Internet en Stroomvoorziening Mini LAN-Party

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoxz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-11-2020
Hallo ik wil over een tijdje bij mij thuis een mini lan party organiseren voor mijzelf en 4 vrienden. 5 man dus. Ik heb hierover een aantal vragen:

Ik heb nu vanaf mijn combi moden/router een cat6a kabel van 30m lopen naar boven en die gaat in een combi wifi versterker/switch die heeft ook echter maar 4 poorten dus ik kom er 1 tekort. wat is daar een goede oplossing voor zonder snelheid/bandbreedte te verliezen? (2 extra poorten erbij is nog beter dan kan de console ook op ethernet

En ik haal nu via de switch Speedtest resultaten van 7ping 200MB/s Down 65 MB/s Up is dit voldoende?

En ik heb hier voor de pc's 2 sets stopcontacten met totaal dus 4 aansluitingen kan ik hierop dan gewoon verlengsnoeren aansluiten dat 3 mensen een verlengsnoer hebben voor zichzelf en 2 mensen eentje delen?
Heb geen zin in een stroomtekort of kortsluiting ofzo

alvast bedankt

Beste antwoord (via Hypoxz op 02-10-2019 09:20)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hypoxz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:34:
Die switch is het het handigst om die op de "hoofdkabel" aan te sluiten of uit de andere switch ?
Maakt in de praktijk niks uit. Het interne verkeer zal minimaal zijn en de uiteindelijke beperking is je internetverbinding. Een extra switch voegt altijd vertraging toe maar dan hebben we het over nano seconden, nog minder dan 1 milliseconde dus.
Ik zal ook is die stroomgroepen checken. Op de stopcontacten moet trouwens ook nog een ps4 pro een beamer en de switch(es) en nog een paar andere dingetjes dat was ik vergeten te zeggen

maar qua pcs ik heb dan met 2 andere de krachtigste pcs maar die van mij heeft een 650w voeding splinternieuuw en die trekt in game denk ik ook niet meer als 500 ofzo
Kijk goed naar wat er allemaal op die groep draait, wellicht kan het prima maar wellicht is die groep nog gedeeld met allerlei andere kamers waar ook apparatuur staat. Een gemiddelde pc gebruikt echt niet meer dan 500 watt. Daar komen nog wel wat monitoren bij, denk aan 40 watt per monitor. Dan zit je, met heel veel marge, op 550 watt per pc. Dan heb je er vijf dus ~2500 watt aan pc's. PS4 met beamer erbij en je komt aan de ~3000 watt. En dan hebben we het heel ruim geschat.

Dat moet dus kunnen aangezien je 3600 watt mag gebruiken, echter als je nog een tosti apparaat, Nespresso en flink wat verlichting aansluit kan je uiteindelijk alsnog de limiet bereiken. En een kortstondige piekbelasting is geen probleem, dat moet wel even kunnen. Het gaat voornamelijk om langdurig gebruik waar echt problemen optreden.
Hypoxz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:57:
[...]
En nog ideeen voor leuke games die je samen local kan doen of samen online
Wat spelen jullie als je niet op een LAN zit? Ik vind het altijd wel leuk om de oudere games weer te spelen zoals Unreal Tournament 2k4 instagib maar ook games als Flatout. Maar je kan net zo goed een pot PUBG starten waarbij je, omdat je op elkaars scherm kan kijken, perfect kan samenwerken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als iedereen vooraf de games netjes gedownload heeft dan moet elke moderne internetverbinding voldoen. De meeste games komen qua bandbreedte echt niet boven de 20KB/s uit, daar hoef je geen capaciteit voor te regelen. Qua netwerk is het ook erg simpel, gewoon een extra switch neerzetten, bijvoorbeeld een 8 poort pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch.

