Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-07 14:14

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een front mounted AIO met hierop 2 fans in pull gemonteerd. Daarnaast heb ik een 120mm outtake fan achterop en 2 stuks 140mm bovenop als outtake. Mijn voeding is met de fan naar onder geplaatst op een laminaatvloer en heeft een shroud hier om heen.

Ik maak mijn kast regelmatig schoon en zie toch nog wel eens wat stof voorop en bovenop.

Ik vraag me af of ik nu niet een verkeerde druk heb in mijn pc.

Ik heb nog 2 Corsair 120mm fans in doosjes liggen van hetzelfde type (ml120 pro) en vroeg mij af of ik een beter balans krijg als ik mijn outtakes ipv 1 x 120mm en 2x 140mm vervang door 1x 120mm achterop en 1x 120mm outtake achter-boven.

*Ik ben benieuwd of ik hierdoor een betere luchtstroom creër
*Ik niet ga inleveren op koelprestaties en geluidsproductie

Alternatieven of tips zijn natuurlijk ook welkom

Foto's van het systeem:

http://imgur.com/gallery/oALuDnZ

http://imgur.com/gallery/jaeDVnK

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-07 19:38
Als je meer lucht naar buiten zuigt dan naar binnen blaast zal de lucht via kieren naar binnen komen (onderdruk). En dan passeert de lucht niet het het eventuele aanwezige stoffilter.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Dus m.a.w. mijn idee van de outtakes vervangen door 2 exemplaren van 120mm 1achterop en 1 bovenop is een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-07 19:38
Je videokaart zal ook lucht naar buiten blazen, dus dan heb je nog steeds een onderdruk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ok, maar zal er verbetering optreden op deze manier?

En heb je nog andere tips? Wellicht alleen één outtake 120mm achterop?

Ga ik niet inleveren op koeling en geluidsproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:44
Om minder stof in je pc te krijgen heb je bovendruk nodig, en om dat te krijgen heb je simpel gezegd meer intake dan uitlaat fans nodig. Je kan nog een hoop kloten met posities maar dat zal niet super veel verschil maken, doe daarmee wat je logisch lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Flamesz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:56:
Om minder stof in je pc te krijgen heb je bovendruk nodig, en om dat te krijgen heb je simpel gezegd meer intake dan uitlaat fans nodig. Je kan nog een hoop kloten met posities maar dat zal niet super veel verschil maken, doe daarmee wat je logisch lijkt.
Niet helemaal waar. De fans kunnen ook op verschillende toeren draaien en meer of minder druk leveren door bijvoorbeeld de fan bladen layout. Toerental verlagen van de outtake fans kan ook voor een balans in de kast zorgen.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
BillSpaarbank schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:57:
[...]

Niet helemaal waar. De fans kunnen ook op verschillende toeren draaien en meer of minder druk leveren door bijvoorbeeld de fan bladen layout. Toerental verlagen van de outtake fans kan ook voor een balans in de kast zorgen.
Ah, ja dat is waar. Heb je wel meerdere fancontrollers nodig, of eentje die je het voor fans afzonderlijk laat afstellen.

En de fanbladen is weinig invloed op als je de fans al hebt gekocht. Tevens zegt de ts dat hij dezelfde fans heeft, al is het onduidelijk of hij ze allemaal bedoeld of de twee die hij extra heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Flamesz op 02-10-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Tweakriez schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:55:

Alternatieven of tips zijn natuurlijk ook welkom
Uhhhh... vaker je huis/kamer stofzuigen? Klinkt flauw, maar het helpt wel. Vooral rondom je pc en onder je pc maakt een hoop uit..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Ok... Ik ga experimenteren met 1 of 2 outtakes van 120 mm... Ik ben alleen een beetje bang voor een grote toename van hitte en/of geluid. Fans kan ik middels het fancontrol programma van Gigabyte evt. Individueel afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
ChojinZ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:05:
[...]

Uhhhh... vaker je huis/kamer stofzuigen? Klinkt flauw, maar het helpt wel. Vooral rondom je pc en onder je pc maakt een hoop uit..
Dat doe ik zeker regelmatig. Het viel mij gewoon op dat ik vaker wat stof bovenop de pc zag waar dit voorheen nooit gebeurde. Vandaar dat ik dacht aan een verkeerde setup van te veel fans. Mijn eerste gedachte was: meer fans is beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Bedoel je met bovenop de kast, echt bovenop aan de buitenkant? Want alle reacties die je tot nu toe hebt gekregen zijn vooral om te helpen voorkomen dat er stof IN de kast komt.
Stof bovenop de kast voorkomen is niet echt waar casefans voor bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Bovenop het stoffilter/gaas ja. Aan de voorkant ook meer als met mijn oude kast.

Ik kom van een Define R4 en heb nu een Meshify C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tweakriez schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:10:
Bovenop het stoffilter/gaas ja. Aan de voorkant ook meer als met mijn oude kast.

