Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 21:06
Goedemorgen Tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn helemaal weg van fotograferen. Dit begon met simpele Iphone foto’s maar ik weet dat ze een stapje hoger wilt gaan.

Ik wil haar daarom een (spiegelreflex)camera cadeau geven maar door het enorme aanbod en de vele eisen ben ik toch genoodzaakt om een topic te openen.

Budget: 3-400 euro zou fijn zijn. Dit mag met standaard lens waar we wel even mee vooruit kunnen, maar die we ook eenvoudig kunnen upgraden.

Gebruik: voornamelijk landscapes, gebouwen en stil leven. Onderstaand wat afbeeldingen van haar instagram. Wellicht dat jullie dan een beter beeld krijgen. (Eventueel DM voor haar url)

Apparatuur: geen. Enkel alleen een Iphone zonder extra’s.
Uiteraard is een schouderband / tas etc wel erg fijn en mooi meegenomen.

Ik / we zijn niet enorm veel eisend. Het enige dat belangrijk is is dat de camera compact is (handzaam om mee te nemen) en dat deze te upgraden valt met betrekking tot de lenzen.

Ik kwam onderstaand tegen:

Canon EOS 2000D: mooie camera, volledige starterspakket bij CB voor 379,-
In mijn ogen lijkt deze al perfect maar zoals genoemd zie ik als leek het ideaal niet.

Volledige koophulp en 10tal pagina’s lezen verder mag niet baten,

Hopelijk kan iemand mij (weer) helpen.
Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:15
Compact/handzaam en spiegelreflex is een tegenstrijdige combinatie. Een SLR is altijd (veel) groter dan je iphone. Dat is echt een factor om rekening mee te houden, je moet bewuster de keuze maken om je camera mee te nemen.

Het is me uit je post niet helemaal duidelijk wat je mist aan je huidige iphone fotos, en waarom de genoemde EOS niet ideaal lijkt. Als je dat duidelijk hebt kun je mogelijk beter kijken naar opties. Waar je ook nog naar zou kunnen kijken:

Mirrorless: Compacter/kleiner en met vergelijkbare eigenschappen als spiegelreflexen. Lenzen zijn soms wel wat duurder/tweedehands lastiger te krijgen.
Marktplaats: zeker als je weinig eisen hebt kan je daar voor weinig goede camera's krijgen. Wel wat ouder, maar vaak een step-up tenopzichte van je huidige telefoon.
premium compact: Een sony RX100 bij voorbeeld. Veel compacter dan een spiegelreflex, en veel instelmogelijkheden. Duurder dan de gestelde €400 though, en je kan geen lenzen wisselen.
Software: ga eens in raw fotograferen (kan je iphone ook) en kijk met bv lightroom wat er nog aan je foto's te verbeteren is. Ik denk dat er een wereld voor je open gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een camera kan zeer persoonlijk zijn, die zou ik niet zomaar cadeau geven zonder dat ze de kans heeft gekregen hem te proberen. Zo vind ik elke andere camera dan een spiegelreflex niet fijn om mee te werken aangezien ik zo'n LCD scherm niet fijn vind werken, ik wil dus perse zo'n spiegel hebben.
Mijn vriendin vind het wisselen van lenzen veel te veel gedoe, wilt niet zo'n grote tas meezeulen en kiest dus voor een bridge camera. Daarbij vind ze mijn camera ook niet fijn in de hand liggen, dat telt ook zeker mee.

Ik zou haar eens meenemen naar een van de grotere camera winkels en gewoon wat modellen proberen, dan weet ze vanzelf wat ze fijn vind om mee te werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Ga eens kijken in bijvoorbeeld vraag&aanbod... dan heb je vaak voor relatief weinig geld een hele leuke set bij elkaar. Zeker als het een hobbyist betreft die altijd goed voor de spulletjes heeft gezorgd haal je daar een heleboel waar voor je geld.

V&A aangeboden: Sony A37/50mm f1.8/75-300mm/28-70mm/Metz 48 AF1/Lowepro tas/6...

Lijkt mij persoonlijk een hele leuke set als instapper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Dank voor de top reacties!

Het idee voor nu in een extraatje tegen over de Iphone. Net iets meer kwaliteit, net iets betere belichting / instellingen etc.

