Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Hallo allemaal,

De laatste tijd "freezed' mijn pc zo af en toe voor 15 á 20 seconden.
Gebeurd als een browser open staat of web pagina's aan het bekijken ben. Tot nu toe alleen in FireFox en Chrome.
Maar ook een keer toen ik mijn Steam Library wilde openen en een document wilde uitprinten
met de wifi printer.

In de logboeken staan geen meldingen.

Mijn PC:

AMD FX 8350 (geen OC, stock cooler)
Gigabyte GA-970-DS3P Rev 2
16 GB Corsair DDR3 geheugen (2x 8 GB)
Palit Geforce GTX 1050 2 GB (Gebeurde ook met oude AMD Radeon 6870 1GB)
Win 10 Pro 1903 (gebeurde ook in 1809)
Coolermaster 520 watt
Kingston 120 GB ssd
Seagate 2TB HDD

- Geheugen heb ik getest met Memtest86 (hele ochtend) en ook met ingebouwde test tool van Microsoft.
Geen problemen gevonden.
- Harde schijven zijn getest met tools van fabrikant. Ook geen problemen.
- Stresstest gedraaid met OCCT. Hoewel de tool aangaf dat cores overhit raakte, gaf AMD Overdrive
geen rare temps. Had nog 20 termal margin over. CPU Cooler ging ongv 4500 rpm.
Videokaart werd wel 80C.
Pc gaf toen geen problemen. Maar wel na restart. Windows wilde niet meer starten en kreeg de foutmelding
b1 initialize library failed 0xc00000bb

Na nieuwe Windows installatie heb ik de melding niet meer gezien. Volgens Google heeft die melding met het bios te maken
en mogelijk verkeerde opstart volgorde van de hardeschijven.

Het vreemde is dat ik zonder problemen kan gamen. Uren lang. Geen haperingen, freezes of andere gekkigheid.

Iemand een idee, of herkent dit?

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 17:42
Ik lees tal van oplossingen. Heb je die ook al geprobeerd?

Dus Secure Boot uitzetten op je BIOS (als test).
Bootfix commando's uitvoeren (als secure boot het niet oplost)
Startup Repair uitgevoerd

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Plakjekaas
Ik dacht al wat vergeet ik allemaal?

C1e is in bios uitgeschakeld (test ik nu)
Fast startup heb ik uitgeschakeld
High performence powerplan aangezet
MSI voor standaard acpi adapter uitgeschakeld in register (test ik nu)
Link power state (ofzoiets) uitschakeld bij engerie beheer
Hardeschijf word niet uitgeschakeld (ingesteld bij engeriebeheer)

Secure boot kon ik niet vinden in bios

Bootfix en startup repair lijkt me niet nodig, na installatie van win10 is die foutmelding niet meer voorgekomen.
Het probleem is alleen nog die freezes.

[ Voor 31% gewijzigd door Plakjekaas op 02-10-2019 13:48 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat betreft de freeze: een mogelijkheid is dat er een probleem is met de hardware in je systeem. De kernel moet wachten na een blocking request en je systeem doet even niets meer totdat er een wait timeout optreedt.

Als het goed is moet je dat in een van de logboeken (via de event viewer) terug kunnen vinden. Als er echt helemaal geen meldingen in je logboeken staan, registreren de logboeken niets, dat is niet normaal. Zet het registreren in dat geval weer aan.

Kijk ook naar de SMART waarden van je SSD en hard disk. Er is een apart topic waar je die kunt laten checken door medetweakers. Ik heb zelf regelmatig meegemaakt dat hard disks die bezig waren dood te gaan soortgelijke problemen veroorzaakten.

sfc /scannow kan eventueel defecte systeembestanden herstellen.

Gebruik je de laatste BIOS versie?

Schrijf niet te snel bepaalde troubleshooting checks af als niet van toepassing. Ook al lijkt het onwaarschijnlijk, iets kan toch onverwacht de oorzaak zijn.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:01

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb het een keer op zo'n niveau gehad, en dat bleek de temperatuur te zijn van de SSD array waar die applicatie op dat moment op draaide. De korte oplossing was: draaien op een andere SSD, lange oplossing was: SSD beter koelen (NVME SSD's in een DIMM.2 = dicht bij VRM = toch al heet = throttle-stutter).

Ik zeg niet dat het je probleem is, maar zonder diepe traces ga je eigenlijk niet snel je probleem vinden. Het kan iets érg obscuurs zijn. Zelfs een dip in je voeding op het moment dat bijvoorbeeld een turbo aangaat, of een powermode toggled, of een apparaat zoals je GPU beslist: "nu ga ik iets anders doen", dan ga je op "stil" hangen...

• Plakjekaas
Bedankt voor jullie reacties.

Waar zou ik in EventViewer nog meer kunnen kijken. Kijk altijd alleen bij Beheergebeurtenissen.

Ik zal de smart-waardes ook even goed checken.

Bios zou uptodate moeten zijn, maar zal even checken.

