Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214426

Topicstarter
Ik heb in juli mijn master afgeron in Groningen en ben nu op zoek naar een startersfunctie. Nu heb ik het hier vrij goed voor elkaar qua woonruimte en wonen al mijn vrienden hier ook. Het nadeel is echter dat er maar heel weinig juridisch werk hier te vinden is en ik bang ben noodgedwongen te verhuizen naar de randstad. Ik zoek niet perse een functie in de juridische sector maar wel op WO niveau en wil minimaal 2k netto verdienen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Momenteel zoek ik op indeed naar juridische vacatures en traineeships met maximaal een uur reistijd maar tot nu toe niet echt veel succes omdat er niet heel veel vacatures zijn of ze sluiten niet aan op mijn rechtsgebied maar zelfs dan solliciteer ik er nog op. Ik heb een hekel aan reistijd dus liefst woon ik zo dicht mogelijk bij mijn werk. Mijn laatste redmiddel is om te verhuizen naar Rotterdam omdat daar erg veel werk is en woonruimte betaalbaar is

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 214426 op 11-11-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Zoveel, als starter, en in Groningen?

Wat ik zeggen wil: ik denk dat je wensen niet erg realistisch zijn, zeker voor het noorden, maar ik kan het natuurlijk erg mis hebben.

Ik zou ook bij de verzkeringsmaatschappijen, banken (ook in Leeuwarden) advocaten/notarissen, overheden (inclusief het CJIB) zelf gaan kijken, geen idee of die al hun vacatures ook op Indeed zetten. En anders via de faculteit dunkt me.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 567735 op 02-10-2019 20:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:36
Ik zoek niet perse een functie in de juridische sector maar wel op WO niveau en wil minimaal 2k netto verdienen.
Ik blijf het raar vinden dat wij altijd beginnen over salaris/niveau. Volgens mij wil jij gewoon leuk en uitdagend werk en maakt het niet uit welk niveau het is of hoeveel je verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:14
Tip 1: Niet denken of communiceren in netto salarissen, maar bruto. Is het meest gebruikelijk en wat er netto van overblijft, hangt natuurlijk van wat factoren af. Schijnt dat in deze sector de gemiddelde startsalarissen zo rond de 2500 bruto liggen, zal erg krap rondom de 2000 netto zijn. Maar staar je niet blind op dat salaris - het is maar een startsalaris en in 't begin van je carrière kan dat nog alle kanten op. Ik zit zelf inmiddels nagenoeg op 't dubbele van m'n startsalaris in 5 jaar tijd, iets andere sector maar 't zegt misschien wel iets. Of is die 2k netto echt zó'n must, omdat je vaste lasten per ongeluk wat te hoog liggen?

Tip 2: Zorg dat je vindbaar bent. Gooi je CV op Indeed/Monsterboard, zorg ervoor dat je Linkedin compleet en up-to-date is en zet de functies dat recruiters je kunnen vinden aan.

En valt er nog wat te leren van de periode tussen januari 2018 en nu? Toen was je ook net afgestudeerd en zat je in nagenoeg hetzelfde schuitje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:15
3 mogelijkheden

1. je blijft in Groningen en gaat verder solliciteren op banen van je eigen niveau, met het risco dat je niets vindt. Uteindelijk zal je bijstand moeten vragen en zul je verplicht moeten solliciteren naar punt 2
2. Je stelt je doelen bij en solliciteert naar een leuke baan onder je niveau en met een lager salaris, maar betaald niet teveel huur
3. Je verhuist naar Rotterdam, neemt een baan op niveau met de hoop de top te halen en daarbij, dure woonruimte

Tussen die 3 moet jezelf kiezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:13
Met een inkomen van 3200 bruto (~2400 netto) kan ik al met geen mogelijkheid woonruimte vinden in Rotterdam. Je moet echt richting 4000 bruto verdienen om enige keuze te hebben. Succes

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1259094

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1259094 op 29-08-2020 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

grote_oever schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Ik blijf het raar vinden dat wij altijd beginnen over salaris/niveau. Volgens mij wil jij gewoon leuk en uitdagend werk en maakt het niet uit welk niveau het is of hoeveel je verdient.
Omdat je zou moeten werken om te leven en niet moet leven om te werken. Dan is salaris wel degelijk belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
hyptonize schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 06:52:
[...]