De foto’s worden daarna op bijvoorbeeld instagram bewerkt en (nog) niet met lightroom of photoshop.
Hier hebben we nog niet genoeg kennis voor. Uiteraard willen we dit wellicht in de toekomst oppakken maar voor nu is een wat simpelere camera met wat meer kwaliteit / opties voldoende.

Nogmaals dank voor de reacties en @MicGlou dank voor de 2e hands tip! Niet eens echt aan gedacht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Sea: een iphone heb je altijd bij, en steek je zo even in je broekzak. Een spiegelreflex is een bakbeest. Weet je zeker dat je dat zoekt? Zou je niet eerst beginnen met een kleinere (losse) camera? Ik snap dat een mooie lens er leuk uit ziet, maar het is wel een stap die je moet nemen. + de mooiste foto's worden spontaan geschoten, en spontaan en spiegelreflex gaan niet samen. Je weet van te voren dat je eropuit gaat om foto's te maken, anders neem je hem niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met Lighstroom en Photoshop aan de slag wilt is het vooral fijn dat je camera *.raw foto's op kan slaan. Verder zou ik me goed bedenken of je je vriendin of jezelf wel met zo'n spiegelreflex camera ziet rondlopen, het is toch altijd extra bagage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
99ruud99 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:16:
Sea: een iphone heb je altijd bij, en steek je zo even in je broekzak. Een spiegelreflex is een bakbeest. Weet je zeker dat je dat zoekt? Zou je niet eerst beginnen met een kleinere (losse) camera? Ik snap dat een mooie lens er leuk uit ziet, maar het is wel een stap die je moet nemen. + de mooiste foto's worden spontaan geschoten, en spontaan en spiegelreflex gaan niet samen. Je weet van te voren dat je eropuit gaat om foto's te maken, anders neem je hem niet mee.
Ieder apparaat heeft zo zijn functie in fotografie... de iphone heb je voor de snelle momenten wanneer je niet perse op "jacht" bent maar wel even snel een leuk kiekje wil schieten.

Maar ga je bewust op "jacht" naar mooie plaatjes dan is een goede camera toch wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
MicGlou schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Ieder apparaat heeft zo zijn functie in fotografie... de iphone heb je voor de snelle momenten wanneer je niet perse op "jacht" bent maar wel even snel een leuk kiekje wil schieten.

Maar ga je bewust op "jacht" naar mooie plaatjes dan is een goede camera toch wel een must.
Hier ben ik het mee eens inderdaad. Maar het is wel fijn als we de camera gewoon in de rugzak kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
MicGlou schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:46:
Ga eens kijken in bijvoorbeeld vraag&aanbod... dan heb je vaak voor relatief weinig geld ....
Ik vind dat in V&A vaak de hoofdprijs gevraagd wordt. Daar wordt itt marktplaats het uiterste eruit geperst qua prijs. Gepoogd iig.
V&A aangeboden: Sony A37/50mm f1.8/75-300mm/28-70mm/Metz 48 AF1/Lowepro tas/6...

Lijkt mij persoonlijk een hele leuke set als instapper...
Dat lijkt mij niks. Sony A-mount is morsdood, en met die matige lenzen erbij is het een te dure aanbieding. (die je sowieso niet wilt hebben, want dood)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Vanoverdegrens schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:20:
[...]

Ik vind dat in V&A vaak de hoofdprijs gevraagd wordt. Daar wordt itt marktplaats het uiterste eruit geperst qua prijs. Gepoogd iig.

[...]

Dat lijkt mij niks. Sony A-mount is morsdood, en met die matige lenzen erbij is het een te dure aanbieding. (die je sowieso niet wilt hebben, want dood)
Dat er vaak de 'hoofdrprijs' wordt gevraagd komt omdat dit meestal ook van personen komt die heel goed voor hun spulletjes hebben gezorgd... buiten dat voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten meestal met tekortkomingen komt.

Het lijkt jou niets, maar zoals ik de TS begrijp is het de eerste SLR en is het dus vooral voor het uitproberen, dan maakt dat allemaal niet zoveel uit... het is een prima setje om eens mee te gaan oefenen. Als het dan allemaal goed bevalt en de interesse er is kan je weer verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@MicGlou sorry, maar hier ben ik het helemaal niet mee eens. In V&A vind je vaak spullen die veel gebruikt zijn. Op MP zeef je het beste de "miskopen" eruit, die uitsluitend in de kast hebben gelegen. Veelal met de bon er nog naast.

