MSI GL63 of HP Omen 15?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balthazaar
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:31
Ik ben ten einde raad en weet niet of ik voor de MSI GL63 9SE 481BE moet gaan, of de HP Omen 15 dc1621nd (klik hier voor vergelijking).

Uit onderzoek op Reddit en forum posts op de HP site zelf, heb ik 2 conclusies getrokken dat mij in twijfel heeft gebracht, i) HP Omen wordt buitensporig heet en heeft een temperatuur probleem, ii) HP opzich geen gaming laptop developer is en daarom net die juiste techniek/behuizing mist die de behoeftes van zwaar gebruik in acht nemen (i.e behuizing, fans).

Aan de andere hand ben ik compleet onbekend met MSI en kan er uberhaupt weinig informatie over vinden in relatie tot HP. Het is inderdaad niet zo'n populair merk vergeleken HP.

Daarom kom ik naar jullie met de vraag, welke van de twee en waarom?

[ Voor 5% gewijzigd door Balthazaar op 02-10-2019 16:56 ]

Beste antwoord (via Balthazaar op 03-10-2019 11:03)

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

1: Alle (gaming) laptops worden heet bij zwaar gebruik. Gamen valt onder zwaar gebruik.
2: MSI is ook geen game developer. Geen enkele laptop fabrikant ontwikkelt zelf games. Bij elke (gaming) laptop is koeling om dezelfde reden een probleem: omdat je nu eenmaal weinig koelcapaciteit in een kleine behuizing kwijt kan. Er zitten altijd blower style fans in die enorm veel lawaai maken, welk merk dan ook.

Dan komen we bij wat inhoudelijks.
3: Ze zijn bijna identiek in specificaties, de HP heeft een dubbel zo grote SSD en een accu met meer capaciteit, ogenschijnlijk een betere keuze dus.
Nu weet ik niet hoe het zit met de software van HP, of ze veel bloatware installeren en software die 'hardware management' doet ofzo, bijv. zaken die de snelheid van je ssd bewaken of de fan controls, bij MSI zelf nooit hinder van ondervonden, geen idee hoe HP dit oplost.
4: Persoonlijke voorkeur zegt voor mij MSI, maar meer door de associatie met wat meer high-end laptops dan ik heb met HP, HP wekt bij mij altijd een kantoor-indruk op.
5: Met @JohnnyDon , ik zou wel voor een QWERTY uitvoering gaan :p
Balthazaar schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

- Gamen
- Video en photo editing
- Chrome met 40+ tabs in combinatie met a) 10+ open PDF's in Acrobat, b) microsoft word, c) tergelijke tijd spotify ofzo.

Het komt erop neer dat ik tegelijkertijd fatsoenlijk kan gamen + m'n laptop als een snelle workstation kan gebruiken Momenteel heb ik deze ASUS FX503 (uitgebreid met 32gb RAM + snellere SSD), maar gaat terug naar de eigenaar.

EDIT: Uit jouw reactie haal ik wel uit dat MSI betrouwbaar is...dus hoe dan ook hangt mn keuze nu naar de MSI :P
Als je je genoodzaakt voelt om 50+ chrome tabs open te laten staan, en al helemaal tijdens het gamen, zou ik 100% voor de MSI kiezen. Met 16GB ram ga je dat namelijk niet trekken. De MSI wekt iig op de productpagina de indruk dat ram nog uitbreidbaar, of in elk geval te vervangen is.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MSI geen populair merk? MSI is een van de grotere spelers op het gebied van gamenotebooks. Meer dan zat reviews van die dingen te vinden. Misschien niet specifiek het type waar je op zoekt, maar over de serie moet genoeg te vinden zijn.

Wat wil je met het ding doen, wat zijn je eisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Laatst online: 07-08 17:45
de MSI Laptop waar jij naar kijkt is wel de Belgische variant met een AZERTY layout en niet de standaard QWEERTY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balthazaar
TERW_DAN schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:42:
Wat wil je met het ding doen, wat zijn je eisen?
- Gamen
- Video en photo editing
- Chrome met 40+ tabs in combinatie met a) 10+ open PDF's in Acrobat, b) microsoft word, c) tergelijke tijd spotify ofzo.