• mrmrmr
  • Niet online
Je hebt onder Windows 10 onder andere System, Security en Applications logs. Die kunnen alle van belang zijn. Het gaat erom dat je kijkt op het tijdstip dat er een probleem was en wat er vlak daarvoor gebeurde.

De Windows Event Collector Service moet draaien. Als je bij log properties kijkt en dit staat uit dan krijg je de vraag het aan te zetten en te herstarten.

Het kan dat events niet direct weergegeven ondanks dat ze er wel zijn. Ga dan naar het niveau Windows Logs en kies vanaf daar de log die je wilt bekijken (dubbelklikken).

Onder Applications & Services Logs vind je de Hardware Events log en de Microsoft/Windows folder met daaronder diverse drives, en bijvoorneeld ook kernel gerelateerde en andere interessante disk logs. Onder Custom Views vind je Administrative Events.

De Nederlandse benamingen weet ik niet uit mijn hoofd.

• Plakjekaas
Bios is inderdaad uptodate.

Vanmorgen weer een freeze. Maar dit keer wel 3 meldingen in Event Viewer.

Event ID 508 en 2 maal 533.

Dat een bestand te lang erover deed om op de schijf geschreven te worden.

En dat klopt ook wel, want de pc bevroor ongv 40 sec. Precies de sec die aangeven werd.
Was geen gekke dingen aan het doen. Event Viewer te bekijken en sfc /scannow te draaien.

In het weekend maar ff de ssd loskoppelen en Windows op de 2tb hdd installeren.

Of hebben jullie nog andere sugesties?

• mrmrmr
  • Niet online
Was het de SSD of de hard disk? Wat zegt SMART?

Met name SSD's kunnen veel slechter gaan presteren als ze vol zijn. Is er voldoende vrije ruimte op de disks?

Als dat het geval is, denk ik dat het meest voor de hand ligt dat het opslagapparaat, de kabel of electronica niet stabiel is of wat @Umbrah schreef over de temperatuur. Een onstabiele voeding kan ook een oorzaak zijn.

Ik zou een backup maken van je data als je die nog niet hebt. Daarna kun je potentieel destructieve tools draaien zoals chkdsk /f om schijffouten op te sporen en te herstellen. sfc /scannow herstelt eventuele fouten in systeembestanden.

• Plakjekaas
De ssd. Daar staat ook Windows op.

De ssd is puur voor Windows, 80 gb vrij ongv.
Ik zal de smart waardes even posten als ik thuis ben. Maar ze waren "Good" in iedergeval.

• Plakjekaas
Kleine update. Heb een image terug gezet en niets van Firefox en Chrome geinstalleerd. Twee dagen zonder freezes gedraaid.

Net Firefox geinstalleerd (nu op de SSD, daarvoor stond ie op de tweede HDD), daarna mijn library in Steam geopend en boem. En de boel staat wil vast. Geen melding in Event Viewer.

Blijkbaar doen Firefox en Chrome iets in de achtergrond ofzo.

Nu weer image terug gezet en maar even aankijken hoe die het gaat doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Plakjekaas op 06-10-2019 12:53 ]

• Plakjekaas
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.

Las iets over acpi aanzetten in het bios voor sata drives.

Deze stond bij mij wel aan maar wat mij opviel is dat de sata 4 en 5 poorten op "ide" stond.
En de ssd (Waar Windows op staat) zat op poort 5. Deze veranderd naar "sata" en tot nu toe geen freezes gehad.

Dus fingers crossed >:) :X

Verwijderd

Plakjekaas schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:44:
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden.

Las iets over acpi aanzetten in het bios voor sata drives.

Deze stond bij mij wel aan maar wat mij opviel is dat de sata 4 en 5 poorten op "ide" stond.
En de ssd (Waar Windows op staat) zat op poort 5. Deze veranderd naar "sata" en tot nu toe geen freezes gehad.

Dus fingers crossed >:) :X
Zijn poorten 4 en 5 ook in gebruik?
Ik betwijfel sterk dat dit de oplossing is, zou sowieso dat moederbord niet in combinatie met een 125W FX processor gebruiken. (4+1 fase)

• Plakjekaas
Jazeker, op poort 4 en 5 zitten de bluray drive en de ssd waarop Win10 staat.

Ik weet voor 100% zeker dat dit dus het probleem heeft opgelost. Geen freezes meer gehad met zelf Firefox en Chrome draaiend.

De ssd draaide gewoon niet optimaal op IDE-modus, en dat lijkt me logisch.

Het moederbord werkt prima met de FX8350, maar heb wel turbocore uitgeschakeld en het zit ingebouwd in de Coolermaster CM690 III kast vol met coolers.

Heb gewoon stock cooler, met de FX8350 wordt altijd aangeraden om een top down cooler te gebruiken zodat de vrm's ook gekoeld worden.

Gamen gaat prima, de boel wordt niet warm (heb volgend AMD Overdrive nog 30 graden over tot max.)
en de cooler gaat rond 4000rpm.

Was met mijn oude Asus m5a97 moederbord wel, anders. Cooler is bijna 7000rpm.

Maar goed, tijd zal het leren hoe lang het bordje blijft werken.
Pagina: 1