Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 21:35

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Hallo,

Mijn ouders doen het al jaren met mijn oude tv.. een Toshiba HD ready 32 inch.

Er valt binnenkort wat te vieren, en we willen ze een nieuwe TV doen, met iig Full HD.

Nu zit ik over de volgende zaken te twijfelen:
- 4K.. voor hun op dit moment niet interessant, gezien het gebrek aan 4K aanbod, ze kijken toch alleen standaard TV, dus er wordt niet gestreamd of games gespeeld :).
Maar ik wil wel dat ze met de TV 5 jaar vooruit kunnen. Is het dan zinvol om toch voor een 4K te gaan?

- OLED.. De ogen worden minder, dus je wil zo goed mogelijke beeldkwaliteit. Moet je dan aan de OLED, of maakt dat niet veel uit? maar ik denk dat dit vanwege het budget sowieso al lastig wordt

- Geluid. Dit is misschien nog wel het belangrijkste, aangezien mijn moeder al wat slechthorend wordt. Is het nog raadzaam dit mee te nemen in de besluitvorming, of blijft voor goed geluid een soundbar een must?

o ja, mochten mensen al met suggestie komen: budget is ongeveer 500-750

[ Voor 7% gewijzigd door greatgonzo op 03-10-2019 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:33

OgWok

U.N.C.L.E.

Via welke aanbieder kijken ze TV?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15
Kan je nog tv's kopen die niet 4K zijn?

Maar heel simpel, ik denk dat het allemaal weinig uitmaakt. OLED is te duur, geluid van een soundbar is natuurlijk beter, maar als je moeder slechthorend wordt dan heb je weinig aan goed geluid. Want de vraag is wat ze daarvan überhaupt hoort. Het volume moet alleen hard genoeg kunnen. Tenzij ze half doof is kunnen de meeste tv's echt wel hard genoeg.

Zou meer nadenken wat voor tv makkelijk in gebruik is. Bijvorbeeld met geïntegreerde ci+ slot zodat ze niet ook nog een los kastje aan moeten zetten als de tv aan moet etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Alles is een upgrade als je van een 32" HD Ready TV komt :P

Of je voor 4K moet gaan hangt ook een beetje af van het formaat TV dat je wilt kopen en de kijkafstand. Ik weet van mijn ouders dat die niet zitten te wachten op een 55" of nog groter scherm in de woonkamer.

Voor dat budget koop je in ieder geval geen OLED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
OgWok schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:22:
Via welke aanbieder kijken ze TV?
gewoon Caiway glasvezel.. met standaard TV pakket

Non-4K toestellen zullen er dan wel niet meer zijn idd.. dan is kijkhoek misschien wel belangrijk, en kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
great: al eens gedacht aan een bluetooth koptelefoon ? dat heeft mijn opa ook, zodat oma op "normale" geluidsniveau mee luisterd, en opa het geluid door zijn koptelefoon heen laat knallen.
Gehoorapparaten zijn voor dove mensen, en mijn opa is niet doof, hij heeft alleen standje maximaal nodig.

Voor rest: kies vooral een tv die "stevig" is zonder teveel romslomp, daar kan je alleen maar meer mee mis doen / in menus verdwalen. Ik denk niet dat ze ook maar enige boodschap hebben aan 4k tv, zelfs als hun zenderaanbod dit aanbiedt. Meer heb je aan een TV die staat als een huis ( of aan muur bevestigd is) en een AAN / UIT knop heeft (moderne TV's hebben dit vaak niet) gezien ze hem echt uit willen zetten. (Mijn opa heeft 2 uur lang lopen zoeken naar die knop, maar je kan hem alleen op stand-by zetten, dus er zit nu een stekkerdoos tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:27
Ik denk dat het formaat en het budget belangrijke factoren zijn?
Kijk daarnaast of het geluidsysteem van de TV enigszins voldoende is en dan ben je klaar.

je zal waarschijnlijk sowieso 4k krijgen. Maar je hebt al 4k tv's voor een paar honderd euro tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Nog een kleine tip:
Pak een grote TV (kijkt makkelijker) en pak ambilight (scoort veel meer waardering dan verschil 4K en UHD), en mocht je toevallig in omgeving eindhoven wonen:
Onder het PSV stadion zit een philips winkel, met daar vaak dozen waar een verkeerde sticker / plakband op zit. Je krijgt dan tussen 10 en 50% korting, kan redelijk veel schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:21
Vorig jaar een nieuwe tv uitgezocht voor een buurvrouw op leeftijd, ze keek ook naar een 32'' HD ready tv. Ze was altijd tegen 'grote' tv's, nu vindt ze haar nieuwe 43'' (Sony 43XE7096) tv veel prettiger en rustiger kijken. Haar kijkafstand is ongeveer tweeënhalf tot drie meter.

