Toon posts:

Lage tonen weggevallen maar sub lijkt te functioneren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen is op mijn home cinema systeem de bass weggevallen maar sub lijkt in orde als ik speakertest draai.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Harman Kardon AVR 171s receiver
Harman Kardon HKTS 8 speaker set
Samsung 2018 4k Smart TV
XBOX ONE
Nintendo Switch
Windows PC
Telenet Digicorder
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Receiver vervangen door Pioneer VSX 930K (uit andere kamer), resultaat vergelijkbaar dus receiver is niet de oorzaak.

Audio Setup opnieuw gedaan op beide receivers
Soundtest van de receivers gedraaid
...

Op alle aangesloten apparaten wordt nu het Schelle basloze geluid geproduceerd dat je normaal enkel van tv krijgt, terwijl woofer precies wel correct reageert tijdens testen.

Vooraleer ik zo maar geld uitgeef aan een nieuwe sub wil ik graag nog wat oorzaken elimineren om er zeker van te kunnen zijn dat ik een nieuwe kan kopen en zeker kan zijn dat het terug in orde kan zijn.

Een piste die ik nog zou willen bewandelen is kabel vervangen van de sub omdat daar mss toch iets mis mee zou zijn maar daar zou ik dan denken dat er geen geluid meer uit zou komen bij de speaker instellingen van de receiver.

Hebben jullie nog tips/tricks?

Gr.
Koen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:42
Toevallig de receiver op ‘direct’ staan? Dan heb je alleen stereo zonder sub geluid. Verder misschien de crossover (hz) te laag ingesteld? Dan krijg je alleen bij lage tonen geluid uit de sub. Kan vaak in de instellingen van de receiver of met een knop op de sub zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 16:20
Sub niet in tegenfase staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-10 09:23
Ik denk ook als eerste aan een te laag ingestelde crossover als de sub t bij een speaker test wel goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Je moet het in de receiver instellingen zoeken lijkt mij, aangezien de sub bij de test wel geluid geeft, is de sub en de kabel uitgesloten.

Heb je de speaker setup gedaan adv dit probleem? Of daarvoor ook al een keer? Is de sub niet verplaatst?

Wat ook nog kan is dat de inkomende bron is aangepast. Surround wat als stereo binnenkomt, zal ook niet dik in het laag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:10
Staat de sub in een soort standby mode? Dat ie alleen aangaat als er een signaal naar de sub gaat, maar dat de sub mogelijk niet snel genoeg wakker gemaakt wordt om geluid weer te geven.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 14:22
Heeft de sub ingangen voor links en rechts?
Dan zou ik net als @raze88 aan het effect van tegenfase denken.
Dit krijg je ook als je ongebalanceerde XLR connectoren gebruikt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 16:20
Als ik iets verder kijk dan zie ik dat het de kleine speakers betreft en de sub-ts7 of ts-8? Hoe heb je deze aangesloten? Met de bijgeleverde tulpkabel(Paarse stekker uit mijn hoofd)?

Mis je op je luisterplek het laag? of ik de gehele ruimte? Mis je op 1 ingang het laag, of op alle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
gelukkie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:40:
Toevallig de receiver op ‘direct’ staan? Dan heb je alleen stereo zonder sub geluid. Verder misschien de crossover (hz) te laag ingesteld? Dan krijg je alleen bij lage tonen geluid uit de sub. Kan vaak in de instellingen van de receiver of met een knop op de sub zelf.
Direct geen niet per definitie stereo geluid, direct laat het geluid horen zoals het van de bron komt, zonder extra processing van je receiver. Dus ja, als je geluid stereo is laat hij stereo horen maar als het DTS-MA is laat hij gewoon dat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga de tips een voor een testen, het is nu wel zo dat de setup in 8jaar niet veranderd is en dus ineens niet meer werkt.

Het is een TS7 sub aangesloten via digitale coax van profigold, hij staat niet in die rare standby mode en phase control werd ook niet veranderd.

Geen enkele bron heeft nog lage tonen dus kan zeker geen specifieke bron aanwijzen waar het beter of slechter gaat.

Ik zal zeker nog eens even de instellingen van de VSX930 die er nu nog aan hangt doorpluizen want is via mcacc ingesteld momenteel dus zal alles is manueel instellen. En de sub blijft wel mooi Rumble als je de volumeinstellingen per speaker instelt dus blijft vreemde realiteit.

Ik had gisteren ook al even de kabel vervangen maar ook hier geen verschil dus terug naar originele kabel gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Crossover is al benoemd, andere optie is dat de speakers wellicht op large staan ipv small. Bij de aanwezigheid van een sub dienen deze op small te staan opdat het LFE kanaal goed gebruikt wordt.
Pagina: 1