Upgrade advies R9 290

Pagina: 1
Acties:

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-01 16:10
Weet niet of het hier is toegestaan maar zou graag jullie advies/mening willen weten.

Mijn R9 290 doet het nog goed maar vind 1440p in spellen niet meer leuk. Nu was ik aan het denken aan een upgrade naar een RX 5700 XT. Is dit verstandig aangezien ik met een tamelijk :) oude CPU zit.

I5 2500K
8 GB DDR 3 ram
Asus moederbord

De CPU gaat natuurlijk de bottleneck vormen. Nu las ik in een van de bovenstaande comments dat je de CPU mogelijk kunt ontlasten op hogere resolutie. Heeft het zin om deze investering te doen? Ik ben van plan om mijn hele pc te upgraden tegen de tijd dat de nieuwe consoles komen.

Wachten en dan alles upgraden (en misschien een nieuwere kaart) of alvast deze kaart kopen zodat ik deze in de toekomst in mijn nieuwe PC kan stoppen.

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-01 11:54
@luxzenburcht Als je kan wachten, zou ik wachten. Op dit moment is alles nieuw, duurder en met kinderziektes. Als je later instapt zijn drivers meer volwassen en zijn prijzen gestabiliseerd.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:12

br00ky

Moderator Harde Waren
luxzenburcht schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:11:
Weet niet of het hier is toegestaan
Nee ;). Afgesplitst.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Weet niet of het hier is toegestaan maar zou graag jullie advies/mening willen weten.

Mijn R9 290 doet het nog goed maar vind 1440p in spellen niet meer leuk. Nu was ik aan het denken aan een upgrade naar een RX 5700 XT. Is dit verstandig aangezien ik met een tamelijk :) oude CPU zit.

I5 2500K
8 GB DDR 3 ram
Asus moederbord

De CPU gaat natuurlijk de bottleneck vormen. Nu las ik in een van de bovenstaande comments dat je de CPU mogelijk kunt ontlasten op hogere resolutie. Heeft het zin om deze investering te doen? Ik ben van plan om mijn hele pc te upgraden tegen de tijd dat de nieuwe consoles komen.

Wachten en dan alles upgraden (en misschien een nieuwere kaart) of alvast deze kaart kopen zodat ik deze in de toekomst in mijn nieuwe PC kan stoppen.
nieuwe consoles ?
wil je 4K of wat bedoel je met niet leuk meer (1440p[)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• luxzenburcht
PenguinEmperor schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:30:
@luxzenburcht Als je kan wachten, zou ik wachten. Op dit moment is alles nieuw, duurder en met kinderziektes. Als je later instapt zijn drivers meer volwassen en zijn prijzen gestabiliseerd.
Helemaal mee eens. Ik ben dan ook meer benieuwd of het nu echt zin heeft voor games. Zodat ik deze met 2560*1440 met alle settings op high/ultra kan spelen en meer FPS kan krijgen.
Bedankt.
Hackus schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:52:
[...]

nieuwe consoles ?
wil je 4K of wat bedoel je met niet leuk meer (1440p[)
Ik verwacht dat in 2020 de nieuwe Xbox en PS5 uitkomen. De hardware van deze consoles geeft naar mijn mening de maatstaf voor de toekomstige spellen. Uiteraard zal de PC hardware t.z.t. verder ontwikkeld zijn. Mooi moment om dan alles te upgraden.

Het luxe probleem met mijn R9 290 is dat ik niet alle settings op high/ultra kan zetten of ik moet het met minder FPS doen. Speel nu Borderlands 3 (welke op dit moment totaal niet geoptimaliseerd is) en heb met veel setting moeten spelen om het redelijk op 40-50 FPS te kunnen spelen. Merk overigens in dit spel dat alle vier mijn cores ongeveer 60% belast worden terwijl de GPU voortdurend op 100% staat. Ik heb een 60 Hz monitor dus een stabiele 60 FPS is voor mij voldoende. In de toekomst, maar dan heb ik ook een nieuw bureau nodig :), wil ik een ultrawide monitor (3440*1440) of een UHD scherm.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RX580 is al beter dan R290, maar ik zou zelf kijken voor een RX5700, geen XT.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Joey_RTLX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik had zelf met een i5 3570K als een bottleneck met (1080p) een gtx 1050 TI, dus denk zelfs met een hogere resolutie je alsnog een bottleneck zult behouden, ook ram zal een probleem kunnen vormen op hogere resoluties.

Zelf is de 5700 XT een goede keuze, indien een goed model! Zitten een aantal slechte tussen (zoals de MSI Evoke). Met Sapphire of Powercolor zit je vast wel goed.

Joey van der Houven

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joey_RTLX schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:36:
Ik had zelf met een i5 3570K als een bottleneck met (1080p) een gtx 1050 TI, dus denk zelfs met een hogere resolutie je alsnog een bottleneck zult behouden, ook ram zal een probleem kunnen vormen op hogere resoluties.

Zelf is de 5700 XT een goede keuze, indien een goed model! Zitten een aantal slechte tussen (zoals de MSI Evoke). Met Sapphire of Powercolor zit je vast wel goed.
Lol, hoe kom je daarbij, Of maak je een schrijffout ?
8GB RAM is inderdaad niet veel, en er zal een deel zijn 'weggeschreven' aan iGPU.
Maar over de i5-3570K of 2500K, ken wel iemand die een GTX1070 gebruikt op 2500K. dus 1050Ti en dan de 3570k als BN lijkt me sterk. eerder zal de 1050Ti de zwakke schakel zijn.

• Joey_RTLX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-10-2025
Hackus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:57:
[...]