Vaak zitten mensen op leeftijd niet recht voor de tv, althans dit zie ik in mijn omgeving. Hierbij is een tv met IPS paneel fijner door de ruimere kijkhoeken.

Qua geluid zit er weinig verschil bij tv's in het laagsegment, een soundbar kan wel degelijk van toegevoegde waarde zijn voor dialogen/ stemgeluiden. Hier kan je later nog naar kijken mocht het geluid van de tv onvoldoende blijken.

Tegenwoordig zijn bijna alle tv's 4K, daarnaast is het prijsverschil tussen Full HD en 4K marginaal waarbij je dus beter voor een 4K tv kunt kiezen. Ik zou jullie een Sony of Panasonic adviseren. Deze twee merken hebben de beste beeldprocessors en hierdoor is o.a. de upscalling ook beter dan bij andere merken. Over het algemeen zijn de Panasonic LCD tv's overpriced waardoor een Sony interessanter is.

https://tweakers.net/pric...ny-kd-43xg7004-zwart.html

https://tweakers.net/pric...ny-kd-43xg7005-zwart.html

https://tweakers.net/pric...ny-kd-43xg7096-zwart.html

Het enige verschil tussen bovenstaande tv's is de Geoptimaliseerde Refresh Rate, deze is op de XG7005 en XG7096 hoger. Dit voegt in de praktijk weinig toe. Wanneer je dit model koopt kun je dus het beste kiezen welke op dat moment het goedkoopste is. Voor ongeveer 100 euro meer heb je de 49'' variant.

Daarentegen heb je voor ruim 100 euro minder een toshiba 43u5863, wellicht ook interessant wanneer je niet te kritisch bent https://www.coolblue.nl/product/825301/toshiba-43u5863.html

Mocht het geluid toch tegenvallen dan adviseer ik deze soundbar https://www.amazon.de/Yam...70101175&s=gateway&sr=8-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Consumentenbond laat vooral ook LG er goed uitkomen.. Hoe zijn die ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
greatgonzo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:04:
Consumentenbond laat vooral ook LG er goed uitkomen.. Hoe zijn die ervaringen?
Ik zou de uitslagen van de consumentenbond (m.b.t. electronica) met een korreltje zout nemen.

Veel LG IPS panelen maken gebruik van de RGBW pixelstructuur, alleen al om deze reden zou ik LG LCD tv's links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Freshouttheoven schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:06:

Vaak zitten mensen op leeftijd niet recht voor de tv, althans dit zie ik in mijn omgeving. Hierbij is een tv met IPS paneel fijner door de ruimere kijkhoeken.
IPS is toch voor PC beeldschermen? Ik kan er niet op filteren iig op de pricewatch.
Of zijn er merken die alleen met IPS werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
greatgonzo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:33:
IPS is toch voor PC beeldschermen? Ik kan er niet op filteren iig op de pricewatch.
Of zijn er merken die alleen met IPS werken?
De IPS techniek wordt ook veelvuldig in tv's gebruikt, in de pricewatch kun je wel degelijk op scherm technologie filteren Onder refresh rate staat er dik gedrukt scherm, deze klik je open en dan kun je op LCD-technologie klikken en IPS aanvinken. Houdt er wel rekening mee dat niet alle informatie in de pricewatch correct is, en bij een redelijk aantal tv's de scherm technologie niet vermeld staat.

LG en Philips werken voornamelijk met IPS panelen, maar deze merken zou ik jullie niet adviseren. Sony gebruikt in de kleinere tv's over het algemeen ook IPS panelen.

Wanneer jouw ouders redelijk recht voor de tv zitten (lees: < 30 graden), dan zou ik een tv met VA paneel adviseren. Dit type paneel heeft vergeleken met een IPS paneel een 4 tot 6 keer hogere contrast.

De https://tweakers.net/pric...ic-tx-40gxw804-zwart.html heeft een goede prijs/ kwaliteit verhouding.

