Balansventilatie icm een frisse slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 15:44
Allereerst excuses als ik in het verkeerde forum/topic zit, ik heb getracht te zoeken maar niets gevonden.

Wij zijn momenteel bezig met het laten bouwen van een woning en aangekomen op de technische installatie. Het onderdeel ventilatie kom ik niet helemaal uit. Mijn installateur raadt mij aan een balansventilatie/WTW te gebruiken (Brink Renovent Excellent) omdat dit het meest energiezuinig is. De nadelen die men vroeger ervaarde met een balansventilatie zijn met goede installatie en onderhoud volgens hem niet meer aanwezig.

Als ik het goed begrijp zal de balansventilatie iedere ruimte in mijn huis gaan afzuigen, de warmte gebruiken om de verse buitenlucht te verwarmen en weer inblazen. Omdat wij de slaapverdieping altijd koel willen hebben zal hier niet gestookt gaan worden. Zorgt een balansventilatie er niet voor dat de lucht die in de slaapkamer geblazen wordt (enigszins) verwarmd is?

Wij stoken het beneden meestal erg warm (21 - 23 graden afhankelijk van mijn vrouw ;)) terwijl we op de slaapkamer een temperatuur van onder de 18 graden als prettig ervaren (zelfs in hartje winter staat het raam open). Krijgen we met een balansventilatie niet een warmere / te warme slaapkamer? Is een balansventilatie wel zo energiezuinig als de helft van de afgezogen lucht niet verwarmd is? Zijn hier oplossingen voor te verzinnen? Ik dacht zelf aan niet inblazen op de slaapkamer en de instroom via het raam te regelen of is dat een dom idee? Of is het met mijn wensen (altijd een koele slaapkamer) sowieso verstandiger om voor mechanische ventilatie te gaan?

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Ikzelf vind mechanische ventilatie in een slaapkamer niet fijn, vooral vanwege het gezoem.
Gezien de installateur aangeeft dat balansventilatie een goede optie is, en hij bij de rest van de bouw ook betrokken is (klopt dit?) zal hij het beste zicht hebben op de opties. Ik kan me zo voorstellen dat er wel een mogelijkheid moet zijn waardoor de lucht die in de slaapkamer stroomt minder / niet verwarmd wordt. In de zomer wil je de lucht namelijk ook absoluut niet verwarmen.
Wat zou het nadeel zijn van volledig geen ventilatie rooster in de slaapkamer en gewoon raam open? Gezien je aangeeft dat je dit nu ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman
We zouden inderdaad de slaapkamer ook helemaal kunnen buitensluiten. Het lijkt mij echter dat door het alleen af te zuigen je in ieder geval vuile lucht afvoert, dat gaat toch niet zo eenvoudig met alleen een raampje open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:34
Wij hebben in ons huis balansventilatie. Voorheen was dit een Zehnder, echter deze was inmiddels aan vervanging toe en is nu vervangen voor een Itho Daalderop.

Onze ervaring is eigenlijk heel goed. De Zehnder was inderdaad luidruchtig. De nieuwe ventilatieunit hoor je alleen op zijn luidruchtigste stand (stand 3), maar die gebruik je niet in de nacht. Bij de normale thuis stand (stand 2) hoor je de ventilatie niet. Qua temperatuur moet je er zeker niet vanuit gaan dat de slaapkamer opeens warm wordt zonder verwarming aan. Hij warmt alleen de inblazende lucht een beetje op. De slaapkamer wordt dus niet net zo koud als met een open raam. Slaapkamers bij ons zijn nu zo'n 18-19 graden, daar staat ook nooit verwarming aan. Woonkamer is zo'n 21,5-22 graden.

Heb onlangs G7 filters erin gezet, deze is juist ook tegen pollen en fijnstof. Dit is extra prettig gezien ik en mijn vrouw hooikoorts hebben. Maar ben ook een beetje verbaasd hoe donker het filter al geworden is na een maandje ;)

Wat betreft temperatuur in de zomer, er zit tegenwoordig nagenoeg altijd een bypass op. Dit zorgt ervoor dat als het te warm is buiten tov binnen, dan wordt de ingeblazen lucht niet verwarmd. Wij konden ons huis nog best koel houden met de hitte van afgelopen zomer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:17
Een rooster of raam open gaat slecht werken denk ik icm balansventilatie. Afzuiging gaat dan via de slaapkamerdeur plaatsvinden. Geheel buitensluiten mag volgens mij niet. Je zou kunnen kiezen voor afzuiging via de balansventilatie en aanvoer via een dedicated kanaal. Als deze voldoende diameter is heb je echt geen last van geruis. Dit dedicated kanaal sluit je dan aan op een tweede MV box welke je naast je Brink hangt en voedt je eventueel vanuit een G7 filterbox. Als je wilt kun je naast 1-2-3 ook nog een temperatuur/co2 sturing toevoegen vanuit de slaapkamer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
@Super Snackman
jep ervaring met meerdere systemen hier.
balans ventilatie, ja er word gezegd dat je geen raam open moet zetten, en dat is wel en niet zo.
of te wel het word overdreven.
als jij naar bed gaat en je wil het raam open zetten, gewoon doen dat is geen probleem.
je moet alleen als je opstaat het raam weer sluiten, dat is alles.