En een A37 met 18-55 kit (die hier al is vervangen door een half defekte Tokina 28-70 die geen groothoek biedt en geen drol waard is) kost ongeveer 100€. Voor dat matige telelensje, de 50mm en de eenvoudige flitser is 250€ veel te duur, dus aanbieding is veel te duur. En A-mount is geschiedenis!!! (dan kun je ook FT of Samsung gaan shoppen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 10:04
seadogg schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:08:
[...]
Hier ben ik het mee eens inderdaad. Maar het is wel fijn als we de camera gewoon in de rugzak kunnen doen.
Daarom zou ik alles overwegen behalve een DSLR.
Dat zijn forse camera's.

Ik heb zelf een Olympus OM-D E-M10 (mark II). Deze is sterk vergelijkbaar met de Panasonic GX80/85.
Daarmee heb je een volledige camera met handbediening en volautomaat; programmeerbare knoppen, noem maar op.
Je hebt ook de voordelen van een mirrorless, zoals live-view, gezichtsdetectie (camera stelt scherp op een gezicht - druk af en het gezicht is scherp). Verwisselbare lenzen. Tweedehands verkrijgbaar evenals een hele trits lenzen.
Met de standaard kitlens hoeft deze niet in je rugzak maar past hij in je jaszak. Dat maakt echt wel verschil.
Zelfs met lenzen hoef ik niet speciaal ruimte te plannen om eea mee te nemen - het systeem is erg compact.

Dat compacte scheelt in meenemen, tevoorschijn halen, en ongedwongen foto's maken. Een DSLR is wat die 3 aspecten betreft wat groter en opvallender.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Tarquin schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:33:
[...]

Dat zijn forse camera's.

Ik heb zelf een Olympus OM-D E-M10 (mark II). Deze is sterk vergelijkbaar met de Panasonic GX80/85.
Daarmee heb je een volledige camera met handbediening en volautomaat; programmeerbare knoppen, noem maar op.
Je hebt ook de voordelen van een mirrorless, zoals live-view, gezichtsdetectie (camera stelt scherp op een gezicht - druk af en het gezicht is scherp). Verwisselbare lenzen. Tweedehands verkrijgbaar evenals een hele trits lenzen.
Met de standaard kitlens hoeft deze niet in je rugzak maar past hij in je jaszak. Dat maakt echt wel verschil.
Zelfs met lenzen hoef ik niet speciaal ruimte te plannen om eea mee te nemen - het systeem is erg compact.

Dat compacte scheelt in meenemen, tevoorschijn halen, en ongedwongen foto's maken. Een DSLR is wat die 3 aspecten betreft wat groter en opvallender.
Nu heb ik zelf 10 jaar geleden ook de overstap gemaakt en kan mij hier wel in vinden.
Ikzelf vind een dslr fijn en ben blij dat ik er toen 1 gekocht heb maar je moet er echt aan denken hem mee te nemen en het leuk vinden zo'n ding de hele dag om je schouder te hebben.

Als je dat niet zeker weet moetje of voor een kleine m4/3 gaan of haar de camera laten vasthouden en doen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Tarquin schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:33:
[...]

Dat zijn forse camera's.

Dank! Die olympus vandaag irl gezien en vast gehouden. Ziet er heel goed uit. Niet echt foto’s mee kunnen schieten maar dat zit wel goed, toch?

Op V&A staat er een voor een (denk ik) mooie prijs....raadzaam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
seadogg schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Dank! Die olympus vandaag irl gezien en vast gehouden. Ziet er heel goed uit. Niet echt foto’s mee kunnen schieten maar dat zit wel goed, toch?

Op V&A staat er een voor een (denk ik) mooie prijs....raadzaam?
Die foto's zitten wel goed.
Kijk anders op Flickr ( https://www.flickr.com/photos/23528987@N04/with/33657898818/ ) , dan kun je zoeken op specifieke camera's.
Ik ben lid van een facebookgroep voor deze camera. Er komen werkelijk prachtige beelden uit. Echt. Alle moderne camera's kunnen geweldig foto's vastleggen.

Bedoel je die op V&A van €495?
Hm ik zie niet dat er een standaard lens bij zit (de 14-42) ; er wordt alleen een 40-150 genoemd. Die lens doet 2e hands €100 (soms een tientje minder).
Dus dan vraagt hij voor de camera €395.
Hij doet nieuw op Pricewatch €420. Hij somt de hele standaard inhoud van de doos apart op maar als je even zoekt / geduld oefent kun je goedkoper uit zijn.

