Toon posts:

Overstap naar Atmos, komt eindtrappen te kort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumgenoten,

Op dit moment liggen er 4 hele mooie Q-acoustic platfond/atmos speakers te wachten om aan het platfond opgehangen te worden. Ik heb alleen een "probleem". Ik kom twee kanalen te kort in mijn huidige set.

Mijn set op het moment is:

Marantz AV7003
Marantz MM8077 (7 kanaals)
5.1 setup MA Gold + SVS Sub
4x Q acoustic Qi65S atmos

Ik heb dus minimaal twee extra kanalen nodig. Zelf heb ik de volgende twee opties bedacht:

- Een xtz edge a2-300 klasse D versterker (490,- bij intosurround met optie om hem thuis te testen). Dit zou dan waarschijnlijk mijn front kanalen over nemen.
Voordelen: Klein, voordelig, goed beoordeeld. Waarschijnlijk betere kwaliteit eindtrap dan de Marantz MM8077.
Nadelen: Breekt de set kwa estiek, geen homogeen geluid meer tussen front speakers en center kanaal, onbekend maar onbemind bij 2e hands verkoop.

- Marantz MM7055 op marktplaats (600.-)
Voordelen: Zelfde uiterlijk dan huidige amps, omdat hier 5 kanalen opzitten heb ik in de toekomst de optie om mijn front speakers te bi-ampen
Nadelen: Kwalitatief matige eindtrap

Wat ook een optie is (als dit echt een merkbare verbetering oplevert bij muziek) is een Marantz PM8006 stereo versterker in de schakel opnemen (zit een direct power mode op). Echter vraag ik me af of ik dit wel ga horen. Op mijn pc heb ik een Marantz PM7004 stereo versterker. Deze heb ik welleens aan mijn normale set gehangen. Merkte hier geen verbetering in t.o.v. de huidige AV7003/MM8077.

Mijn budget gaat tot +-1000,- maar hoe lager het aankoopbedrag hoe beter natuurlijk. Ik ben zeer te spreken over het geluid dat mijn huidige set produceert. Ik kom in mijn beleving niets te kort.

Hoe denken jullie hierover? Tips, suggesties maar ook (opbouwende) kritiek is welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 09:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kamera Express en Foka bieden een teruggestuurde SR7011 aan voor € 999. Deze heeft 9 versterkte kanalen en is dus prima geschikt om een 5.2.4 setup aan te sturen. Je zou dan ook je eigen receiver kunnen verkopen en voor deze kunnen gaan.en zodoende alles gewoon in 1 apparaat te houden. Opvolgers 7012 en 7013 zijn een stuk duurder en kosten rond de 1300 en 1600 euro, maar als je vraagt om een offerte, is het vrijwel altijd goedkoper. Zeker als je nog in zou ruilen. (Vraag dan eerst de kale offerte aan; en daarna pas de inruilwaarde ;) ) Kijk goed of je de meerprijs nodig hebt. Waarschijnlijk kan je met de 7011 ook nog jaren vooruit.

Qua geluid zul je overigens tussen verschillende receivers ook géén verschil horen. (Als je dat wel doet, is dat een kwestie van volume, equalizersettings of (psycho-)akoestiek.)

[ Voor 13% gewijzigd door Jorgen op 02-10-2019 13:21 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:35

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Jorgen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:19:
ilwaarde ;) ) Kijk goed of je de meerprijs nodig hebt. Waarschijnlijk kan je met de 7011 ook nog jaren vooruit.

Qua geluid zul je overigens tussen verschillende receivers ook géén verschil horen. (Als je dat wel doet, is dat een kwestie van volume, equalizersettings of (psycho-)akoestiek.)
Niet mee eens. Ik heb bij Hi-Fi Klubben meerdere receivers gehoord en met dezelfde speakers hoor je wel degelijk verschil, ook als het 2 dezelfde receivers zijn maar met andere wattages (zwaardere versterker zeg maar).