mechanische ventilatie, niet doen, dat is perfect warme lucht naar buiten blazen en gewoon weg dom om te doen.

mijn huidige huis had geen ventilatie. (is iets ouder uit de tijd dat men nog niet wist dat dat eigenlijk wel nodig is met deze potdichte duren en ramen.)
die heb ik nu wel in gebouwd, gewoon iemand een paar gaten laten boren door de beton vloeren.
en nu heb ik mechanische ventilatie.
om die warmte niet te laten verliezen, heb ik daar nu een ventilatie warmtepomp op zitten.
dit systeem is zo effectief, dan zolang het buiten niet kouder is als 8 graden, ik 100% van mijn huis kan verwarmen zonder dat ik gas hoef te stoken.
(maar ik raad het je niet aan om dit te doen, jij gaat voor een nieuw huis en dan is een balans ventilatie goedkoper en effectiever.)

wees maar niet te bang voor de balans ventilatie.
de meeste systemen die worden aangelegd, hebben geen lucht invoer op de slaap kamer, alleen maar een afvoer.
de aanvoer gaat meestal de gang/trappen hal op, en van daar gaat de lucht onder de deur door naar de slaap kamer. (binnen deuren zijn niet lucht dicht zo als buiten deuren)
je slaapkamer zal warmer worden, dat kun je niet voorkomen, dit komt niet door de balansventilatie, maar door de betere isolatie van het hele huis.
dat tikt veel harder aan als de balansventilatie. ;)

@Ophidian
oke, jij filtert al de buitenlucht.
ik zit daar nu ook zwaar aan te denken, de lucht kwaliteit in mijn stad is zeker niet de beste heb ik het vermoeden. ;)
maar ik heb nog geen idee wat voor filter ik zou moeten gebruiken. :?
wat gebruik jij, en hoe snel vervuilt hij etc etc... :)
of wat kun je me vertellen?

(de filters van mijn ventilatie wamtepomp worden vrijwel (bruin)zwart na een jaartje.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:34
@migjes

Ik heb F7 filters erin gezet. Standaard zat G3 erin, maar die is erg grof en met name voor tijdens de verbouwing. G4 is volgens mij standaard maar ook een grof filter.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93ee5b81-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/images/filtervergelijking_G3_M6_filterman.jpg

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ons nieuwe huis heeft balansventilatie met afvoer in de vochtige ruimtes en aanvoer in de droge ruimtes. De slaapkamers hebben dus ventielen waar verse (voorverwarmde) lucht binnenkomt.

Ik ben zelf nogal gevoelig aan lawaai en had dus ook wel wat angst voor dit systeem maar op stand 2 hoor ik enkel een heel zacht geblaas wat mij absoluut niet stoort. Op stand 3 zou het mij wel storen maar die gebruiken we enkel voor het douchen of bij een feestje.

De temperatuur is momenteel beneden 22°C en boven 20,5°C met enkel verwarming beneden. Wel hebben we een open trap in de woonkamer dus er stijgt wel een deel warme lucht. Ik vermoed wel dat het in de winter in de slaapkamers frisser zal worden aangezien de warmtewisselaar uiteraard niet 100% efficiënt is.

Overigens kan je met ons toestel (Zehnder Q350) ook de warmtewisselaar bypassen zodat je gewoon koude buitenlucht aantrekt. Erg handig in de zomer 's nachts. Ik zou het in de winter niet gebruiken omdat je dan je energiebesparing wel teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:50
migjes schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:47:

die heb ik nu wel in gebouwd, gewoon iemand een paar gaten laten boren door de beton vloeren.
en nu heb ik mechanische ventilatie.
om die warmte niet te laten verliezen, heb ik daar nu een ventilatie warmtepomp op zitten.
dit systeem is zo effectief, dan zolang het buiten niet kouder is als 8 graden, ik 100% van mijn huis kan verwarmen zonder dat ik gas hoef te stoken.
(maar ik raad het je niet aan om dit te doen, jij gaat voor een nieuw huis en dan is een balans ventilatie goedkoper en effectiever.)
Dat is maar de vraag. Als je dan breedplaatvloeren moet nemen gaan de kosten fors omhoog. Daar wordt vaak niet aangedacht bij wtw, maar dat is een forse kostenpost. En ook de wtw is veel duurder dan een mechanische c variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Snackman
Ik ga sowieso even afwachten wat het verschil in kosten is tussen beide types ventilatie. In mijn huidige woning (ook all electric) wordt de mechanische ventilatie door een warmtepompboiler gedaan. Wellicht dat dat ook nog een optie is, dan doe je in ieder geval iets nuttigs met de afgevoerde lucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

jerh schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:26:
[...]

Dat is maar de vraag. Als je dan breedplaatvloeren moet nemen gaan de kosten fors omhoog. Daar wordt vaak niet aangedacht bij wtw, maar dat is een forse kostenpost. En ook de wtw is veel duurder dan een mechanische c variant.
Kan je je antwoord wat uitgebreider toelichten? Waardoor moet je breedplaatvloeren (bij een type D(wtw) in vergelijking met een type C?) nemen en waarmee vergeleken gaan dan de kosten fors omhoog (en wat is fors)?

Dat een wtw (type D) sowieso duurder is dan een type C is, denk ik, bekend,
maar hoe ziet het uit met een uitvoering met centrale inblaas ITHO quality flow?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
dunklefaser schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

Kan je je antwoord wat uitgebreider toelichten? Waardoor moet je breedplaatvloeren (bij een type D(wtw) in vergelijking met een type C?) nemen en waarmee vergeleken gaan dan de kosten fors omhoog (en wat is fors)?

Dat een wtw (type D) sowieso duurder is dan een type C is, denk ik, bekend,
maar hoe ziet het uit met een uitvoering met centrale inblaas ITHO quality flow?
Omdat je de kanalen in de vloer kwijt wilt. En met wtw lukt dat niet in een kanaalplaten vloer. 5K per verdiepingsvloer gok ik, bij ons wat het zelfs nog iets meer. Dus toch maar voor c gekozen, ook gezien al ht commentaar wat je over systeem d hoort. Het hangt allemaal af van je constructie en je ontwerp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zo duur was het niet bij mij en ik heb ook een kanaalplaatvloer.
De Festool was 500 euro geloof ik. :+
(aanzuig) kanalen kunnen prima achter het knieschot/trapkoven/valse muur.
Uitblaas op zolder. Itho HRU 350 quality flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fqd2jHMl30PpMhXS9CkmlJE6/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ki7votenigmXKPxFMVdQOYoB/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UBpCf4CVs4jfcJZHqRB1kQ6X/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BIpst36D55cFR35JSqNqgecn/thumb.jpg

Helaas niet zo tevreden met de "kleppen" die hoorbaar zijn via de kanalen.
Hoewel het systeem op zich leuk bedacht is. Co2 en RV sturend.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2019 17:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:20

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hoe hoorbaar is hoorbaar? Om wakker van te liggen? En hoe verhoudt zich dat tot het geluid dat binnenkomt via een open raam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk ook dat de laatste zin van de bijdrage van @jerh
"Het hangt allemaal af van je constructie en je ontwerp"
belangrijk is.
Ik speel dan ook met de gedachte om een met jouw aanpak
vergelijkbaar systeem te gebruiken om een type D ventilatie met ITHO QF te realiseren.

Maar als de kleppen hoorbaar zijn via de kanalen (ook via geluidsdempende buis?)
kan je dan bijvoorbeeld 's nachts niet de afzuiging vast zetten op de slaapkamer/bovenverdieping?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@dunklefaser Zoals gewend van itho, valt er weinig te tweaken.
Ik speel al met de gedachte om zelf een sturing te maken. De C02 meet ik zelf ook al, met netatmo.
Of misschien een stukje geluidsdempende buis er tussen inderdaad.
Probleem is dat het stugge kanalen zijn van burgerhout en een eigen passend systeem.
Dus aanpassen is weer lastig.

Misschien is "nu tegenwoordig" het 2 zone systeem van itho iets beter.
Daar heb je maar 2 kleppen erin zitten.

@deWit
Ik wordt er wakker van inderdaad, als ik "licht" slaap. Een soort zacht plop geluid telkens.
Raam open is best stil hier, met een fietspad en sloot naast het raam.
Maar de bedoeling was om het raam dicht te houden... ;)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2019 17:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
AUijtdehaag schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het hangt natuurlijk wel af van de constructie van je huis en hoe eea gelegen is. Volgens mij wil de gemiddelde installateur een breedplaatvloer en die zijn een stuk duurder. Jij hebt het prima opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flierps
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-05 12:32
@AUijtdehaag ik zie dat je helemaal geen geluiddempende slang hebt gebruikt in je aansluitingen op het plenum of tussen plenum en HRU. Was dat een bewuste keuze?