[ Voor 14% gewijzigd door Freshouttheoven op 04-10-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
greatgonzo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:17:
- Geluid. Dit is misschien nog wel het belangrijkste, aangezien mijn moeder al wat slechthorend wordt. Is het nog raadzaam dit mee te nemen in de besluitvorming, of blijft voor goed geluid een soundbar een must?
Geluid is voor slechthorenden inderdaad heel belangrijk. Tegenwoordig zijn de speakers van tv's naar onderen of achterwaarts gericht, wat het niet verstaanbaarder maakt. Bovendien is er teveel bass. Een geschikte soundbar kan het probleem verminderen door heldere middentonen (spraak) en hoge tonen weer te geven en weinig storende bass. De TV moet ook de lage tonen kunnen wegdraaien en de hoge tonen opschroeven.

Het gaat niet alleen om versterken maar ook om het geluid helder en gericht op de luisteraar weer te geven.

Als mensen een gehoorapparaat hebben kunnen ze ook een draadloze ontvanger gebruiken die via FM of Bluetooth werkt. FM kan van betere kwaliteit dan Bluetooth die wat kan vertragen en minder diepte heeft. Een goed systeem kan tamelijk duur zijn. Bespreek het met de audicien.

Een voorbeeld is Widex gehoorapparaat met een DEX zender. Als er nog geen gehoorapparaat is kun je het oplossen met draadloze koptelefoons of kinbeugels. Belangrijk is dat de TV het geluid niet altijd uitschakelt als er een koptelefoon wordt aangesloten..

Het horen neemt vaak af naarmate iemand ouder wordt, dus het is zinvol om hier al meteen rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
nog even chargeren.. mijn moeder is niet doof hoor :)

Maar merk dat een slechte box het waarschijnlijk slechter doet dan een fatsoenlijke speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:44:
Dat zeg ik ook niet. Dove mensen hebben sowieso niets aan geluidsversterking. Het vooruitzicht van de meeste mensen die slechthorend worden is een gehoorapparaat. Dat kan sneller gaan dan je denkt. En voor de mensen in het stadium ervoor zijn er de genoemde draadloze oplossingen.

Het is wel oppassen met voldoende aantal en het juiste type aansluitingen. Het zou zonde zijn als je andere TV zou moeten kopen omdat er een bepaalde aansluiting ontbreekt. Of als je een koptelefoon aansluit het geluid stopt.

Slechthorende mensen hebben niet alleen versterking nodig maar vooral een helder en duidelijk geluid. Denk ook aan de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 18:34
Freshouttheoven schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:54:
[...]

Ik zou de uitslagen van de consumentenbond (m.b.t. electronica) met een korreltje zout nemen.

Veel LG IPS panelen maken gebruik van de RGBW pixelstructuur, alleen al om deze reden zou ik LG LCD tv's links laten liggen.
Niet overdrijven, sommige 2018 en oudere LG tv's hebben die RGBW pixelstructuur (het gros van de mensen zien geen verschil trouwens). De 2019 modellen, 7000-serie en hoger hebben dit niet meer en hoeven dus zeker niet links te blijven liggen. Prima tv's met de fijnste smartfunctie. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

99ruud99 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:45:
Nog een kleine tip:
......
Onder het PSV stadion zit een philips winkel, met daar vaak dozen waar een verkeerde sticker / plakband op zit. Je krijgt dan tussen 10 en 50% korting, kan redelijk veel schelen :)
Myshop, maar verkoop is officieel niet openbaar. Dat is voor medewerkers en partners/inhuur van Philips. De ene keer vragen ze wel in een pasje en de andere keer niet.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ah oeie sorry, ik koop er altijd al mijn philips spullen, nog nooit een philips-pas hoeven te laten zien. (Ze vragen wel eens of ik medewerker ben, want dan krijg je deel vergoed via je inkomen oid, en dat krijg ik niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Probeer een situatie te creëren dat ze maar één afstandsbediening nodig hebben. Meerdere afstandsbedieningen is een concept dat er bij senioren vaak lastig in gaat. In beginsel wil je daarom de interne tuner van je televisie gebruiken met CI-module.

Echter, als je ouders willen opnemen is een externe ontvanger wellicht toch nodig en zoek dan een combinatie waarbij HDMI-CEC goed werkt, zodat je één afstandsbediening kunt wegbergen. Om dit te kunnen bepalen moet je even goed bekijken wat je ouders precies willen.