Omdat je zou moeten werken om te leven en niet moet leven om te werken. Dan is salaris wel degelijk belangrijk.
En na een paar jaar verdien je goed, maar kom je keihard in een burn-out omdat werk niet aanstaat. Been there, done that. Ik verdien liever 1700 euro en zie mijn werk als hobby dan elke baan aannemen die als starter boven de 2k verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Precies. Tenzij je het nodig hebt, zou ik nu niet focussen op geld, maar op leuk werk dat goed past op je cv. Het echte geld verdien je toch niet als starter. Je ziet dat ook in het salaristopic, de beginners zitten heel dicht op elkaar, bij de 35 plussers zijn de verschillen veel groter.

En volgens mij zitten er inderdaad een paar banken en verzekeringsmaatschappijen in het noorden, waar je prima een leuke baan zou kunnen vinden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:10
Ik begin met er toch altijd wel aan te ergeren dat alle niet-starters hier altijd weer lopen te zeggen dat startsalaris niet belangrijk is en dat je leuk werk moet doen en dat salaris bijzaak is etc. Laat ik het zo zeggen een goed salaris is OOK heel belangrijk, het een sluit het ander niet uit. Je bent hoog opgeleid, slim en hebt je zaken goed voor elkaar, dan mag je best wat eisen hebben. Ga absoluut niet zomaar akkoord met een eerste bod. De markt is krap en overal zoeken ze hoogopgeleide en gemotiveerde mensen.

Jij bent degene die die carrière moet maken dus het is goed om een beeld te hebben wat je graag wilt. Wil je bij semi-overheid werken in de publieke sector? Of in het bedrijfsleven. Dit zijn dingen die je voor jezelf moet bedenken en ga dan voorsorteren op je doel. Kijk niet alleen op indeed maar ook op LinkedIn, daar vind je vaak de functies voor hoger opgeleiden t.o.v Indeed. Vraag rond op de universiteit en in je eigen netwerk. Wil je bij semi-overheid werken dan is Groningen/Leeuwarden prima. Dan kun je aan de slag bij CJIB / DUO etc, evt nog bij ING in Leeuwarden die hebben vaak ook traineeships. Maar bedenkt vooral voor jezelf welke kant je op wilt en waar je over 3, respectievelijk 5 jaar wilt zijn en werk naar die doelen toe.

Zie verhuizen ook als een middel, geen doel op zich. Groningen -> Zwolle of Groningen -> Assen is goed te doen bijvoorbeeld en daar is ook genoeg werk te vinden wederom overheid bij DJI in Assen bijvoorbeeld.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:47
Ik heb als starter ook altijd het idee dat salaris ook veel zegt over de inhoud van de fuctie. Meer salaris betekend ook simpelweg dat er meer van je verwacht wordt oftewel dat je meer wordt uitgedaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
Gasunie heeft ook regelmatig functies op beleidsniveau, dus wellicht kun je terecht op de Apenrots.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:15

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Plus dat je startsalaris wel degelijk indicatief is voor welke groei je gaat doormaken: zij die (te) laag beginnen, groeien veel minder hard.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
ZieMaar! schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 07:40:
En volgens mij zitten er inderdaad een paar banken en verzekeringsmaatschappijen in het noorden, waar je prima een leuke baan zou kunnen vinden.
Precies dat. Mijn zusje is vorig jaar als juriste bij Achmea gestart. In Leeuwarden is ook een groot Aegon kantoor. De mogelijkheden zijn een stuk beperkter dan in de Randstad, maar ze zijn er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Ardana schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:38:
Plus dat je startsalaris wel degelijk indicatief is voor welke groei je gaat doormaken: zij die (te) laag beginnen, groeien veel minder hard.
Dit is geen wetmatigheid.
Mijn startsalaris was voor mij totaal onbelangrijk. Ik wilde gewoon werk dat me interessant leek, gemakkelijk bereikbaar is en de kans om te starten.
Nu, 20 jaar later in dezelfde functie binnen dezelfde firma heb ik me die keuze totaal niet beklaagd.

