Toon posts:

laptop blijft op 15% cpu gebruik. hoe fix ik dit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• nikonfotograaf
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 14-04 09:28
Hallo.

Ik heb een peaq laptop met i7-6500u processor, 12GB geheugen en ssd harde schijf. zou snel moeten zijn. oit was hij wel snel maar windows pleurt er een update overheen en alles gaat traag.

Ik loop nu al lang tegen het probleem aan dat de processor maar 15% van zijn kunnen gebruikt en blijft steken op 0,39GHZ terwijl de cpu stand 2,6ghz kan. de turbo mode schijnt ook niet aan te springen.

tijdje geleden had ik de windows 10 19H1 update erop gezet. toen ging de laptop echt rete snel voor een paar uur. toen moest ik de laptop herstarten vanwege nog meer updates. alles ging weer super traag.

volgens mij is die hele power throtteling zo gaar als een klontje. Ik heb op sommige linux versies hetzelfde probleem.
Graag hoor ik of jullie weten hoe dit op te lossen.

microsoft probeerde nog wel stiekem mijn bios te updaten. maar die update werkt niet want dan blijft de laptop gewoon hangen als ik reboot en dan komt windows in repairmode op. die update heb ik met wushide tool uitgezet.
Heeft iemand ervaring met lage cpu performance dit probleem en hoe kan het worden opgelost?

Mijn bios heeft eigenlijk geen opties. Alleen secure mode aan/uit en start volgorde van usb/harde schijf etc. ik denk niet dat ik iets erin kan aanpassen.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 13-11 18:01

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

nikonfotograaf schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:31:
Ik loop nu al lang tegen het probleem aan dat de processor maar 15% van zijn kunnen gebruikt en blijft steken op 0,39GHZ terwijl de cpu stand 2,6ghz kan. de turbo mode schijnt ook niet aan te springen.
Heb je al bij power management gekeken of die niet op power saver staat, en meer gedetailleerd of de cpu niet gewoon geknepen wordt tot 15% verbruik?

Een beetje eigen inzet is wel een vereiste voordat je vragen stelt op Tweakers natuurlijk...
Dit topic past beter in het subforum "Complete Systemen en Laptops", het gaat hier immers om een laptop en speaking of: wat voor laptop eigenlijk?
microsoft probeerde nog wel stiekem mijn bios te updaten.
Dude... what? :+

[Voor 10% gewijzigd door Wintervacht op 02-10-2019 14:44]

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• nikonfotograaf
Ik zag na nog wat zoeken wat het probleem is. i6500u processor gaat naar veilge stand als de power-supply aangesloten is op de laptop. Als je de power kabel eruit haalt gaat hij gewoon ineens snel.

net geprobeert. alles gaat als een tierelier. Toen ik de powerkabel er weer in deed bleef alles wel snel gaan.
Misschien moet ik zonder power kabel booten en dan weer op de stroom aansluiten. hopelijk blijft het dan wel snel gaan.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nikonfotograaf schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:05:
Ik zag na nog wat zoeken wat het probleem is. i6500u processor gaat naar veilge stand als de power-supply aangesloten is op de laptop. Als je de power kabel eruit haalt gaat hij gewoon ineens snel.

net geprobeert. alles gaat als een tierelier. Toen ik de powerkabel er weer in deed bleef alles wel snel gaan.
Misschien moet ik zonder power kabel booten en dan weer op de stroom aansluiten. hopelijk blijft het dan wel snel gaan.
Zou je instellingen eens nakijken.
Bios van Canon of Nikon ?
:+

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Readdy
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 01-12 16:35
Voordat we conclusies gaan trekken en aannames gaan doen, zou je de volgende informatie kunnen plaatsen?:

- Wat voor een Peaq Laptop heb je? Zouden we het modelnummer mogen?
- Wat zijn de temperaturen van je laptop?
- Windows update, updatet je BIOS niet. Daarvoor moet je bij Peaq of je moederbord fabrikant zijn. BIOS wordt niet zomaar geüpdatet.
- Als je een zware taak doet met je laptop, zou je dan een screenshot willen plaatsen van je taakbeheer?
- Staat Intel Turbo Boost op je laptop? Anders probeer die nog even te downloaden.
- Zou je je energiebeheerschema eens op prestaties kunnen zetten, mocht hij daar nog niet op staan.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:35
nikonfotograaf schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:05:

Kijk even naar je energiebeheer schema’s zoals al meer aan is gegeven hier.. hebt een aparte voor op netstroom en op accu. Klinkt alsof die op netstroom op energiezuinig staat

Z390 Aorus Pro | 9700k | Kraken X62 | 16Gb DDR4 3200cl14 | Msi RTX 2080 Duke OC | Rm650x

• nikonfotograaf
Nou hij doet het dus snel zonder de powercord eraan. Als ik daarna de power erin doe blijft het een tijdje snel gaan.

Het is zeker weten dit probleem. het is beveiliging van de cpu schijnt het. met powercord eraan dan presteerd hij op beveiligings niveau. ik ben daar pas achter gekomen toen ik op "i7-6500u problems" zocht op google.

ik doe power supply eruit en alles gaat als tierelier. dit had ik zelf nooit kunnen beenken.

[Voor 16% gewijzigd door nikonfotograaf op 02-10-2019 22:43]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee