Eigen netwerk maken via de LANkabel van de buurman mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 20:58
Misschien een supersimpele vraag maar dan is 'ie ook snel beantwoord. :)

Ik zoek een?
Ik denk dat ik een basic router zoek met gigabit en degelijke wifi-snelheid.

Wat is je budget?
~30 euro. (als het zo simpel is als ik hoop/denk dat het is)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het zit zo: Ik huur een appartement boven een ander appartement. (de onderbuurman). Alle nutsvoorzieningen, (gas, water, elektriciteit) worden gekocht door de onderbuurman en via een tussenmeter naar mij gestuurd. De kosten worden naar ratio verdeeld. Voor het internet is het plan hetzelfde te doen en dan de kosten 50/50 te splitten (dus niet naar ratio van gebruik). Onderbuurman heeft al een abbo en een netwerkkabel (RJ45-Lan cat5/6 kabel of 'wifi-kabel :+ ' of hoe je het ook wil noemen) naar boven gelegd.
En daar komt mijn vraag: hoe maak ik van deze ene mooie lan-kabel een eigen thuisnetwerk? Ik verwacht het netwerk heel basic te gebruiken, een of twee PC's, een laptop en twee telefoons. Misschien op termijn een NAS en/of chromecast. Graag wil ik bestanden en of printers kunnen delen via het netwerk maar dan zonder dat de buurman er zomaar bij kan dus een simpele switch is té eenvoudig.
Wat ik dus wil is eigenlijk een huis-tuin-en-keuken router maar die niet aansluiten op de WAN aansluiting maar op de LAN van de onderbuurman, en dat 'ie dan wel 'mijn' netwerk afschermt van de onderbuurman. Het voelt als een supersimpele vraag maar ik ben simpelweg niet thuis in netwerken en heb inmiddels wel door dat het toch altijd wat complexer is dan je denkt. 8)7

Beste antwoord (via Threbez op 02-10-2019 23:26)

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 23:15
Uh. jongens jullie maken dit veel te moeilijk..

als je je router met de WAN (internet poort) aansluit op de router van de buurman, is alles vanaf je router eigen netwerk.Klaar is kees.

android since G1.

Alle reacties

• Orphu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-01 16:09

Orphu

(Space)nerd

Kan dit niet door het IP-adres te veranderen op je router
edit: volgens mij kun je jouw router op de lan van de buurman aansluiten, en door je IP aan te passen ( niet de standaard 196....) ben je afgeschermd.

[ Voor 77% gewijzigd door Orphu op 02-10-2019 14:34 ]

Not only do we live among the stars, the stars live within - Neil Degrasse Tyson

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07-2025
Je gedachte gang is idd goed. Dit heb ik toen ik in een studente huis woonde ook gedaan. Ik kreeg een UTP kabel (internetkabel) op mijn kamer en heb daar vervolgens een Router aangehangen. De enige instellingen die ik heb veranderd waren het bereik van de IP adressen die werden vrijgegeven en het wifi beveiligd met een wachtwoord. Hierdoor had ik een eigen netwerk en eigen wifi. Werkte perfect!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
VLAN's is je zoekterm, hoewel het ook via verschillende subnets kan.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als je de eigen router op de lan van je buurman aansluit zal je moeten werken met een VLAN, de meeste routers ondersteunen dit tegenwoordig...en van daaruit kan je het interne netwerk opbouwen!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • Beste antwoord

• Squixx

als je je router met de WAN (internet poort) aansluit op de router van de buurman, is alles vanaf je router eigen netwerk.Klaar is kees.

android since G1.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Titu schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:34:
Je gedachte gang is idd goed. Dit heb ik toen ik in een studente huis woonde ook gedaan. Ik kreeg een UTP kabel (internetkabel) op mijn kamer en heb daar vervolgens een Router aangehangen. De enige instellingen die ik heb veranderd waren het bereik van de IP adressen die werden vrijgegeven en het wifi beveiligd met een wachtwoord. Hierdoor had ik een eigen netwerk en eigen wifi. Werkte perfect!
Je wil geen router achter router (dus niet een 2de router en die aansluiten op de WAN poort) dan krijg je dubbele NAT.