Ik heb te veel mensen in mijn omgeving gezien die zich halsstarrig vast hielden aan "hun niveau" en zo jaren thuis zaten. Die waren even uit het oog verloren dat een diploma minder en minder waard wordt naargelang je meer en meer jaren werkloos thuis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:41
Waar komt deze aanname vandaan? Als je het hebt over blijven werken binnen dezelfde organisatie, geef ik je groot gelijk. Echter als je na 2-3 jaar van baan wisselt en dit een aantal keer doet, is je startsalaris totaal irrelevant. Uberhaupt moet je bij een andere functie/nieuwe werkgever betaalt worden op basis van locatie en ervaring, niet op je voorgaande salaris. Daarom vind ik het ook bijzonder dat ik hier en andere fora vaak de vraag voorbij zie komen of het normaal is dat je potentiële nieuwe werkgever on je oude loonstrook vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

grote_oever schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 07:20:
[...]

En na een paar jaar verdien je goed, maar kom je keihard in een burn-out omdat werk niet aanstaat. Been there, done that. Ik verdien liever 1700 euro en zie mijn werk als hobby dan elke baan aannemen die als starter boven de 2k verdient.
Waarom moet het of/of zijn? Een leuke baan en genoeg geld moet ook gewoon te doen zijn. En ja, leuk dat je je 'hobby' professioneel kan uitoefenen, maar veel mensen gaan gewoon vooral aan het werk om hun gezin te kunnen onderhouden. En na tien jaar werken zijn de meeste banen allemaal niet meer zo spannend hoor. Dan heb je het meeste wel een keer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

cadsite schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:10:
[...]
Dit is geen wetmatigheid.
Mijn startsalaris was voor mij totaal onbelangrijk. Ik wilde gewoon werk dat me interessant leek, gemakkelijk bereikbaar is en de kans om te starten.
Nu, 20 jaar later in dezelfde functie binnen dezelfde firma heb ik me die keuze totaal niet beklaagd.

Ik heb te veel mensen in mijn omgeving gezien die zich halsstarrig vast hielden aan "hun niveau" en zo jaren thuis zaten. Die waren even uit het oog verloren dat een diploma minder en minder waard wordt naargelang je meer en meer jaren werkloos thuis zit.
Ow, het laatste wat iemand moet doen is werkloos thuis gaan zitten, dat is sowieso veel slechter dan een baan onder je niveau aannemen.
Orangelights23 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:11:
[...]
Waar komt deze aanname vandaan? Als je het hebt over blijven werken binnen dezelfde organisatie, geef ik je groot gelijk. Echter als je na 2-3 jaar van baan wisselt en dit een aantal keer doet, is je startsalaris totaal irrelevant. Uberhaupt moet je bij een andere functie/nieuwe werkgever betaalt worden op basis van locatie en ervaring, niet op je voorgaande salaris. Daarom vind ik het ook bijzonder dat ik hier en andere fora vaak de vraag voorbij zie komen of het normaal is dat je potentiële nieuwe werkgever on je oude loonstrook vraagt.
Hier heb ik meerdere onderzoeken over gezien, maar goed, als je het niet wil aannemen is dat ook prima, helaas kan ik ze niet terug vinden, hoewel googelen op "startsalaris laag gevolgen" wel eea uitwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
En dat is een probleem? Of moet iedereen met 6000 euro bruto per maand eindigen?

Werk zoeken op geld is gewoon niet handig. Natuurlijk ieders voor zich, maar deze trend zie ik vaker op tweakers. Het moet allemaal groter en mooier. Mensen kijken je schuin aan als je als WO-er start met een salaris van 1800 euro bruto, terwijl een startende MBO-er misschien wel meer verdiend.

Persoonlijk zou ik groeien in het werk wat je leuk vind. Dat daar een financieel aspect aanzit is leuk meegenomen.

