Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
Hoi,

Een vraag in expertise. Er zullen vast meerdere antwoorden goed zijn en is het uiteindelijk wat voor je werkt dat gebruik je. Hopelijk trek ik geen beerput open in discussies ;-)

Helaas heb ik vanuit een shoot bemerkt dat er wel wat verbetering kan komen in de focus van mijn Sigma 18-35 ART. Na wat testen met mijn Tamron 150-600 ben ik erachter gekomen dat op bepaalde afstanden deze eveneens verbeterd kan worden.
Voor beide heb ik de USB docks en gebruik ik als body een D500.

Kan dus alles finetunen. Vanuit dat vertrekpunt ook mijn vraag, wat kan ik het beste finetunen en/of mee beginnen voor finetuning indien het beide is?
Wat is jullie idee/mening?

Ga nog de spyderlenscal halen, ik weet dat je ze ook zelf an maken, heb liever een compleet product out of the box. Heb nog even de tijd, maar als hij binnen is kan ik gaan beginnen. Het is in ieder geval nodig :+

Alvast dank voor de hulp

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:21
Heb je al gekeken naar je focus met de 50mm? Heb je hier ook problemen mee? Dit is je enige prime als ik je onderschrift mag geloven. Klopt dat? Dit een lens die niet meerdere focal length heeft en dus makkelijker te calibreren is (lijkt mij...)

Met body aanpassen bedoel je dan je focus fine tune in de D500? Voor zover ik weet zou dit per lens moeten gebeuren en wordt ook per lens apart opgeslagen in je camera. https://nps.nikonimaging....s/af/auto_af_fine-tuning/

Edit: Ik zou een ding te gelijk calibreren, of camera beginnen of alleen de lenzen, zodat je weet wat helpt.

[ Voor 10% gewijzigd door avanreijn op 02-10-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
In de body heeft enkel zin als de afwijking consistent over het hele bereik en over alle focusafstanden is. Als dit niet het geval is, moet je gaan kalibreren. Ik doe dit wekelijks op het werk en zo'n spyder lenscal is dan echt noodzaak, maar als je dit voor jezelf doet voor 2 lenzen, is het misschien wat overkill. Een online focus chart die je thuis afdrukt met liniaal ernaast doet het eigenlijk ook wel prima. Mocht je nog tips nodig hebben, dan vraag maar raak.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon een kartonnen focus chart kopen (~€5) en gaan spelen met de dock. Een zwik Sigma ART lenzen mee gedaan en dat werkte prima :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
@avanreijn De 50MM presteert uitermate goed. Heb nu alleen problemen met de zoom lezen.
Met de D500 bedoel ik inderdaad de focus fine tune. Met de opmerking die Universal maakt, is het al het antwoord waarnaar ik zocht. Dat heeft alleen effect op de hele zoom range.

@Universal Creations @Ventieldopje
Thanks! Dat beantwoordde de vraag.
Het antwoord in zelf printen/bouwen, zal toch die van spyder kopen. Purpose build, gelijk bruikbaar en kan het missen.
Nu bestellen en ff opzetten en wat tijd gaan besteden. Maar heb begrepen dat dit zich goed terugverdiend in mooie plaatjes ;-)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zelf heb ik het recent ook gedaan met mijn Sigma 100-400, daar nam ik ook gewoon de lens als startpunt. Je hebt dan veel meer mogelijkheden (16 ipv 2) en configureren wil je hem toch wel. Ik heb inderdaad gewoon een low-budget oplossing gebruikt, voor front-/backfocus is dat niet zo'n punt.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WIIybDeSAsxneSQyUi46ovOI/medium.jpg

Heb ooit ook een 18-35 proberen af te stellen via MFA op mijn camera, toen had ik geen dock beschikbaar. Dat was geen doen en een goed resultaat was onhaalbaar, ik zou dus sowieso meteen met de lens beginnen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 09:25

1Kb

Dit eventueel ook een optie voor mfa:
https://www.reikanfocal.com/
Pagina: 1