Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysnake
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-09 18:56
Hey allemaal,

Situatieschets:
Oude wagen is reeds lang weg. Geluidsinstallatie (die geinstalleerd was door een firma die er ondertussen mee gestopt is) ervan verkocht met uitzondering van:
Focal Polyglass subwoofer 33 V1
https://www.focal.com/sit.../fiche-technique-33v1.pdf

Nominal power 400w
Maximum power 800w
Sensitivity (2.83V/m) 92 dB
Nom. impedance 4ohm
DC resistance 3,3ohm
etc

Lanzer Vibe 421
http://www.lanzar.com/sku/vibe421

4 x 125 Watts RMS @ 4 Ohms
4 x 250 Watts Max @ 4 Ohms
2 x 500 Watts Max @ 4 Ohms Bridged
4 x 200 Watts @ 2 Ohms RMS
MOSFET Automatically Switches to Maintain Rated Power Over a Wide Range of Battery Voltages
Stiffly Regulated PWM-Type Power Supplies
Variable Input Level Controls for Each Pair of Cannels
Variable High Low Pass Crossover Controls
High-Efficiency, Heavy Aluminum Heatsink
Remote Subwoofer Bass Control
Electronic Crossover Network
Line Outs for 1/2 3/4 Channels
Bass Boost Circuit
Bridgeable at 4 Ohms
2 Ohm Stereo Stable
Tri-Mode Capable
Gold RCA Inputs
Power Protection LED Indicators
Advanced Protection Circuitry
Soft Turn On/Off
Frequency Response: 15 Hz-35 kHz
S/N Ratio: 90 dB
Fuse: 20A x 2
Dimensions: 10.25''W x 2''H x 14''L
Sold as : Unit

Er stonden in de wagen nog 2 andere speaker op deze versterker aangesloten van +/- 100w, maar daar heb ik geen gegevens meer van (en deze zijn verkocht)

Thuis heb ik reeds staan:
Yamaha HTR-3069/RX-V381
1 x Q acoustic 3090c
2 x Q acoustic 3020
2 x Q acoustic 3010

Wat ik zou willen:
Van mijn subwoofer een actieve subwoofer maken en aansluiten op mijn homecinema. Reden: prijs. Ganse ruimte is een L-vorm met een totale oppervlakte van +68m² (170m³). Grotere subs kosten al snel geld en dat heb ik momenteel niet :-)

Mijn idee en bijhorende vragen:

1) Yamaha versterker via subwoofer pre out aansluiten op ingang lanzar versterker. Welk type kabel kan ik hiervoor gebruiken? (een enkele aansluiting moet namelijk naar dubbele gaan zoals ik de ingang zie bij de lanzar).

2)Versterker in bridged mode zetten en dus 2x 500w 4ohm halen. 1x 500w hiervan benutten om subwoofer aan te drijven.

3)Een omvormer van 230v netstroom naar 12V batterijstroom.
In de lanzar zitten (noodzakelijk volgens handeleiding) 2 x 20A fuses.

3a)Wat ik hierbij niet snap:
Als ik de regel volg van W=AxV (500 watt (maxoutput versterker) = ? ampere x 12 volt) dan kon mijn sub in de auto meer dan 41 ampère trekken op sommige momenten. Hoe komt dat de zekeringen dan niet doorbranden?

3b)Online vind ik genoeg omvormers, maar Ik zit een beetje vast met de specificaties die ik nodig heb. Ik ging uit van 12v en 20 ampère. Als ik zulk één wil met 500w wordt het weer duur. Wat zou voldoende zijn bertreffende wattage? Welke Voltage, ampere en wattage heb ik nodig?

Beloning
1) Mijn eeuwige dankbaarheid _/-\o_
2) de eeuwige afkeer van mijn vrouw omdat dit project lukt en ze nu met een, in haar ogen, lelijke subwoofer in de woonkamer zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26
Een auto sub thuis gebruiken is meestal niet zo'n goed idee.

Maar even eerst, in wat voor behuizing zit die focal driver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je los moet laten is de lanzar: voor in de auto al geen goede versterker, en de omvormer van 230 naar 12 volt moet een hele zware zijn.

Je bent beter af door een subwoofer plate amp te halen en die te gebruiken voor je focal.

Even een vraag: in wat voor behuizing zit de focal nu? Een auto heeft cabin gain, een woonkamer niet. Wellicht zal je een andere behuizing moeten maken om de boel te optimaliseren.

Edit:
@Jag two souls..... :)

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 02-10-2019 21:30 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysnake
@teacher @Jag Tnx voor de reply's!

De Sub zit in een gesloten kast uit mdf gemaakt en daarna afgewerkt met stof (voor de look).