Qua stroomvoorziening gaat niet het om het aantal stopcontacten maar om de belasting per groep. Een groep kan 16A tegen 230V aan waardoor je op 3680 watt zit. Dat is 736 watt per persoon die je beschikbaar hebt, verbruiken de pc's en monitoren meer of minder dan dat? De kans is groot dat het minder is, tenzij mensen echt bakbeesten meenemen.
Wil je het zeker weten? Zorg dan dat je twee aparte groepen gebruikt. Even kijken in je meterkast welke kamer op welke groep zit en dan een extra verlengsnoer trekken. Zo'n mooie op rol van 30 meter zal prima werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoxz
Die switch is het het handigst om die op de "hoofdkabel" aan te sluiten of uit de andere switch ?

Ik zal ook is die stroomgroepen checken. Op de stopcontacten moet trouwens ook nog een ps4 pro een beamer en de switch(es) en nog een paar andere dingetjes dat was ik vergeten te zeggen

maar qua pcs ik heb dan met 2 andere de krachtigste pcs maar die van mij heeft een 650w voeding splinternieuuw en die trekt in game denk ik ook niet meer als 500 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoxz
Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:26:
Als iedereen vooraf de games netjes gedownload heeft dan moet elke moderne internetverbinding voldoen. De meeste games komen qua bandbreedte echt niet boven de 20KB/s uit, daar hoef je geen capaciteit voor te regelen. Qua netwerk is het ook erg simpel, gewoon een extra switch neerzetten, bijvoorbeeld een 8 poort pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch.

Qua stroomvoorziening gaat niet het om het aantal stopcontacten maar om de belasting per groep. Een groep kan 16A tegen 230V aan waardoor je op 3680 watt zit. Dat is 736 watt per persoon die je beschikbaar hebt, verbruiken de pc's en monitoren meer of minder dan dat? De kans is groot dat het minder is, tenzij mensen echt bakbeesten meenemen.
Wil je het zeker weten? Zorg dan dat je twee aparte groepen gebruikt. Even kijken in je meterkast welke kamer op welke groep zit en dan een extra verlengsnoer trekken. Zo'n mooie op rol van 30 meter zal prima werken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hypoxz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:34:
Maakt in de praktijk niks uit. Het interne verkeer zal minimaal zijn en de uiteindelijke beperking is je internetverbinding. Een extra switch voegt altijd vertraging toe maar dan hebben we het over nano seconden, nog minder dan 1 milliseconde dus.

Kijk goed naar wat er allemaal op die groep draait, wellicht kan het prima maar wellicht is die groep nog gedeeld met allerlei andere kamers waar ook apparatuur staat. Een gemiddelde pc gebruikt echt niet meer dan 500 watt. Daar komen nog wel wat monitoren bij, denk aan 40 watt per monitor. Dan zit je, met heel veel marge, op 550 watt per pc. Dan heb je er vijf dus ~2500 watt aan pc's. PS4 met beamer erbij en je komt aan de ~3000 watt. En dan hebben we het heel ruim geschat.

Dat moet dus kunnen aangezien je 3600 watt mag gebruiken, echter als je nog een tosti apparaat, Nespresso en flink wat verlichting aansluit kan je uiteindelijk alsnog de limiet bereiken. En een kortstondige piekbelasting is geen probleem, dat moet wel even kunnen. Het gaat voornamelijk om langdurig gebruik waar echt problemen optreden.
Hypoxz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:57:
[...]
Wat spelen jullie als je niet op een LAN zit? Ik vind het altijd wel leuk om de oudere games weer te spelen zoals Unreal Tournament 2k4 instagib maar ook games als Flatout. Maar je kan net zo goed een pot PUBG starten waarbij je, omdat je op elkaars scherm kan kijken, perfect kan samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou me wat stroomvoorziening niet zo heel druk maken. Wij doen 8 persoons lan in de woonkamer gewoon op 1 groep.
Zolang je geen gigantische stroomzuipers hebt komt 't goed. Als die beamer wat lust, dan is een 2e groep handig. En dan neem ik even aan dat je gewoon een keuken hebt, dus je geen koffiezetapparaten en tosti-ijzers erbij aan moet sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:26:
Vooral even belangrijk om te weten hoe de groepen lopen: afhankelijk van locatie wasmachine (apart washok vs badkamer) heeft wasmachine eigen groep, zo niet, zit die vaak op zelfde groep als (deel van) bovenverdieping, dan is het gewoon vragen aan je mam of ze even wat later was op kan zetten :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoxz
Bedankt

