Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• lebeno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-11 11:56
Als er beweging is in een ruimte (vergaderzaal) willen we de motor van de ventilatie in een andere ruimte gedurende enkele minuten uitschakelen. De ventilatie ruist namelijk nogal storend en ondanks meerdere vragen aan de eigenaar lost die het maar niet op.

Ik vind wel een aantal oplossingen met draadloze bewegingssensor die bijvoorbeeld een module die in een stopcontact plugt kan inschakelen, maar heb er nog geen gevonden die die kan uitschakelen.

Om een en ander netjes af te werken had ik het liefst dat ik de schakelmodule in de zekeringkast op een DIN rail kan monteren. En liefst een product waarbij ik de draadloze bewegingssensor met een pairing rechtstreeks kan koppelen met de schakelaar, dus niet afhankelijk van een domotica server of cloud/internet-verbinding.

Heeft iemand ervaring met een product dat dit mogelijk maakt?

Groeten,
Lieven

Beste antwoord (via lebeno op 03-10-2019 19:27)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:53

DataGhost

iPL dev

lebeno schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:29:
@francisp @jeroen3 hebben jullie goed gelezen dat de sensor _draadloos_ moet zijn? Dat vind ik niet zomaar hoor.
Als je een bewegingssensor hebt die draadloos een apparaat kan aanzetten, kan je zoals ze voorstellen een NC-relais schakelen ("aan"zetten) en daarmee je ventilatie uitzetten.

Alle reacties

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:08
Een teleruptor met nc contacten, en de pir aansluiten ipv de pulsdrukker

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:11
Gewoon, een bewegingsmelder en een geschikt relais met een wissel of verbreek contact ipv maakcontact.
Elke elektricien kan dit voor je aanleggen.

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 03-10-2019 14:37 ]

• lebeno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-11 11:56
@francisp @jeroen3 hebben jullie goed gelezen dat de sensor _draadloos_ moet zijn? Dat vind ik niet zomaar hoor.

Acties:
  • Beste antwoord

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Als je een bewegingssensor hebt die draadloos een apparaat kan aanzetten, kan je zoals ze voorstellen een NC-relais schakelen ("aan"zetten) en daarmee je ventilatie uitzetten.

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:18
Ik heb geen idee wat je budget is, hoeveel tijd je er aan wilt besteden, wat voor een technische ervaring je hebt enzovoort

Maar: als je het leuk vind om te prutsen zou je Home Assistant op een RPI of een NUC kunnen gebruiken met Sonoff Basic/Shelly noem maar op samen met een PIR sensor van bv Xiaomi Aqara via de hub of via Zigbee2MQTT. Wellicht wel wat overkill

Wil je er niet teveel tijd en energie aan besteden? Dan een elektricien opbellen en die het uit laten zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door MR.Harok op 03-10-2019 15:43 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Jeetje. Een KaKu draadloze bewegingssensor kost je 40 euro, een geschikt relais en de randcomponentjes daarbij heb je ook voor 5 euro ofzo. Ik denk dat het geheel best onder de 20 euro te vinden zou moeten zijn. Overkill zou ik inderdaad zeggen ja.

[ Voor 0% gewijzigd door DataGhost op 03-10-2019 18:39 . Reden: naam verkeerd 8)7 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:11
Ik kan je wel een systeem van Eaton xComfort aanraden, maar dan is de prijs niet meer leuk.
Dus, Gewoon een draadloos setje van kaku oid, met een inbouw actuator en een omkering door middel van een verbrekend relais.
Pagina: 1