[W10] Krijg mijn D: Schijf niet leeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-07 12:11
Hey Tweakers,

Ik heb zojuist geupgrade van Windows 7 naar Windows 10 (Dit ging gek genoeg uit zichzelf zonder een license-key oid nadat ik de juiste software had gedownload van de Microsoft site). Echter krijg ik mijn D: schijf niet schoon en staat er ook geen windows.old mapje.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb Windows 10 met de volgende specs: https://prnt.sc/pdzueh

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zit nu in 'schijfbeheer'. Echter weet ik niet de precieze stappen om de D: schijf schoon te krijgen etc. Het ziet er nu zo uit: https://prnt.sc/pdzv3u

Kan iemand mij door het schijfbeheer heen helpen zodat ik geen fouten maak tijdens het schoonmaken?

Bvd,

Frisian

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:55
CMD als admin

- diskpart
- list disk
- select disk 0/1 (ff kijken welke de juiste disk is)
- clean

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Of rechts klikken onderaan op D en dan zie je het vanzelf

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
HKLM_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:32:
CMD als admin

- diskpart
- list disk
- select disk 0/1 (ff kijken welke de juiste disk is)
- clean
Wanneer ik diskpart typ, kan ik vervolgens niet list disk typen.. Heb wel cmd geopend als Admin..

Via schijfbeheer trouwens, kan ik het volume niet minderen (Ik had stappen opgezocht op google); hij blijft maar laden zonder resultaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Mitta op 02-10-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:55
Mitta schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:44:
[...]

Wanneer ik diskpart typ, kan ik vervolgens niet list disk typen.. Heb wel cmd geopend als Admin..

Via schijfbeheer trouwens, kan ik het volume niet minderen (Ik had stappen opgezocht op google); hij blijft maar laden zonder resultaat.
Dat zou toch wel moeten kunnen... wat voor melding krijg je?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
HKLM_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:46:
[...]

Dat zou toch wel moeten kunnen... wat voor melding krijg je?
Kan simpelweg niet meer typen. Zo ziet het er dan uit: https://prnt.sc/pe07oy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Let wel even op, volgens mij wil je niet zomaar je system partitie weggooien. Daarnaast staat er zo te zien data op, dat heb je niet meer nodig (of kun je er niet meer bij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
wagenveld schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:53:
Let wel even op, volgens mij wil je niet zomaar je system partitie weggooien. Daarnaast staat er zo te zien data op, dat heb je niet meer nodig (of kun je er niet meer bij)?
Ik wil die schijf graag helemaal schoon hebben. Heb W10 nu geïnstalleerd op de C:, en die C schijf (SSD) is zo goed als nieuw weer. Echter de D nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Zet je pc eerst eens uit, SATA kabel los van die schijf en kijk of je nog kunt booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
wagenveld schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:56:
Zet je pc eerst eens uit, SATA kabel los van die schijf en kijk of je nog kunt booten.
Mijn W10 is geïnstalleerd op de SSD dus start ook op via de SSD, die instellingen zijn als het goed is niet veranderd; echter heeft dit geen invloed op het leegmaken van de HDD, toch? (De HDD is in mijn geval de D: schijf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Als die disk aanwezig was toen je W10 installeerde dan wil je bootsector nog wel eens op de verkeerde schijf terechtkomen. Dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
wagenveld schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:07:
Als die disk aanwezig was toen je W10 installeerde dan wil je bootsector nog wel eens op de verkeerde schijf terechtkomen. Dus ja.
Alright. Ik zal morgen even een update leveren dan! Moet voor nu toch echt studeren (Al sinds 7u bezig hiermee, hehe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mitta schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:48:
[...]

Kan simpelweg niet meer typen. Zo ziet het er dan uit: https://prnt.sc/pe07oy
Even met rechts ergens klikken of ESC drukken. Je zit in een selectie-modus, gezien het blokje. ;)
edit:
Het staat zelfs in de titelbalk van het venster. B)

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 02-10-2019 23:20 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
Mocht de harde schijf inderdaad de bootschijf zijn dan kun je dat met EasyBCD makkelijk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
Room42 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:33:
[...]

Even met rechts ergens klikken of ESC drukken. Je zit in een selectie-modus, gezien het blokje. ;)
edit:
Het staat zelfs in de titelbalk van het venster. B)
Ik volgde precies hetzelfde proces als gister, maar kon nu wel doortypen, haha.
Anyway, het ziet er zo uit: https://prnt.sc/pe8nvq

Het is disk 0, kan ik gewoon /clean doen zonder dat alles crashed o.i.d.? Hij staat wel bovenaan en weet nog niet zeker of het de boot schijf is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mitta op 03-10-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
Update: ben alsnog bezig gegaan met de schijven. Heb de SATA kabel er uit gehaald, bootte inderdaad niet meer. Plug ik hem er weer in, zelfde slots etc, oftewel niks veranderd; kan ik helemaal niet mn windows meer in..

Code: 0xc000000e

Heb ook in de BIOS een andere bootdevice geselecteerd en een andere slot geprobeerd op het moederbord, maar beide gaf geen resultaat. Bij die foutcode geeft die aan dat ik op Enter kan drukken om het opnieuw te proberen, of f8 voor de opstartinstellingen. Dit werkt beide niet want dan refreshed die alleen het scherm, als het ware.

[ Voor 41% gewijzigd door Mitta op 03-10-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mitta schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:19:
Update: ben alsnog bezig gegaan met de schijven. Heb de SATA kabel er uit gehaald, bootte inderdaad niet meer. Plug ik hem er weer in, zelfde slots etc, oftewel niks veranderd; kan ik helemaal niet mn windows meer in..