Persoonlijk ben ik erachter dat andere aspecten veel meer waard zijn dan een flink salaris:
- opleidingsmogelijkheden
- werkafstand (liever 5 min op fiets dan 45 min in de auto/openbaar vervoer)
- Leuke collega's
- Afwisselend werk
- Secondaire arbeidsvoorwaarden, zoals sporten in de pauze

Minimaal netto 2k verdienen is bruto algauw 2700 euro; Ik ken de branche niet, dus kan ook niet oordelen of dit veel of weinig is. Salarissen in oosten van land zijn overigens ook stuk lager dan in westen van het land. Natuurlijk kan ik ook niet in de portemonnee kijken van iedereen om de uitgaves te zien. Ik vind het alleen raar dat je een topic maak waar je begint over minimaal salaris als starter. Hij geeft zelf aan dat het lastig is om werk te zoeken.
Davidshadow13 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:02:
Ik begin met er toch altijd wel aan te ergeren dat alle niet-starters hier altijd weer lopen te zeggen dat startsalaris niet belangrijk is en dat je leuk werk moet doen en dat salaris bijzaak is etc. Laat ik het zo zeggen een goed salaris is OOK heel belangrijk, het een sluit het ander niet uit. Je bent hoog opgeleid, slim en hebt je zaken goed voor elkaar, dan mag je best wat eisen hebben. Ga absoluut niet zomaar akkoord met een eerste bod. De markt is krap en overal zoeken ze hoogopgeleide en gemotiveerde mensen.
Ik ken hoogopgeleide mensen die er een groter potje van maken dan een MBO. TS is starter, wat heeft hij te eisen dan? Hij levert al in door te overwegen om naar Rotterdam te verhuizen. Als starter zou ik meer inzetten op een goede basis dan een hoog salaris.

[ Voor 22% gewijzigd door grote_oever op 03-10-2019 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Waarom zo aanvallend en overdreven? Mensen maken keuzes, de een vind X belangrijk, de ander Y.

Persoonlijk hda ik eigenlijk graag een andere opleiding willen doen, zodat ik ander werk had kunnen doen. En ja, daarin speelt mee dat je in de zorg / hulpverlening echt slecht verdient.

Het mag. Je werkt om te leven, en dat betekent ook dat je zelf moet bepalen wat voor jou belangrijk is: leuk werk of een hoog inkomen. Niet iedereen is gelijk.

En het is nou eenmaal zo dat je in bepaalde regio's, bepaalde bereopsgroepen en onder bepaalde omstandigheden meer verdient dan in andere. Je mag kiezen.

Niet iedereen is gelijk, en niet iedereen komt na een paar jaar in 'n burn-out terecht. Er is geen reden om keuze X af te kraken. Zeker niet als je zélf ook begonnen bent met een hoog inkomen en er daarna pas achter gekomen bent dat je andere dingen belangrijker vind. Je mag een ander er wel op wijzen, maar iedereen is vrij om z'n eigen keuzes (of fouten) te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Ardana schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:09:
Waarom zo aanvallend? Mensen maken keuzes, de een vind X belangrijk, de ander Y.

Persoonlijk hda ik eigenlijk graag een andere opleiding willen doen, zodat ik ander werk had kunnen doen. En ja, daarin speelt mee dat je in de zorg / hulpverlening echt slecht verdient.

Het mag. Je werkt om te leven, en dat betekent ook dat je zelf moet bepalen wat voor jou belangrijk is: leuk werk of een hoog inkomen. Niet iedereen is gelijk.

En het is nou eenmaal zo dat je in bepaalde regio's, bepaalde bereopsgroepen en onder bepaalde omstandigheden meer verdient dan in andere. Je mag kiezen.

Niet iedereen is gelijk, en niet iedereen komt na een paar jaar in 'n burn-out terecht. Er is geen reden om keuze X af te kraken. Zeker niet als je zélf ook begonnen bent met een hoog inkomen en er daarna pas achter gekomen bent dat je andere dingen belangrijker vind. Je mag een ander er wel op wijzen, maar iedereen is vrij om z'n eigen keuzes (of fouten) te maken.
Het is niet aanvallend bedoelt en wil het niet persoonlijk maken. Misschien ben ik ook niet de juiste persoon om dit te vragen, want ik heb juist de nadelen hiervan ervaart. Zelf ben ik in een flinke burnout gekomen door de trend die toch bij starters speelt. Functie aangenomen die meer verdiende, waardoor ik eigenlijk een beter baan voorbij heb laten schieten. Ik wilde dat er destijds iemand deze reactie aan mij gaf, waardoor ik wel de juiste keuze maakt. Gevolg is dat ik bijna een jaar klem zat, want uitgaven waren gebaseerd op inkomsten, angst om te switchen was flink gegroeid en de werkdruk was moordend. Maar ik verdiende gelukkig bovengemiddeld goed. Ik was jaloers op de mensen die 1000 euro pm minder verdiende en waar de werkdruk ook aanzienlijk minder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:24
grote_oever schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:15:
[...]