Voor geluid hoeft de geluidskwaliteit op zich niet bijzonder hoog moeten zijn, maar bij platte televisies geldt dat ze vaak luidsprekers hebben waarbij de lage tonen wegvallen, dit terwijl ouderen vaak de hogere tonen niet goed kunnen horen. Je moet daarom letter op de lage tonen. Als het je lukt een TV te vinden die lage tonen goed weergeeft, kun je het bij een televisie met interne luidsprekers houden, anders is het toch aan te raden naar een externe oplossing te zoeken. Maar pas in dat geval weer op dat dat geen extra bediening vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Vulcan750 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:33:
[...]

Niet overdrijven, sommige 2018 en oudere LG tv's hebben die RGBW pixelstructuur (het gros van de mensen zien geen verschil trouwens). De 2019 modellen, 7000-serie en hoger hebben dit niet meer en hoeven dus zeker niet links te blijven liggen. Prima tv's met de fijnste smartfunctie. :)
Ik wist niet dat LG (zo goed als) van de RGBW pixelstructuur is afgestapt.

Dat LG's WebOS over het algemeen als fijn wordt beschouw klopt, verder ben ik het niet met je eens dat de LG LCD tv's prima tv's zijn. Wanneer je een LG 7 serie IPS tv tegenover een Sony 7 serie IPS tv zet dan scoort de LG (veel) slechter op de volgende onderdelen:
  • Kijkhoeken
  • Af-fabriek afgestelde kleuren
  • Kleurengradatie
  • Upscaling
  • Motionhandling
  • De backlight van de LG flickert met 120Hz (hoe hoger de Hz, hoe beter), de Sony is flicker free (dit is het beste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 12:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Freshouttheoven schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:54:
[...]

Dat verhaal over RGBW is ook meer bangmakerij dan wat anders... Hier staat bijna 2 jaar naar volle tevredenheid een LG 43" IPS (634V) met deze pixelindeling, en je moet al wel heel dichtbij gaan zitten wil je überhaupt opmerken dat er iets 'anders' aan is. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook eerst mijn twijfels gehad en wilde hem zelfs terugsturen toen ik erachter kwam, maar er is in de praktijk echt gewoon geen merkbaar verschil tussen RGBW en RGB. Zeker niet als je gewoon TV wil kijken, en met een PC eraan heb je de schaal toch op 200/250% staan.

Waar deze TV's ook nog heel goed in zijn is het smart-gedeelte. Als ik naar de TV van mijn zusje kijk (pricewatch: Sony KD-43XG7096 Zwart) is dat echt een regelrechte ramp :X
Freshouttheoven schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:24:
[...]

Dat LG's WebOS over het algemeen als fijn wordt beschouw klopt, verder ben ik het niet met je eens dat de LG LCD tv's prima tv's zijn. Wanneer je een LG 7 serie IPS tv tegenover een Sony 7 serie IPS tv zet dan scoort de LG (veel) slechter op de volgende onderdelen:
  • Kijkhoeken
  • Kleurengradatie
  • Upscaling
  • Motionhandling
  • De backlight van de LG flickert met 120Hz (hoe hoger de Hz, hoe beter), de Sony is flicker free (dit is het beste)
Toevallig kan ik dus precies deze TV's naast elkaar zetten, en ik kan je zeggen dat ik buiten de hogere helderheid van de Sony 7000 serie geen enkele reden heb gehad om jaloers te zijn. De beeldinterpolatie bij de Sony is belachelijk slecht, en de software blijft dramatisch, denk aan bugs bij het gebruik van HDR en een interface die qua snelheid te wensen overlaat. Het geluid uit de speakers is net koekblik en 90% van het smartgedeelte werkt niet eens meer omdat Opera dit niet meer ondersteunt... Toegegeven, HDR is een stuk beter dan bij mijn TV vanwege het contrast en de helderheid, maar verder zou ik hem echt niet willen.

Ik ben verder aardig gevoelig voor flickering en ervaar dit niet bij mijn LG, maar dit komt waarschijnlijk doordat de backlight gewoon op 100% staat. Kijkhoeken zijn trouwens ook niet geweldig bij de Sony. Ik ben gewoon niet zo tevreden over die TV, mijn zusje wel, dus dat toont maar weer aan hoe persoonlijk het is. Daarom zou ik zeggen: ga naar de winkel en vergelijk daar, ook al staan de TV's op standje kermis.

Zeker speakers zijn belangrijk voor oudere mensen, voor mijn opa en oma heb ik een set grote boekenplankspeakers neergezet zodat het geluid niet zo schel was. Hier ging het dan om een Philips 55PUS6xxx series TV. Voor de goede orde ook werkelijk waardeloos beeld. Gras is limoengroen en gezichten tonen gelijkenissen met Donald Trump qua kleur :+ Je kunt in de instellingen bezig blijven tot je een ons weegt, het blijft gewoon slecht.