Nee maar bv wel een kleine koelkast ofzo en speaker etc

en ik denk dat dit 1 groep kan ook zijn dat het 2 is dat hoop ik maar denk het niet want het is zegmaar gewoon de hele zolder verdieping (staat wel ook de wasmachine) dus dat zal ik dan doen ja

qua games verschilt heel erg want vaak spelen we gwn met 2 man of 3 of 4 niet echt vaak samen want we hebben niet altijd dezelfde games etc en zijn bijna nooit alle 5 tegelijk online. Maar we gaan sws ook nog wat games cracken zoals gang beasts enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hypoxz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:13:
Bedankt

Nee maar bv wel een kleine koelkast ofzo en speaker etc

en ik denk dat dit 1 groep kan ook zijn dat het 2 is dat hoop ik maar denk het niet want het is zegmaar gewoon de hele zolder verdieping (staat wel ook de wasmachine) dus dat zal ik dan doen ja
Kijk gewoon even in de meterkast, daar moet per groep staan wat er op aangesloten is. Heeft de wasmachine een eigen groep kan je die gewoon loskoppelen en er een stekkerdoos in stoppen, heb je gelijk twee groepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoxz
Ja zal ik doen bedankt voor de hulp allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hypoxz schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:13:
qua games verschilt heel erg want vaak spelen we gwn met 2 man of 3 of 4 niet echt vaak samen want we hebben niet altijd dezelfde games etc en zijn bijna nooit alle 5 tegelijk online. Maar we gaan sws ook nog wat games cracken zoals gang beasts enzo
Of hou de aanbiedingen op Steam in de gaten. Vaak genoeg games gekocht op een lanparty voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
TERW_DAN schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Of hou de aanbiedingen op Steam in de gaten. Vaak genoeg games gekocht op een lanparty voor een paar euro.
Dit is een gouden tip! Ook zoveel, zowel nieuwe als oude games via Steam sales met soms wel 75% korting gekocht. Spellen normaal nog 20/25 euro, nu voor soms 3 a 4 euro. _/-\o_

Ik doe met 2 andere vrienden ook altijd een Lan week, dan huren we altijd een woning. Vantevoren stellen we een lijst met games samen en houden we steam sales in de gaten, zoals met black friday zal er ongetwijfeld weer fikse kortingen zijn.

Een game die het de afgelopen keer goed deed was left 4 dead. Veel actie, afhankelijkheid van je teamgenoten en spannende momenten.

Edit: Ik zou gewoon een verlengkabel vanaf een andere groep voor de zekerheid leggen. Dan weet je zeker dat je geen gedoe hebt :)

[ Voor 7% gewijzigd door SirMemeAlot op 02-10-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hypoxz
Nog bedankt voor de extra tips ja hier op de voorzolder bij de wasmachine is een andere stroopgroep dus dat zit goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:24
@Hypoxz Je algemene stroomvoorziening (je groepen/zekeringen) zullen nog niet zo snel het probleem zijn, maar zorg wel even voor wat betere stekkerdozen die je gaat gebruiken en niet die dingen uit de eurobakken van de bouwmarkten of die simpele witte dingen van de action.

Heb ze van beide al eens zien smeulen tijdens een kleine lan-party met paar vrienden..
En let dan natuurlijk ook op de lengte's van de aansluitkabels (zowel de UTP als de stroomkabels, bestel evt. een paar langere kabels bij/mee als je toch nog een stekkerdoosje moet gaan versieren).

Dit is bijvoorbeeld wel één van de betere stekkerdozen vind ik: https://www.allekabels.nl...erdoos-professioneel.html

Als je bij allekabels.nl evt. gaat bestellen let wel op als je UTP bij besteld dat je geen CCA of CCS koopt maar dat je 100% CU (koper) kabels besteld, kost je miniem extra maar scheelt veel :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1