@teacher Had ik nog niet aan gedacht. Heb je anders een voorstel voor een geschikte plate amp of aan welke specs deze moet voldoen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dysnake op 02-10-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nou precies wat @teacher zegt. Je zult een plate amp nodig hebben en idealiter een dsp om correctie mee te doen. In huis heb je geen room gain van betekenis, en vallen de -vaak te kleine gesloten behuizingen- te vroeg af.

Je zou dan ook een nieuwe behuizing kunnen maken, bass reflex en waarschijnlijk wat groter dan gesuggereerd in de tech sheet van die focal driver.

Kortom, en dit is vaak de conclusie, je kan net zo goed zo niet beter, gewoon een nieuwe sub bedoeld voor home cinema kunnen kopen. Bijvoorbeeld twee keer de Jamo s810. Het gebruik van meerdere subs heeft belangrijke voordelen. Helemaal goed wordt het als je er een dsp en meer micro bij doet en ze echt goed afregelt. Goed sublaag maken thuis is namelijk zo makkelijk nog niet. Iets met staande golven enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysnake
@jag, tnx! Duidelijke uitleg.

Ik zou wel graag eens kijken naar zulke plate amps. Hebben jullie enig idee welke plate Amp geschikt zou zijn voor deze sub? Welke merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Ik sluit me grotendeels aan bij Jag en Teacher. Waarschijnlijk blijft er niet heel veel laag over in een gesloten kist uberhaupt in een woonkamer, laat staan een woonkamer van dergelijk formaat. Ik snap wel dat je hier iets mee wilt proberen, Focal is een goed merk, je hebt het toch liggen en het brengt niks op. Wat je zou kunnen doen om te kijken of het kwantitatief aan je wensen voldoet is de subwoofer direct aansluiten op je receiver, samen met de fronts. Eventueel filter van de frontkanalen uit zetten, ik verwacht alleen niet dat die erop zit omdat je nog geen sub hebt. Draai eens iets met diepe bas en kijk maar of je het qua laag genoeg vindt. Let op: je filtert je subwoofer dan niet (geen lpf), dat gaat in het middenbereik een lelijk resultaat opleveren, dat moet je even negeren voor deze test.

Is dit niet wat je ervan verwacht, dan kun je als volgende stap een bass reflex kistje kunnen maken, uiteraard met de specs voor deze woofer. Voer dan hetzelfde uit als hierboven. Als dit niks naar tevredenheid oplevert dan heeft een plate amp ook geen zin.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Je kan natuurlijk een plate amp net dsp kopen en dan een linktwitz transform (is niet moeilijk) erop kunnen zetten. Dan heb je diep sublaag, maar niet snoeihard met enkele driver in gesloten behuizing. Dus zie mijn eerdere advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysnake
Heren, bedankt voor de tips! Ik ga een beetje experimenteren en als het iets wordt post ik het resultaat hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:32

JT

VETAK y0

Jag schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:28:
Je kan natuurlijk een plate amp net dsp kopen en dan een linktwitz transform (is niet moeilijk) erop kunnen zetten. Dan heb je diep sublaag, maar niet snoeihard met enkele driver in gesloten behuizing. Dus zie mijn eerdere advies.
Dat is de genuanceerde versie, ik vraag me alleen af of dit iets voor de ts is gezien het gebrek aan kennis ;) Je zout zelfs een tl kunnen maken of een pr ontwerp maar dat heb ik expres buiten beschouwing gelaten. Of de ts moet nu aangeven écht overal voor open te staan en er heel veel tijd in te willen steken ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dysnake schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:20:
Heren, bedankt voor de tips! Ik ga een beetje experimenteren en als het iets wordt post ik het resultaat hier...
Doen.

Denk aan grotere kist (berekenen met winisd) en ik ben qua amps altijd wel gecharmeerd van hypex. Een stukje nederlandsch kwaliteitsproduct... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Beginnen aan zelfbouw moet je alleen doen als je het leuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dysnake
Heren!

Statusupdate: Ik wou zonder investering eens kijken wat kon. Grootste issue was het gebrek aan voeding. Heb ik even omzeild met een PSU van mijn oude gaming PC die stond te verkommeren in de kelder. Even zitten prullen met bedrading, maar het werkt.

Basgeluid is een duidelijke meerwaarde! Snel ff gespeeld met settings van versterker en klinkt al beter. Wel merkbaar punchy geluid ipv diepe volle bas. Nog even kijken waar hij het beste klinkt wat betreft locatie en eens rondneuzen voor een betere kist @teacher en prullen met winisd (aan het downloaden). Tnx voor de tip!

Hieronder een paar afbeeldingen. Finetunen van de bedrading, pc wegwerken etc doe ik later wel eens.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1rkwLFf/IMG-20191003-220847.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dLsBxbX/IMG-20191003-221734.jpg
Pagina: 1