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jorgen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:19:
Kamera Express en Foka bieden een teruggestuurde SR7011 aan voor € 999. Deze heeft 9 versterkte kanalen en is dus prima geschikt om een 5.2.4 setup aan te sturen. Je zou dan ook je eigen receiver kunnen verkopen en voor deze kunnen gaan.en zodoende alles gewoon in 1 apparaat te houden. Opvolgers 7012 en 7013 zijn een stuk duurder en kosten rond de 1300 en 1600 euro, maar als je vraagt om een offerte, is het vrijwel altijd goedkoper. Zeker als je nog in zou ruilen. (Vraag dan eerst de kale offerte aan; en daarna pas de inruilwaarde ;) ) Kijk goed of je de meerprijs nodig hebt. Waarschijnlijk kan je met de 7011 ook nog jaren vooruit.

Bedankt voor het meedenken maar dit is voor mij geen optie. Ik heb een 7008 (staat stof te happen op de zolder) gehad en daar was ik niet over te spreken. Tevens is de eindtrap in een Marantz 7000 serie behoorlijk ondermaats (hetzelfde geld voor de MM7055). Prima voor surround kanalen maar niet voor mijn fronts + center.

Tevens zit er geen auro 3d op de goedkopere Marantz serie en wel op die ik nu in het bezit heb.

En het belangrijkste (pure emotie, geen logica): Ik ga natuurlijk niet van een mooie voor/eindtrap combi overstappen naar een all in one "budget" versterker :+

PS: Het hoeft voor mij geen topic te worden waarin de voorstanders en tegenstanders van het verschil in versterkers elkaar de tent uitvechten ;) Discussie mag, maar blijf wel aardig tegen elkaar O-)

Zelf denk dat het verschil voornamelijk in de EQ/instelling/stroom van eindbak komt, maar ik zal dit niet heel stellig verdedigen. Ik wil uiteindelijk blij/tevreden zijn met mijn set ook als dat betekend dat ik meer betaal dan noodzakelijk. (<- beste klant die een audio zaak ooit kan hebben)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zoveel bijzonders zijn die speakers toch niet? De Gold-serie is prijzig, maar niet raar qua eisen lijkt me. Waarom zijn de eindtrappen ondermaats? En in hoeverre heb je Auro 3d al gebruikt? Ik ben namelijk nog geen medium tegengekomen dat het ondersteunt, maar dat kan ook aan mijn bronnen (Netflix, Prime, Disney+, blu-ray en UHD-blu-ray) liggen. Overigens zit er wél Auro 3d op. De 7011 kan dat aan middels een betaalde firmware-update en ook de 7012 en 7013 ondersteunen dat.

Ik heb de 7011 ook en gebruik hem met Focal Aria 926 vloerstaande luidsprekers. Nog nooit gemerkt dat de trappen in de Marantz te kort zouden komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jorgen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:36:
Zoveel bijzonders zijn die speakers toch niet? De Gold-serie is prijzig, maar niet raar qua eisen lijkt me. Waarom zijn de eindtrappen ondermaats? En in hoeverre heb je Auro 3d al gebruikt? Ik ben namelijk nog geen medium tegengekomen dat het ondersteund, maar dat kan ook aan mijn bronnen (Netflix, Prime, Disney+, blu-ray en UHD-blu-ray) liggen. Overigens zit er wél Auro 3d op. De 7011 kan dat aan middels een betaalde firmware-update en ook de 7012 en 7013 ondersteunen dat.

Ik heb de 7011 ook en gebruik hem met Focal Aria 926 vloerstaande luidsprekers. Nog nooit gemerkt dat de trappen in de Marantz te kort zouden komen.
Sterker nog, ik heb nog nooit zulke makkelijk aan te sturen speakers gehad. Ze zullen echter wel vervangen worden door de MA platinum series of focal Diablo. Dat is toch klein beetje pittiger aan te sturen.

Op mijn vorige speaker (bowers wilkins cm serie) was het verschil tussen eindtrap sr7008 en eindtrap mm8077 behoorlijk aanwezig (met name met de bas, dit was voordat er een subwoofer was).

Auro 3d op de 7000 serie van Marantz? Netjes! Dat wist ik niet. Echter veranderd dat niets aan het feit dat het voor mij niet fijn voelt (ergo emotie) om een stap terug te zetten.

