Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nest V3 Thermostaat geeft weinig 'comfort'

Pagina: 1
Acties:

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 12:30
Sinds afgelopen jaar heb ik een Nest V3 thermostaat met OpenTherm module aan mijn Nefit CV-ketel hangen. We wilden hem eigenlijk simpel instellen: 's ochtends om n uur of 7 moet het 19 graden zijn, vanaf 9 uur moet het 18 graden zijn, vanaf 4 uur 20 graden, en vanaf 10 uur mag het weer 18 graden zijn. Mochten we niet thuis zijn wilden we gebruik maken van de slimmigheid van Nest, en dan hoeft ie natuurlijk geen 20 graden te stoken in de 'away' stand.

Leek ons niet zo ingewikkeld, en onze oude Thermostaat (zo'n ICY Slim ding van Essent) deed het eigenlijk ook prima: Om 4 uur was het 20 graden in huis (met vloerverwarming) en dat hield ie zo tot aan 10 uur, en dan ging de ketel uit en zakte de temperatuur langzaam tot 18 graden in de nacht. Maar van 4 tot 10 hadden we het dus behaaglijk binnen.

De Nest deed dit vorig jaar niet. Die stookte de ketel op totdat het om 4 uur 20 graden was, en deed vervolgen he-le-maal niks meer. Dat had als resultaat dat gedurende de avond de temperatuur alweer daalde, en dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Dat voelde al die tijd alles behalve slim, en ik dacht "Misschien denkt de Nest gewoon anders en denkt hij dat het na 4 uur geen 20 graden meer hoeft te zijn omdat de volgende instelling om 10 uur maar 18 graden is". Dus dit jaar, met slimme energiemeter inmiddels, zette ik om 21:30 nog een keer 20 graden in het schema. En wat doet de Nest? Die zorgt ervoor dat het om 4 uur 20 graden is, doet vervolgens weer dik 5 uur niks (ik heb ramen open gelaten om de temperatuur te laten zakken) en begint vervolgens om n uurtje of 9 weer te stoken (het was inmiddels 15-16 graden) zodat het om half 10 weer 20 graden is. Nu ik de slimme meter heb kan ik ook zien dat er in die 5 uur 0 gasverbruik is behalve als de Nest weer als een malle gaat stoken om 9 uur.

Ben ik nu zo dom? Dit is toch alles behalve slim? Kan ik er niet voor zorgen dat de Nest begrijpt dat ik met "20 graden om 4 uur graag" bedoel dat ik 20 graden vanaf 4 uur wil, untill I say otherwise?

Ik heb nu als tijdelijke 'oplossing' op ieder uur tussen 4 en 10 het schema ingevuld met 20 graden. En op de slimme meter zie ik dat de Nest nu ieder uur de ketel aanslingert. Maar ook dat is alles behalve comfortabel of energiezuinig, want hij doet nog steeds helemaal niks gedurende het uur.

TL;DR: Nest Thermostaat zorgt netjes dat op ieder moment in het tijdschema het huis op de juiste temperatuur is, maar voert geen klap uit in de (lange) perioden tussen die momenten.

Doe ik nou echt iets ontzettend verkeerd of moet ik toch maar een andere thermostaat regelen?

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:27
Klinkt alsof hij niet moduleert maar in de aan/uit stand staat. Heb je al gecheckt of je hem goed hebt aangesloten (OpenTherm)?

PSN: Sluuz

• redah
Ja, hij is (met n OpenTherm converter) aangesloten als OpenTherm apparaat. Als ik bij de ketel sta, zie ik m ook continu switchen tussen verschillende temperaturen en steeds even wel of niet verwarmen. Dus dat lijkt me op zich wel goed.

Maar volgens mij zou het gedrag van de Nest zelfs met een aan-uit schakeling toch moeten zijn dat hij bij een te lage temperatuur de ketel aanjaagt? En hij doet gewoon echt he-le-maal niks tot het volgende schema-moment...

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:24

Qon

Ik ga deze even bookmarken voor eigen gewin.
Mag ik weten welke CV ketel van Nefit je hebt?