Je wilt een eigen VLAN. Daar heb je een layer 3 switch voor nodig of je doet het geheel vanuit de router van de buurman. Maar dit is zoals je zelf zegt wel iets complexer dan "ik doe het even". Misschien dat je beter op zoek kan naar iemand die hier meer kaas van gegeten heeft...

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 22:58
Je gaat gewoon uitkomen bij elke normale wifi-router. Ik denk dat zoiets: pricewatch: TP-Link Archer C6 het dichtste bij je budget komt.

Dat geeft een dubbele NAT opstelling en IPv6 binnen dat netwerk gaat natuurlijk leuk worden!

Idealiter zou je bij de onderbuurman een betere router hebben, waarop je daadwerkelijk 2 lan-netwerken kan vormen. VLAN is dan meestal inderdaad wat zo'n wifi-router kan. Een router met OpenWRT zou dat ook prima kunnen.
Operations schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Je wilt een eigen VLAN. Daar heb je een layer 3 switch voor nodig of je doet het geheel vanuit de router van de buurman. Maar dit is zoals je zelf zegt wel iets complexer dan "ik doe het even". Misschien dat je beter op zoek kan naar iemand die hier meer kaas van gegeten heeft...
VLANs hoeven strict genomen niet door de switch naar buiten, tenzij je een trunk naar boven stuur. Maar waarom zou je verkeer van de onderbuurman naar boven sturen? Normale switch en access-point zou in die situatie voldoende zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Groentjuh op 02-10-2019 14:43 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Operations schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:37:
[...]

Je wil geen router achter router (dus niet een 2de router en die aansluiten op de WAN poort) dan krijg je dubbele NAT.
TS benoemd de behoefte aan NAT toch nergens?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Squixx
CurlyMo schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

Idd, volgens mij is dit precies wat je _wel_ wil in deze situatie.

werkt ook prima

android since G1.

• Operations
CurlyMo schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

Dubbele NAT is iets wat je überhaupt niet wil. Kans op problemen is behoorlijk (bijvoorbeeld bij online gamen, SSL certificaten, VPN gebruik, poort open zetten etc,)

[ Voor 15% gewijzigd door Operations op 02-10-2019 14:41 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-01 14:18
coredalae schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:37:

Typisch Tweakers weer inderdaad. Als je deze oplossing volgt ben je inderdaad voor 30 euro klaar en heb je een mooie dubbele NAT opstelling. Hou alleen wel rekening met downloaden etc, want dan komen ze ook bij de onderbuurman uit! ;)

edit: @Operations Jij misschien niet, maar dat is hier gewoon de beste en simpelste oplossing. Ik zie ook niet in wat voor problemen je hier mee gaat krijgen, behalve dat je gezeik krijgt als je ook de printer van de onderbuurman wil gebruiken etc. Maar dat is juist precies wat ze niet willen. Als ze beide gewoon hun eigen apparatuur blijven gebruiken, gaat dat gewoon prima werken.

[ Voor 26% gewijzigd door dehardstyler op 02-10-2019 14:42 ]

• CurlyMo
Operations schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:39:
[...]

Dubbele NAT is iets wat je überhaupt niet wil. Kans op problemen is behoorlijk (bijvoorbeeld bij online gamen, SSL certificaten, VPN gebruik, poort open zetten etc,)
Maar daar vraagt TS helemaal niet om :?

• Operations
CurlyMo schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Maar daar vraagt TS helemaal niet om :?
Het is NOT DONE vanuit netwerk oogpunt, omdat het netwerkproblemen geeft. Maar prima hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Operations op 02-10-2019 14:46 ]

• Titu
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-07-2025
coredalae schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:37:

Ja precies dit dus!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Opzich prima om een router er achter te hangen, maar je buurman of jij hoeft maar een flinke download aan te zetten en je zit met minder bandbreedte.

Mocht je budget toerijkender worden, dan zou ik iets met VLAN’s en QoS gaan inrichten.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-01 14:18
Operations schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:42:
[...]

