Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 09:23
Ik ben opzoek naar een Ultrawide monitor met een reusltie van 3440 x 1440 en een refreshrate van 100-144 hz en ondersteuning voor GSYNC.
het bedrag wat het mag kosten is om en nabij de 750 euro.

Ik kom uit op 2 monitoren met elk een ander type paneel.
  • Acer Predator X34P|IPS
  • Acer Predator Z35P|VA
Nu is mijn vraag eigenlijk;
Wat is beter geschikt voor gaming, IPS of VA.

Het scherm gaat met name gebruikt worden voor
  • games, 80%,
  • Films 10%
  • videobewerking(hobby) 10%.
Mijn huidige setup:
1950X Threadripper
1080-TI Gigabyte

Wat raden jullie aan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Voor gamen is VA de betere keuze... VA heeft ook het diepere zwart en lagere responsetijden. IPS is eigenlijk alleen aan te raden voor kleurechtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou, tegenwoordig, de eis G-Sync loslaten; puur vanwege het feit dat veel schermen met Freesync tegenwoordig ook werken. Zoek dan de range op wat ze ondersteunen, en mogelijk ervaringen van gebruikers, maar dat nVidia eindelijk de standaard is gaan volgen is gigantisch nuttig gebleken.

Voor gaming... Eigenlijk maakt het niet veel uit, hoewel de contrastratio bij VA érg goed is (zei het dat de kijkhoek wel een potentieel probleem is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
Umbrah schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:20:
Ik zou, tegenwoordig, de eis G-Sync loslaten; puur vanwege het feit dat veel schermen met Freesync tegenwoordig ook werken. Zoek dan de range op wat ze ondersteunen, en mogelijk ervaringen van gebruikers, maar dat nVidia eindelijk de standaard is gaan volgen is gigantisch nuttig gebleken.

Voor gaming... Eigenlijk maakt het niet veel uit, hoewel de contrastratio bij VA érg goed is (zei het dat de kijkhoek wel een potentieel probleem is).
Oke dus voor gaming VA paneel, eventueel met FreeSync ipv Gsync. hoe gegarandeerd is het dat Freesync ondersteund wordt door mijn 1080TI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Beat The Best
Kijk eerst dit maar eens, want VA heeft ook nadelen die jij misschien belangrijk vind. Ik heb iig VA overgeslagen en ben van 144Hz TN naar 120Hz IPS gegaan (AW3418DW).

YouTube: TN vs IPS vs VA: Which LCD Monitor Tech is Better?

Er zijn nog geen ondersteunende G-sync compatible monitoren op de lijstmet WQHD res, dus of Freesync dan prima werkt zou je zelf moeten ondervinden.
https://www.nvidia.com/en...ts/g-sync-monitors/specs/

[ Voor 26% gewijzigd door bierschuit op 02-10-2019 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
bierschuit schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:41:
@Beat The Best
Kijk eerst dit maar eens, want VA heeft ook nadelen die jij misschien belangrijk vind. Ik heb iig VA overgeslagen en ben van 144Hz TN naar 120Hz IPS gegaan (AW3418DW).

YouTube: TN vs IPS vs VA: Which LCD Monitor Tech is Better?

Er zijn nog geen ondersteunende G-sync compatible monitoren op de lijstmet WQHD res, dus of Freesync dan prima werkt zou je zelf moeten ondervinden.
https://www.nvidia.com/en...ts/g-sync-monitors/specs/
Als ik het filmpje bekijk, dan heb heeft hij het over dat VA de laagste GtG waarde heeft en hierdoor dus niet de gepromote refreshrate kan waarmaken. Echter zie ik in het genoemde model een geadverteerde GtG van 4MS welke gelijk is aan de IPS. Het contrast is beter bij VA en de kleuren beter bij IPS. Mis ik verder nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je kan een gloed verwachten rondom je heldere objecten, ghosting, slechtere kijkhoeken.

-edit- https://www.displayninja.com/ips-vs-tn-vs-va
Maar misschien zie jij het verschil niet of vind je het geen punt.

[ Voor 41% gewijzigd door bierschuit op 02-10-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
Hardware.nl is erg lovend over het VA paneel in de Z35P.

https://nl.hardware.info/...schermen-getest#conclusie
Hij is met veel onderwerpen beter dan het andere genoemde paneel de X34P

Ik heb nog geen tijd gehad hem helemaal en nauwkeurig door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qon
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-09 19:30

Qon

Ik ben erg tevreden met mijn MSI.
Niet veel extra opties, maar voldoet wel aan 'al' je eisen.

pricewatch: MSI Optix MAG341CQ Zwart

Scheelt ook zwaar in de kosten.

Heeft geen G-Sync, maar wel Freesync support vanaf 48 Hz tot 100 Hz dacht ik. Lager dan 48 Hz komt je volgens mij niet zo snel met je 1080Ti.

[ Voor 4% gewijzigd door Qon op 02-10-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beat The Best
Qon schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:46:
Ik ben erg tevreden met mijn MSI.
Niet veel extra opties, maar voldoet wel aan 'al' je eisen.

pricewatch: MSI Optix MAG341CQ Zwart

Scheelt ook zwaar in de kosten.

Heeft geen G-Sync, maar wel Freesync support vanaf 48 Hz tot 100 Hz dacht ik. Lager dan 48 Hz komt je volgens mij niet zo snel met je 1080Ti.
nieuws: MSI: zestien van onze FreeSync-monitoren zijn compatibel met Nvidia's...

Dus wel support voor Gsync, maar nog niet officieel in de lijst opgenomen.
Ik koop een monitor eens in de x jaar. ik vraag me af of ik over 5 jaar nog tevreden ben met een 100hz refreshrate. Ziet er voor de rest wel degelijk uit.

ik denk er overna.

EDIT:
Ik heb ondertussen een scherm besteld en het is de Z35P geworden. hij is iets goedkoper dan het IPS. Ik denk dat ik meer heb aan het diepe zwart dan exacte kleur weergaven, al hoewel Hardware info erg lovend is over dit scherm ten opzichte van het IPS paneel.

Uiteindelijk toch iets meer betalen voor 120HZ.

[ Voor 13% gewijzigd door Beat The Best op 03-10-2019 15:34 ]

Pagina: 1