Toon posts:

Canon EF-M prime lens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tiimmeh
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23-11 12:24
Hallo Tweakers!

Ik zou voor mijn Canon M50 graag naast mijn zoom lenzen een prime willen aanschaffen. Ik wil deze toepassen voor nachtfotografie en portretten omdat deze lenzen over het algemeen erg lichtsterk zijn. Ik zit daarbij te denken aan de goede oude 'nifty fifty' omdat het een goede all-rounder is. Ik heb hiervoor twee opties gevonden met zeer vergelijkbare specs maar ik kom er niet helemaal uit wat de beste beelden oplevert omdat ik onbekend ben met de zogenaamde 'speed booster' (één van mijn opties). Hieronder een lijst met de opties (EF lens in combinatie met adapter).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Camera-accessoiresViltrox EF-M2 Autofocus lensadapter 0,71x€ 125,-€ 125,-
1CameralenzenCanon EF-M 32mm f/1.4 STM€ 486,63€ 486,63
1CameralenzenCanon EF 50mm f/1.8 STM€ 111,90€ 111,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 723,53

Mijn budget reikt tot 500 euro dus ik kan zonder twijfel een mooie EF-M lens kopen met equivalent 51.2mm brandpuntsafstand en f/2.3 diafragma. Echter, voor een fractie van die prijs kan ik ook een EF lens kopen en met een speed booster tot vergelijkbare specs komen van 57mm en f/2.1 equivalent. Gewicht en afmetingen zijn hiermee ook heel vergelijkbaar.

Mijn vraag aan jullie specifiek: mis ik hier iets? Heeft er iemand ervaring met een speed booster en wat is erop tegen t.o.v. een 'native' lens?

Alle reacties

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 04-10 15:13
De EF-M 32/1.4 is duurder, maar heeft een hele goede reputatie en is op f/1.4 al merkbaar scherper dan de 50mm op f/1.8.
Met de speedbooster gaat je beeldkwaliteit erop achteruit, doordat er een glaselement in de speedbooster zit. Ik denk dat je met die combo tegen de f/2.8 of zelfs f/4 zit om een vergelijkbare scherpte te krijgen als de EF-M 32mm op f/1.4. Dat scheelt een hoop dus. Ik zou dan liever de EF-M mount adapter (die heeft geen glas) met een tweedehandse EF 35/2 prime kiezen.

Als je geduld hebt kun je wachten op de drie Sigma lenzen die uit komen voor de M mount, de 16/1.4 30/1.4 en de 56/1.4. De verwachting is dat ze dit jaar nog in de winkels komen.

Ik ben zelf een fan van de 35mm en de 85mm combo en gebruik het 50mm brandpuntsafstand vrijwel nooit. Als je de EF-M mount adapter al hebt, dan zou je wellicht twee lenzen kunnen aanschaffen, de EF-M 22/2 en de EF 50/1.8 STM. Dan heb je een groothoek voor 'portretten met omgeving' en een tele voor portretten.

[Voor 18% gewijzigd door guillaumemay op 02-10-2019 21:05]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee