Tool om connectivity tussen hosts in kaart te brengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 19:11
Een kennis van me vertelde me laatst dat hij in zijn thuisserver setupje tegen vreemde problemen aan loopt. Hij heeft enkele ESX hosts met daarop wat VM's. Die VM's zijn allemaal onderdeel van een softwarepakket die berekeningen maakt over datasetjes. Er wordt dus nogal wat gecommuniceerd tussen die VM's. Nu vertelde hij me dat er sinds kort tijdens de batchjobs in de nacht vaak jobs fout gaan, omdat de ene Windows server de ander ineens niet meer kan bereiken, of een van de servers kan ineens geen bestanden meer wegschrijven op de fileserver.

Ik had aangeboden om even mee te kijken, en om een en ander uit te sluiten zoek ik een tooltje waarmee netwerk connectiviteit tussen windows machines in kaart te brengen is. Ik zoek iets wat uitgebreider is dan een simpele ping in een CMD venster 4 uur laten draaien, maar minder omvangrijk dan een complete Zabbix/PRTG/whatever monitoring suite te installeren.

Zijn er tooltjes waarmee ik gedurende een bepaalde periode de netwerkconnectiviteit tussen 2 machines in kaart kan brengen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Misschien toch uitgebreide tool gebruiken. Dit hoeft helemaal niet zo'n dramatische operatie te zijn. Bijvoorbeeld een turnkey Observium: https://www.turnkeylinux.org/observium
Of je kan naar NethServer kijken en daar de zabbix module op installeren: https://wiki.nethserver.org/doku.php?id=zabbix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Daffie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:24:
... of een van de servers kan ineens geen bestanden meer wegschrijven op de fileserver...
Ik acht de kans veel groter dat er ergens een schijf is volgelopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
Dus als ik het goed begrijp wil je dus precies zien wat er mis gaat tussen 2 machines op netwerkniveau?
Ik denk dat je de meeste info kan halen uit een trace met Wireshark.

Dat is naar mijn mening het meest voor de hand liggend.

[ Voor 20% gewijzigd door pica op 02-10-2019 16:13 ]

Steam