumenten)providers blokkeren bijvoorbeeld poort 25 (SMTP) waardoor een mailserver draaien ook niet wil (voor zover je dat wil op zo'n lijn, de gemiddelde anti-spammaatregel blacklist je al bijna bij voorbaat omdat je op een consumentenlijn zit).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

snarfl schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:27:
Als dat je enige eisen zijn, dan kan dat nooit heel ingewikkeld zijn. Die WDTV heeft weinig met je modem van doen lijkt me. Enige wat er uit springt in dat lijstje is je NAS vanaf buiten beschikbaar maken. Dat is dan even een paar portforwards instellen. Of (indien het nieuwe modem dat ondersteunt) even je huidige eigen router instellen als DMZ host achter het modem, zodat in eerste instantie alles naar je router gaat. Daar heb je nu alles al geregeld, dus dan werkt dat verder ook gewoon.

Gebruik je nog niets van dyndns of zo, om je 'dynamische' ziggo IP aan een hostname te knopen? Dat wordt mogelijk wel wat lastiger als je modem niet meer in bridge staat.

Verder geen enkele ervaring met ADSL modemrouters en welke aanbieders bridge mode ondersteunen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:04
De beste optie is wellicht om gewoon je eigen modem te gebruiken in plaats van de (meestal zooi) standaard van de provider te gebruiken. Bij T-Mobile staat hier wat informatie https://community.t-mobil...gen-modem-bij-vdsl-307244

Gelukkig zou er binnenkort meer duidelijkheid moeten komen. nieuws: Duidelijkheid over vrije modemkeuze komt op zijn vroegst in oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:23

Soggney

Zeekomkommer

Bedoel je dat je de modem zelf niet in Bridge kan zetten?
Want dat is voor zover ik weet hetzelfde bij Ziggo als andere providers. Je moet hen bellen om je modem in bridge te laten zetten.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 11:44
Het beste is om zelf een (tweedehands) modem aan te schaffen. Zo heb ik zelf bij een kringloop een ZyXEL VMG8324-B10A op de kop getikt wat ik in bridgemodus gebruik op mijn NLE abonnement. Dit modem wordt weliswaar standaard door Online uitgeleverd, maar moet wel met andere firmware worden geflasht alvorens deze in bridge-modus te zetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:31
snarfl schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:27:
Volgens https://netco-fpi-info.fourstack.nl heb ik Koper
Beschikbaar, Distributiepunt SDF: Koper/DSL 105 Mbit/s, Glasvezel met het laatste stukje koper volgens KPN.
Het Experia modem van KPN blijkt 'dichtgetimmerd' zoals dat zo mooi heet.

Ik wil zo weinig mogelijk gedoe want ik heb eigenlijk geen zin me weer te verdiepen in hoe dat ik alles ook al weer geconfigureerd heb terwijl het nu allemaal redelijk werkt. Als ik het Ziggo modem door een ander modem in bridge modus kan vervangen hoef ik verder niks meer te doen dacht ik.

Vraag:
Welke provider levert vandaag de dag een betaalbaar abbo (TV, Internet 25/5 MB) met een flexibel inzetbaar modem?
NLE, Oxxio, T-Mobile leveren je prima internet voor een prima prijs. Daar krijg je dan een +-100/30Mb (nee, geen schrijffout) verbinding voor terug.

En die "dichtgetimmerde" Experiabox kan ook gewoon poorten openen. En de WiFi van dat apparaat is ook heel netjes te noemen (goed bereik op 2,4 en 5Ghz).

Mocht je een ander modem willen gebruiken, dan staan hierboven al een paar mooie opties. Wil je dan niet, schaf dan een Fritzbox aan. Met een paar klikken is de verbinding actief en kun je zoveel instellen als je wil.

Netflix werkt op elke internetverbinding, zelfs via een dichtgetimmerde modem. Wij gebruiken namelijk gewoon Netflix en een Experiabox. 0 problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
BAJansen schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:05:
Het beste is om zelf een (tweedehands) modem aan te schaffen. Zo heb ik zelf bij een kringloop een ZyXEL VMG8324-B10A op de kop getikt wat ik in bridgemodus gebruik op mijn NLE abonnement. Dit modem wordt weliswaar standaard door Online uitgeleverd, maar moet wel met andere firmware worden geflasht alvorens deze in bridge-modus te zetten is.
De provider zal dan denk ik bij problemen zeggen dat ze de oplossing niet ondersteunen. Ben je nog verder van huis.Nu heb ik een werkende tv en telefoon (verantwoordelijkheid Ziggo) en internet via de bridgemodus in eigen hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
I_IBlackI_I schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:34:
De beste optie is wellicht om gewoon je eigen modem te gebruiken in plaats van de (meestal zooi) standaard van de provider te gebruiken. Bij T-Mobile staat hier wat informatie https://community.t-mobil...gen-modem-bij-vdsl-307244
Dank je wel voor de tip. Mijn eigen TP-Link N750 direct aan het T-Mobile signaal koppelen bedoel je? En dan de media box voor de tv en de telefoon ook ergens inpluggen.. Ik heb de discussie even vluchtig ingezien maar vooral het woord 'terughoudend' van de T-Mobile moderator bleef me bij.