Het komt erop neer dat ik tegelijkertijd fatsoenlijk kan gamen + m'n laptop als een snelle workstation kan gebruiken Momenteel heb ik deze ASUS FX503 (uitgebreid met 32gb RAM + snellere SSD), maar gaat terug naar de eigenaar.

EDIT: Uit jouw reactie haal ik wel uit dat MSI betrouwbaar is...dus hoe dan ook hangt mn keuze nu naar de MSI :P

[ Voor 10% gewijzigd door Balthazaar op 02-10-2019 16:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

1: Alle (gaming) laptops worden heet bij zwaar gebruik. Gamen valt onder zwaar gebruik.
2: MSI is ook geen game developer. Geen enkele laptop fabrikant ontwikkelt zelf games. Bij elke (gaming) laptop is koeling om dezelfde reden een probleem: omdat je nu eenmaal weinig koelcapaciteit in een kleine behuizing kwijt kan. Er zitten altijd blower style fans in die enorm veel lawaai maken, welk merk dan ook.

Dan komen we bij wat inhoudelijks.
3: Ze zijn bijna identiek in specificaties, de HP heeft een dubbel zo grote SSD en een accu met meer capaciteit, ogenschijnlijk een betere keuze dus.
Nu weet ik niet hoe het zit met de software van HP, of ze veel bloatware installeren en software die 'hardware management' doet ofzo, bijv. zaken die de snelheid van je ssd bewaken of de fan controls, bij MSI zelf nooit hinder van ondervonden, geen idee hoe HP dit oplost.
4: Persoonlijke voorkeur zegt voor mij MSI, maar meer door de associatie met wat meer high-end laptops dan ik heb met HP, HP wekt bij mij altijd een kantoor-indruk op.
Balthazaar schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:49:
[...]

- Gamen
- Video en photo editing

Als je je genoodzaakt voelt om 50+ chrome tabs open te laten staan, en al helemaal tijdens het gamen, zou ik 100% voor de MSI kiezen. Met 16GB ram ga je dat namelijk niet trekken. De MSI wekt iig op de productpagina de indruk dat ram nog uitbreidbaar, of in elk geval te vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balthazaar
Wintervacht schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:53:
[...]
HP, of ze veel bloatware installeren en software die 'hardware management' doet ofzo, bijv. zaken die de snelheid van je ssd bewaken of de fan controls, bij MSI zelf nooit hinder van ondervonden, geen idee hoe HP dit oplost.
[...]
[...]
Thanks! Ten eerste, goed opgemerkt van de accucapaciteit inderdaad. Maar wat betekend dat precies? Betekend dat niet dat de HP Omen krachtiger is? Of betekend de accucapaciteit (Wh) slechts hoeveel energie er opgeslagen kan worden in het geval dat de accu niet aangesloten is op de lader? In het laatste geval maakt mij dat niets uit, altijd is mijn oplader namelijk aangesloten. In het eerste geval is het misschien wel weer een keuze om toch voor de HP Omen te gaan.

Verder maakt mij die grote van de SSD niks uit. Ik heb nog een 1TB HDD hier liggen. Die wil ik er toch in.

Daarnaast neem ik bloatware niet mee in mijn overweging. Ik installeer er namelijk een nieuwe, verse windows 10 op. Dat zorgt ervoor dat alle bloatware weg is.

Tot slot, waar kan ik die QWERTY uitvoering vinden? Heb het voor het maken van deze post al proberen te vinden, maar kon het niet vinden en vandaar dat ik deze voorstelde.

Nogmaals bedankt voor je analyze :). Met deze nieuwe informatie, en met het idee dat ik de HP Omen 15 nog zou kunnen uitbreiden met RAM, wat is dan nu de beste keuze? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Balthazaar schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:05:
[...]

