GPT partitie klonen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 18:12
Mijn vraag
Ik probeer al maanden met verschillende opstellingen, systemen en versies van Windows een GPT partitie te klonen naar een SSD, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar. Ik heb al een heleboel software pakketten geprobeerd, maar geen enkele weet hem bootable te krijgen. Ik krijg elke keer de melding dat hij niet kan opstarten en hersteld moet worden, maar bij herstel kan hij niks herstellen >.<

Vaak genoeg succesvol geweest bij MBR drives, maar niet bij GPT. Gek genoeg weet de Samsung software dit wel te tackelen want als ik een Samsung schijf als destination gebruik en dan ook de Samsung software gebruik werkt het wel.

Dus een lang verhaal kort:
Wie kan mij helpen met of de juiste software aan te wijzen welke deze taak wel kan, of mij vertellen wat ik fout doe.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software die ik reeds geprobeerd heb:
Niubi partition editor
Aomei backupper
EaseUS partition manager

Allemaal de free versions

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fionnghall
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
Hoi!
Je kan clonezilla ( https://clonezilla.org/ ) op een usb stick zetten en hiermee opstarten.
Wat je ook kan doen indien je SSD minstens even groot is... Heel de harde schijf kopiëren met om het eender welke linux live cd (overal staat dd op).
Je kan met het commando " fdisk -l " achterhalen hoe je schijven heten in linux (/dev/xxx)
dd if=/dev/xxx of=/dev/yyy (met xxx = je originele disk en yyy = je ssd)
Druk op enter en ga iets leuks doen want dit kan héél lang duren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Ik heb zeer goede ervaringen met Acronis True Image. Bootable media maken ssd backupen (OS + efi) en dan resteren op je nieuwe ssd.

https://www.acronis.com/en-eu/lp/personal/sem/nl/

Edit: gaat het daar trouwens niet mis bij je dat je de efi partitie niet hebt aangemaakt?

[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 02-10-2019 20:06 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Ik ga eens even testen met beide programma's.
@HKLM_
Ik heb alle partities overgenomen En alleen de c partitie aangepast aan de grootte van de ssd. Dus tot zover mijn kennis reikt zou het dan moeten werken, tenzij de inhoud hiervan om wat voor reden dan niet gekopieerd word.

Ik ga er weer even mee aan de slag! Bedankt tot dusver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsTange
Helaas werkte in deze casus geen van beide. Acronis gaf aan dat er beschadigde sectoren op de schijf bevonden en wilde tevens niet clonen naar een kleinere schijf... Clonezilla wilde overigens ook niet clonen naar een kleinere schijf.

Ik heb het in deze casus opgegeven en heb Windows gewoon opnieuw geinstalleerd.. Maar ga deze programma's zeker onthouden voor een volgende keer! Bedankt voor de input!