Voor en eindtrap was de afgelopen 15 jaar altijd een jongensdroom vandaar dat ik daar niet snel afscheid van zal nemen. En eerlijk is eerlijk; het ziet er (imo) best sexy uit :+

https://drive.google.com/...kMu67CENvsDmKkbPkSNH7ej1A (<- oude situatie, oude center en kabels etc nog niet weggewerkt)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2019 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

O, maar dat is het ook. Audio en video zijn naast techniek, grotendeels ook puur beleving. Jij moet dus ook gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik zelf zou het oplossen met 1 receiver met voldoende kanalen, maar als dat niet jouw oplossing is, is dat natuurlijk prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

NeFoRcE schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

Niet mee eens. Ik heb bij Hi-Fi Klubben meerdere receivers gehoord en met dezelfde speakers hoor je wel degelijk verschil, ook als het 2 dezelfde receivers zijn maar met andere wattages (zwaardere versterker zeg maar).
Ik heb ook weleens verschillen tussen kabels gehoord. En ook tussen versterkers. Totdat het goed ingesteld was (dus eq uit en volume op 0,1db nauwkeurig hetzelfde) en ik niet meer wist naar welke ik luisterde. Toen kon ik het ineens niet meer, net als iedereen in alle goed gecontroleerde testen die gepubliceerd zijn op de wereld :P.

@Verwijderd Die "matige" Marantz eindversterker is toch helemaal niet matig. Hoe kom je daar precies bij? Waarom gebruik je die niet gewoon voor je atmos kanalen? Dan heb je met muziek gewoon de 'high end' setup en heb je voor de effecten gewoon een prima versterker.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 16:35
NeFoRcE schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk naar anders ingestelde receivers zitten luisteren. Wattage heeft al helemaal geen invloed op het geluid, alleen (in het extreemste geval) hoe hard een receiver kan spelen.

Nogal een verschil als de ene receiver op pure direct staat en de andere een Audyssey equalizer draait. Wil niet zeggen dat het één beter is dan het andere, maar het klinkt wel anders.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 03-10-2019 08:47 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:09:
[...]

Ik heb ook weleens verschillen tussen kabels gehoord. En ook tussen versterkers. Totdat het goed ingesteld was (dus eq uit en volume op 0,1db nauwkeurig hetzelfde) en ik niet meer wist naar welke ik luisterde. Toen kon ik het ineens niet meer, net als iedereen in alle goed gecontroleerde testen die gepubliceerd zijn op de wereld :P.

@Verwijderd Die "matige" Marantz eindversterker is toch helemaal niet matig. Hoe kom je daar precies bij? Waarom gebruik je die niet gewoon voor je atmos kanalen? Dan heb je met muziek gewoon de 'high end' setup en heb je voor de effecten gewoon een prima versterker.
Toen ik een paar maanden geleden aan het orienteren was voor een nieuwe versterker omdat mijn oude Onkyo TX-NR3009 geen 4k ondersteunde heb ik de knoop doorgehakt om voor een losse voor en eindversterker te gaan. Toen kwam er in verschillende topics op verschillende fora waaronder Htforum en AVSforum naar voren dat de MM7055 bij verschillende mensen niet aan de verwachtingen voldeed en de MM8077 wel. Tevens is de stroomopbouw ook anders geregeld.

Ach, ik heb minder dan de helft van de nieuwwaarde betaald voor de set dus het was ook geen aanslag op de portemonnee t.o.v. de MM7055.

Maar je hebt wel gelijk dat het voor surround kanalen echt geen biet uitmaakt.
Hulleman schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk naar anders ingestelde receivers zitten luisteren. Wattage heeft al helemaal geen invloed op het geluid, alleen (in het extreemste geval) hoe hard een receiver kan spelen.

