PV: vier panelen op tweede MPPT-tracker: optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Huidige situatie: Goodwe 3000D-NS (datasheet) met hierop 12 poly-panelen (1 string) op het ZW. Geen schaduw, mooie opbrengst.

Gaat allemaal prima, alleen heb ik nu de optie om 4/5 panelen bij te kunnen plaatsen op het ZO, plat dak. Deze zouden dan op de tweede MPPT-tracker van de Goodwe kunnen. Het plan was om hier 4 goedkope poly-panelen te plaatsen (bijvoorbeeld een JA Solar 280).

Deze panelen hebben een Voc van 38.65 en Vmp van 31.61. Natuurlijk kom ik qua DC wattage boven de max van 3900w (ongeveer 4480w), alleen verdeeld over ochtend en middag. De panelen op het ZW halen hun piek pas rond 3/4 uur:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8rqRP9Q/Schermafbeelding-2019-10-02-om-21-06-07.png

Concrete vragen:
- Haal ik met 4 panelen de minimale opwekking voor deze omvormer? In principe toch 38*4 = 152, dus genoeg lijkt me?
- Zo ja: zijn er nog andere nadelen qua opbrengst aan 4 panelen op 1 tracker?

Graag jullie ideeën! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
*subtiele kick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
gaat het werken ?
Tja, dat is een goeie. De mppt gaat terug tot 80 volt, dus het gaat wel werken.

3 tips:

1: Als je kunt, ga voor 5 panelen, niet voor vier.
2: gebruik panelen met een zo hoog mogelijke watt per euro, daar wordt je op de lange termijn blijer van. Voor 40 euro per paneel meer heb je 335 watt panelen van zelfde fabrikant. (of koop 340 watt jinko's, zijn net zo duur)
3: monteer 100% plat met de dakrails stoeptegel truuk.

verwacht geen gouden bergen maar het gaat zeker werken.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Thnx!
Lardman schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:38:
1: Als je kunt, ga voor 5 panelen, niet voor vier.
2: gebruik panelen met een zo hoog mogelijke watt per euro, daar wordt je op de lange termijn blijer van. Voor 40 euro per paneel meer heb je 335 watt panelen van zelfde fabrikant. (of koop 340 watt jinko's, zijn net zo duur)
3: monteer 100% plat met de dakrails stoeptegel truuk.
Paneel ga ik inderdaad nog even over nadenken, is wel betere keus. Ben alleen beetje bang voor teveel vermogen op de relatief kleine omvormer. Wil het ook niet teveel pushen.

Plat op platdak had ik hier al ergens gelezen, met reguliere montagerails op tegels. Goeie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
zoals de grote migjes altijd zegt:
Staar je niet blind op vermogen. De omvormer zal een teveel aan vermogen gewoon afknijpen. Je blaast een goodwe niet zomaar op hoor. Hij vindt het zelfs wel lekker dat beide mppt's gebruikt worden.
90% van de tijd draait een paneel op 70% of minder van zijn vermogen. Ja, je zult af en toe knijpen bij pieken, maar het gros van de tijd ben je gewoon heel blij met 5 paneeltjes op tracker 2.

succes gewenst i.i.g.

[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 03-10-2019 10:58 . Reden: taai-po ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Haha, ik zal er om denken! Probeer natuurlijk de max beetje op te zoeken wat mogelijk is met de bestaande hardware. En verdien elke euro het liefst zo snel mogelijk weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Lardman schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:08:
zoals de grote migjes altijd zegt:
Staar je niet blind op vermogen. De omvormer zal een teveel aan vermogen gewoon afknijpen. Je blaast een goodwe niet zomaar op hoor. Hij vindt het zelfs wel lekker dat beide mppt's gebruikt worden.
90% van de tijd draait een paneel op 70% of minder van zijn vermogen. Ja, je zult af en toe knijpen bij pieken, maar het gros van de tijd ben je gewoon heel blij met 5 paneeltjes op tracker 2.

succes gewenst i.i.g.
Toch nog even een subtiele kick + vraag: het vermogen zal inderdaad wel loslopen, maar ik kom dan met 17 panelen wel dicht in de buurt bij het maximale voltage van de omvormer (600v). Vooral bij koudere temperaturen. In hoeverre is het dan nog verstandig dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:10
LoneGunman schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:57:
[...]