[ Voor 49% gewijzigd door Kuusj op 04-10-2019 16:41 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

99ruud99 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:51:
ah oeie sorry, ik koop er altijd al mijn philips spullen, nog nooit een philips-pas hoeven te laten zien. (Ze vragen wel eens of ik medewerker ben, want dan krijg je deel vergoed via je inkomen oid, en dat krijg ik niet.)
Klopt inderdaad. Ik kom niet vaak genoeg in de fysieke myshop om te weten hoe ze daar mee omgaan, dus misschien is het alsnog een goede tip (y) Op 10 October hebben ze een nieuwe sale, gedeeltelijk online en gedeeltelijk in de fysieke shop.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Kuusj schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:30:
[...]

Dat verhaal over RGBW is ook meer bangmakerij dan wat anders... Hier staat bijna 2 jaar naar volle tevredenheid een LG 43" IPS (634V) met deze pixelindeling, en je moet al wel heel dichtbij gaan zitten wil je überhaupt opmerken dat er iets 'anders' aan is. Eerlijk is eerlijk, ik heb ook eerst mijn twijfels gehad en wilde hem zelfs terugsturen toen ik erachter kwam, maar er is in de praktijk echt gewoon geen merkbaar verschil tussen RGBW en RGB. Zeker niet als je gewoon TV wil kijken, en met een PC eraan heb je de schaal toch op 200/250% staan.

Waar deze TV's ook nog heel goed in zijn is het smart-gedeelte. Als ik naar de TV van mijn zusje kijk (pricewatch: Sony KD-43XG7096 Zwart) is dat echt een regelrechte ramp :X

[...]

Toevallig kan ik dus precies deze TV's naast elkaar zetten, en ik kan je zeggen dat ik buiten de hogere helderheid van de Sony 7000 serie geen enkele reden heb gehad om jaloers te zijn. De beeldinterpolatie bij de Sony is belachelijk slecht, en de software blijft dramatisch, denk aan bugs bij het gebruik van HDR en een interface die qua snelheid te wensen overlaat. Het geluid uit de speakers is net koekblik en 90% van het smartgedeelte werkt niet eens meer omdat Opera dit niet meer ondersteunt... Toegegeven, HDR is een stuk beter dan bij mijn TV vanwege het contrast en de helderheid, maar verder zou ik hem echt niet willen.

Ik ben verder aardig gevoelig voor flickering en ervaar dit niet bij mijn LG, maar dit komt waarschijnlijk doordat de backlight gewoon op 100% staat. Kijkhoeken zijn trouwens ook niet geweldig bij de Sony. Ik ben gewoon niet zo tevreden over die TV, mijn zusje wel, dus dat toont maar weer aan hoe persoonlijk het is. Daarom zou ik zeggen: ga naar de winkel en vergelijk daar, ook al staan de TV's op standje kermis.

Zeker speakers zijn belangrijk voor oudere mensen, voor mijn opa en oma heb ik een set grote boekenplankspeakers neergezet zodat het geluid niet zo schel was. Hier ging het dan om een Philips 55PUS6xxx series TV. Voor de goede orde ook werkelijk waardeloos beeld. Gras is limoengroen en gezichten tonen gelijkenissen met Donald Trump qua kleur :+ Je kunt in de instellingen bezig blijven tot je een ons weegt, het blijft gewoon slecht.
Goed om te horen dat je in de praktijk weinig tot geen nadelen ervaart van de RGBW pixel-structuur.

Tja, dit soort tv's gebruik je niet om mooie HDR beelden te bekijken. Hierbij is de naam HDR meer marketing dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt. Geldt trouwens voor alle LCD tv's zonder goede FALD techniek.

De smart-functionaliteit (Opera) is inderdaad niet meer van deze tijd, maar vaak bij dit soort tv's en zeker in de situatie van de OP irrelevant.

Het is bij alle tv's in dit segment qua geluid huilen met de pet op, een goede soundbar of een 2.0 setje voegt zoveel meer toe qua dialogen en beleving dat het haast een must is.

Ik ben zelf bekend met de Sony 7 serie uit 2017 (43XE7096), qua snelheid is het in mijn beleving prima. Deze tv is niet aangesloten op het internet, wanneer je iets wilt veranderen in de instellingen gaat dit vlot.