Op Facebook, groep Olympus Fotografie Vraag & aanbod: (https://www.facebook.com/groups/165428293934823/ of direct naar deze persoon: https://www.facebook.com/tini.marco.3 )

Deze 'tini' biedt dezelfde camera aan, maar dan met een kitlens (heb je als beginner meer aan) en een 60mm prime lens - leuk voor portretten, en kost nieuw toch nog €160.
Vraagprijs €500, vijf euro meer dan dat setje uit de V&A, maar dan met 2 lenzen en 2 extra accu's.

[ Voor 22% gewijzigd door Tarquin op 03-10-2019 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:52

bobcom

Dedicated dabbler

Blijf zoeken: hier wordt de OMD em10ii als dual kit (14-42mm en 40-150mm) nieuw aangeboden voor €499,-. Is weliswaar in Italia, maar verzending wereldwijd. Alleen als je een beroep op de garantie wil doen moet je misschien een vakantie naar Venetie / Treviso boeken ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
@bobcom dat zijn wel leuke prijzen inderdaad.
@seadogg Zo richting de €500 met die twee lenzen (14-42 en 40-150) heb je een erg leuke set met een leuke korting. Honderd euro minder als er slechts één lens bij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
seadogg schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 08:15:
Goedemorgen Tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn helemaal weg van fotograferen. Dit begon met simpele Iphone foto’s maar ik weet dat ze een stapje hoger wilt gaan.

Ik wil haar daarom een (spiegelreflex)camera cadeau geven maar door het enorme aanbod en de vele eisen ben ik toch genoodzaakt om een topic te openen.

Budget: 3-400 euro zou fijn zijn. Dit mag met standaard lens waar we wel even mee vooruit kunnen, maar die we ook eenvoudig kunnen upgraden.

Gebruik: voornamelijk landscapes, gebouwen en stil leven. Onderstaand wat afbeeldingen van haar instagram. Wellicht dat jullie dan een beter beeld krijgen. (Eventueel DM voor haar url)

Apparatuur: geen. Enkel alleen een Iphone zonder extra’s.
Uiteraard is een schouderband / tas etc wel erg fijn en mooi meegenomen.

Ik / we zijn niet enorm veel eisend. Het enige dat belangrijk is is dat de camera compact is (handzaam om mee te nemen) en dat deze te upgraden valt met betrekking tot de lenzen.

Ik kwam onderstaand tegen:

Canon EOS 2000D: mooie camera, volledige starterspakket bij CB voor 379,-
In mijn ogen lijkt deze al perfect maar zoals genoemd zie ik als leek het ideaal niet.

Volledige koophulp en 10tal pagina’s lezen verder mag niet baten,

Hopelijk kan iemand mij (weer) helpen.
Dank!
Weet je zeker dat ze een los toestel wil? Ik weet niet wat voor iPhone ze heeft, maar misschien is een upgrade van haar iPhone leuker dan een los toestel.

Als ze vooral foto's online deelt, is de iPhone veel handiger dan een losse camera. Afbeeldingen delen is altijd lastiger op een los toestel dan op een smartphone.

En als de foto's alleen online worden gedeeld, haal je niet echt meer uit een los toestel. De huidige generatie smartphones is goed genoeg voor online foto's. Zelfs het namaak-bokeh-effect is erg goed voor kleinere schermpjes.

Misschien heeft ze dus meer aan een nieuwere telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Volgens de buying guide van dpreview: https://www.dpreview.com/...de-best-cameras-under-500

De Canon M100 met de 15-45 lens met beeldstabilisatie.

Voor beginners een uitstekende camera; de camera is uitzonderlijk makkelijk te gebruiken, met (indien gewenst) fotografie tips die getoond worden op het scherm, een zeer makkelijk menu en een goede 'auto'. Voor mensen die weinig verstand hebben van fotografie moet het gewoon heel gemakkelijk en leuk blijven, en dat is een groot pluspunt van de M100. Verder is de beeldkwaliteit heel goed met de uitstekende Canon kleuren.
De M100 heeft Wifi en een makkelijke app, waarmee je makkelijk de foto's naar je telefoon stuurt en een goede APS-C sensor met een hoge 24 megaspikkels qua resolutie.
In vergelijking met de Olympus geen viewfinder, maar hierdoor wel kleiner en lichter met toch een grotere en minder ruisgevoelige sensor met een merkbaar hogere resolutie, minder ruisgevoelig en een iets hoger dynamisch bereik. De Olympus daarentegen heeft meer native lenzen tot zijn beschikking, met een volledige silent shooting modus, een hotshoe voor een externe flitser en een viewfinder. Beide camera's zijn mooi.