Waar hangt de HRU aan? Zit daar een muur of is er een constructie voor gebouwd vanwege ruimtegebrek? Bij mij is de (beperkte) ruimtesituatie onegeveer hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 12:26
Wij krijgen een Nilan L/W warmtepomp met geintegreerde WTW/balansventilatie en alleen vloerverwarming. Ons huis wordt luchtdicht dus ventilatie verplicht. In onze slaapkamer ligt ook vloerverwarming, maar die ga ik op de verdeler dichtdraaien. Ik ga er vanuit dat het dan minimaal een paar graden minder warm wordt in de slaapkamer, vinden wij ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
wij hebben Itho Qualityflow.
In de winter is de slaapkamer iets koeler dan de woonkamer en in de zomer iets warmer.

De WTW doet het aardig maar als het -5 buiten is komt er echt wel koelere lucht binnen, zo uit mijn hoofd graad of 16. Als je dus helemaal niet verwarmd zal de temperatuur op de bovenverdieping wel gaan zakken als je geen warmte van onder naar boven hebt door open traphuis of zoiets.

De kleppen waar @AUijtdehaag over spreekt hoort mijn vrouw ook. Dat is de unit die alle kanalen langs gaat om CO2 te meten. we hebben nu de slaapkamer buis uitgeschakeld en die in de aangesloten inloopkast nog wel open. Dat gaat redelijk. Bij ons zitten er wel dempende slangen tussen, echter zijn die maar 40-50 cm en dat dempt dus het klepgeluid niet genoeg voor mijn vrouw (die slaapt onder ventiel en slaapt niet al te goed soms)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05
Ik ga meer even verder op dit topic, gezien er niet echt een algemeen (balans)ventilatie topic is.

Wat betreft frisse slaapkamers, is het ook zo dat je de ventilatie units zo kan programmeren om snachts alleen maar de helft van het huis (slaapkamers boven) te doen? Dat je woonkamer ongemoeid laat, en dan in sommige seizoenen snachts een bypass zou kunnen draaien?

Verder begrijp ik dat er dus langs de ruimtes gegaan wordt middels kleppen, om de ruimtes per stuk te monitoren?
Als ik dan 1 of 2 meter dempende lengte introduceer, is het dan genoeg?

Wij willen erg klein bouwen, en met twee lagen. Hierbij zal de bovenste laag met slaapkamers even groot zijn als de woonkamer. Ik zou er dan voor kunnen kiezen het als twee ruimtes te behandelen, en dan her en der splitsen naar de slaapkamers.

Maar het valt me ook op dat de compacte units meestal maar 1 in en uitgang hebben. En dan dus niet per ruimte kunnen monitoren. Dan zou ik hooguit zelf nog een klep kunnen toevoegen en deze twee keer per dag schakelen.
Maar dan moet Co2 en RV gemeten worden in de unit, en niet in de afstandsbedieningen.

We willen wel naar iedere ruimte aan en afvoer buizen leggen, met deuren die in zijn geheel sluiten.
Ook omdat de woning klein gaat zijn, doen we dat om geluidsoverlast te beperken (als kids slapen en je maakt zelf geluid, of over paar jaar andersom)
Dus niet via de gang/trappenhuis lucht aanvoer.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 09-01-2020 10:21 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-05 17:57
!null schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:13:
Wat betreft frisse slaapkamers, is het ook zo dat je de ventilatie units zo kan programmeren om snachts alleen maar de helft van het huis (slaapkamers boven) te doen? Dat je woonkamer ongemoeid laat, en dan in sommige seizoenen snachts een bypass zou kunnen draaien?
Er zijn meerdere balansventilaties die 2 zones hebben (zie bijvoorbeeld Ducobox Energy Premium: https://www.duco.eu/nl-nl...mpen/nl-nl-ducobox-energy ).
!null schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:13:
Ik ga meer even verder op dit topic, gezien er niet echt een algemeen (balans)ventilatie topic is.
Ook ik haak hier even in omdat er geen algemeen balansventilatie topic is. Wij willen graag ons vraaggestuurde ventilatiesysteem c ombouwen naar balansventilatie.

Heeft er iemand installateurs die ze kunnen aanraden in regio noord-holland (Amsterdam specifiek) of waar ik ze moet zoeken?
Pagina: 1