• redah
Qon schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:29:
Ik ga deze even bookmarken voor eigen gewin.
Mag ik weten welke CV ketel van Nefit je hebt?
Nefit TopLine Compact HRC 30/CW5. Het effect doet zich op dit moment weer voor: Ik ben thuis (en dat weet de Nest), maar sinds 10:00u doet ie niks meer. Terwijl nu wel de temperatuur met n halve graad is gezakt, ik zie bij de vloerverwarming ook dat de aanvoer van het water op 17,5 graden is, dus het water dat rond wordt gepompt is flink afgekoeld.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:57
Dit is de reden waarvoor ik de Nest weggedaan heb en een Tado met extender gekocht hebt, die moduleert wel uitstekend. De Nest is hoewel hij "opentherm" praat een veredelde aan/uit thermostaat.

Ik heb BTW een Bosch HRC-II 42 KW met de opentherm optie erin. Heet nu Nefit ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door rvdgaag op 04-10-2019 12:25 ]

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@redah
had een semi slimme thermostaat, maar fijn vond ik het niet.
(ik denk zelf wel: waarschijnlijk ben ik slimmer als de thermostaat. >:) )

het grootste probleem wat ik had, ondanks openterm kan mijn ketel niet minder als 5-6kW leveren.
hier door werd de vloer warm, en daar na het huis.
de vloer was dan weer afgekoeld maar huis nog niet.
dus verwarming ging nog niet aan maar wel een koude vloer. :-(

dit heb ik opgelost met 2 termostaten zonder enige slimmigheid.
1. op 20 graden voor de gas ketel.
2. op 22 graden voor de kleine warmtepomp
(en die zet ik in de herfst aan en in de lente uit.
dus verwarming aan 24x7)

de warmtepomp levert maar 1,4kW, dit is te weinig voor mijn huis als de temperatuur buiten kouder worden.
maar genoeg om wel 24x7 te draaien, en altijd een lauw warme vloer te hebben.
(stoken is helemaal goedkoop geworden, zonnepanelen leveren meer gratis kWh als ik in de warmtepomp gestopt krijg.
ik reken nu nog maar <300m3 gas af per jaar en 0kWh.)
helaas geen goedkope oplossing, maar lekker lux is het wel.
hoe slim de thermostaat ook is, hij blijft een domme gasketel aansturen, nu ik een warmtepomp heb weet ik dat die gasketels eigenlijk niet tof zijn. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• redah
migjes schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:22:
@redah
had een semi slimme thermostaat, maar fijn vond ik het niet.
(ik denk zelf wel: waarschijnlijk ben ik slimmer als de thermostaat. >:) )

het grootste probleem wat ik had, ondanks openterm kan mijn ketel niet minder als 5-6kW leveren.
hier door werd de vloer warm, en daar na het huis.
de vloer was dan weer afgekoeld maar huis nog niet.
dus verwarming ging nog niet aan maar wel een koude vloer. :-(

dit heb ik opgelost met 2 termostaten zonder enige slimmigheid.
1. op 20 graden voor de gas ketel.
2. op 22 graden voor de kleine warmtepomp
(en die zet ik in de herfst aan en in de lente uit.
dus verwarming aan 24x7)

de warmtepomp levert maar 1,4kW, dit is te weinig voor mijn huis als de temperatuur buiten kouder worden.
maar genoeg om wel 24x7 te draaien, en altijd een lauw warme vloer te hebben.
(stoken is helemaal goedkoop geworden, zonnepanelen leveren meer gratis kWh als ik in de warmtepomp gestopt krijg.
ik reken nu nog maar <300m3 gas af per jaar en 0kWh.)
helaas geen goedkope oplossing, maar lekker lux is het wel.
hoe slim de thermostaat ook is, hij blijft een domme gasketel aansturen, nu ik een warmtepomp heb weet ik dat die gasketels eigenlijk niet tof zijn. ;)
Voor mijn beeld, heb je een warmtepomp alleen op je vloerverwarming aangesloten? Dus heb je die losgekoppeld van de rest van het CV-systeem? En mag ik je vragen waarom je dan geen warmtepomp voor het hele huis hebt aangeschaft?