Thanks! Ten eerste, goed opgemerkt van de accucapaciteit inderdaad. Maar wat betekend dat precies? Betekend dat niet dat de HP Omen krachtiger is? Of betekend de accucapaciteit (Wh) slechts hoeveel energie er opgeslagen kan worden in het geval dat de accu niet aangesloten is op de lader? In het laatste geval maakt mij dat niets uit, altijd is mijn oplader namelijk aangesloten. In het eerste geval is het misschien wel weer een keuze om toch voor de HP Omen te gaan.

Verder maakt mij die grote van de SSD niks uit. Ik heb nog een 1TB HDD hier liggen. Die wil ik er toch in.

Daarnaast neem ik bloatware niet mee in mijn overweging. Ik installeer er namelijk een nieuwe, verse windows 10 op. Dat zorgt ervoor dat alle bloatware weg is.

Tot slot, waar kan ik die QWERTY uitvoering vinden? Heb het voor het maken van deze post al proberen te vinden, maar kon het niet vinden en vandaar dat ik deze voorstelde.

Nogmaals bedankt voor je analyze :). Met deze nieuwe informatie, en met het idee dat ik de HP Omen 15 nog zou kunnen uitbreiden met RAM, wat is dan nu de beste keuze? 8)
Capaciteit is... tja capaciteit. De specs van beide laptops zijn vrijwel identiek dus in dit geval betekent bijna 1 op 1: hogere accu capaciteit = langere accuduur, dus hij gaat langer mee op een volle lading. Zie het als de tank van je auto, 2 identieke Ford Clio's, de een uitgerust met een 30L tank en de ander met 50L, de tweede zal uiteraard verder komen op één tank. Je waggie (laptop) wordt er dus niet sneller van.

Die 1TB HDD van je gaat vrees ik niet passen, tenzij er nog een vrije drive-bay in de laptop zit maar dat is lang niet altijd het geval, en wat ik wilde zeggen is juist dat de MSI de mogelijkheid tot een RAM-upgrade lijkt te hebben, niet de HP :p
De 1TB HDD (als het een 3,5" variant is) kun je nog wel in een dock doen en via usb aansluiten, voor een 2,5" drive moet je even checken of er nog een drive bay leeg is aan de binnenkant.

Hier is de NL versie van de MSI, waarom die zo veel duurder is snap ik niet.

Edit: Voor 300 euro verschil zou ik het wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balthazaar
Wintervacht schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:15:
[...]
Die 1TB HDD van je gaat vrees ik niet passen, tenzij er nog een vrije drive-bay in de laptop zit maar dat is lang niet altijd het geval, en wat ik wilde zeggen is juist dat de MSI de mogelijkheid tot een RAM-upgrade lijkt te hebben, niet de HP :p
De 1TB HDD (als het een 3,5" variant is) kun je nog wel in een dock doen en via usb aansluiten, voor een 2,5" drive moet je even checken of er nog een drive bay leeg is aan de binnenkant.

Hier is de NL versie van de MSI, waarom die zo veel duurder is snap ik niet.

Edit: Voor 300 euro verschil zou ik het wel weten.
WTF! 300 euro duurder gaat echt buiten m'n budget. Dan koop ik liever een compleet andere laptop met een Nvidia RTX 2080. Die MSI valt nu automatisch af. Dus dan wordt het de Omen HP 15. Om even terug te komen op je temperatuur probleem, ik ga 'em wel repasten zo dien nodig.

Zie hier foto binnenkant HP Omen 15. Het ziet er naar uit dat RAM upgradebaar is (rechts van de 2 RAM cards schijnen er nog 2 slots te zitten?). Weet niet of ik het correct zie. Als 16gb echt onwerkbaar, dan kan ik altijd nog later 2x8gb's vervangen met 2x16gb.

Er past echter maar 1 drive in :(. Jammer, naast een HDD van 1tb heb ik ook nog een SSD. Die had ik graag alle twee willen gebruiken.