Het is NOT DONE vanuit netwerk oogpunt. Maar prima hoor.
Kun je mij vertellen uit welke netwerk bijbel je dit hebt? Ik ben zeer benieuwd!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Hier even een link naar een ander topic hier op tweakers met de complete discussie wel of niet dubbel NAT :

Dubbel NAT; een router achter een router: Waarom niet?

Daarnaast, dubbele NAT wil je dus echt niet, dit geeft je netwerkproblemen.

VLAN is tegenwoordig relatief simpel in te stellen en geeft je alle vrijheid in je netwerkgebruik.

Wabbawabbawabbawabba

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

[...]

Met jou principe zit TS straks met dikke Cisco/Baracuda apparatuur wat helemaal niet nodig is. TS wil gewoon eenvoudig de lijn van de onderbuurman binnen krijgen en dan een eigen netwerk hebben waar de buurman dan niet zo 1 2 3 bij kan.

Dan is een simpele router van een paar tientjes waar je de kabel in de WAN drukt een prima oplossing.

• CurlyMo
[...]

Ja dus, komt morgen de Cisco certified politie langs om TS billenkoek te geven?

• Operations
Brummetje schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:44:
[...]

Met jou principe zit TS straks met dikke Cisco/Baracuda apparatuur wat helemaal niet nodig is. TS wil gewoon eenvoudig de lijn van de onderbuurman binnen krijgen en dan een eigen netwerk hebben waar de buurman dan niet zo 1 2 3 bij kan.

Dan is een simpele router van een paar tientjes waar je de kabel in de WAN drukt een prima oplossing.
Jep want dat zeg ik inderdaad......(niet)

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Een router achter die van je buurman wil prima. Online gamen KAN een probleem geven maar hoeft niet. Ligt er vooral aan of je buurman hetzelfde doet.
Voor de rest voor huis-tuin-keuken gebruik maakt het helemaal niks uit. Kort gezegd als antwoord op je topic-post: Geen probleem.

Wil je minder problemen hebben dan is een VLAN een goede oplossing en dan met een switch ipv router werken. Probleem is alleen dat de meeste standaard ISP modem/router dit niet aanbied. Je zou eventueel deze kunnen bridgen/DMZ naar een router bij de buurman en dan voor jou en hem 2 VLAN's instellen.

@Operations Poorten openzetten en online gamen okay, maar waar haal jij SSL certificaten en VPN gebruik vandaan??

• CurlyMo
KatirZan schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:44:
Hier even een link naar een ander topic hier op tweakers met de complete discussie wel of niet dubbel NAT :

Dubbel NAT; een router achter een router: Waarom niet?

Daarnaast, dubbele NAT wil je dus echt niet, dit geeft je netwerkproblemen.

VLAN is tegenwoordig relatief simpel in te stellen en geeft je alle vrijheid in je netwerkgebruik.
Dat hele topic staat juist vol met reacties dat het geen enkel probleem is als je niet al te complexe dingen wil doen. Sowieso heeft TS het niet over NAT gehad, dus is het sowieso geen probleem.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

CurlyMo schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Dat hele topic staat juist volg met onderbouwingen dat het geen enkel probleem is als je niet al te complexe dingen wil doen. Sowieso heeft TS het niet over NAT gehad, dus is het sowieso geen probleem.
Klopt, maar ook daar staat netjes vermeld dat als je met forwarding wil werken dat een dubbele NAT problemen kan veroorzaken :)

Als TS wil gamen, streamen, downloaden via P2P of iets in die trend, dan kan een dubbele NAT voor problemen zorgen.

Better safe then sorry

Wabbawabbawabbawabba

• Operations
@Threbez, Google even op "double NAT" en trek je eigen conclusie.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-01 22:58
De oplossing van @Operations is wel de ideale oplossing. Daarin is er 1 router, die ingericht is om 2 LAN-netwerken te routeren.