Lol, hoe kom je daarbij, Of maak je een schrijffout ?
8GB RAM is inderdaad niet veel, en er zal een deel zijn 'weggeschreven' aan iGPU.
Maar over de i5-3570K of 2500K, ken wel iemand die een GTX1070 gebruikt op 2500K. dus 1050Ti en dan de 3570k als BN lijkt me sterk. eerder zal de 1050Ti de zwakke schakel zijn.
Het zal wel enigzins van je games afhangen hoor, maar in de wat cpu zwaardere games was de 1050 ti op c.a. 80% en cpu op 100%, en had mijn cpu overclock op de 4.3Ghz. Maar ik denk dat er wel een degelijke bottleneck zal zijn.

Overigens, als je een losse gpu hebt wordt er geen ram aan je igpu weg geschreven volgens mij en anders verbruikt ie het niet. Wel is 8 gb nu erg weinig aangezien alleen windows 10 bij mij al 3 tot 4gb gebruikt zonder veel programma's en tijdens games zit dit c.a. 10gb gebruik (op 1080P)

[ Voor 17% gewijzigd door Joey_RTLX op 03-10-2019 19:59 ]

Joey van der Houven

Verwijderd

De AMD Radeon RX 5700 XT is overkill voor een Intel i5 2500, je moet dan ook echt je CPU upgraden (en dus moederbord en RAM).

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

...1440p in spellen...

I5 2500K
8 GB DDR 3 ram
Asus moederbord

....alvast deze kaart kopen zodat ik deze in de toekomst in mijn nieuwe PC kan stoppen.
Je beantwoord je eigen vraag al, goed over nagedacht lijkt me. Wel jammer dat je niet aangeeft welk mobo je hebt.

Als de CPU een OC heeft lijkt me dit zin hebben. Draai je 'm stock ben je wel erg aan het bottlenecken, lijkt me niet de moeite.
Hackus schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:57:

[...]
iGPU staat op 'auto' vaak helemaal uit als een losse videokaart is aangesloten. Goede om te controleren voor dat laatste beetje RAM.

In benchmarks kon een 4,3GHz Sandy bridge i7 een 1070ti nog redelijk bijhouden? Mijn 3570k op 4,1ghz kon een GTX970 aan. Een RX5700 gaat vast wat bottlenecks ervaren op zo'n oud platform, dat snapt OP wel volgens mij.

[ Voor 42% gewijzigd door Cio op 03-10-2019 20:26 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cio schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Je beantwoord je eigen vraag al, goed over nagedacht lijkt me. Wel jammer dat je niet aangeeft welk mobo je hebt.

Als de CPU een OC heeft lijkt me dit zin hebben. Draai je 'm stock ben je wel erg aan het bottlenecken, lijkt me niet de moeite.

[...]

iGPU staat op 'auto' vaak helemaal uit als een losse videokaart is aangesloten. Goede om te controleren voor dat laatste beetje RAM.

In benchmarks kon een 4,3GHz Sandy bridge i7 een 1070ti nog redelijk bijhouden? Mijn 3570k op 4,1ghz kon een GTX970 aan. Een RX5700 gaat vast wat bottlenecks ervaren op zo'n oud platform, dat snapt OP wel volgens mij
1050Ti werd beweert, niet 1070Ti. ik had het over GTX1070, geen Ti.

• luxzenburcht
Bedankt voor alle reacties :)

Mijn mobo stamt uit 2011, toendertijd naar mijn mening best een deftige: ASUSTeK Computer INC. P8Z68-V GEN3 113596310001337 Rev 1.xx
Kan haar overclocken maar zo'n oud beestje ga ik dat niet aan doen:)

Keuzes :), ik slaap er nog een nachtje (of 2) over. Nogmaals bedankt voor de adviezen.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

My two cents: een bottleneck heb je Altijd in je systeem. Heb je budget voor een 5700 of 5700xt, ga ervoor, je zult ervoordeel van hebben als je GPU load nu 100% is.
En wanneer je weer financiële ruimte hebt, upgrade dan je cpu, mobo en ram. Als je namelijk een kleine upgrade doet nu, dan loopt je GPU weer achter als je je cpu/mobo en ram gaat upgraden.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• luxzenburcht
Na veel te veel nadenken heb ik de knoop doorgehakt. Gisteren de Nitro+ 5700 XT besteld. Mede dankzij het nieuws dat Red Dead Redemption naar de pc komt, woot.

Vanmiddag opgehaald als een blije kleuter op het post afhaalpunt. Geweldige service van Megekko trouwens, gisteren tegen 21 uur besteld en nu bezorgd. Mooie degelijke kaart. Vooral fijn dat er tegenwoordig een backplate op zit. PC opengemaakt en mijn oude vertrouwde Sapphire R9 290 Tri-X verwijderd, een emotioneel moment. Als iedere PC freak de kaarten naast elkaar gelegd, hmm, mijn nieuwe kaart is geen 306mm maar 310.... R9 is 305mm. #%$ hij past niet in mijn kast :( . Dremel is geen optie want dat maakt de kast wankel op dat punt.

Een e-mail gestuurd naar Megekko met de vraag of ik deze misschien om kan ruilen voor een powercoler red devil echter heb ik me bedacht. Zoals bovenstaande reacties is het veel beter om ook de andere hardware te upgraden. Als je iets doet doe het dan ook goed :). Tijd voor een nieuwe PC. TLDR; onderstaand mijn lijst;

AMD Ryzen 7 3700X
ASUS PRIME X470-PRO
Corsair Vengeance LPX 32GB - PC4-25600 - DIMM
Samsung 970 EVO - 1TB
Corsair HX750 - 750 W

Advies en kritiek hoor ik graag :).

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:27
Koop dan meteen een nieuwe behuizing met voldoende ruimte, als je toch bezig bent.
Pagina: 1