Google Home - QMusic België

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 15:03
Hallo allemaal,

Ik vermoed dat mijn JBL Link 20, waarop de Google Assistant draait, recent een upgrade heeft ontvangen maar die me wel het leven een pak lastiger maakt.

Voorheen kon ik het volgende doen:
"Hey Google, speel QMusic"
"prima, ik stream QMusic op TuneIn"
(waarna QMusic Belgie begon te spelen)

Door dan stop te zeggen, zat ik nog in de Google Home "omgeving" en kon ik vragen de timer te zetten ed.

Echter, sinds pakweg 2 weken begint na het eerste commando de Nederlandse QMusic te spelen. Op welke manier dan ook ("Speel QMusic Belgie/Belgium/...") kom ik steevast uit in NL. Een bekend probleem?

Na wat Google'n (oh de ironie) begrijp ik dat er ook een service is, die je kan activeren als volgt. Echter, die dialoog is super onnatuurlijk

"Hey Google, spreek met QMusic"
"(veel te lange intro) wil je QMusic Belgie of Nederland horen"
"Belgie"
Dan speelt het wel, maar iedere keer als ik dan een kookwekker wil zetten, moet ik zeggen
"annuleer Qmusic"
waarna ik opnieuw de routine moet doorlopen en opnieuw Belgie aangeven.

Dus, héél concreet: zijn er mensen die huidig nog succesvol met een simpel commando luisteren naar QMusic Belgie via TuneIn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndigoX
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 15:03
Ondertussen zelf opgelost:
"speel QMusic Belgium" geeft "ik stream QMusic op TuneIn" > je krijgt de NL versie
"stream QMusic Belgium" geeft "ik stream QMusic Belgium op TuneIn" > je krijgt de BE versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:29
Hier in Nederland uiteraard het probleem omgekeerd :) - eerst kregen we continu de Vlaamse variant, en nu snapt Google er niets meer van als je Amsterdam erachter zegt (want ondertussen daar aan gewend)...

Eigenlijk zou er slimmigheid moeten zijn die kijkt naar land van herkomst, en die dan als voorkeur pakken. Bij toevoegingen verder kijken.

Ik denk dat je oplossing dus maar tijdelijk werkt, IndigoX... maar het stream commando lijkt het beste te werken daarin.

[ Voor 3% gewijzigd door DutX op 07-10-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkA1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik had net hetzelfde. Voorheen zei ik "Hey Google, luister QMusic" en ik kreeg meteen QMusic België (ik woon in Vlaanderen) te horen. Sinds enige tijd krijg ik nu QMusic Nederland. Ik mailde naar TuneIn en kreeg heel snel een antwoord, dat ik het commande "OK Google, play QMusic Belgium on TuneIn" moet zeggen. Werkt perfect, zowel in het Engels als in het Nederlands.
Maar het lijkt wel of de Google Home speaker in trance gaat tijdens het streamen van TuneIn. Hij verlaagt het volume en luistert wel naar mijn vraag, maar antwoord niet en verhoogt het volume weer. Ik moet een andere speaker gebruiken om de radio weer uit te zetten, het volume te verhogen, mijn Hue lichten te wijzigen of gewoon een vraag te stellen (alleen op de vraag hoe laat het is, krijg ik een antwoord). Ik heb er gelukkig 2 in de woonkamer staan :-)
Nog iemand met dit probleem?
Ik heb het ook aan TuneIn gemeld, even wachten op antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Martijn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-04 17:18
IndigoX schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:29:
Ondertussen zelf opgelost:
"speel QMusic Belgium" geeft "ik stream QMusic op TuneIn" > je krijgt de NL versie
"stream QMusic Belgium" geeft "ik stream QMusic Belgium op TuneIn" > je krijgt de BE versie
Bedankt voor de tip! 'Stream QMusic Belgium' werkt perfect.
Ik had zelf al enkele combinaties getest, zonder succes.

Mijn vriendin overtuigen ook naar StuBru te luisteren was tot nu toe de enige oplossing... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aspegic
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-04 11:50
Ouder topic, ik weet het, maar het probleem is nog steeds actueel en sommige van de oplossingen hierboven werken niet (meer).
Bovendien komt deze pagina als een van de eerste naar boven op google als je zoekt op "Google Home QMusic Belgium", vandaar dat ik het hier maar schrijf:

Dit is wat ik heb uitgevonden op mijn installatie:

"Hey Googe, speel QMusic" => Ik heb gezocht naar QMusic maar het item is niet beschikbaar.
"Hey Googe, speel QMusic Belgium" => Ik heb gezocht naar QMusic Belgium maar het item is niet beschikbaar.
"Hey Googe, speel QMusic België" => Ik heb gezocht naar QMusic België maar het item is niet beschikbaar.