Het is niet aanvallend bedoelt en wil het niet persoonlijk maken. Misschien ben ik ook niet de juiste persoon om dit te vragen, want ik heb juist de nadelen hiervan ervaart. Zelf ben ik in een flinke burnout gekomen door de trend die toch bij starters speelt. Functie aangenomen die meer verdiende, waardoor ik eigenlijk een beter baan voorbij heb laten schieten. Gevolg is dat ik bijna een jaar klem zat, want uitgaven waren gebaseerd op inkomsten, angst om te switchen was flink gegroeid en de werkdruk was moordend. Maar ik verdiende gelukkig bovengemiddeld goed. Ik was jaloers op de mensen die 1000 euro pm minder verdiende en waar de werkdruk ook aanzienlijk minder was.
En je kan ook met 1600 beginnen en jaloers zijn op de mensen die wel wat leuks kunnen doen elk weekend, simpelweg omdat hun 400 euro meer in de maand verdienen. Het gras bij de buren is altijd groener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:10
grote_oever schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

En dat is een probleem? Of moet iedereen met 6000 euro bruto per maand eindigen?

Ik ken hoogopgeleide mensen die er een groter potje van maken dan een MBO. TS is starter, wat heeft hij te eisen dan? Hij levert al in door te overwegen om naar Rotterdam te verhuizen. Als starter zou ik meer inzetten op een goede basis dan een hoog salaris.
Nee dat is niet perse een probleem. Maar ik vind het jammer dat hier op tweakers vaak de te nuchtere "je mag blij zijn met je o zo leuke werk voor 1800 euro bruto per maand" redenering. Het is niet slecht om veel geld te willen verdienen en het zou ook geen vies woord moeten zijn en die drempel merk ik toch vaak wel.

Ja leuk werk is belangrijk maar uiteindelijk is het een zakelijke afweging die je maakt. Ik liever x inspanning en hier staat y salaris tegenover. Als ik voor eenzelfde inspanning (veel) meer geld kan verdienen dan doe ik dat ja, en daar hoeft wat mij betreft geen vieze bijsmaak bij.

En ja je mag ook als starter best wat eisen, zorg dat je een eigen visie en motivatie hebt om de top te bereiken die je wilt bereiken, dat bescheiden Nederlandse mag je best overboord gooien. Alles wat je wilt bereiken of dat nu een bepaalde functie, salaris of wat dan ook is kun je bereiken als je maar risico durft te nemen en vooral niet zomaar ja knikken en mee gaan met de stroming. Wees gerust anders dan de massa, stand-out.

Ik ben zelf als HBO afstudeerder voor 2800 euro bruto begonnen bij mijn afstudeerbedrijf. Dit soort bedragen zijn prima mogelijk en TS is zeker als WO afgestuurd echt niet heel onrealistisch. Ik wil alleen maar zeggen zoek jouw doel en ga er voor die 2k netto zul je dan zeker aantikken! :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Davidshadow13 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:21:
[...]

Nee dat is niet perse een probleem. Maar ik vind het jammer dat hier op tweakers vaak de te nuchtere "je mag blij zijn met je o zo leuke werk voor 1800 euro bruto per maand" redenering. Het is niet slecht om veel geld te willen verdienen en het zou ook geen vies woord moeten zijn en die drempel merk ik toch vaak wel.

Ja leuk werk is belangrijk maar uiteindelijk is het een zakelijke afweging die je maakt. Ik liever x inspanning en hier staat y salaris tegenover. Als ik voor eenzelfde inspanning (veel) meer geld kan verdienen dan doe ik dat ja, en daar hoeft wat mij betreft geen vieze bijsmaak bij.