Daar is overigens geen Cisco of Baracuda apparatuur voor nodig. Neem een leuke wifi-router met OpenWRT en daarmee kan dat prima! Dat is niet heel duur, maar dan heb je wel weer een hoop andere vragen:
Welke router heeft de onderbuurman nu? Misschien is dat wel een mooie router/modem in een combinatie. Dan zou die een bridge-modes gezet moeten worden, zo daarachter de router daadwerkelijk kan routeren. (Afhankelijk van de provider is de onderbuurman daardoor soms wel eens diensten kwijt, zoals bijvoorbeeld Wifispots of IPv6 ondersteuning!) Die router kan zo ingesteld worden dan lan-poorten 1 tot 3 dan LAN van onderbuurman zijn en lan-poort 4 LAN voor de TS is. Boven moet dan alleen een normale switch en een access-point. De switch boven zou managed kunnen zijn als je de onderbuurman ook boven zijn apparatuur wil kunnen laten aansluiten.

Bij de oplossing: Knal er een wifi-router op met de aansluiting in WAN, dan heb je dubbele NAT. Dat kan goed gaan, maar kan soms ook tot problemen leiden.

~30 euro is voor een beetje redelijke wifi-router wel beperkt overigens!

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 02-10-2019 14:59 ]

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
@Operations Het gaat hier om huis-tuin-keuken gebruik, waarbij dubbele NAT echt geen probleem hoeft te zijn. Als buurman echt enkel internet heeft voor beetje browsen zet je gewoon DMZ naar je router en klaar. Je moet het niet spannender maken dan het is. :+

Ik heb zelf al eens achter 3 dubbele NAT gezeten, DMZ - > DMZ -> router. Echt geen enkel probleem op mijn VoIP telefoon na.

Ik snap de denkwijze wel, als het binnen een bedrijf of semi-pro gebruik was dan zou ik zeggen niet doen inderdaad. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ViperXL op 02-10-2019 15:00 ]

• CurlyMo
Groentjuh schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:57:
~30 euro is voor een beetje redelijke wifi-router wel beperkt overigens!
Eigenlijk is de enige echte keuze een pricewatch: TP-Link Archer C6 Die is dan wel € 35,- Dan heb je gelijk een router waar je OpenWRT op zou kunnen zetten mocht je nog iets met VLANs willen gaan doen.

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 20:58
Ha allen,

Zoals ik dus al vreesde is het toch weer complexer dan je denkt. Of op z'n minst complex om goed te doen.

Ik weet nu in ieder geval een klein beetje beter dat wat ik wil kan door simpelweg een router in te pluggen maar dat het ook een kans op problemen geeft.

Mijn volgende stap gaat zijn om eens met de buurman te praten hoe hij de dingen ziet. (iets dat ik natuurlijk ook eerder had kunnen doen...) hij zal toch ook niet willen dat ik zomaar zijn printer kan bedienen. :p

Ik zal jullie op de hoogte houden wat het uiteindelijk wordt en of dat nog problemen oplevert.

Bedankt voor alle reacties! Ik heb weer een hoop termen om te googlen. :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
De router na router oplossing zorgt er inderdaad voor dat de buurman niet in TS zijn netwerk geraakt, maar omgekeerd kan TS dan wel in het netwerk van zijn buurman! Is dat dan wel de bedoeling?

http://specs.tweak.to/16567

• Pmf1971
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Heb niet alles gelezen, dus ik wee tniet of dit al eens geopperd is, maar een Raspberry Pi 3B+ of een Pi 4B met 1GB is een fantastische router met Openwrt. Ik haal in ieder geval volle snelheid hier met 200Mbits, ik weet nog niet wat mijn 4B doet over vpn, maar dat ga ik binnenkort wel testen. Superklein en zeer energiezuinig.

Je kan VLANs gebruiken maar dat is niet noodzakelijk. Op de Rpi kan je een 2e ethernet adapter via USB 3 aansluiten, die je op een unmanaged switch kan aansluiten.

Let wel dat als je Openwrt gebruikt, NAT standaard aanstaat en dat je dan achter dubbel-NAT zit als je hem op de LAN van je buurman aansluit. dit kan problemen geven met UPnP (o.a. torrents downloaden)

Mocht je al voorzien zijn, zie dit dan als een tip ;)
Pagina: 1