Hey allemaal,
Situatieschets:
Oude wagen is reeds lang weg. Geluidsinstallatie (die geinstalleerd was door een firma die er ondertussen mee gestopt is) ervan verkocht met uitzondering van:
Focal Polyglass subwoofer 33 V1
https://www.focal.com/sit.../fiche-technique-33v1.pdf
Nominal power 400w
Maximum power 800w
Sensitivity (2.83V/m) 92 dB
Nom. impedance 4ohm
DC resistance 3,3ohm
etc
Lanzer Vibe 421
http://www.lanzar.com/sku/vibe421
4 x 125 Watts RMS @ 4 Ohms
4 x 250 Watts Max @ 4 Ohms
2 x 500 Watts Max @ 4 Ohms Bridged
4 x 200 Watts @ 2 Ohms RMS
MOSFET Automatically Switches to Maintain Rated Power Over a Wide Range of Battery Voltages
Stiffly Regulated PWM-Type Power Supplies
Variable Input Level Controls for Each Pair of Cannels
Variable High Low Pass Crossover Controls
High-Efficiency, Heavy Aluminum Heatsink
Remote Subwoofer Bass Control
Electronic Crossover Network
Line Outs for 1/2 3/4 Channels
Bass Boost Circuit
Bridgeable at 4 Ohms
2 Ohm Stereo Stable
Tri-Mode Capable
Gold RCA Inputs
Power Protection LED Indicators
Advanced Protection Circuitry
Soft Turn On/Off
Frequency Response: 15 Hz-35 kHz
S/N Ratio: 90 dB
Fuse: 20A x 2
Dimensions: 10.25''W x 2''H x 14''L
Sold as : Unit
Er stonden in de wagen nog 2 andere speaker op deze versterker aangesloten van +/- 100w, maar daar heb ik geen gegevens meer van (en deze zijn verkocht)
Thuis heb ik reeds staan:
Yamaha HTR-3069/RX-V381
1 x Q acoustic 3090c
2 x Q acoustic 3020
2 x Q acoustic 3010
Wat ik zou willen:
Van mijn subwoofer een actieve subwoofer maken en aansluiten op mijn homecinema. Reden: prijs. Ganse ruimte is een L-vorm met een totale oppervlakte van +68m² (170m³). Grotere subs kosten al snel geld en dat heb ik momenteel niet :-)
Mijn idee en bijhorende vragen:
1) Yamaha versterker via subwoofer pre out aansluiten op ingang lanzar versterker. Welk type kabel kan ik hiervoor gebruiken? (een enkele aansluiting moet namelijk naar dubbele gaan zoals ik de ingang zie bij de lanzar).
2)Versterker in bridged mode zetten en dus 2x 500w 4ohm halen. 1x 500w hiervan benutten om subwoofer aan te drijven.
3)Een omvormer van 230v netstroom naar 12V batterijstroom.
In de lanzar zitten (noodzakelijk volgens handeleiding) 2 x 20A fuses.
3a)Wat ik hierbij niet snap:
Als ik de regel volg van W=AxV (500 watt (maxoutput versterker) = ? ampere x 12 volt) dan kon mijn sub in de auto meer dan 41 ampère trekken op sommige momenten. Hoe komt dat de zekeringen dan niet doorbranden?
3b)Online vind ik genoeg omvormers, maar Ik zit een beetje vast met de specificaties die ik nodig heb. Ik ging uit van 12v en 20 ampère. Als ik zulk één wil met 500w wordt het weer duur. Wat zou voldoende zijn bertreffende wattage? Welke Voltage, ampere en wattage heb ik nodig?
Beloning
1) Mijn eeuwige dankbaarheid
2) de eeuwige afkeer van mijn vrouw omdat dit project lukt en ze nu met een, in haar ogen, lelijke subwoofer in de woonkamer zit.
Situatieschets:
Oude wagen is reeds lang weg. Geluidsinstallatie (die geinstalleerd was door een firma die er ondertussen mee gestopt is) ervan verkocht met uitzondering van:
Focal Polyglass subwoofer 33 V1
https://www.focal.com/sit.../fiche-technique-33v1.pdf
Nominal power 400w
Maximum power 800w
Sensitivity (2.83V/m) 92 dB
Nom. impedance 4ohm
DC resistance 3,3ohm
etc
Lanzer Vibe 421
http://www.lanzar.com/sku/vibe421
4 x 125 Watts RMS @ 4 Ohms
4 x 250 Watts Max @ 4 Ohms
2 x 500 Watts Max @ 4 Ohms Bridged
4 x 200 Watts @ 2 Ohms RMS
MOSFET Automatically Switches to Maintain Rated Power Over a Wide Range of Battery Voltages
Stiffly Regulated PWM-Type Power Supplies
Variable Input Level Controls for Each Pair of Cannels
Variable High Low Pass Crossover Controls
High-Efficiency, Heavy Aluminum Heatsink
Remote Subwoofer Bass Control
Electronic Crossover Network
Line Outs for 1/2 3/4 Channels
Bass Boost Circuit
Bridgeable at 4 Ohms
2 Ohm Stereo Stable
Tri-Mode Capable
Gold RCA Inputs
Power Protection LED Indicators
Advanced Protection Circuitry
Soft Turn On/Off
Frequency Response: 15 Hz-35 kHz
S/N Ratio: 90 dB
Fuse: 20A x 2
Dimensions: 10.25''W x 2''H x 14''L
Sold as : Unit
Er stonden in de wagen nog 2 andere speaker op deze versterker aangesloten van +/- 100w, maar daar heb ik geen gegevens meer van (en deze zijn verkocht)
Thuis heb ik reeds staan:
Yamaha HTR-3069/RX-V381
1 x Q acoustic 3090c
2 x Q acoustic 3020
2 x Q acoustic 3010
Wat ik zou willen:
Van mijn subwoofer een actieve subwoofer maken en aansluiten op mijn homecinema. Reden: prijs. Ganse ruimte is een L-vorm met een totale oppervlakte van +68m² (170m³). Grotere subs kosten al snel geld en dat heb ik momenteel niet :-)
Mijn idee en bijhorende vragen:
1) Yamaha versterker via subwoofer pre out aansluiten op ingang lanzar versterker. Welk type kabel kan ik hiervoor gebruiken? (een enkele aansluiting moet namelijk naar dubbele gaan zoals ik de ingang zie bij de lanzar).
2)Versterker in bridged mode zetten en dus 2x 500w 4ohm halen. 1x 500w hiervan benutten om subwoofer aan te drijven.
3)Een omvormer van 230v netstroom naar 12V batterijstroom.
In de lanzar zitten (noodzakelijk volgens handeleiding) 2 x 20A fuses.
3a)Wat ik hierbij niet snap:
Als ik de regel volg van W=AxV (500 watt (maxoutput versterker) = ? ampere x 12 volt) dan kon mijn sub in de auto meer dan 41 ampère trekken op sommige momenten. Hoe komt dat de zekeringen dan niet doorbranden?
3b)Online vind ik genoeg omvormers, maar Ik zit een beetje vast met de specificaties die ik nodig heb. Ik ging uit van 12v en 20 ampère. Als ik zulk één wil met 500w wordt het weer duur. Wat zou voldoende zijn bertreffende wattage? Welke Voltage, ampere en wattage heb ik nodig?
Beloning
1) Mijn eeuwige dankbaarheid
2) de eeuwige afkeer van mijn vrouw omdat dit project lukt en ze nu met een, in haar ogen, lelijke subwoofer in de woonkamer zit.