Nog een opmerking, niet helemaal ongerelateerd, is dat ik er nu achter kom is dat SSD niet per definitie een 'drive' is, want de 'm2' SSD is een chip! Iets nieuws geleerd vandaag :o

[ Voor 3% gewijzigd door Balthazaar op 02-10-2019 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Balthazaar schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:51:
[...]

WTF! 300 euro duurder gaat echt buiten m'n budget. Dan koop ik liever een compleet andere laptop met een Nvidia RTX 2080. Die MSI valt nu automatisch af. Dus dan wordt het de Omen HP 15. Om even terug te komen op je temperatuur probleem, dan ga ik em wel repasten.

Zie hier foto binnenkant HP Omen 15. Het ziet er naar uit dat RAM upgradebaar is, maar dit is onzeker. Als 16gb echt onwerkbaar, dan kan ik altijd nog later 2x16gb kopen.

Er past echter maar 1 drive in :(. Jammer, naast een HDD van 1tb heb ik ook nog een SSD. Die had ik graag alle twee willen gebruiken.

Nog een opmerking, niet helemaal ongerelateerd, is dat ik er nu achter kom is dat SSD niet per definitie een 'drive' is, want de 'm2' SSD is een chip! Iets nieuws geleerd vandaag :o
You gon' learn today :P

Alle SSDs, zij het SATA of M.2 nvme of sata drives, zijn chips, vandaar de naam solid state drive.
Overigens zijn het wel drives, maar geen disks, denk dat je dat bedoelde :p Er was vroegâh (toen de guldens nog van hout waren en de vissen nog op straat liepen) ook een floppy-drive, bijvoorbeeld. Daar moest dan weer een floppy-disk in :p

Terzijde: ram ziet er inderdaad uitbreidbaar uit, er zou evt. onder de accu of onder de aanwezige drive nog een bay kunnen zitten maar ik betwijfel het.
Maargoed, er zit een 512GB ssd en een 1TB hdd in, meer heb je zo gauw niet nodig bij een laptop m.i. en mocht je het nou te kort komen gooi je lekker die HDD die je over hebt in een behuizing en hang je hem aan een USB poort.

*kuch* Die MSI met AZERTY toetsenbord is waarschijnlijk goedkoper omdat er in Nederland weinig vraag naar AZERTY is, misschien zijn Nederlandse QWERTY modellen in belgische webshops wel goedkoper :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balthazaar
Wintervacht schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:59:
[...]

You gon' learn today :P

Alle SSDs, zij het SATA of M.2 nvme of sata drives, zijn chips, vandaar de naam solid state drive.
Overigens zijn het wel drives, maar geen disks, denk dat je dat bedoelde :p Er was vroegâh (toen de guldens nog van hout waren en de vissen nog op straat liepen) ook een floppy-drive, bijvoorbeeld. Daar moest dan weer een floppy-disk in :p

Terzijde: ram ziet er inderdaad uitbreidbaar uit, er zou evt. onder de accu of onder de aanwezige drive nog een bay kunnen zitten maar ik betwijfel het.
Maargoed, er zit een 512GB ssd en een 1TB hdd in, meer heb je zo gauw niet nodig bij een laptop m.i. en mocht je het nou te kort komen gooi je lekker die HDD die je over hebt in een behuizing en hang je hem aan een USB poort.

*kuch* Die MSI met AZERTY toetsenbord is waarschijnlijk goedkoper omdat er in Nederland weinig vraag naar AZERTY is, misschien zijn Nederlandse QWERTY modellen in belgische webshops wel goedkoper :')
Bedankt voor je gedetailleerd advies en hulp. Zeer op prijs gesteld :>. Mijn keuze gaat daardoor uit naar de HP Omen 15.