Qua kijkhoeken scoort de Sony 7 serie met IPS paneel toch echt beter in verschillende reviews vergeleken met andere vergelijkbare tv's met IPS panelen, dit geldt ook op het gebied van motionhandling.

Verder ben ik het met je eens dat Philips LCD tv's (de 6 en 7 serie) waardeloos beeld hebben ongeacht hoeveel je aan de instellingen wijzigt, op dat gebied doen LG, Sony en Panasonic het veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 18:34
Freshouttheoven schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:24:
[...]

• Kijkhoeken
  • Kleurengradatie
  • Upscaling
  • Motionhandling
Mwah, de test autoriteit op tv gebied Rtings.com denkt daar toch iets anders over.
De Sony X7xxx serie wordt op de meeste fronten minder goed beoordeeld dan de LG 7 serie. In deze "goedkopere" klasse laten ze allemaal punten liggen, maar daar is de prijs ook na. Of de kijkhoek van Sony groter is dan die van LG, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat elk IPS-paneel zeer ruime kijhoeken heeft, het eventuele verschil kan niet van belang zijn.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05 18:21
greatgonzo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:44:

Maar merk dat een slechte box het waarschijnlijk slechter doet dan een fatsoenlijke speaker
Is het geen optie om er zelf wat geld bij te leggen en meteen voor een mooie top of the line OLED te gaan? Hebben zij een mooi vroeg Sinterklaas cadeau en kijken 5+ jaar naar de beste TV die je nu kunt kopen :)

Ik denk dan aan een nieuwe OLED zoals pricewatch: LG OLED55C9PLA Zwart

[ Voor 13% gewijzigd door Kaaswagen op 04-10-2019 20:17 ]

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Vulcan750 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:04:
[...]

Mwah, de test autoriteit op tv gebied Rtings.com denkt daar toch iets anders over.
De Sony X7xxx serie wordt op de meeste fronten minder goed beoordeeld dan de LG 7 serie. In deze "goedkopere" klasse laten ze allemaal punten liggen, maar daar is de prijs ook na. Of de kijkhoek van Sony groter is dan die van LG, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat elk IPS-paneel zeer ruime kijhoeken heeft, het eventuele verschil kan niet van belang zijn.
Ik heb Vincent Teoh wat hoger zitten. Daar waar gerenommeerde reviewers zoals Rtings.com en HDTVPolska lovend waren over de HDR weergave van de Samsung Q9, was Vincent zeer kritisch over de onnatuurlijke HDR weergaven van deze tv. En zo kan ik nog een paar andere voorbeelden noemen.

Er zit best wel een groot verschil qua kijkhoeken tussen de LG IPS tv's en de Sony IPS tv's, want laten we eerlijk zijn; je koopt een tv met een IPS paneel over het algemeen alleen voor de betere kijkhoeken anders ben je beter af met een tv waar een VA paneel inzit waarvan het native contrast 4 tot 6 keer hoger is.

Helaas heeft Rtings.com de Sony 7 serie van 2019 nog niet getest maar hieronder kun je zien dat de Sony 7 serie uit 2017 en 2018 wel degelijk (veel) betere kijkhoeken hebben ;).

Sony XE720
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hN541KL3pUbQbmEwCYvoSqqF/thumb.png

LG UK7700
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/91fn0S0j1uoialohcVIkEGeX/thumb.png

Sony XF750
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uoc8CHdOyhV2XjQGkuTKr5x8/thumb.png

LG UM7300
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GvshNPgeAaYl5Cbfkz4k52GI/thumb.png

[ Voor 3% gewijzigd door Freshouttheoven op 05-10-2019 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:18
Ik zou voor een LG gaan, met WebOS hebben deze de meest gebruiksvriendelijke interface. Mijn ouders hebben ook een LG, ze zijn erg blij hoe makkelijk het werkt. Ze gebruiken nu zelfs Netflix, dat deden ze hiervoor nooit.

Beeld kwaliteit is sowieso een grote stap t.o.v. wat je nu hebt. Als je daar al op zou letten, probeer het budget wat te verhogen en ga voor OLED. Deze zijn in aanbiedingen al voor <900eu te koop.

Kijk dus wat belangrijk is voor je ouders. Bij mijn ouders was dat heel duidelijk gebruikers gemak en geluid. Hebben nu een LG TV en soundbar.

[ Voor 15% gewijzigd door crepsly op 05-10-2019 11:22 ]

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Pagina: 1