Nogal een verschil als de ene receiver op pure direct staat en de andere een Audyssey equalizer draait. Wil niet zeggen dat het één beter is dan het andere, maar het klinkt wel anders.
In theorie ben ik het hier mee eens. Maar ik moet wel bekennen dat ik een behoorlijk verschil ervaarde (of het verschil er daadwerkelijk was laat ik in het midden) tussen de Onkyo TX-NR3009 op pure direct en de Marantz AV7703 op pure direct. Waar mijn voorkeur misschien zelf een heel klein beetje uitging naar de Onkyo.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2019 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je moet je ook realiseren dat op de door jou genoemde forums de toon vaker richting audiofiele fabels doorslaat, en veel minder richting techniek en wetenschappelijke beargumentatie.

Ik kijk daar dan ook eerder naar de plaatjes van de setups en de uitleg achter sommige technieken, dan naar "hoeveel beter ook diens vrouw het vond klinken, terwijl ze een hekel heeft aan alles met een afstandsbediening" :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 16:35
Verwijderd schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:13:
In theorie ben ik het hier mee eens. Maar ik moet wel bekennen dat ik een behoorlijk verschil ervaarde (of het verschil er daadwerkelijk was laat ik in het midden) tussen de Onkyo TX-NR3009 op pure direct en de Marantz AV7703 op pure direct. Waar mijn voorkeur misschien zelf een heel klein beetje uitging naar de Onkyo.
En dat is prima. De ervaring, emotie en gevoel zijn belangrijk in hifiland. De ene persoon móet perse naar via pure direct naar muziek luisteren, terwijl ik een Audyssey EQ met dynamic volume (voor velen een no-go) veel lekkerder vind klinken. Is het beter, ik denk het niet, maar ik vind het mooier. Ik vind vloeiend beeld (soap opera effect) ook prettig, gruwelen de meeste filmpuristen ook van.

Maar altijd goed om scherp te hebben dat er vaak helemaal geen meetbaar verschil is tussen hoe een speaker klinkt op verschillende receivers (mits gelijke instellingen). Verschil in geluid/het verbeteren van geluid ga je krijgen door het kopen van betere speakers en verbeteren van de akoestiek van een ruimte. Versterkers en kabels hebben daar nagenoeg geen invloed op. Ik zou een receiver ook niet kopen op vermogen, of omdat dat merk lekker warm of vol klinkt (kan helemaal niet), maar wat je gebruikt en welke je het mooiste vindt. Zelf heb ik maar een 5.1 setup, dus heb qua receiver weinig spannends nodig. Heb er een simpele Marantz 5010 aan hangen en het klinkt als een huis. Een veel goedkopere Denon 1xxx had ook volstaan, maar vind Marantz gewoon mooier spul. Hierna koop ik een receiver uit een hogere klasse (Marantz 7xxx of Denon 4xxx), waarom? Omdat ik die mooier vind :P Ik ben mij er van bewust dat ik er qua geluid weinig op vooruit ga.

Eigenlijk is het een godswonder dat merken als Rotel en NAD AV receivers (ook stereo versterkers) aan de man kunnen brengen. Die merken zijn peperduur en bieden veel minder opties dan de Denons, Marantzen en Onkyo's van deze wereld. Mensen kopen die merken omdat het hifi merken zijn. Moet wel goed klinken. Bijzonder wereldje eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 03-10-2019 14:14 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hulleman schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:09:
[...]

En dat is prima. De ervaring, emotie en gevoel zijn belangrijk in hifiland. De ene persoon móet perse naar via pure direct naar muziek luisteren, terwijl ik een Audyssey EQ met dynamic volume (voor velen een no-go) veel lekkerder vind klinken. Is het beter, ik denk het niet, maar ik vind het mooier. Ik vind vloeiend beeld (soap opera effect) ook prettig, gruwelen de meeste filmpuristen ook van.