Zie bijvoorbeeld https://www.apotelyt.com/...-m100-vs-olympus-e-m10-ii als je ze wilt vergelijken.
Succes met de zoektocht!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• seadogg
Tarquin schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:40:
[...]

Die foto's zitten wel goed.
Kijk anders op Flickr ( https://www.flickr.com/photos/23528987@N04/with/33657898818/ ) , dan kun je zoeken op specifieke camera's.
Ik ben lid van een facebookgroep voor deze camera. Er komen werkelijk prachtige beelden uit. Echt. Alle moderne camera's kunnen geweldig foto's vastleggen.

Bedoel je die op V&A van €495?
Hm ik zie niet dat er een standaard lens bij zit (de 14-42) ; er wordt alleen een 40-150 genoemd. Die lens doet 2e hands €100 (soms een tientje minder).
Dus dan vraagt hij voor de camera €395.
Hij doet nieuw op Pricewatch €420. Hij somt de hele standaard inhoud van de doos apart op maar als je even zoekt / geduld oefent kun je goedkoper uit zijn.

Op Facebook, groep Olympus Fotografie Vraag & aanbod: (https://www.facebook.com/groups/165428293934823/ of direct naar deze persoon: https://www.facebook.com/tini.marco.3 )

Deze 'tini' biedt dezelfde camera aan, maar dan met een kitlens (heb je als beginner meer aan) en een 60mm prime lens - leuk voor portretten, en kost nieuw toch nog €160.
Vraagprijs €500, vijf euro meer dan dat setje uit de V&A, maar dan met 2 lenzen en 2 extra accu's.
Ik heb de stap genomen en de olympus gekocht voor een mooie prijs. Camera irl gezien en vast gehouden en die beviel wel! Ben heel erg benieuwd naar de camera en de extra lenzen.
Kan er namelijk niet extreem veel over vinden maar dat gaat goed komen!

Het gaat trouwens over de:
Sigma 60mm f2.8 dn art lens &
Olympus 14-42mm pancake lens

Ik hoop dat ze er net zo blij mee zal zijn dan ik.
Dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
seadogg schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 20:44:
[...]

Ik heb de stap genomen en de olympus gekocht voor een mooie prijs. Camera irl gezien en vast gehouden en die beviel wel! Ben heel erg benieuwd naar de camera en de extra lenzen.
Kan er namelijk niet extreem veel over vinden maar dat gaat goed komen!
Leuk dat je terugpost!

Ik kan je aanraden om je er in te verdiepen, want de camera kan erg veel.
Het is een forse leercurve en je gaat niet alles leren door de handleiding te lezen.

Rob Trek heeft op Youtube een kanaal waarin hij per video één onderwerp uitlegt. Specifiek voor deze camera. Aanrader.
Op facebook zit een groep voor Olympus fotografen (nl) en één voor deze camera (wereldwijd). Handig als je iets wilt vragen of voorbij ziet komen dat jou verder helpt.

En tot slot is een basis fotocursus misschien wel erg leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Tarquin op 06-10-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Tarquin schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 22:02:
[...]

Leuk dat je terugpost!

Ik kan je aanraden om je er in te verdiepen, want de camera kan erg veel.
Het is een forse leercurve en je gaat niet alles leren door de handleiding te lezen.

Rob Trek heeft op Youtube een kanaal waarin hij per video één onderwerp uitlegt. Specifiek voor deze camera. Aanrader.
Op facebook zit een groep voor Olympus fotografen (nl) en één voor deze camera (wereldwijd). Handig als je iets wilt vragen of voorbij ziet komen dat jou verder helpt.

En tot slot is een basis fotocursus misschien wel erg leuk.
Gaat goed komen, dank en dank voor de tips! Wij gaan er mee aan de slag.

Klein beetje OT waarschijnlijk, maar is er al iets van een topic waarbij accounts worden gedeeld? Op deze manier kan ik (en andere) veel leren en bekritiseren.
Het is / zou fijn zijn als wij wat tips krijgen over ons werk.
Pagina: 1