Gelukkig zou er binnenkort meer duidelijkheid moeten komen. nieuws: Duidelijkheid over vrije modemkeuze komt op zijn vroegst in oktober
Heel interessante discussie, maar hier kunnen providers dan zeggen: eigen modem prima, maar dat ondersteunen we niet, maw zoek het maar uit.Dus als je tv of telefoon niet werkt heb jíj een probleem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Kun je niet beter van de nieuwe "TV Start" (waar ze blijkbaar € 66,75 voor gaan vragen) overstappen naar "Alles-in-1 Start" dat maar € 52 kost?
Ik weet niet wat voor beeld je hebt bij een "dichtgetimmerd modem", maar als ik je eisen bekijk:
- NAS beschikbaar via netwerk
- - Heeft niks met je modem te maken
- WDTV voor internet TV
-Netflix

Met die eerste heeft je provider of modem niks te maken, en als die andere twee niet zouden kunnen dan was iedere klant al lang weg :) Dat is dus geen reden om in bridge te willen.

Blijft over: NAS beschikbaar via internet. Ook dat kan met "dichtgetimmerde" modems prima. Ik noem deze apart omdat ik daar wel valkuilen kan verzinnen die roet in het eten zouden kunnen gooien, maar die staan allemaal los van het modem. Als je DS Lite krijgt (volwaardig IPv6 en GC-NAT voor IPv4) dan ben je op IPv4 niet van buitenaf te benaderen, en de meeste (consumenten)providers blokkeren bijvoorbeeld poort 25 (SMTP) waardoor een mailserver draaien ook niet wil (voor zover je dat wil op zo'n lijn, de gemiddelde anti-spammaatregel blacklist je al bijna bij voorbaat omdat je op een consumentenlijn zit).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
Soggney schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:34:
Bedoel je dat je de modem zelf niet in Bridge kan zetten?
Want dat is voor zover ik weet hetzelfde bij Ziggo als andere providers. Je moet hen bellen om je modem in bridge te laten zetten.
Op hun websites geven ze aan dat de modems niét in bridgemodus gezet kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
snarfl schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:52:
[...]

Op hun websites geven ze aan dat de modems niét in bridgemodus gezet kunnen worden.
Waar dan??? Doe eens een link dan.

Ik weet niet beter of het kan gewoon, staat ook op hun eigen site:
Bridge-modus inschakelen
Heb je een super-de-luxe router gekocht die je wilt gebruiken in plaats van de router in het wifi-modem van Ziggo? Dan kun je ons modem in bridge-modus zetten. Dat heeft voor- en nadelen. Hier zie je wat de mogelijkheden zijn voor jouw modem.

Dit verandert er in bridge-modus
Alle wifi-opties van het modem gaan uit.De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen.De firewall schakelt uit.Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.
Staat hier iets tussen wat je toch graag wilt blijven gebruiken? Kies er dan voor om je eigen router als accesspoint in te stellen of stel het apparaat in als DMZ-host. Zo doe je dat.

Zelf bridgen of bellen
Ziggo modems worden op verschillende manieren in bridge-modus gezet. Bij sommige modellen kun je dat eenvoudig zelf instellen en andere modems kunnen we alleen op afstand voor je in orde maken. Selecteer hieronder je modem en we helpen je verder. Staat je modem er niet bij? Neem contact op met de Klantenservice om deze te laten bridgen.

Edit: ander idee: mocht je in 'eigen' Tweak gebied zitten dan kun je gigabit glasvezel nemen geheel ZONDER meegeleverd modem, en dan bv een simpel ziggo TVabbo via de kabel nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 03-10-2019 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
dragon2 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:59:
[...]

Hij wil dus juist weg bij Ziggo...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 11:44
snarfl schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:33:
[...]

De provider zal dan denk ik bij problemen zeggen dat ze de oplossing niet ondersteunen. Ben je nog verder van huis.Nu heb ik een werkende tv en telefoon (verantwoordelijkheid Ziggo) en internet via de bridgemodus in eigen hand.
Ondersteuning voor het gebruik van een eigen modem ga je buiten XS4ALL nergens vinden op de telefoonlijn en ik vermoed dat ze ook daar zullen zeggen dat de werking van telefonie onder eigen verantwoordelijkheid valt wanneer je eigen apparatuur gebruikt.

Nu valt XS4ALL eigenlijk ook al af omdat je omwille van kosten wilt overstappen. Ik vrees dat je dus toch bij jezelf te rade moet gaan wat al je eisen je waard zijn en of je niet toch het beste af bent waar je al zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 12:17

slaay

Natuurbeleven.com

BAJansen schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:35:
[...]

Ondersteuning voor het gebruik van een eigen modem ga je buiten XS4ALL nergens vinden op de telefoonlijn en ik vermoed dat ze ook daar zullen zeggen dat de werking van telefonie onder eigen verantwoordelijkheid valt wanneer je eigen apparatuur gebruikt.