Maar altijd goed om scherp te hebben dat er vaak helemaal geen meetbaar verschil is tussen hoe een speaker klinkt op verschillende receivers (mits gelijke instellingen). Verschil in geluid/het verbeteren van geluid ga je krijgen door het kopen van betere speakers en verbeteren van de akoestiek van een ruimte. Versterkers en kabels hebben daar nagenoeg geen invloed op. Ik zou een receiver ook niet kopen op vermogen, of omdat dat merk lekker warm of vol klinkt (kan helemaal niet), maar wat je gebruikt en welke je het mooiste vindt. Zelf heb ik maar een 5.1 setup, dus heb qua receiver weinig spannends nodig. Heb er een simpele Marantz 5010 aan hangen en het klinkt als een huis. Een veel goedkopere Denon 1xxx had ook volstaan, maar vind Marantz gewoon mooier spul. Hierna koop ik een receiver uit een hogere klasse (Marantz 7xxx of Denon 4xxx), waarom? Omdat ik die mooier vind :P Ik ben mij er van bewust dat ik er qua geluid weinig op vooruit ga.

Eigenlijk is het een godswonder dat merken als Rotel en NAD AV receivers (ook stereo versterkers) aan de man kunnen brengen. Die merken zijn peperduur en bieden veel minder opties dan de Denons, Marantzen en Onkyo's van deze wereld. Mensen kopen die merken omdat het hifi merken zijn. Moet wel goed klinken. Bijzonder wereldje eigenlijk.
Haha, dan denken wij er hetzelfde over vermoed ik. Veel zit tussen de oren en emotie kost geld ;)

Ik kan voor 250 een Marantz pm8003 ophalen met direct amp mode (die kan dus ook als eindtrap fungeren) zou dit een beetje oke oplossing zijn? Het is natuurlijk wel een stuk voordeliger (komt Sony 4k bamer ook weer dichterbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Technisch gaat dat prima werken. Ik zou het stom vinden omdat ik graag een apparaat gebruik waarvoor ie is. Dat is verder ongefundeerd en heeft geen enkele impact op het geluid.

Waarom zou dit geen ok oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:01:
Technisch gaat dat prima werken. Ik zou het stom vinden omdat ik graag een apparaat gebruik waarvoor ie is. Dat is verder ongefundeerd en heeft geen enkele impact op het geluid.

Waarom zou dit geen ok oplossing zijn?
Het zou kunnen zijn dat i.v.m. de leeftijd de PM8003 geen top versterker meer is (verouderde dac's of iets dergelijks?)

Maar uit nieuwsgierigheid: Ik gebruik hem dan toch waar hij voor bedoeld is? Als versterker :+ (hij kan natuurlijk ook de fronts aansturen als stereoversterker, maar ik betwijfel of ik het verschil in geluid ga ervaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:10:
[...]

Het zou kunnen zijn dat i.v.m. de leeftijd de PM8003 geen top versterker meer is (verouderde dac's of iets dergelijks?)

Maar uit nieuwsgierigheid: Ik gebruik hem dan toch waar hij voor bedoeld is? Als versterker :+ (hij kan natuurlijk ook de fronts aansturen als stereoversterker, maar ik betwijfel of ik het verschil in geluid ga ervaren).
don't worry, dacs verouderen niet :)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update: via marktplaats had ik contact met een verkoper van een MM7055. Deze is nog wat met de prijs gezakt waardoor we eruit zijn gekomen.

A.s. zondag genieten van atmos :)

4k UHD's van: A quiet place en Solo liggen alvast klaar :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mooi, zit alleen geen dac in he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:01:
Mooi, zit alleen geen dac in he
Is een eindbak dus dat is bekend ;) de pm8003 zou mijn fronts tijdens stereo ook voorversterken is nu geen sprake meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Veel plezier! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Atmos speakers hangen, Marantz setje staat ook klaar. Gisteren heerlijk genoten van de Atmos track van A quiet place (veel stilte in de film, maar wanneer er geluid is dan is het een prachtige mix).

Al met al zeer tevreden. Bedankt voor het meedenken mensen!

PS: Momenteel nog 2 kanalen over op de Marantz MM8077. De ham-vraag > over op 7.1.4 of gaan we de frontspeaker bi-ampen. First world problems

Wat plaatjes:
https://drive.google.com/...Edf4LpzGcebVN2PO-OBhCl--h
https://drive.google.com/...jRPzVEfWtbcHYv5js9wIZfklB
https://drive.google.com/...5oiHdKBqOPGkLjYZBk23LBM7o
https://drive.google.com/...mXE4mHfWY4d8X-mCtda3vBpaq
Pagina: 1