Ik kom van een Define R4 en heb nu een Meshify C.
Dus feitelijk is de buitenkant van je kast gewoon wat stoffig ?
Daar is echt niks aan te doen, behalve zorgen dat er minder stof in huis is :)
Trouwens ook geen enkel probleem kwa koeling ofzo

* heuveltje blaast 1 keer per jaar een half tapijt uit zijn pc :P

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 02-10-2019 16:18 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Ah je bedoelt in de stoffilters. Dat het ophoopt in de intakefilters is vanzelfsprekend, dat moet je gewoon regelmatig schoonmaken en op reguliere manieren stof voorkomen.
Stoffilters zijn niet perfect, dus op je uitlaatfilters zal het ook langzaam ophopen, als dit sneller is geworden kunnen de tips die al gegeven zijn wel helpen, want met onderdruk komt er dus stoffige lucht binnen door de openingen die niet gefilterd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-06 16:46
Flamesz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:18:
Ah je bedoelt in de stoffilters. Dat het ophoopt in de intakefilters is vanzelfsprekend, dat moet je gewoon regelmatig schoonmaken en op reguliere manieren stof voorkomen.
Stoffilters zijn niet perfect, dus op je uitlaatfilters zal het ook langzaam ophopen, als dit sneller is geworden kunnen de tips die al gegeven zijn wel helpen, want met onderdruk komt er dus stoffige lucht binnen door de openingen die niet gefilterd zijn.
Uitlaatfilters zou ik daarom al helemaal niet adviseren.
Waarom zou je lucht dat er uit wordt geblazen willen filteren?
Wekelijks even met de stofzuiger langs de intakefilters gaan is overigens geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
Tartarus schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:25:
[...]

Uitlaatfilters zou ik daarom al helemaal niet adviseren.
Waarom zou je lucht dat er uit wordt geblazen willen filteren?
Wekelijks even met de stofzuiger langs de intakefilters gaan is overigens geen overbodige luxe.
Goed punt, het lijkt er wel op dat de TS dit gebruikt aangezien hij het heeft over de bovenkant van zijn kast en in de ts staat dat hier zijn uitlaatfans zijn gemonteerd.
Als ik dit goed begrijp kan je daar het filter dus beter weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Flamesz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:28:
[...]

Goed punt, het lijkt er wel op dat de TS dit gebruikt aangezien hij het heeft over de bovenkant van zijn kast en in de ts staat dat hier zijn uitlaatfans zijn gemonteerd.
Als ik dit goed begrijp kan je daar het filter dus beter weglaten.
Ja het is meer een soort gaas wat daar overheen zit ik dacht dit te laten zitten om stof weg te laten als de pc uit staat e.d. maar als ik het goed begrijp hier kan ik beter dat gaas weg laten juist omdat ik daar fans heb zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Als je het gaas laat zitten blaas je het terwijl de computer aanstaat in het filter, en komt het te zitten tussen het filter en de fans, wat afhankelijk van je case moeilijk schoon te maken kan zijn, en dus zorgt voor een ophoping van stof in je kast.
Als je het gaas weghaalt kan er inderdaad stof in je kast vallen wanneer de fans niet draaien.
Welk van deze effecten voor meer stof in je pc zorgt is moeilijk te zeggen en hangt van een hoop af, zoals hoe veel je pc aan staat en wie weet wat nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Achter op de computer heb ik geen enkele vorm van filters of gaas. Hooguit zo een spiraalvormige metalen bracket om zere vingers te voorkomen.
Ik heb sponsachtige filters aan de voorkant op mijn Cooler Master CM Stacker STC-T01, achter dat metalen metalen gaasje en die moet ik wekelijks stofzuigen.Afbeeldingslocatie: https://i.testfreaks.com/images/products/600x400/110/coolermaster-stc-t01.1159022.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Tartarus op 02-10-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Tartarus schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:44:
Achter op de computer heb geen enkele vorm van filters of gaas. Hooguit zo een spiraalvormige metalen bracket om zere vingers te voorkomen.
Ik heb sponsachtige filters aan de voorkant op mijn Cooler Master CM Stacker STC-T01, achter dat metalen metalen gaasje en die moet ik wekelijks stofzuigen.[[URL="https://images_builds.pugetsystems.com/1.jpg"]Afbeelding[/URL]]
Klopt ik heb het in dit geval over de 2 fans die ik bovenop als outtake heb gemonteerd naast de outtake fan achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Tweakriez schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Klopt ik heb het in dit geval over de 2 fans die ik bovenop als outtake heb gemonteerd naast de outtake fan achterop.
Ik zou de filter weglaten en de metalen gaasje laten zitten, anders valt er alsnog stof in je kast. Achterop zou ik alle filters weglaten, behalve de zere-vingers-protectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Voor meer tips/info over airflow nog deze interessante video.
YouTube: 1 Year Airflow Experiment - The Stunning Conclusion

Hun conclusie is wel onder andere "meer fans/airflow = meer stof."

Ik weet niet wat je met je pc doet, maar 5 fans is in de meeste gevallen wel overkill voor koeling, en minder fans zou dus je stofprobleem kunnen verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Tja ik had toevallig genoeg fans en dacht meer is beter zeker omdat ik een AIO aan de voorkant heb en de lucht dus eerst door mijn kast gaat ipv gelijk bovenop er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Dacht aan alternatief om mijn AIO radiator bovenin de case te plaatsen en dan aan de voorkant 2x 140 intake te plaatsen evt nog een 120 outtake is dit een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
Tweakriez schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:30:
Dacht aan alternatief om mijn AIO radiator bovenin de case te plaatsen en dan aan de voorkant 2x 140 intake te plaatsen evt nog een 120 outtake is dit een idee?
Ik zou het echt niet weten.
Ik heb 8 harde schijven in 3 bays zitten, met elke bay een eigen 120mm intakefan.
Bovenin heb ik een 80mm outtake fan.
Achterin heb ik boven en onderin totaal 2 PSU’s met elk hun eigen 120mm outtake en nog een 3e 120mm outtake fan in het midden.
Eens in het half jaar schroef ik mijn kast open om te onderhouden, schoonmaken enzo en kom alleen maar lichte, fijne stof tegen.
Ik moet wel toegeven dat mijn pc op laminaat staat, tussen 2 kasten in.
Hopelijk komt er iemand anders met betere ideeën. Succes.
Pagina: 1