Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 16:29
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, op het moment maak ik enkel foto's met mijn telefoon maar zou dit graag naar een hoger plan trekken.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal €500 uitgeven aan een camera + lens, tweedehands is een optie

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik wil de flexibiliteit hebben om later nog nieuwe lenzen aan te schaffen, maar het apparaat moet ook nog een beetje mee te nemen zijn, daarom ben ik uitgekomen op een systeem-camera.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ik wil de camera gebruiken tijdens reizen/vakantie voor foto's van omgeving en mensen. Ook zal ik mijn (jonge) kinderen regelmatig op de foto willen zetten.

Wil je foto's maken of filmen?
Het gaat mij primair om het maken van foto's, filmen doe ik niet vaak en daarbij is de kwaliteit ook minder belangrijk voor me, dat kan dus ook prima met de telefoon.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee, ik ben een beginner.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Het zou fijn zijn als de camera niet te groot hoeft te zijn, maar ik wil hier niet teveel kwaliteit voor inleveren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al wat gezocht en ik kom nu op de Olympus OM-D E-M10 Mark II (wat een rotnaam) uit met een kitlens: https://www.bol.com/nl/p/...-r-zwart/9200000058761354

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-04 09:14
Ik zat 2 jaar terug in dezelfde situatie, ik zat ook naar de Olympus te kijken. Zelf ben ik voor de Sony A6000 gegaan. Mijn beweegreden was een grotere sensor en de body was kleiner. Ook is een kennis er mee begonnen waar ik de foto's heel mooi van vond.

De Olympus heeft wél IBIS (stabilisatie in de body) en over het algemeen zijn de lenzen wat goedkoper meen ik.

Ik zou ook vooral even op V&A kijken, best wat binnen je budget:
categorie: Systeemcamera's

Mogelijk kun je er dan ook nog een prime lens bij doen, bijvoorbeeld voor sony een 35mm 1.8 of een MFT (Olympus vatting) lens van 25mm 1.7 die zijn beide als je de sensor meeneemt in de vergelijking ~50mm brandpunt vergeleken met fullframe. Voordeel van die prime lens is dat het door het grotere diafragma meer licht vangt. En dus bij minder licht (lees 's avonds maar ook al in huis) met een lagere iso (minder ruis) foto's kan maken. Ook kun je dan de achtergrond "vervagen" waardoor je onderwerp los komt van de achtergrond.

/oja: Kijk vooral ook naar wat lekker in de hand ligt, en voor zover je het boeit wat je mooi vindt. Hoe fijner je het vindt werken hoe meer foto's je gaat maken. Bv bij Mediamarkt hebben ze veel, of natuurlijk veel beter bij je lokale foto shop. Hebben ze wellicht ook 2e hands en kunnen je goed van advies voorzien.

[ Voor 13% gewijzigd door d4jo op 02-10-2019 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Een alternatief voor de Olympus EM-10:
https://www.kamera-expres...x-dmc-gx80-12-32mm-zwart/
De lens die je daar bij krijgt is beter en ook nog wat extra groothoek wat ook erg leuk is voor landschappen/steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-05 22:12
Kinderen zijn meestal niet het makkelijkste onderwerp doordat ze nogal veel bewegen. Een beetje goede AF is daarom erg fijn. Zelf een A7II en hiermee krijg ik ze goed op de foto, maar het is niet altijd raak. De AF prestaties van mijn camera zijn, volgens de reviews, niet super. Zeker in het donker kan het best lastig zijn. Daarom is zou ik een camera kiezen waarvan de AF minimaal op dat niveau zit. Ik ben alleen geen gear head genoeg om te weten welke camera dat kan zijn.

Zoals @d4jo al schrijft overweeg een lichtsterke prime. Is even wennen dat je niet kan zoomen, maar heeft veel andere voordelen. Met een pancake prime blijft het geheel erg compact.

Eventueel kun je een externe flitser overwegen voor kinderen binnen, maar dan zit je snel over je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Volgens dpreview: https://m.dpreview.com/re...de-best-cameras-under-500

De Canon M100.
Goede beeldkwaliteit rechtstreeks uit de camera, mooie kleuren.
Super gemakkelijk in gebruik, what you see is what you get en bijv. Fotografietips op je scherm en met sliders om de foto donkerder of lichter te maken ( en uiteraard filters).
Zeer gebruiksvriendelijk touchscreen en snelle interface.
Kitlens is prima.
Uitstekende autofocus en tracking van bewegende objecten, zoals bewegende kids (met face tracking)
Goede Wi-Fi implementatie.

389 euro met 15-45 kitlens bij Coolblue:
https://www.coolblue.nl/p...zwart-15-45mm-is-stm.html

Dan heb je nog genoeg geld over voor een geheugenkaart,tasje, extra accu, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
guillaumemay schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:18:
Volgens dpreview: https://m.dpreview.com/re...de-best-cameras-under-500

De Canon M100.
Goede beeldkwaliteit rechtstreeks uit de camera, mooie kleuren.
Super gemakkelijk in gebruik, what you see is what you get en bijv. Fotografietips op je scherm en met sliders om de foto donkerder of lichter te maken ( en uiteraard filters).
Zeer gebruiksvriendelijk touchscreen en snelle interface.
Kitlens is prima.
Uitstekende autofocus en tracking van bewegende objecten, zoals bewegende kids (met face tracking)
Goede Wi-Fi implementatie.