Code: 0xc000000e

Heb ook in de BIOS een andere bootdevice geselecteerd en een andere slot geprobeerd op het moederbord, maar beide gaf geen resultaat. Bij die foutcode geeft die aan dat ik op Enter kan drukken om het opnieuw te proberen, of f8 voor de opstartinstellingen. Dit werkt beide niet want dan refreshed die alleen het scherm, als het ware.
Dan kan je het beste de kabel van de 2e hdd ( d: ) losmaken, en opnieuw windows installeren.
Dan kan je naderhand de 2e schijf gewoon leeggooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
FreshMaker schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

Dan kan je het beste de kabel van de 2e hdd ( d: ) losmaken, en opnieuw windows installeren.
Dan kan je naderhand de 2e schijf gewoon leeggooien
Is dit de enige optie? Wat een goede allemaal om een simpele schijf schoon te krijgen. Ik heb namelijk W10 vanaf m'n W7 geïnstalleerd, en heb dus niet w10 op een CD o.i.d. Windows 7 nog wel... (cracked w7, maar wel eentje die gewoon updates gaf etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Probeer eerst eens de stappen die in de fout zelf genoemd worden. Een W10 USB stick kun je eenvoudig maken met het hulpprogramma: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
EasyBCD was ook al genoemd als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Mitta schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Is dit de enige optie? Wat een goede allemaal om een simpele schijf schoon te krijgen. Ik heb namelijk W10 vanaf m'n W7 geïnstalleerd, en heb dus niet w10 op een CD o.i.d. Windows 7 nog wel... (cracked w7, maar wel eentje die gewoon updates gaf etc.)
Als je nu een geactiveerde windows hebt ( system overzicht ) dan is de licentie bekend
Je kan dan ten alle tijden een schone windows installatie doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
FreshMaker schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:41:
[...]

Als je nu een geactiveerde windows hebt ( system overzicht ) dan is de licentie bekend
Je kan dan ten alle tijden een schone windows installatie doen
Ik had net een 'fresh' windows 10 geïnstalleerd. Hoe zorg ik er voor dat ik weer een schone installatie kan doen als ik niet verder kom dan de foutcode? Moet dit via de BIOS o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Die 2e schijf loskoppelen
Even nakijken hoe je in het bootmenu komt ( mijn dell is F10 ) tijdens de boot
De gemaakte usb kiezen ( link @wagenveld )
tijdens de installatie alle partities verwijderen en dan de lege SSD kiezen

Na install hdd weer aansluiten en leegmaken ( partition manager free oid )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mitta schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:43:
[...]

Ik had net een 'fresh' windows 10 geïnstalleerd. Hoe zorg ik er voor dat ik weer een schone installatie kan doen als ik niet verder kom dan de foutcode? Moet dit via de BIOS o.i.d.?
Starten met de Windows 10 USBstick, dan kun je vanaf daar weer verder.

In de BIOS hoef je hooguit de bootorder goed te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
Oké, thanks heren. Dan zal ik daar vanmiddag naar kijken.

Hoe is t nou gekomen dat Windows het niet meer doet eigenlijk dan? Puur omdat ik de HDD had losgekoppeld? (For future reference)

[ Voor 6% gewijzigd door Mitta op 03-10-2019 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Nou, in theorie zou je gewoon nog moeten kunnen booten met de HDD er weer in. Wat er nu mis gaat weet ik niet, kan zijn dat Windows een automatische boot repair heeft geprobeerd die averechts heeft gewerkt? Conclusie is in elk geval sowieso dat je of een boot repair of een reinstall moet doen, waarvan de laatste de makkelijkste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyduck
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 13:13
In je afbeelding van schijfbeheer staat dat je d: schijf je systeem partitie is(in plaats van primaire partitie). De kans is groot dat op die schijf nog steeds bestanden stonden die nodig waren voor je systeem boot.

Je kan nog wel proberen te booten vanaf usb met die hdd eruit en dan in recovery bootfix en bootmbr proberen etc(google recover boot manager bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:08
Je hoeft hiervoor Windows 10 helemaal niet opnieuw te installeren!
- trek de D:-schijf weer los
- start op vanaf het Windows 10 installatiemedium (bv. usb-stick)
- kies niet voor Windows 10 installeren, maar voor "Opstartherstel"
- zoek even in de (geavanceerde) opties totdat je "Windows 10 opstartherstel" tegenkomt: voer die uit en herstart daarna zonder USB-stick.
Nu start je PC waarschijnlijk weer op "vanaf de bestaande C:-schijf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitta
Ik heb het allemaal weer werkend gekregen, en mijn D: zo goed als opgeruimd gekregen (Niet volledig schoon). Ik moet alleen nog even kijken hoe ik hem laat opstarten via de SSD, want vgm gaat het nog wel via de HDD. (Automatisch gekozen door Windows)

In ieder geval bedankt voor de ondersteuning allemaal! Vanaf hier zou ik er wel uit moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Mitta Koppel de HDD los en voer een bootfix uit. Start vervolgens met een ander OS op (Linux bootUSB, bijvoorbeeld) en wis de HDD volledig.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
Mitta schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:07:
Ik heb het allemaal weer werkend gekregen, en mijn D: zo goed als opgeruimd gekregen (Niet volledig schoon). Ik moet alleen nog even kijken hoe ik hem laat opstarten via de SSD, want vgm gaat het nog wel via de HDD. (Automatisch gekozen door Windows)

In ieder geval bedankt voor de ondersteuning allemaal! Vanaf hier zou ik er wel uit moeten komen.
Je kunt met EasyBCD de boot drive makkelijk aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

EricJH schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 01:15:
[...]
Je kunt met EasyBCD de boot drive makkelijk aanpassen.
ja, hier staat hoe dat moet:
https://www.hanselman.com...ootRatherThanBCDEdit.aspx

delete account

Pagina: 1