In de zomer staat onze (vloer-)verwarming ook uit, en op zich zou alleen een warmtepomp voor de vloer ook een optie zijn, ware het niet dat we verder geen verwarming op de benedenverdieping hebben (enkel vloerverwarming). Dus dan moet de warmtepomp wel n aardig temperatuurtje kunnen opwekken :)

Terug naar het Nest-verhaal: Ik heb inmiddels een andere 'oplossing' gevonden: Ik heb mijn HomeAssistant installatie nu zo ingesteld dat zodra de Nest naar een 'idle' stand springt, de vloerverwarmingspomp ook uit gaat. Zo wordt er in ieder geval geen koud water rondgepompt en blijft het warme water iets langer in de buizen zitten...

Maar ideaal is het allemaal niet.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@redah
voor de beeld vorming:
het CV water discrimineert niet door welke bron het word opgewarmd. ;)
dus 2 warmtebronnen kun je gewoon aansluiten op 1 en het zelfde systeem.
erg simpel, had maar 1 extra terugslag klep nodig.
en 1,4kW is per dag nog steeds 24x1,4=33.6kW/6kW=5,6 uur gas ketel draaien.
(5,6 uur gas ketel is dan weer 5,6x0,5=2.8m3 gas gebruik, erg grof gerekend.)

ik heb voor een ventilatielucht warmtepomp gekozen omdat ik geen goede ventilatie in huis had.
en dat vond ik ook niet tof.
warme ventilatie lucht naar buiten ventileren, had ik niet zo een zin in, vond ik zonde.
nu haal ik er eerst de warmte uit en stop ik dat terug de vloer in, en komt er een straal koude lucht uit de pijp op dak.

(ook doet de warmtepomp een 50liter boiler warm houden.
die ik dan weer gebruik om van mijn cw4 ketel een cw6 te maken voor de (echte)regendouche.)

ik had ook niet verwacht dat het systeem met maar 1,4kW zo effectief zou zijn.
(maar als ik alles nog eens zou moeten aan leggen, dan zou ik eerst eens kijken naar een 5kW monoblock warmtepomp, kan ik heel het jaar mijn huis mee verwarmen en het huis mee koelen.
die 5kW kan ook nog moduleren ook, dus ook niet te veel power voor de vloerverwarming.
er zijn meer wegen naar het eind doel ;) )

wees maar niet te bang voor de temperatuur van warmtepompen.
die leveren met gemak 35 graden (kunnen ze uit hun neus te peuteren, als het moet kan dat nog hoger) en dat is al een zeer prettige temperatuur voor vloerverwarming zeker als dat 24x7 is. ;)

(een vloer die warmer aanvoelt als je lichaam is, is niet wat je wil aan de voeten.
je wil niet continu zweet voeten hebben. ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 04-10-2019 14:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Martijn___
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-11 19:36
rvdgaag schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:20:
Dit is de reden waarvoor ik de Nest weggedaan heb en een Tado met extender gekocht hebt, die moduleert wel uitstekend. De Nest is hoewel hij "opentherm" praat een veredelde aan/uit thermostaat.

Ik heb BTW een Bosch HRC-II 42 KW met de opentherm optie erin. Heet nu Nefit ;-)
Het lijkt erop dat 40 C de minimum water temperatuur is die Nest bij OpenTherm gebruikt. Bij radiatoren is dat prima, dan kan er geregeld worden tussen 80 en 40C.
Ik heb echter vloerverwarming, dan wil ik eigenlijk moduleren tussen 30 en 40C. Het hele moduleren hem ik dan niks aan.

Ik heb als max temperatuur 40C op mijn ketel ingesteld, en zie nu dat er tussen 40 en 40 wordt gemoduleerd, dan heb je er niks meer aan dus.

Weet iemand of die minimale waarde van 40C in de Nest aan te passen is?
Anders ga ik de boel toch weer als aan-uit aansluiten, met een vaste temperatuur van 35C.
Pagina: 1