Raar probleem met computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 14:02

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Topicstarter
Hi allen,

Een paar weken geleden heb ik een M.2 SSD in mijn computer gezet. Deze zit gewoon in het M.2 slot op het mobo (dus niet via pci kaart oid). Omdat het M.2 slot blijkbaar zijn lanes deelde met een PCI-sleuf werkte mijn geluidskaart niet meer (welke zat in PCIEX1_2).

Deze heb ik toen verzet naar PCIE4_3. Toen begonnen de problemen: mijn geluid kraakte namelijk heel erg (onregelmatig) tijdens muziek luisteren en films kijken.

Omdat ik mij er aan stoorde heb ik de geluidskaart opnieuw in het slot gezet en het voorraf even schoon geblazen. Dit heeft het kraak probleem opgelost. Echter nu het volgende: ongeveer 1-2x per dag freezed mijn gehele computer. Ik kan dan helemaal niets meer doen, beeld staat compleet stil. Het 2-digit display op het mobo geeft aan '40'.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

- Windows 10 Edu is schoon op de PC geïnstalleerd toen ik de SSD erin heb geplaatst.
- Afbeelding waar duidelijk de benaming van de PCI-sloten te zien is.
- Manual van het moederbord

Mijn setup:
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i5-4690K Boxed
1MoederbordenAsus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger
1VideokaartenAsus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING ( Slot: PCIE X16 / X8_1 )
2Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Z (retail) ( Slot: PCIE X4_3 )
1BehuizingenFractal Design Define S
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15
1Geheugen internG.Skill TridentX F3-2400C10D-16GTX
1VoedingenCorsair RM850
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB <== OS
Bekijk collectie
Importeer producten

[ Voor 4% gewijzigd door Knorretje- op 02-10-2019 13:59 . Reden: Toevoeging ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

De handleiding weet wat het is.
Q-code 40 is geen error maar een melding dat de pc opstart uit S4 slaapstand.

Maar er ontbreekt toch een heleboel informatie hier, zoals: wat heb je zelf al gedaan/uitgezocht?
Wat is de relevante soft- en hardware die je hebt?

Zegmaar de standaard vragen die verschijnen als je een topic opent.

Afgezien van dit al: heb je je BIOS al een reset of update gegeven?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-

Knorretje-

Topicstarter
De handleiding weet wat het is.
Q-code 40 is geen error maar een melding dat de pc opstart uit S4 slaapstand.
Dit heb ik inderdaad gecheckt, maar zegt mij verder niet heel veel. Ik denk ik zet het er bij, dan weten jullie in ieder geval wat het display aangaf.
Maar er ontbreekt toch een heleboel informatie hier, zoals: wat heb je zelf al gedaan/uitgezocht?
Wat is de relevante soft- en hardware die je hebt?
Ik heb een beetje snelle research gedaan en dan kom je al snel op handleidingen waarin ze aanbevelen je drivers te updaten etc. Echter ben ik van mening dat het hardwarematig is. Het is dus of: gekraak, of: random freezes. Ik hoop eigenlijk dat iemand een idee heeft wat dit kan zijn voor ik bijv. BIOS reset of herinstallatie uitvoer.

Al mijn hardware heb ik onderaan het topic gezet. Wat software betreft doet het probleem zich niet voor met een specifieke applicatie. De ene keer speel ik een game, de andere keer kijk ik Netflix. Gister freezde mijn computer al voordat ik uberhaupt iets geopend had.
Afgezien van dit al: heb je je BIOS al een reset of update gegeven?
Neen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Kijk eens in de Windows eventviewer wat er zoal gebeurt op het moment dat je last hebt van een freeze. En een krakend geluid / vastlopers kan absoluut opgelost worden door een driver update. Ga dus eens zorgen dat je dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Knorretje- schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:12:

Ik heb een beetje snelle research gedaan en dan kom je al snel op handleidingen waarin ze aanbevelen je drivers te updaten etc. Echter ben ik van mening dat het hardwarematig is. Het is dus of: gekraak, of: random freezes. Ik hoop eigenlijk dat iemand een idee heeft wat dit kan zijn voor ik bijv. BIOS reset of herinstallatie uitvoer.

[...]

Neen.
Dan zou je de BIOS eens kunnen resetten maar voor je dat doet: haal je geluidskaart een tijdje uti je pc (desnoods als je echt geluid wil prik je het even op je mobo), als het dan weg is kun je met enige zekerheid zeggen dat het aan de geluidskaart ligt of aan het pcie slot en niet aan andere hardware.

Heb je ook je geluidskaart in een van de andere PCIeX1 slots geprobeerd?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 14:49

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Het is toch een hardeware conflict die je hier hebt. Ik zou als eerste een BIOS reset doen (dit heeft verder toch geen andere consequenties) en mocht dit niet werken dan toch maar je soundcard in nog een ander slot steken!

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:07
Het M2 slot deelt lanes met de PCI-e x1 sloten en het 3e PCI-e x16 (aangesloten met x4) slot. Heb je het M2 slot in gebruik dan moet je geluidskaart in het 2e PCI-e x16 slot alleen zal dat niet lukken omdat de videokaart 2,5 slot dik is.
Trouwens zonde van die dure 970 EVO die op dit bord geknepen wordt naar minder dan 1/3 van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-

Knorretje-

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 17:31:
Het M2 slot deelt lanes met de PCI-e x1 sloten en het 3e PCI-e x16 (aangesloten met x4) slot. Heb je het M2 slot in gebruik dan moet je geluidskaart in het 2e PCI-e x16 slot alleen zal dat niet lukken omdat de videokaart 2,5 slot dik is.
Trouwens zonde van die dure 970 EVO die op dit bord geknepen wordt naar minder dan 1/3 van de snelheid.
Misschien tijd om naar DDR4 te upgraden? (Nieuwe mobo, cpu en ram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:07
Geen gek idee als je nu met een quadcore en 1080 Ti zit.
Pagina: 1