Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Ik ben op het punt om op zoek te gaan naar een woning en ik vroeg me het volgende af. Ik weet dat ik tot maximaal 106% van de waarde van het huis kan lenen in het geval dat ik dat extra geld besteed aan energiebesparende middelen (bijvoorbeeld hoogrendementsketel, isolering etc). Ik ben dus benieuwd - moet ik dit tijdens mijn hypotheekaanvraag al geregeld hebben? Of kan ik ook later (stel, 6 maanden na dat ik verhuist ben) zeggen dat ik toch die extra 6% erbij wil hebben? Ik heb door googlen niet een super duidelijk antwoord gekregen dus ik hoop dat iemand hier daarmee ervaring heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Je kunt op een later moment meer bijlenen. Of je dan opnieuw advieskosten moet betalen? Waarschijnlijk wel.
Let er ook op dat je bij het afsluiten van je hypotheek de inschrijving alvast een stuk hoger laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan later altijd een verhoging vragen voor een verbouwing maar hier komen enkele honderden tot duizenden euro's bij afhankelijk van wat je adviseur vraagt voor advies. Een hypotheekverhoging zonder advies is doorgaans erg lastig te realiseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:14
het is niet te realiseren om zonder advies een hypotheek hoger dan 100% te krijgen. Ik heb zelf mijn WFT en mijn adviseur wetgeving uitgelegd hoe het wel moest maar dat hielp niet helaas.
Ze moeten advies geven en kosten er voor regelen. Uiteindelijk is het bij mij "vergeten" om kosten te rekenen maar dat was nadat zelf nog ruzie heb gemaakt met diverse afdelingen, waaronder risk management van regio zuid holland voor die bank.
Dit heeft me 3-4 maanden gekost met continue bellen.

Daarnaast weet ik niet wat de reden is om het achteraf te doen. wil je al in je huis wonen als je gaat verbouwen?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
gr8-jen schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:41:
het is niet te realiseren om zonder advies een hypotheek hoger dan 100% te krijgen. Ik heb zelf mijn WFT en mijn adviseur wetgeving uitgelegd hoe het wel moest maar dat hielp niet helaas.
Ze moeten advies geven en kosten er voor regelen. Uiteindelijk is het bij mij "vergeten" om kosten te rekenen maar dat was nadat zelf nog ruzie heb gemaakt met diverse afdelingen, waaronder risk management van regio zuid holland voor die bank.
Dit heeft me 3-4 maanden gekost met continue bellen.

Daarnaast weet ik niet wat de reden is om het achteraf te doen. wil je al in je huis wonen als je gaat verbouwen?
Het lijkt mij best eng om binnen de 5 weken die ik heb om een hypotheek te regelen al een beslissing hebben gemaakt over wat voor veranderingen ik er aan wil maken, en dat uberhaupt al geregeld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sreini schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Het lijkt mij best eng om binnen de 5 weken die ik heb om een hypotheek te regelen al een beslissing hebben gemaakt over wat voor veranderingen ik er aan wil maken, en dat uberhaupt al geregeld te hebben.
Is het niet zo dat je die 6% in een apart potje krijgt. Mocht je verbouwingsfacturen doorsturen aan de hypotheekverstrekker wordt het daaruit betaald. Mocht je het niet opmaken wordt het vaak automatisch gebruikt om je hypotheek af te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk krijg je die 6% niet overgemaakt, maar in de vorm van een bouwdepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
Verwijderd schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:12:
Waarschijnlijk krijg je die 6% niet overgemaakt, maar in de vorm van een bouwdepot.
wat houd dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Viper® schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:09:
[...]

Is het niet zo dat je die 6% in een apart potje krijgt. Mocht je verbouwingsfacturen doorsturen aan de hypotheekverstrekker wordt het daaruit betaald. Mocht je het niet opmaken wordt het vaak automatisch gebruikt om je hypotheek af te lossen.
Dat is wel gebruikelijk, je geeft aan waarvoor je het wil gebruiken, daarna wordt het in een bouwdepot gestopt waar je het geld uit kan halen voor de gewenste verbeteringen. Alles wat er na een bep. tijd nog open staat wordt teruggestort.

Je moet dus wel enigszins een idee hebben wat je wilt gaan doen, voor de precieze uitwerking heb je wat meer tijd.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sreini schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:51:
[...]

Je moet een bouwdepot lenen. Daarvoor moet je een verbouwingspecificatie maken met groffe kosten posten (op basis van offertes is natuurlijk het mooiste).

Dit bouwdepot blijft dat een bepaalde tijd geldig (meestal een jaar ongeveer). Als je niet alles opneemt wordt dit teruggestort in de hypotheek.

Alles wat je opneemt uit het bouwdepot moet onderbouwd kunnen worden met bonnen / facturen vanwege je hypotheekrente aftrek.

Zolang je je bouwdepot nog niet hebt opgenomen krijg je vaak dezelfde rente als je zou betalen en betaal je dus in de maand niks meer.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sreini
redwing schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:13:
[...]

Dat is wel gebruikelijk, je geeft aan waarvoor je het wil gebruiken, daarna wordt het in een bouwdepot gestopt waar je het geld uit kan halen voor de gewenste verbeteringen. Alles wat er na een bep. tijd nog open staat wordt teruggestort.

Je moet dus wel enigszins een idee hebben wat je wilt gaan doen, vpoor de precieze uitwerking heb je wat meer tijd.
Oh duidelijk, dus je hoeft niet alles uitgewerkt te hebben. Thanks :)
Pagina: 1