En ja je mag ook als starter best wat eisen, zorg dat je een eigen visie en motivatie hebt om de top te bereiken die je wilt bereiken, dat bescheiden Nederlandse mag je best overboord gooien. Alles wat je wilt bereiken of dat nu een bepaalde functie, salaris of wat dan ook is kun je bereiken als je maar risico durft te nemen en vooral niet zomaar ja knikken en mee gaan met de stroming. Wees gerust anders dan de massa, stand-out.

Ik ben zelf als HBO afstudeerder voor 2800 euro bruto begonnen bij mijn afstudeerbedrijf. Dit soort bedragen zijn prima mogelijk en TS is zeker als WO afgestuurd echt niet heel onrealistisch. Ik wil alleen maar zeggen zoek jouw doel en ga er voor die 2k netto zul je dan zeker aantikken! :)
Ik ben de laatste die zegt dat je niet gelijk akkoord moet gaan en critisch moet zijn. Mijn vrouw is afgestuurd met master en ging bij haar eerste opdracht voor 2500 euro bruto aan de slag. Ze had er vast veel meer uit kunnen halen ergens anders, maar het past op dat moment bij haar. Kreeg daarna een mooie doorgroei mogelijkheid waar ze helemaal achter stond, waar bijna dubbele salaris aan zat. Heel mooi, maar ze het de functie ook aangenomen als er maar 2800 euro bruto aan zat.

Overigens ben ik totaal niet de persoon die zegt "je mag blij zijn met werk". Ik gun het mensen ook echt dat ze meer dan 4000 bruto per maand verdienen en het naar hun zin hebben. Mijn strekking is meer in de trend "Doe wat je leuk vind en kijk wat er op je pad terecht komt". Is dat met een mooi salaris dan heb je het mooi voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:12

Cas

grote_oever schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

Ik ben de laatste die zegt dat je niet gelijk akkoord moet gaan en critisch moet zijn. Mijn vrouw is afgestuurd met master en ging bij haar eerste opdracht voor 2500 euro bruto aan de slag. Ze had er vast veel meer uit kunnen halen ergens anders, maar het past op dat moment bij haar. Kreeg daarna een mooie doorgroei mogelijkheid waar ze helemaal achter stond, waar bijna dubbele salaris aan zat. Heel mooi, maar ze het de functie ook aangenomen als er maar 2800 euro bruto aan zat.

Overigens ben ik totaal niet de persoon die zegt "je mag blij zijn met werk". Ik gun het mensen ook echt dat ze meer dan 4000 bruto per maand verdienen en het naar hun zin hebben. Mijn strekking is meer in de trend "Doe wat je leuk vind en kijk wat er op je pad terecht komt". Is dat met een mooi salaris dan heb je het mooi voor elkaar.
Het gaat erom dat hier een balans in ontstaat waar jij een heel duidelijke mening over hebt. Als TS het echter belangrijker vind om een bepaald salaris te krijgen zal hij daar aan de andere kant (meestal) wat op moeten inleveren.

Zo heb ik persoonlijk vol ingezet op salaris bij mijn eerste baan, dit heeft geresulteerd in een startsalaris van 2 keer modaal en veel financiële zekerheid. Wel werk ik als software engineer aan legacy software wat natuurlijk niet iedereen zijn droom is (ik vind het toevallig erg leuk / iets met regels en uitzonderingen).

Dit is echter aan de TS om te beslissen, hij weet immers beter dan ieder wat zijn plannen en wensen zijn. Hij komt naar Tweakers om tips te vragen, jij geeft net als anderen een aantal goede tips die meegenomen kunnen worden in de zoektocht naar een eerste baan. Maar hou het bij tips en probeer niet iedereen jouw mening op te dringen. Daar lijkt het als ik kijk naar de vorige posts toch wel een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Carrière: werk dat je in je leven gedaan hebt.
Voorbeelden: `een mooie carrière`, `je carrière beëindigen`. Synoniem: loopbaan.
Carrière maken: (snel vooruitkomen in je loopbaan). Synoniem: het ver schoppen.

Denk aan je leven, denk aan je loopbaan, denk aan waar je wilt zijn over 5 jaar, over 10 jaar, over 20 jaar. Ga je de rest van je nu nog jonge leven verblijven in Groningen? Ga je daar suffe klusjes aangaan voor een laag salaris omdat je vrienden er wonen?