"Hey Googe, speel QMusic op TuneIn" => speelt QMusic Nederland
"Hey Googe, speel QMusic Belgium op TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic Belgium maar het item is niet beschikbaar.
"Hey Googe, speel QMusic België op TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic België maar het item is niet beschikbaar.

"Hey Googe, luister QMusic op TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic op TuneIn maar het item is niet beschikbaar.
"Hey Googe, luister QMusic Belgium op TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic Belgium op TuneIn maar het item is niet beschikbaar.
"Hey Googe, luister QMusic België op TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic België op TuneIn maar het item is niet beschikbaar.

"Hey Googe, stream QMusic op TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic op TuneIn maar het item is niet beschikbaar.
"Hey Googe, stream QMusic Belgium op TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic Belgium op TuneIn maar het item is niet beschikbaar.
"Hey Googe, stream QMusic België op TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic België op TuneIn maar het item is niet beschikbaar.

"Hey Googe, play QMusic" => speelt QMusic Nederland
"Hey Googe, play QMusic on TuneIn" => speelt QMusic Belgie << UPDATE: Sinds begin Mei 2022 werkt deze niet meer. Speelt nu QMusic Nederland af.
"Hey Googe, play QMusic Belgium on TuneIn" => speelt QMusic Belgie << UPDATE: Sinds begin Mei 2022 is dit nog de enige manier die bij mij QMusic Belgie afspeelt.
"Hey Googe, play QMusic België on TuneIn" => Ik heb gezocht naar QMusic België op TuneIn maar het item is niet beschikbaar.

Ikzelf woon in Nederland en ik heb bij de Google Assistant instellingen "Nederlands" als eerste taal ingegeven en "Engels" als tweede taal. Ik weet niet of dat relevant is voor het bovenstaande maar ik zeg het er maar even bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Aspegic op 11-05-2022 11:14 . Reden: UPDATE: Mei 2022 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathanrollin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-07-2022
Super!

Dankjewel. Deze werkt inderdaad voor Q-music Belgium op TuneIn

"Hey Google, play QMusic Belgium on TuneIn"

Ik heb er nu een routine van gemaakt en zeg nu gewoon "Speel radio". De routine bevat het Engelse commando.

Thx voor de update!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgenmo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-01-2023
Update 6 januari 2023

Bij mij heeft deze altijd gewerkt op Google Nest Mini
Hey Google, praat met Q-Music (Deze staat ook vermeld op de website van Q-music)

Sinds 1 januari 2023 werkt die niet meer.

Nu gebruik ik succesvol de onderstaande mogelijkheden.

Hey Google, play Q-Music Belgium on TuneIn -> speel Q-Music België op TuneIn
Hey Google, stream Q-Music Belgium -> speel Q-Music België op TuneIn

Jurgen Mo

[ Voor 6% gewijzigd door Jurgenmo op 06-01-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspegic
@Jurgenmo Hoi Jurgen, bedankt voor de aanvulling!

Mag ik vragen, woon jij zelf in Nederland of in Belgie?
Dat schijnt namelijk verschil te maken.

De voorbeelden die jij noemt werken bij mijn schoonbroer die in Belgie woont, maar niet bij mij. Ik woon zelf in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgenmo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-01-2023
@Aspegic

Hoi Aspegic,

Ik woon in België

Als ik Q-Music Nederland wil luisteren dan kan dit met
Hey Google, speel Q-music -> speelt Q-Music Nederland.

Jurgen Mo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aspegic
Ok. Bij jou werkt het dus hetzelfde als bij mijn schoonbroer. Goed om te weten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calysk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Sinds vandaag werken geen van bovenstaande precies meer... (18/02/23).
Iemand nog opties?
Momenteel lukt het alleen nog om q be te streamen via tune in op de gsm en dan zo naar de Google te swipen. Zodra je echter de app sluit op gsm, stopt ook de Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspegic
Ik heb het zojuist bij mij getest.

Bij mij werkt deze nog steeds: "Hey Google, play QMusic Belgium on TuneIn"

Dat is dan vanuit Nederland waar ik zelf woon. Ik kan niet testen of het verschil maakt wanneer je het vanuit Belgie probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-03 21:44
Hallo iedereen
Ik heb nu dus weer hetzelfde probleem , ik woon in belgie en lukt dus langs geen kanten
Vrijdag lukte jet wel met te zeggen open q-music maar sinds het weekend komt er geen geluid meer uit en moet ik een andere zender kiezen van q-music zoals max hits of foute party
Kan iemand me helpen aub !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aspegic
Ik heb zojuist nog even getest, "Hey Google, play QMusic Belgium on TuneIn" werkt bij mij iig nog wel (vanuit Nederland dan).

Het commando "Open Qmusic" begrijp ik niet goed. Dat opent bij mij de webpagina van Qmusic. Het speelt geen muziek af.

