Powerline - combineren verschillende producten mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 20:08
Ik ben van plan om voor een specifiek apparaat een powerline te gaan gebruiken omdat een netwerkkabel naar de betreffende plek aanleggen extreem lastig zal worden.

Nou kan het zomaar zijn dat ik in de toekomst uit wil breiden met nog een tweede punt voor de powerline. Nou ben ik dus benieuwd of ik dan t.z.t. gewoon een adapter kan bijkopen en dat dit dan ook werkt op dezelfde manier als wanneer ik nu een pakket koop met 3 adapters. Werken deze dingen allemaal volgens een vaste specificatie, of heeft ieder merk zijn eigen protocol, of is het misschien zelf wel per type?

Heeft iemand hier informatie over of misschien ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
90% van de powerlines werken met het standaard HomeplugAV standaard...
enkel ziggo bv gebruikt G.Hn ..

die 2 zijn dus niet compatibel (je kan ze wel naast elkaar gebruiken maar das alles behalve ideaal)
gebruik je echter meerdere homeplugAV plugs ,kunnen deze prima met elkaar praten mits je ze syncroniseert met elkaar.. tot 16 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Okee, dank je! En dat synchroniseren, hoe werkt dat ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:57

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Houdt er wel rekening mee dat de plugs zich aanpassen aan de laagste snelheid wanneer je adapters met verschillende snelheden gebruikt. Ik raad Powerline eigenlijk altijd af vanwege onbetrouwbare snelheden, verstoringen etc.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:44
Kroesss schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:47:
Okee, dank je! En dat synchroniseren, hoe werkt dat ongeveer?
ik vind eigenlijk de devolo software daar eigenlijk prima voor ... daar is het gewoon surfen naar het ip adres van een van de adapters, code van de toe-te-voegen powerline intypen en voila

met simpelere dingen zoals tp-link werkt het ook wel met de manuele pairknop, maar devolo vind ik beter, ook omdat je daar je interne sync snelheden ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroesss
Okee, dank voor het antwoord. In ieder geval goed om te weten dat het in ieder geval mogelijk is zolang je bij HomeplugAV blijft, en verder dus gewoon eerst opzoeken hoe je moet syncen.

@Bor Dank voor je advies! Ik heb begrepen dat instabiliteit meestal te maken heeft wanneer je de adapters op verschillende groepen van je meterkast hebt zitten. In mijn geval zullen ze op dezelfde groep zitten, dus ik verwacht hier eigenlijk niet zo heel veel problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:57

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kroesss schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:06:
@Bor Dank voor je advies! Ik heb begrepen dat instabiliteit meestal te maken heeft wanneer je de adapters op verschillende groepen van je meterkast hebt zitten. In mijn geval zullen ze op dezelfde groep zitten, dus ik verwacht hier eigenlijk niet zo heel veel problemen mee.
Op verschillende groepen is er soms helemaal geen betrouwbare communicatie mogelijk. Onstabiliteit komt o.a. door stoorbronnen, slechte bekabeling etc. Een goed advies is om eerst een setje te lenen als je die kans hebt om te kijken of het in jouw geval betrouwbaar kan werken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ijske schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:41:
90% van de powerlines werken met het standaard HomeplugAV standaard...
enkel ziggo bv gebruikt G.Hn ..
Dat is ondertussen behoorlijk aan het veranderen. Devolo is bijvoorbeeld ook vol over op G.hn.
die 2 zijn dus niet compatibel (je kan ze wel naast elkaar gebruiken maar das alles behalve ideaal)
gebruik je echter meerdere homeplugAV plugs ,kunnen deze prima met elkaar praten mits je ze syncroniseert met elkaar.. tot 16 stuks
Let wel op dat dat alleen geldt als je encryption niet aan zet. Het wil nogal eens dat twee adapters met zelfde standaard toch niet goed encrypted kunnen samenwerken. Encryption wil je eigenlijk altijd aan hebben staan om te zorgen dat je niet per ongeluk verbindt met netwerk van buren op zelfde fase.

IMHO moet je gewoon alles van zelfde merk- en type nemen, ook bij latere upgrades. Bedenk sowieso dat het een shared medium is, dus bij ieder extra node die je toevoegt zal totale performance meer dan evenredig dalen. Je kunt in theorie 16 nodes hebben, maar meer dan drie begint in de regel dermate traag te worden dat je het niet moet willen.
Kroesss schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:06:
Okee, dank voor het antwoord. In ieder geval goed om te weten dat het in ieder geval mogelijk is zolang je bij HomeplugAV blijft, en verder dus gewoon eerst opzoeken hoe je moet syncen.
HomePlug AV en zelfde versie (1.1 of 2.0) en daarbinnen zelfde revisie ('snelheid', dus "1200Mbps" en "1000Mbps" zijn fundamenteel anders).

Verschillende werken wel samen, maar steeds op niveau van traagste.
Instabiliteit komt van interferentie, niet van demping. Werken over verschillende groepen voegt demping toe. Toch wordt dat steeds overschat. In NL stroomnetwerken is interferentie een *veel* grotere bron van problemen dan demping. Komt doordat veel mensen groepen en fasen door elkaar halen. Als je twee of meer fases in huis hebt, kunnen signale niet van ene naar andere gaan zonder kunstgrepen.

Alhoewel... low-end PLC apparaten werken slechts op de fase-nulpaar, maar de meer degelijke MIMO apparaten ("1200Mbps" of hoger) sturen ook uit op aarde-nul. Zolang je beide stopcontacten op zelfde aardepen aangesloten zijn kun je daarmee communiceren, zelfs over verschillende fases. Maar ook daar speelt interferentie. Bot gezegd heb je zelfs met de duurste apparaten geen idee of het gaat werken en zo ja hoe snel/stabiel (net zoals bij WiFi hangen snelheid en stabiliteit samen) totdat je het probeert.

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 01-10-2019 22:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1