389 euro met 15-45 kitlens bij Coolblue:
https://www.coolblue.nl/p...zwart-15-45mm-is-stm.html

Dan heb je nog genoeg geld over voor een geheugenkaart,tasje, extra accu, enz.
Misschien persoonlijk, maar ik zou geen aps-c Canon camera kopen zelf. Weinig goed apsc glas en op deze zit geen viewfinder wat redelijk k*t is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
Dat is niet misschien persoonlijk, maar heel duidelijk persoonlijk. ;)

Wat mis je dan qua APS-C glas bij Canon? Ze hebben daar genoeg keuze in, vooral voor beginners en hobbyfotografen. En met de adapter heb je ook nog het gehele EF assortiment tot je beschikking.
Qua zooms heb je een haarscherpe 11-22 groothoek zoom, een prima standaard 15-45 kitlens en een scherpe 55-200 tele tot je beschikking. Ook de 18-150mm lens met een goede reputatie is beschikbaar voor mensen die een 8,3x zoom willen. Wil je lichtsterkte, dan kom je uit op bijv een 22/2 of 32/1.4 (of Sigma's trio van 16/1.4, 30/1.4 En 56/1.4). Wil je lichtsterke zoomlenzen, dan moet je dat zoeken met de adapter bij bijv een 17-55/2.8 of een 18-35/1.8.
Vind het persoonlijk maar een kul argument.

En dat van de zoeker, tsja, mijn smartphone heeft geen optische zoeker en daar maak ik ook best veel foto's mee. ;) maar ik begrijp je punt enigszins, bij zwaardere lenzen is een extra stabilisatie punt bij het gebruik van een ovf of evf geen overbodige luxe. Kan TS niet zonder zoeker, dan is een externe evf apart te koop, of je kan voor een Canon M5 gaan, recentelijk afgeprijsd naar 499 (Net binnen het budget) bij Kamera Express.

[ Voor 35% gewijzigd door guillaumemay op 02-10-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
guillaumemay schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:28:
Dat is niet misschien persoonlijk, maar heel duidelijk persoonlijk. ;)

Wat mis je dan qua APS-C glas bij Canon? Ze hebben daar genoeg keuze in, vooral voor beginners en hobbyfotografen. En met de adapter heb je ook nog het gehele EF assortiment tot je beschikking.
Ik was niet degene aan wie je de vraag stelde; er zijn natuurlijk wel lenzen voor de Canon maar niet zoveel als voor de Canon fullframe of voor bijvoorbeeld de genoemde Olympus E-M10 c.q Panasonic GX80.
Adapters... ja het werkt maar ik vind ze meer een verkoopargument dan een echt alternatief ('ja hoor koop deze camera maar, er zijn 1000 lenzen voor ... met een adapter). Een lens die je adapteert is groter (want hij is gemaakt voor een grotere sensor) en niet afgestemd op jouw body - al zal dat bij Canon lenzen op een Canon body wel in orde zijn.

Bij de Olympus of Panasonic heb je het over een volledig spectrum van native lenzen. Vaak vergelijkbare of overlappende lenzen van de beide fabrikanten die nét een ander criterium hebben toegepast. Dan maakt de ene een no-compromis lens die wat zwaarder is, en de ander een veel lichtere lens, maar die wel diafragma inlevert als je inzoomt. En dan zijn alle mogelijke brandpunten en zoomranges er ook nog eens in consumer en pro grade. En omdat het native is zijn ze zo klein en licht als mogelijk is met het systeem.
En dat van de zoeker, tsja, mijn smartphone heeft geen optische zoeker en daar maak ik ook best veel foto's mee. ;) maar ik begrijp je punt enigszins
Klopt, je kunt prima foto's maken zonder zoeker maar het werkt wel fijn.
of je kan voor een Canon M5 gaan, recentelijk afgeprijsd naar 499 (Net binnen het budget) bij Kamera Express.
Leuke camera. Lekker klein systeem. Is nog beginnend en dus nog niet zoveel lenzen aanwezig zoals al genoemd; ook nog nauwelijks een tweedehands markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarrean
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 16:29
Allemaal bedankt voor de antwoorden! uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de Olympus OM-D E-M10 Mark II omdat deze binnen budget paste en alle eigenschappen had die ik zocht, maar door jullie antwoorden kan ik deze keuze met meer vertrouwen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Overbodig -TS- keuze al gemaakt.

[ Voor 96% gewijzigd door guillaumemay op 03-10-2019 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Jarrean schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 07:54:
Allemaal bedankt voor de antwoorden! uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de Olympus OM-D E-M10 Mark II omdat deze binnen budget paste en alle eigenschappen had die ik zocht, maar door jullie antwoorden kan ik deze keuze met meer vertrouwen maken.
Ok. Bedankt voor de update. Veel fotografie plezier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d4jo
Jarrean schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 07:54:
Ga je denk ik heel veel plezier aan beleven! Stiekem vind ik die Olympus één van de mooiste "moderne" camera's om te zien.
guillaumemay schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:28:
...

Wat mis je dan qua APS-C glas bij Canon? ...
Op zich prima aanbod, maar geen apsc primes. Dan kan je natuurlijk met een adapter een FF prime erop zetten. Maar goed FF glas is stuk duurder, groter en met adapter log op zo'n kleine body. Leuke camera voor naast je FF maar als je kijkt naar de lineup zwak tov Fuji, MFT (Oly/Pana) en inmiddels ook Sony (sony snelle zooms zijn wel een pijnpunt; sigma primes zijn dan weer een groot pluspunt).

[ Voor 36% gewijzigd door d4jo op 03-10-2019 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Leuke camera. Kan echt erg veel.

Tip: Kijk de videos van Rob Trek. Dan krijg je echt het gevoel 'ik wist niet dat dat óók nog kon'.
Pagina: 1