Als je Qmusic wilt luisteren, probeer dan eens het commando: "Hey Google, play QMusic Belgium on TuneIn". Hopelijk werkt het bij jou ook.

Of anders "Hey Google, Praat met Qmusic". Dat werkt ook, maar is wat ingewikkelder omdat je dan in een soort menu komt. Ikzelf gebruik deze optie nooit, maar hij werkt wel.

PS. Overigens is het een stuk gemakkelijker als je er in Google Home een Routine van maakt.
Ik heb in Google Home een Routine gemaakt met de naam "Qmusic". Dus als ik nu zeg "Hey Google, Qmusic", dan doet 'ie in de achtergrond het hele commando "Play QMusic Belgium on TuneIn".

[ Voor 19% gewijzigd door Aspegic op 20-03-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salsero1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04-2024
Hier ook enkele maanden dit probleem. Vroeger werkte "hey google, speel q-music belgium" wel maar dat is nu gedaan. Enkel streamen via de app op de gsm werkt nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeBlanc17
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-09-2023
Oef ik ben niet de enige, horendol wordt ik ervan. Play Qmusic Belgium in Tunein werkt bij één speaker maar vanaf dat ik, zoals vroeger, een speaker groep erin vernoem wilt hij niet meewerken...

Ik wil zoals vroeger bij morning routine radio doorheen het huis laten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den.flippen
  • Laatst online: 17-03 22:19
Ik krijg nog steeds het antwoord:" ik heb gezocht naar Q-music Belgium op Tune-In maar het item is nu niet beschikbaar of kan nu niet worden afgespeeld."
Ondanks alle spraakcommando's die hierboven werden gesuggereerd na 2023

Ik had ergens gelezen dat dit komt sinds 2023 wanneer de ondersteuning door Q-music niet meer werkt voor het commando "Praat met Q-music". Wanneer je dit commando namelijk vroeger (lees voor 2023) insprak dan nam hij automatisch de Belgische zender. Nu krijg je de reply van je apparaat dat deze je commando niet begrijpt.

Let op zoals de meeste hierboven schreven... Enkel voor de Belgische radiozender. De Nederlandse radiozender heeft dit commandoprobleem niet.

Blijkbaar is het enkel mogelijk via de castfunctie vanuit apps zoals Tune-In, MyTuner, Q-music app... Nadeel is als je dan je app op je smartphone sluit deze ook niet meer doorspeelt op je Google apparaten.

Jammer. Ligt dus volgens mij aan Q-Music België en de DPG Media Group die dit zouden moeten oplossen. ;( ;( ;(

[ Voor 13% gewijzigd door den.flippen op 21-01-2024 13:39 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandra1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-03 21:44
Hoi
Ik woon in belgie en sinds vandaag geraak ik niet meer op q-music! Gisteren was het nog play q-music on tuneln maar nu niets meer
Weet iemand wat ik nu moet zeggen voor q-music in belgie
Kan iemand mij helpen aub ! Ik word er knettergek van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-04 11:03
Ik heb speciaal mijn account van onder het stof gehaald om hierop te reageren.
Mijn vrouw heeft vandaag een Google Next Audio gekocht speciaal om naar de radio te kunnen luisteren. Wat een bevalling zeg... Gelukkig vonden we deze thread.

Bij ons werkt het engelstalige commando (op onze nederlandstalige google) wél om Qmusic België af te spelen.
We hebben een routine (automation) ingesteld zoals hierboven voorgesteld en ook dat werkt. Hierbij heb ik wel een custom action gekozen en het spraakcommando letter ingetype ("play qmusic belgium on tunein").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspegic
Bij mij werkt het ook nog steeds op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 14:10
Aspegic schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:58:
Ik heb zojuist nog even getest, "Hey Google, play QMusic Belgium on TuneIn" werkt bij mij iig nog wel (vanuit Nederland dan).

Het commando "Open Qmusic" begrijp ik niet goed. Dat opent bij mij de webpagina van Qmusic. Het speelt geen muziek af.

Als je Qmusic wilt luisteren, probeer dan eens het commando: "Hey Google, play QMusic Belgium on TuneIn". Hopelijk werkt het bij jou ook.

Of anders "Hey Google, Praat met Qmusic". Dat werkt ook, maar is wat ingewikkelder omdat je dan in een soort menu komt. Ikzelf gebruik deze optie nooit, maar hij werkt wel.

PS. Overigens is het een stuk gemakkelijker als je er in Google Home een Routine van maakt.
Ik heb in Google Home een Routine gemaakt met de naam "Qmusic". Dus als ik nu zeg "Hey Google, Qmusic", dan doet 'ie in de achtergrond het hele commando "Play QMusic Belgium on TuneIn".
Werd er gek van dat QMusic NL werd afgespeeld.
Bedankt voor de fix en idee van routine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marie_H
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-05-2024
Deze werkt ook nog: stream Q-Music Belgium.