Of moet je meer ambitie tonen en gewoon de stap maken naar het westen waar je makkelijker werk gaat vinden, werk wat uitdagender is, van hoger niveau, waar je meer gedreven collega's gaat tegenkomen, waar je sneller gaat leren, en waar je in no-time opgroeit tot iemand die goed verdient, leuk woont, en in 't weekend besluit in z'n dure auto de rit naar Groningen te maken om daar zijn vrienden te bezoeken?

Maak een plan voor jezelf. Je zou nu kunnen besluiten om als nieuweling gewoon de komende 10 jaar te gaan werken in de randstad. En daarna heb je met jouw kennis en ervaring genoeg credentials om bij een advocatenbureau naar binnen te lopen in Groningen en daar een leuke baan te kunnen bemachtigen.

Minder reistijd is erg belangrijk, en dat is ook in Amsterdam of Rotterdam te vinden. Je woont iets kleiner, iets duurder, en je verdient meer. En je leert sneller. En meer. En het is vaak leuker. En je bouwt een carrière op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
[...]
Persoonlijk ben ik erachter dat andere aspecten veel meer waard zijn dan een flink salaris:
- Leuke collega's
- Afwisselend werk
Ik heb dat persoonlijk juist helemaal niet. Ik ben blij met de overstappen die ik heb gemaakt, ongeveer hetzelfde werk bij een andere werkgever voor een salaris dat een stuk hoger ligt. Daarnaast is het niet zo dat je moet kiezen tussen óf een hoger salaris óf alle 5 dingen die jij belangrijk vindt uit dat lijstje.

Reisafstand is wel iets langer nu (40 minuten meer per dag), maar dat neem ik graag voor lief nu ik maandelijks netto 50% meer ontvang dan wat ik 5 jaar geleden verdiende. Voor mij is geld dus wel een belangrijke drijfveer waar ik best wel een opoffering voor wil doen of een overstap wil maken waardoor ik leuke collega's kwijtraak. Uiteindelijk is dat ook de hoofdreden waarom ik werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Werk zoeken op geld is gewoon niet handig. Natuurlijk ieders voor zich, maar deze trend zie ik vaker op tweakers. Het moet allemaal groter en mooier. Mensen kijken je schuin aan als je als WO-er start met een salaris van 1800 euro bruto, terwijl een startende MBO-er misschien wel meer verdiend.

Persoonlijk zou ik groeien in het werk wat je leuk vind. Dat daar een financieel aspect aanzit is leuk meegenomen.
Tja ik weet natuurlijk niet wat jou situatie is maar ik zie vooral een al decennia dalende Arbeids-inkomens-quote & dat woonruimte zo ongeveer onbetaalbaar is voor starters. Zeker als je alleen bent, heb je ook over een paar jaar niet opeens 'een goed salaris' waarvan je eenvoudig ok. Wonen kunt.

Ik kan dus tegen alle mede werknemers enkel zeggen; Ga de discussie aan voor een hoger salaris.
- Leuke collega's
- Afwisselend werk

Minimaal netto 2k verdienen is bruto algauw 2700 euro; Ik ken de branche niet, dus kan ook niet oordelen of dit veel of weinig is. Salarissen in oosten van land zijn overigens ook stuk lager dan in westen van het land. Natuurlijk kan ik ook niet in de portemonnee kijken van iedereen om de uitgaves te zien. Ik vind het alleen raar dat je een topic maak waar je begint over minimaal salaris als starter. Hij geeft zelf aan dat het lastig is om werk te zoeken.

[...]

Tja in een dunner bevolkt gebied (maar Groningen/Leeuwarden, als je wat wilt reizen valt wel mee in deze sector denk ik) heb je denk ik vooral wat meer geduld nodig. Maar dat calvinistische 'blij zijn met wat je hebt' zorgt er voor dat je lang in een relatief precaire situatie blijft/tot je 30ste in een studentenhut zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1246108

grote_oever schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Pardon? Natuurlijk maakt dat wel uit, als je in een huis wil wonen in plaats van op straat.
Pagina: 1