Nu valt XS4ALL eigenlijk ook al af omdat je omwille van kosten wilt overstappen. Ik vrees dat je dus toch bij jezelf te rade moet gaan wat al je eisen je waard zijn en of je niet toch het beste af bent waar je al zit.
Sinds kort biedt Cheapconnect (https://www.cheapconnect.nl/internet/) ook xDSL aan waar bij ze stellen:
Je hebt de keuze voor je eigen modem, wij beperken je daar niet in en helpen je (in alle redeljikheid) met de instellingen voor jouw modem.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarfl
dragon2 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:59:
[...]

Bridge-modus inschakelen
Heb je een super-de-luxe router gekocht die je wilt gebruiken in plaats van de router in het wifi-modem van Ziggo? Dan kun je ons modem in bridge-modus zetten. Dat heeft voor- en nadelen. Hier zie je wat de mogelijkheden zijn voor jouw modem.

Dit verandert er in bridge-modus
Alle wifi-opties van het modem gaan uit.De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen.De firewall schakelt uit.Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.
Staat hier iets tussen wat je toch graag wilt blijven gebruiken? Kies er dan voor om je eigen router als accesspoint in te stellen of stel het apparaat in als DMZ-host. Zo doe je dat.

Zelf bridgen of bellen
Ziggo modems worden op verschillende manieren in bridge-modus gezet. Bij sommige modellen kun je dat eenvoudig zelf instellen en andere modems kunnen we alleen op afstand voor je in orde maken. Selecteer hieronder je modem en we helpen je verder. Staat je modem er niet bij? Neem contact op met de Klantenservice om deze te laten bridgen.

Edit: ander idee: mocht je in 'eigen' Tweak gebied zitten dan kun je gigabit glasvezel nemen geheel ZONDER meegeleverd modem, en dan bv een simpel ziggo TVabbo via de kabel nemen.
https://community.t-mobil...-zyxel-vmg8825-t50-311763

>>De belangrijkste punten:
Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)
NAT loopback
admin toegang
WiFi code middels QR code
Ook op dit modem is Bridge mode niet mogelijk. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Waarom hou je zo vast aan bridge? Er is al een aantal keer aangegeven dat de dingen waar je bridge voor nodig denkt te hebben ook met een door de provider geleverd modem kunnen, maar daar reageer je niet echt op. Je reageert sowieso amper op wat we aandragen :)

Zelf heb ik bij Ziggo een lange periode in bridge gedraaid, maar daar weer van afgezien (deels om Wifispots te kunnen gebruiken, deels om te kijken of ik dan IPv6 zou krijgen) en het Ziggo-modem doet bijna alles wat ik er mee wil. Enige reden dat ik er nog een eigen router achter heb (en de WAN-interface daarvan ingevuld als 'dmz' op het Ziggo-modem) is mijn VPN-server (modem doet geen VPN en geen static routes) en port forwards beter kunnen firewallen (met name meerdere remote IP-adressen toegang kunnen geven aan dezelfde port forward.

Ja, ik heb nu 2x NAT achter elkaar, maar ik gebruik geen protocollen die daar (al dan niet met een kleine omweg) niet mee overweg kunnen, en in jouw lijstje wensen heb ik die ook nog niet gezien :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snarfl
Paul schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:18:
Waarom hou je zo vast aan bridge? Er is al een aantal keer aangegeven dat de dingen waar je bridge voor nodig denkt te hebben ook met een door de provider geleverd modem kunnen, maar daar reageer je niet echt op. Je reageert sowieso amper op wat we aandragen :)

Zelf heb ik bij Ziggo een lange periode in bridge gedraaid, maar daar weer van afgezien (deels om Wifispots te kunnen gebruiken, deels om te kijken of ik dan IPv6 zou krijgen) en het Ziggo-modem doet bijna alles wat ik er mee wil. Enige reden dat ik er nog een eigen router achter heb (en de WAN-interface daarvan ingevuld als 'dmz' op het Ziggo-modem) is mijn VPN-server (modem doet geen VPN en geen static routes) en port forwards beter kunnen firewallen (met name meerdere remote IP-adressen toegang kunnen geven aan dezelfde port forward.

Ja, ik heb nu 2x NAT achter elkaar, maar ik gebruik geen protocollen die daar (al dan niet met een kleine omweg) niet mee overweg kunnen, en in jouw lijstje wensen heb ik die ook nog niet gezien :)
Mijn overweging was destijds de slechte kwaliteit van het Ziggo modem en het idee dat een je ander modem allen maar in bridgemodus hoeft te zetten om al je instellingen over te nemen, ijdele hoop dus.

Ik wil jullie allemaal zeer bedanken voor de reacties, _/-\o_ weer wat geleerd.
Ik heb met Ziggo gebeld en ze wisten te melden dat, foutje bedankt, de mail als niet verzonden kan worden beschouwd. Met wat wijzigingen, verwijderen van overbodige opties, is mijn abbo bijgesteld naar €55,-

[ Voor 10% gewijzigd door snarfl op 04-10-2019 12:50 . Reden: Bedankt, ik ben er uit. ]

Pagina: 1