P.S: Ik zie nu net tijdens het typen deze Lenovo Legion. Zie compare. Wederom identiek aan de HP Omen, behalve de 256GB SSD, en is toch ff €200 lichter. Bovendien fraai design, vind ik. Misschien toch voor deze gaan? Hoor het graag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Laatst online: 07-08 17:45
Met Lenovo laptops moet je wel uitkijken dat ze niet bekend staan om hun bouw kwaliteit (hun scharnieren gaan snel stuk, Heb ik gemerkt uit ervaring van mijzelf en andere, maar sommige zijn ook gewoon nog compleet intact na 3 jaar). Geen idee of dat bij dit model is aangepast, gewoon een beetje voorzichtig doen met de laptop ;).

Met de HP laptop, het is een OMEN series, dat is de gaming series van HP. Veel mensen die ik ken hebben er 1 (sommige hebben hem zelfs 2e hands gekocht) en het bevalt hun prima. Wel is het een iets minder sterke bouwkwaliteit door de design die ze gebruiken maar daar hoef je niet zo veel zorgen over te maken als bij de Lenovo. Als je hem maar goed/normaal dichtklapt en hem rustig in je tas stop is het geen probleem. Wel kunnen de Fans een beetje luid worden maar zoals @Wintervacht al zei, dat is bij bijna elke laptop zo wegens hun koelingsdesign.

Overall: Als je de Lenovo kiest heb je dus nog een aantal euro's over om de RAM mee up te graden naar 32GB en wat vaak wel handig is als je veel rond reist om misschien een laptop hoes aan te schaffen of je hebt zelfs geld over om een grotere opslag erin te gooien.

Allemaal keuze, dus doe wat voor jou het beste lijkt. Met de HP OMEN en de Lenovo kun je allebei niet verkeerd gaan, je kan een plezierige ervaring van alle 2 verwachten maar op hun eigen manier.

PS. Persoonlijk zal ik voor de Lenovo gaan wegens prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-08 08:38
Uit ervaring moet ik melden dat MSI laptops wel wat fragieler zijn qua build. HP OMEN serie is veel degelijker. Bij MSI komt het wel eens voor dat de scharnieren slecht worden waardoor je het voorzichtiger moet openslaan. In dit geval ligt het puur aan jou: wil je wat strakker? Ga dan voor de MSI. Wil je degelijke bouwkwaliteit? Neem dan de HP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:55
gentlemen schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:13:
Uit ervaring moet ik melden dat MSI laptops wel wat fragieler zijn qua build. HP OMEN serie is veel degelijker. Bij MSI komt het wel eens voor dat de scharnieren slecht worden waardoor je het voorzichtiger moet openslaan. In dit geval ligt het puur aan jou: wil je wat strakker? Ga dan voor de MSI. Wil je degelijke bouwkwaliteit? Neem dan de HP.
Dit verschilt natuurlijk ook per (laptop) model. Niet iedere MSI laptop heeft slechtere scharnieren of dergelijke (Wat @JohnnyDon zei)
JohnnyDon schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:01:
Met Lenovo laptops moet je wel uitkijken dat ze niet bekend staan om hun bouw kwaliteit (hun scharnieren gaan snel stuk, Heb ik gemerkt uit ervaring van mijzelf en andere, maar sommige zijn ook gewoon nog compleet intact na 3 jaar). Geen idee of dat bij dit model is aangepast, gewoon een beetje voorzichtig doen met de laptop ;).

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-08 08:38
Uit ervaring heb ik dat gehad bij de GL73 en GE72. Moest de deksel vervangen en scharnier invetten om de levensduur te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balthazaar
Bedankt allen. Ik ben voor de Lenovo gegaan. Wat een geluk met het lopen bovendien. Gisteren heb ik het gekocht tijdens de bolle dagen van bol en dat is de reden waarom het zo goedkoop was. Vandaag is de prijs emt 100 euro gestegen!

Alhoewel mijn keuze Lenovo is geweest, gaat het beste antwoord naar Wintervacht vanwege zijn gedetailleerde informatie en advies. Thanks!

[ Voor 78% gewijzigd door Balthazaar op 03-10-2019 11:05 ]

Pagina: 1