Toch nog even een subtiele kick + vraag: het vermogen zal inderdaad wel loslopen, maar ik kom dan met 17 panelen wel dicht in de buurt bij het maximale voltage van de omvormer (600v). Vooral bij koudere temperaturen. In hoeverre is het dan nog verstandig dit te doen?
Geen enkel probleem. De maximale spanning van de omvormer geldt per ingang. Dus de 12 panelen die je nu op de eerste ingang hebt zitten passen prima. Die laat je gewoon zitten. De 4 of 5 nieuwe panelen zet je op de tweede ingang en hoef je (qua spanning) niet op te tellen bij de eerste ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
thesaxofonist schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:05:
[...]

Geen enkel probleem. De maximale spanning van de omvormer geldt per ingang. Dus de 12 panelen die je nu op de eerste ingang hebt zitten passen prima. Die laat je gewoon zitten. De 4 of 5 nieuwe panelen zet je op de tweede ingang en hoef je (qua spanning) niet op te tellen bij de eerste ingang.
Ah, dat maakt inderdaad het verschil! Ik was onder de indruk dat dit de maximale spanning voor de omvormer totaal was. Bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24
Zoals @Lardman aankaart, wil je simpel en goedkoop erbij > lekker vol gooien en plat, zo heb ik het ook.

De maximale spanning zoals gezegd is, is per mppt ingang. Dus apart optellen ipv samen :).
Geen probleem in jouw geval.

En ik zou ook gewoon voor zoveel mogelijk Wp per eur gaan.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ss7wRkY/panels.jpg

Zo, geregeld ;) 5x Longi 320wp erbij, draaien mooi rond de 180v nu. Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@LoneGunman Ik zie dit nu en kom er toch even op terug.
Leg zeker panelen met een rand nooit plat. Ze spoelen niet schoon. Algen groei.
Vocht + vorst is open vriezende randen. Dat gaat beslist sneller kapot dan 10/200.
Heb je niet genoeg ruimte voor Oost-West? Dakvorm? /\ Eventueel met Tigo.
De stroom kan je ook gebruiken om gas te minderen, dat heb je niet snel teveel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 01:02:
@LoneGunman Ik zie dit nu en kom er toch even op terug.
Leg zeker panelen met een rand nooit plat. Ze spoelen niet schoon. Algen groei.
Vocht + vorst is open vriezende randen. Dat gaat beslist sneller kapot dan 10/200.
Heb je niet genoeg ruimte voor Oost-West? Dakvorm? /\ Eventueel met Tigo.
De stroom kan je ook gebruiken om gas te minderen, dat heb je niet snel teveel.
Sorry, late reactie, niet gezien ;) Deze 5 platte panelen zijn de max qua vermogen omvormer, er liggen al 12 op ZW. Keuze gebaseerd op kosten (weinig montage-materiaal nodig, verder alles zelf gedaan) en uiterlijk (wil geen zicht zich erop, nu niet te zien vanaf de grond). Even schoonmaken is geen probleem, dak is eenvoudig bereikbaar. Duurzaamheid is vast lager dan op een helling, maar dat zal ik moeten ervaren. Bedankt voor de feedback in ieder geval!

P.s. gasverbruik valt al behoorlijk mee, Atag Q-Solar (zonnecollectoren) op ZW.

[ Voor 4% gewijzigd door LoneGunman op 06-03-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
de logging is lastig uit te lezen per string, maar volt en ampère zijn wel mooi samen te zien. Hou ons op de hoogte :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Lardman schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:59:
de logging is lastig uit te lezen per string, maar volt en ampère zijn wel mooi samen te zien. Hou ons op de hoogte :D
Alstublieft..... Top deze dagen wel (flink) af. Natuurlijk ook teveel vermogen op deze omvormer, maar ja, als je alles van te voren wist....

Kort de situatie nog even voor de liefhebbers:

- PV1: 3360Wp op WZW (45 graden) op schuin dak (60 graden)
- PV2: 1600Wp op ZO (25 graden) op plat dag (0 graden)

Ideaal is natuurlijk anders, maar de PV1 is voor 0,90 cent/Wp gelegd, de PV2 heb ik zelf dus gedaan voor 0,35 cent/Wp, dus financieel is het allemaal nog wel rond te rekenen.

Afgelopen 3 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTw0RuNeeRlxEtvzfg1W6K7UJBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0DWUEitVnICwLTSdWpBbvO5.png?f=fotoalbum_large

Gisteren (amperages):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsLSrGLWa-jkmkv9Nz8fLvrSZlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7BncJNrKIeFd6zjvQCTyGUGa.png?f=fotoalbum_large

Gisteren (voltages):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyVF6aJ79C2RRwxDgCefmmx9gCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oudqKzPzJ5kIqtfenHyREccR.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1