Als je trouwens bv. 's morgens de radio wil aanzetten tussen bepaalde uren dan stelden wij dat apart in de Sonos app in. Dat werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspegic
Bij mij werkt het niet als ik probeer: "Hey Google, Stream Q-Music Belgium".

Dan zegt ie "Ik heb gezocht naar Q-Music Belgium maar ik heb het niet gevonden.
(Geprobeerd vanuit Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkA1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik woon in België, Vlaams-Brabant. Ik zie hierboven dat ik al in oktober 2019 problemen had om Qmusic België af te spelen.

Verpakken in een routine heeft even gewerkt bij mij, maar nu antwoordt hij met het bekende zinnetje 'Ik heb gezocht naar Qmusic Belgium, maar ik kan het item niet vinden of het kan momenteel niet afgespeeld worden."

Vroeger werkte "Praat met Qmusic" wel, maar ik was er geen fan van. Je kwam dan in een soort van andere omgeving terecht, waardoor je geen google commando's meer kon geven aan de speaker waarop je het commando gaf, zolang de radio speelde. Maar ook dat werkt nu niet meer. Google leest nu als reactie op "Praat met Qmusic" het antwoord voor op de vraag 'Kan ik via een smart speaker naar Qmusic luisteren?" op de pagina customerservice.qmusic.be. Zelfs als ik de commando's gebruik, die daar als voorbeeld worden gegeven, leest hij nog dat zelfde antwoord voor.

Andere Belgische zenders worden wel afgespeeld met een eenvoudig commando "Hey Google, luister ... op speakernaam/speakergroep" zoals Joe, Nostalgie, Radio 1 2 en 3, enz... Zelfs Radio Maria! :o _/-\o_

Streamen vanuit de app op de smartphone of tablet is het enige wat werkt, maar het zou moet werken op spraak of als ik zeg "Hey Google goede morgen", een moment dat ik nog geen zin heb om op mijn telefoon de radio aan te zetten ;)

Joe is ook van DPG Media en dat werkt wel, wat mij ook doet vermoeden dat dáár het probleem ligt... "Speel Qmusic" zou gewoon moeten werken met de Belgische zender op basis van mijn locatie, zonder naar hun andere -Nederlandse- zender te worden doorgestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aspegic
Sinds afgelopen week werkt het bij mij nu ook niet meer.
Geen enkel commando speelt nog Qmusic Belgie af.
Helaas. Misschien tijd om over te stappen op een andere zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipbvv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-07-2024
Al de bovenstaande opdrachten werken inderdaad niet. Ik heb heb tientallen andere opdrachten geprobeerd, niets werkt!

[ Voor 45% gewijzigd door philipbvv op 10-07-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspegic
Ik heb het werkend nu. Maar de oplossing zal niet voor iedereen zijn.
Voor diegene die Home Assistant gebruiken in hun huis is dit de oplossing:

1. Maak een koppeling tussen Google Assistant en Home Assistant.
Dit is eenvoudig als je Nabu Casa gebruikt, maar dan betaal je een (kleine) maandelijkse vergoeding.
Je kunt de koppeling ook zelf maken met duckdns.org en letsencrypt, maar dat is een ingewikkeld klusje.
Wel staan er diverse videos op youtube die het goed uitleggen.

2. Vervolgens schrijf je een Home Assistant script dat QMusic Belgie afspeelt op de gewenste speaker.
Dit is het script (vervang "keuken_speaker" door de gewenste speaker in jouw huis):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: QMusic
description: Speel QMusic Belgium op Keukenspeaker
sequence:
  - action: media_player.play_media
    target:
      entity_id: media_player.keuken_speaker
    data:
      media_content_id: https://streams.radio.dpgmedia.cloud/redirect/qmusic_be/mp3
      media_content_type: audio/mp4
icon: mdi:cast-audio

Sla het script op met de naam QMusic.

3. Open je configuration.yaml in Home Assistant en "expose" het script, als volgt:

code:
1
2
3
4
5
entity_config:
  # Scripts
  script.QMusic:
    name: "QMusic"
    expose: true

Reboot daarna Home Assistant

4. Nadat Home Assistant klaar is met rebooten geef je aan Google Home het commando:
"Hey Google, sync my devices"

5. Nadat Google Assistant de devices gesynchroniseerd heeft kun je het script in Home Assistant
aanroepen vanuit Google Home met het commando
"Hey Google, start QMusic"
(ervan uitgaande dat je het script in Home Assistant ook inderdaad "QMusic" had genoemd.)
Als je het nog korter wilt kun je ook nog een routine aanmaken die het commando uitvoert.
Dan hoef je enkel nog te zeggen "Hey Google, QMusic".
Pagina: 1